Tytu³: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: Dariusz Pa¼dziernik 16, 2010, 16:49:07 czy ¿yjemy w naprawdê zjednoczonym kraju, jak na pierwszy rzut oka mog³oby siê wydawaæ?
Ma³o porusza siê tych tematów, tymczasem od dawna s± one ogniskiem zapalnym w niektórych czê¶ciach naszego kraju. http://wiadomosci.wp.pl/kat,1019393,wiadomosci_lokalne.html PAP | dodane 1 godzinê i 32 minuty temu Kilkudziesiêciu cz³onków i sympatyków Ruchu Autonomii ¦l±ska uczestniczy³o w Marszu Jedno¶ci Górno¶l±skiej w Ole¶nie (opolskie). Nie¶li ¿ó³to-niebieskie flagi ze ¶l±skim or³em i skandowali: "Autonomia - rzecz wspania³a, bo ¦l±sk syty, Polska ca³a". ... http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Autonomia-jest-wspaniala-bo-Slask-syty-Polska-cala,wid,12764706,wiadomosc.html?ticaid=1b129 Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: Rafaela Lipiec 26, 2011, 09:45:19 Spór o "¶l±sko¶æ"
Przy okazji spisu powszechnego powróci³ temat narodowo¶ci ¶l±skiej. Jaros³aw Kaczyñski napisa³ w raporcie PiS, ¿e "¶l±sko¶æ jest pewnym sposobem odciêcia siê od polsko¶ci i przypuszczalnie przyjêciem po prostu zakamuflowanej opcji niemieckiej" fot. PAP/Andrzej Grygiel Wojewoda ¶l±ski broni siê przed oskar¿eniami PAP | dodane 2011-07-18 (15:15) Wojewoda ¶l±ski Zygmunt £ukaszczyk zwróci³ siê do zarz±du Ruchu Autonomii ¦l±ska (RA¦) i rybnickiego biura tego stowarzyszenia o udostêpnienie potwierdzonej kserokopii jego rzekomej deklaracji cz³onkowskiej w RA¦. Zwi±zany z Platform± Obywatelsk± £ukaszczyk zaprzecza, by kiedykolwiek zapisa³ siê do tego Ruchu, jednak cz³onkowie RA¦ utrzymuj±, ¿e 10 lat temu obecny wojewoda podpisa³ deklaracjê cz³onkowsk±. Wniosek wojewody ma zwi±zek z poniedzia³kowym artyku³em w katowickim dodatku "Gazety Wyborczej", w którym znalaz³a siê informacja, ¿e nazwisko £ukaszczyka wci±¿ figuruje w rejestrze cz³onków Ruchu. Wojewoda zapewnia, ¿e do RA¦ nie przystêpowa³ i chce wyja¶niæ, jak jego dane (m.in. adres zamieszkania) znalaz³y siê w rejestrze. - Liczê, ¿e RA¦ udostêpni mi kopiê rzekomej deklaracji cz³onkowskiej do 21 lipca. Je¿eli w tym terminie to nie nast±pi, uznam, ¿e takiego dokumentu, którego nigdy nie podpisywa³em, po prostu nie ma i podejmê czynno¶ci wyja¶niaj±ce, dotycz±ce m.in. przetwarzania moich danych - powiedzia³ wojewoda. £ukaszczyk domaga siê od RA¦ udostêpnienia "potwierdzonej za zgodno¶æ z orygina³em kserokopii rzekomej deklaracji cz³onkowskiej RA¦, opatrzonej jego podpisem". Zapewnia, ¿e nigdy ¶wiadomie nie sk³ada³ takiej deklaracji. Sekretarz zarz±du RA¦ Micha³ Buchta powiedzia³, ¿e nie wiadomo, czy dokument, którego domaga siê wojewoda, jeszcze istnieje. - Nie wiemy, czy po tylu latach siê zachowa³. Bêdziemy go oczywi¶cie szukaæ. Dla nas najwa¿niejszy jest rejestr cz³onków, w którym ponad wszelk± w±tpliwo¶æ figuruje nazwisko obecnego wojewody. Mamy te¿ ¶wiadków, ¿e £ukaszczyk podpisa³ deklaracjê - podkre¶li³ Buchta. - Nawet zak³adaj±c, czysto hipotetycznie, ¿e jest jaka¶ deklaracja, zastanawiaj±ce jest to, ¿e przez 10 lat nic o tym nie wiedzia³em - ani mentalnie, ani fizycznie. Nie by³em informowany o przynale¿no¶ci do stowarzyszenia, nie by³em zapraszany na jego zebrania, nigdy nie p³aci³em ¿adnych sk³adek - powiedzia³ wojewoda, podkre¶laj±c, ¿e nie podpisywa³ deklaracji cz³onkowskiej. Wed³ug przedstawicieli RA¦, do podpisania takiej deklaracji przez £ukaszczyka dosz³o w 2001 r. podczas przedwyborczego festynu w Ligockiej Ku¼ni. Z listy Platformy Obywatelskiej do sejmu kandydowa³a wtedy zwi±zana z RA¦ Eugenia Meleszewska-Gamoñ. Wed³ug s³u¿b prasowych wojewody, £ukaszczyk móg³ podpisaæ siê tylko pod list± poparcia dla tej kandydatki. - To chybiony argument. Byæ mo¿e podpisa³ siê tak¿e pod t± list±, ale deklaracjê przyst±pienia do RA¦ podpisa³ na pewno - odpowiada Buchta. £ukaszczyk nie wyklucza, ¿e przed 10 laty móg³ podpisaæ siê na listach poparcia dla zwi±zanych z RA¦ kandydatów do parlamentu, zaprzecza jednak, by mog³o to byæ równoznaczne z zapisaniem siê do RA¦. Jak powiedzia³, je¿eli Ruch nie przedstawi mu kopii deklaracji, a jedynie informacjê, ¿e jego nazwisko znajduje siê w rejestrze, wojewoda z pewno¶ci± za¿±da usuniêcia swoich danych z rejestru. W tek¶cie relacjonuj±cym sobotni V Marsz Autonomii w Katowicach "Gazeta Wyborcza" napisa³a, ¿e w t³umie ponad dwóch tysiêcy uczestników zabrak³o wojewody, którego nazwisko wci±¿ figuruje w rejestrach cz³onków RA¦, mimo ¿e £ukaszczyk - który jest cz³onkiem Platformy Obywatelskiej - dystansuje siê od postulatów Ruchu. RA¦ jest stowarzyszeniem; formalnie nie ma przeszkód, by nale¿eæ do Ruchu i do partii politycznej. Od jesieni ubieg³ego roku RA¦, który wprowadzi³ do Sejmiku Woj. ¦l±skiego trzech radnych, jest w regionalnej koalicji z PO. Lider Ruchu, Jerzy Gorzelik, jest cz³onkiem zarz±du województwa. Kontrowersyjny wyrok s±du: nie ma narodu ¶l±skiego I PAP | dodane 2011-06-17 (18:45) S±d Rejonowy w Opolu odmówi³ rejestracji Stowarzyszenia Osób Narodowo¶ci ¦l±skiej. Warunkiem by³o usuniêcie ze statutu odwo³añ do narodowo¶ci ¶l±skiej, czego wnioskodawca nie uczyni³ - powiedzia³a Ewa Kosowska-Korniak z biura prasowego s±du. - S±d Rejonowy w Opolu wyda³ postanowienie o odmowie dokonania rejestracji w Krajowym Rejestrze S±dowym podmiotu o nazwie Stowarzyszenie Osób Narodowo¶ci ¦l±skiej w Kotorzu Ma³ym - o¶wiadczy³a Kosowska-Korniak. Doda³a, ¿e wcze¶niej s±d wezwa³ wnioskodawcê - pod rygorem odmowy wpisu - do do³±czenia do wniosku uchwa³y w sprawie zmiany statutu, polegaj±cej na usuniêciu z jego tre¶ci odwo³añ do narodowo¶ci ¶l±skiej. S±d uzasadnia³, ¿e grupa etniczna ¦l±zaków nie stanowi odrêbnego narodu, czy te¿ mniejszo¶ci narodowej, a zatem nie jest dopuszczalne, by jej cz³onkowie okre¶lali siê jako "naród ¶l±ski". Za³o¿yciele Stowarzyszenia odpowiedzieli, ¿e nie zmieni± statutu, wyja¶nili, i¿ u¿yte w nim zosta³o sformu³owanie "narodowo¶æ", a nie "naród". Powo³ali siê przy tym na definicjê narodowo¶ci podan± w ustawie o narodowym spisie powszechnym ludno¶ci i mieszkañ w 2011 wskazuj±c, i¿ "narodowo¶æ" oznacza "przynale¿no¶æ narodow± lub etniczn±" - relacjonowa³a Kosowska-Korniak. W ocenie s±du przywo³ana przez wnioskodawców ustawa o narodowym spisie powszechnym nie definiuje "narodowo¶ci" jako "przynale¿no¶ci etnicznej". Przepis art. 2 pkt 6 ustawy brzmi bowiem: "ilekroæ w ustawie jest mowa o: narodowo¶ci - przynale¿no¶ci narodowej lub etnicznej - rozumie siê przez to deklaratywn±, opart± na subiektywnym odczuciu, indywidualn± cechê ka¿dego cz³owieka, wyra¿aj±c± jego zwi±zek emocjonalny, kulturowy, lub zwi±zany z pochodzeniem rodziców, okre¶lonym narodem lub wspólnot± etniczn±". - Pojêcie "narodowo¶æ" oznacza przynale¿no¶æ do danego narodu, a naród to trwa³a wspólnota ludzi wytworzona na podstawie wspólnych losów historycznych, kultury, jêzyka, terytorium, przejawiaj±ca siê w ¶wiadomo¶ci narodowej jej cz³onków. Narodowo¶æ nie oznacza tym samym przynale¿no¶ci etnicznej w ujêciu wskazanym przez wnioskodawcêEwa Kosowska-Korniak Narodowo¶æ nie oznacza tym samym przynale¿no¶ci etnicznej w ujêciu wskazanym przez wnioskodawcê - argumentowa³a Kosowska-Korniak. Wyja¶ni³a, ¿e niezbêdn± przes³ank± rejestracji ka¿dego stowarzyszenia jest zgodno¶æ jego statutu z ca³ym porz±dkiem prawnym obowi±zuj±cym w Polsce. - Skoro grupa etniczna ¦l±zaków nie jest odrêbnym narodem i nie posiada statusu mniejszo¶ci narodowej, odwo³ywanie siê przez wnioskodawcê do - bêd±cego pochodn± pojêcia naród - sformu³owania "narodowo¶æ ¶l±ska" w istocie sprowadza siê do kreowania nieistniej±cego narodu, co stanowi naruszenie porz±dku publicznego i jest sprzeczne z prawem - podsumowa³a. Jeden z za³o¿ycieli Stowarzyszenia - Piotr D³ugosz - powiedzia³, ¿e za³o¿yciele najprawdopodobniej odwo³aj± siê od postanowienia opolskiego s±du. - Mamy na to 7 dni od otrzymania pisemnego uzasadnienia. Ono na razie do nas nie dotar³o. Po zapoznaniu siê z uzasadnieniem najprawdopodobniej wniesiemy odwo³anie - zapowiedzia³ D³ugosz. Wniosek o rejestracjê Stowarzyszenia Osób Narodowo¶ci ¦l±skiej w KRS zosta³ z³o¿ony w marcu. W¶ród statutowych celów wymieniono: rozbudzanie i ugruntowywanie ¶wiadomo¶ci narodowej ¦l±zaków, odrodzenie kultury ¶l±skiej, propagowanie wiedzy o ¦l±sku oraz kszta³towanie i rozwijanie w¶ród ludno¶ci aktywnej postawy obywatelskiej, sprzyjaj±cej wspó³odpowiedzialno¶ci za swoj± ojczyznê, a tak¿e pomoc chêtnym w powrocie z emigracji zarobkowej. Buzek: Kaczyñski powinien przeprosiæ, skrzywdzi³ ¦l±zaków Jestem ¦l±zakiem i jest mi bardzo przykro. Pan prezes powinien g³êboko przemy¶leæ swoj± poprzedni± wypowied¼ i przeprosiæ - powiedzia³ w programie "Go¶æ Radia Zet" przewodnicz±cy Parlamentu Europejskiego Jerzy Buzek, komentuj±c s³owa Jaros³awa Kaczyñskiego z "Raportu o stanie Rzeczpospolitej. - Niewiele osób wie, ile kosztowa³ ¦l±sk powrót do Polski po I Wojnie ¦wiatowej. Proszê sobie przypomnieæ tak¿e "Solidarno¶æ", bo to przecie¿ na kopalni Wujek ginêli ¦l±zacy za polsko¶æ. Tam by³y najwiêksze ofiary. To jest wypowied¼, która krzywdzi wszystkich ¦l±zaków, maj± siê powody czuæ obra¿eni - stwierdzi³ Buzek. Tu wiecej:http://wiadomosci.wp.pl/kat,4892,title,Buzek-Kaczynski-powinien-przeprosic-skrzywdzil-Slazakow,wid,13300247,wiadomosc_video.html Rafaelo :) poprawi³am tytu³ w±tku,to znaczy na polskie litery Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: east Lipiec 26, 2011, 12:30:45 Cytuj Przepis art. 2 pkt 6 ustawy brzmi bowiem: "ilekroæ w ustawie jest mowa o: narodowo¶ci - przynale¿no¶ci narodowej lub etnicznej - rozumie siê przez to deklaratywn±, opart± na subiektywnym odczuciu, indywidualn± cechê ka¿dego cz³owieka, wyra¿aj±c± jego zwi±zek emocjonalny, kulturowy, lub zwi±zany z pochodzeniem rodziców, okre¶lonym narodem lub wspólnot± etniczn±". Deklaratywn± ? W subiektywnym odczuciu ? indywidualn± ? £adna mi definicja narodowo¶ci. To ja siê nie dziwiê, ¿e ¦l±zacy chc± poczuæ siê jak osobny Naród. Mog± ,bo wystarczy, ¿e w swoim indywidualnym ,subiektywnym odczuciu ZADEKLARUJ¡ siê jako ¦l±zacy. I kto im zabroni ? Cytuj - Pojêcie "narodowo¶æ" oznacza przynale¿no¶æ do danego narodu, a naród to trwa³a wspólnota ludzi wytworzona na podstawie wspólnych losów historycznych, kultury, jêzyka, terytorium, przejawiaj±ca siê w ¶wiadomo¶ci narodowej jej cz³onków. Narodowo¶æ nie oznacza tym samym przynale¿no¶ci etnicznej Jak dla mnie to samo pojêcie "narodowo¶æ" jest strasznie rozmyte. Co to znaczy "trwa³a" wspólnota ludzi, losy historyczne? Ile czasu musi up³yn±æ, aby uznaæ co¶ za TRWA£E ? Miesi±c ? rok ? , wiek ? Przypu¶æmy, ¿e ¦l±zakom uda siê udowodnienie, ¿e s± Narodem. Je¶li zatem kto¶ siê zadeklaruje, ¿e jest ¦l±zakiem ,jednocze¶nie wyrzekaj±c siê narodowo¶ci polskiej, czy to oznacza, ¿e przestanie obowi±zywaæ go Konstytucja RP ? i p³acenie podatków obcemu narodowi ? Z jednej strony mamy separatystyczne ruchy na ¦l±sku, a z drugiej strony, daje siê zauwa¿yæ proces odwrotny, integracyjny. Kiedy¶ on ju¿ siê powiód³ w momencie chrztu Polski. Bez ¿adnego referendum , niepytani o zgodê, stali¶my siê czê¶ci± ówczesnej, chrze¶cijañskiej, wspólnoty. Dzi¶ integracja nastêpuje wokó³ Unii Europejskiej i którego¶ dnia ,nie mnie, ani moje dzieci, ale mo¿e wnuki moich wnuków - w indywidualnym i subiektywnym odczuciu , zadeklaruj± swoj± przynale¿no¶æ do Narodu Europejskiego. Niemo¿liwe ? Dzisiejsze prawo to gwarantuje. Przecie¿ w ten sposób powsta³o USA. Oko³o 200 lat temu w Ameryce P³n byli tylko sami imigranci z Europy. Ja tam kibicujê ¦l±zakom. Niech sobie walcz±, mo¿e co¶ wywalcz±. Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: songo1970 Lipiec 26, 2011, 12:37:08 niech mi kto¶ powie- PO CO??
bo to jest wa¿niejsze, a nie subiektywne odczucia i polityczne przepychanki.. pozdr. wszystkich ¦l±zaków ;) Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: east Lipiec 26, 2011, 13:32:15 niech mi kto¶ powie- PO CO?? Oni sami mówi± :10. Po co autonomia? Autonomia jest lepszym rozwi±zaniem dla regionu ni¿ obecny model samorz±du, który tak naprawdê nie ma wiele wspólnego z pierwotnymi za³o¿eniami. ¦l±sk autonomiczny bêdzie siê rozwija³ optymalnie, a nie wed³ug wytycznych z Warszawy. Bêdziemy sami decydowali o tym, co jest dla ¦l±ska najwa¿niejsze – od podstawowych kwestii gospodarczych po ordynacjê wyborcz±. Autonomia pozwoli lepiej chroniæ ¶l±sk± to¿samo¶æ: kulturê, jêzyk, obyczaje i historiê. Pielêgnowanie tradycji nie jest niestety mo¿liwe wtedy, gdy Polacy z Krakowa, £odzi czy Warszawy decyduj± o tym, czego ucz± siê dzieci w ¶l±skich szko³ach, jakie instytucje kulturalne dostaj± dofinansowanie i jakie rocznice s± obchodzone uroczy¶cie, a które s± przemilczane. Pieni±dze, które wypracuj± mieszkañcy naszego regionu, pozostan± do naszej dyspozycji. Mieszkañcy tej ziemi bêd± decydowali o podziale tych ¶rodków finansowych. Nad ¶l±skim prawem górniczym bêd± dyskutowali miejscowi fachowcy od górnictwa, a nie pos³owie ze Szczecina. Autonomia nie polega jednak na oderwaniu siê od pañstwa. Czê¶æ kompetencji pozostanie w rêkach w³adz Rzeczypospolitej, miêdzy innymi dyplomacja, wojsko i polityka monetarna. http://autonomia.pl/faq/#f36 Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: songo1970 Lipiec 26, 2011, 13:42:55 ..my¶lê east, ¿e taki model pañstwa by³by korzystny dla wszystkich regionów/województw,-
ale to oznacza zmianê struktury pañstwowo¶ci na federacyjn±. Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: east Lipiec 26, 2011, 13:53:28 Zobaczymy. Niech im siê uda, to za nimi pójdzie reszta. Ja równie¿ nie mia³bym nic przeciwko temu, ¿eby w temacie gazoportu w ¦winouj¶ciu decydowa³ autonomiczny region zachodniopomorski zamiast pos³a ze ... ¦l±ska na przyk³ad ;)
Wydaje mi siê jednak¿e, i¿ na tak wielk± autonomiczno¶æ Centrala nie pozwoli, ¿eby dzieliæ siê strategicznymi dochodami z Autonomi±. ¦l±sk by zyska³, ale bardzo zubo¿y³oby to bud¿et centralny. Natomiast dziêki temu mo¿e i powinno siê wiele zmieniæ w temacie samorz±dowym, który obecnie jest samorz±dno¶ci± fikcyjn±. Gdyby tak nie by³o to Autonomia ¦l±ska nie mia³aby sensu. Samorz±dno¶ci nie da siê centralnie narzuciæ, to musi byæ oddolny ruch. ¦l±sk dostrzeg³ to pierwszy i chwa³a im za to. Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: songo1970 Lipiec 26, 2011, 13:57:07 niestety pieni±dze przek³adaj± siê na realn± w³adzê i mo¿liwo¶ci samorz±dów, i ko³o siê zamyka..
Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: Dariusz Lipiec 26, 2011, 16:45:37 A ja mam subiektywne odczucie, ¿e jestem narodowo¶ci mazowieckiej. Tu siê urodzi³em, wychowa³em itp. i ¿±dam ustanowienia Mazowsza jako autonomicznej czê¶ci Polski! ;D ;)
Pó¼niej, po uzyskaniu autonomii wywalczymy sobie niezale¿no¶æ. O0 A co? inni mog± to i my równie¿. ;D Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: songo1970 Lipiec 26, 2011, 17:04:50 ja to w ogóle, og³oszê autonomiê mojej cha³upy w ¦wiêtokrzyskiem, i nawet so³tysa nie wpuszczê ;D
Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: Kahuna Lipiec 26, 2011, 18:00:07 To juz tylko krok od ogloszenia autonomii samego siebie,
uniezaleznienia sie od wszystkiego i wszystkich,czyli prosta droga do wolnosci,choc bardzo dluga i moze realna tez.Przeciez kiedys,dawno,dawno temu, bylismy wolni.Zatem ewolucja,postep cywilizacji jest droga w przeciwnym kierunku..?Wszystko na to wskazuje.Sadze,ze bardziej sensownym jest znalezc odpowiedz na pytanie:jak byc wolnym w ramach istniejacego Systemu? Pozdrawiam. Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: Dariusz Lipiec 26, 2011, 19:53:57 Cytat: Kahuna To juz tylko krok od ogloszenia autonomii samego siebie, ... To wcale s³uszny kierunek. ;D Cytuj ... Sadze,ze bardziej sensownym jest znalezc odpowiedz na pytanie:jak byc wolnym w ramach istniejacego Systemu? ... Odpowied¼ na to zagadnienie próbujemy znale¼æ tu: Wielka Gra (http://www.cheops.darmowefora.pl/index.php?topic=7002.0). Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: krzysiek Lipiec 26, 2011, 20:57:15 Jako mieszkaniec ¦l±ska popieram separatystyczne ruchy narodowo¶ciowe na Mazowszu i gdziekolwiek indziej w Naszej Rzeczpospolitej, o ile miêdzy wszystkimi Autonomiami powstan± strefy wolnoc³owe ;D To by³by dopiero hicior! ;D
Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: Dariusz Lipiec 26, 2011, 21:15:18 Jako mieszkaniec ¦l±ska popieram separatystyczne ruchy narodowo¶ciowe na Mazowszu i gdziekolwiek indziej w Naszej Rzeczpospolitej, o ile miêdzy wszystkimi Autonomiami powstan± strefy wolnoc³owe ;D To by³by dopiero hicior! ;D Ba, poszed³bym dalej i wprowadzi³ handel wymienny, towarami, nie pieniêdzmi. Wam, ¦l±zakom, brakuje p³odów rolnych (np.), za¶ nam, Mazowszakom, wêgla (do czasu a¿ nie upowszechnimy "wolnej energii" - co jest jednym z g³ównych celów nowo powsta³ego pañstwa/jednostki administracyjnej) i tak zaczynamy dzia³aæ na uczciwych zasadach, nie na bankowym wyzysku.;D Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: east Lipiec 26, 2011, 21:37:00 Có¿ , w ramach istniej±cego Systemu, wci±¿ nie nauczyli¶my siê samorz±dno¶ci. Co prawda to, co istnieje ,jako struktury samorz±dowe jest, wg mnie , w du¿ej mierze fikcyjne, lecz w³a¶nie "zagro¿enie" ze strony Autonomii ¦l±skiej powinno czego¶ nauczyæ rz±dz±cych. Tego mianowicie, ¿e ludzie chc± bardziej decydowaæ o sobie na w³asnym podwórku. A¿eby wiêc wytr±ciæ tej i przysz³ym Autonomiom asy z rêkawa Rz±d powinien , w ramach istniejacego Systemu, bardziej promowaæ Samorz±dy i wiêcej przeznaczaæ im samodzielno¶ci i kasy. Wiêcej decyzji i mo¿liwo¶ci na dole to spokojniejsza g³owa na górze ;)
Tak w teorii bynajmniej :) Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: Dariusz Lipiec 26, 2011, 21:44:49 Cytat: east Tak w teorii bynajmniej A rzeczywisto¶æ jest taka, ¿e jeste¶my Ziemianami i w tym kierunku musimy zmierzaæ. Póki nie u¶wiadomimy sobie tego faktu póty bêd± takie sztuczne podzia³y, których kto¶ kiedy¶ dokona³ za nas. I smutne w tym wszystkim jest to, ¿e tak trudno dociera to do ludzi. Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: east Lipiec 26, 2011, 22:12:55 Tak Darku, rzecz jasna, ¿e jeste¶my Ziemianami, ale te¿ musimy ¿yæ w tym konkretnym systemie i czasie. To oznacza, ze z now± ¶wiadomo¶ci± mo¿emy i powninni¶my zmieniaæ , przeobra¿aæ stare struktury tak, by transformacja dokona³a siê mo¿liwie spokojnie dla jak najwiêkszej liczby ludzi. A samorz±dno¶æ nie dzieli, tylko ³±czy, moim zdaniem.
Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: krzysiek Lipiec 26, 2011, 22:17:48 Moim zdaniem east trafi³ w sedno problemu. Ca³y Naród, w tym ¦l±zacy, ma do¶æ "wojny na górze", partyjniactwa, zaw³aszczania struktur regionalnych dla w³asnych, partykularnych interesów przez elity w³adzy centralnej.
¦l±zacy w trzech krwawych powstaniach jasno opowiedzieli siê przeciwko germanizacji i to nie podlega dyskusji. W przepiêkny sposób pokaza³ to Kazimierz Kuc w "Soli ziemi czarnej". A mo¿e Stany Zjednoczone Rzeczpospolitej Polskiej by³yby bardziej wydolnym organizmem spo³ecznym i ekonomicznym? Uwzglêdniaj±cym regionaln± specyfikê i potrzeby? P.S. A zbo¿a te¿ nam tu nie brakuje. I lasów, jezior, gór, a zw³aszcza silnych tradycji kulturowych. Gwara i wêgiel to tylko taka egzotyka. Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: janusz Lipiec 26, 2011, 22:24:03 ¦l±zacy sami ju¿ nie wiedz± sk±d wziê³a siê nazwa ¦l±sk.
Gdyby tak naprawdê cofnêli siê w czasie, i zrozumieli gdzie s± ich prawdziwe korzenie wtedy problem przynale¿no¶ci by znikn±³. :) Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: east Lipiec 26, 2011, 22:25:27 krzysiek, ja bym z Wami morze na góry zamieni³, co Ty na to ? ;) idealny barter. ¦ledzie jad± w góry a do nas "oscypki" (czytaj -egzotyka) hehe.
Janusz, ja siê domy¶lam, ¿e ¦l±sk od ¦lê¿y , tak ? Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: Rafaela Lipiec 26, 2011, 22:39:48 Dr. Ewald Stefan Pollok – Polacy zmieniali ¶l±skie nazwiska
http://www.silesia-schlesien.com/index.php?option=com_content&view=article&id=105:dr-ewald-stefan-pollok-polacy-zmieniali-lskie-nazwiska&catid=37:artykuy Ciekawe tematy. Rafaela Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: janusz Lipiec 26, 2011, 22:42:08 Cytuj Janusz, ja siê domy¶lam, ¿e ¦l±sk od ¦lê¿y , tak ? Naturalnie, ¿e tak. Wiekowa ''praca nad nami'' takich ludzi jak np. kanclerz Bismark doprowadza do przykrych i niepotrzebnych sporów wystêpuj±cych teraz w naszym kraju. Zapominamy o tym, o czym nie powinni¶my zapominaæ. :(Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: chanell Lipiec 26, 2011, 22:46:59 Cytuj Janusz, ja siê domy¶lam, ¿e ¦l±sk od ¦lê¿y , tak ? Naturalnie, ¿e tak. Wiekowa ''praca nad nami'' takich ludzi jak np. kanclerz Bismark doprowadza do przykrych i niepotrzebnych sporów wystêpuj±cych teraz w naszym kraju. Zapominamy o tym, o czym nie powinni¶my zapominaæ. :(W³a¶nie ! ¯e wszyscy jeste¶my S³owianami :) :-[ :) :) :) :-* Janusz Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: janusz Lipiec 26, 2011, 22:57:52 Chanell jeste¶ z³otousta. ;D
Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: between Lipiec 27, 2011, 08:07:24 Bycie Ziemianinem, Europejczykiem, Polakiem, ¦lazakiem, mieszkañcem Katowic, mieszkañcem swojej dzielnicy, swojej ulicy, swojego domu, swojego pokoju sobie wzajemnie zupe³nie nie przeszkadza.
Zauwa¿cie jedn± rzecz, je¿eli okre¶lamy swoje miejsce na ¶wiecie, to ³atwo przyjdzie nam powiedzieæ - mój dom, moja ulica, moje miasto, itp Ale w jakim¶ momencie co¶ przestaje byæ moje i pojawia siê abstrakcyjny twór do którego jako¶ nie mo¿na dopasowaæ s³owa "mój, moje". My¶lê granica przebiega gdzie¶ w okolicy pojecia "region". Ot takie skupisko ludzi, którzy my¶l± podobnie, mówia podobnie, mówi± takim samym JÊZYKIEM. To taki obszar, który mo¿na ogarn±æ jeszcze na zasadzie - acha, za tym miastem znajduje siê taka wies, za t± wsi± jeszcze tamta, itp. I je¿eli kto¶ CI powie, ze mieszka w wyzgwizdowie górnym to wiesz, ¿e to jest 20 km za Miastem trochê na pó³noc. Ludzie od zawsze ¿yli w takich regionach uwa¿aj±c je za swoje miejsce na ziemi. Ludzie go zamieszkuj±cy byli "swoi". Ludzie, którzy pochodzili z innych miejsc, spoza regionu, byli ju¿ "obcy". Zauwa¿cie jak rozwija³a siê kultura ludowa, a wiêc ta prawdziwa, bior±ca siê z potrzeby serca. To znowu domena regionów. Ile regionów - tyle strojów ludowych, tyle obyczajów, tyle pie¶ni, itp. Nawet taki Chopin, z którego wszyscy Polacy s± dumni, przede wszystkim by³ mieszkañcem Mazowsza. I to Mazowsze inspirowa³o go do tworzenia muzyki. Czy jest co¶ takiego jak ludowa kultura polska?... Nie.. jest ludowa kultura mazowiecka, kurpowska, podhalañska, ¶laska, kaszubska itp. Pañstwa narodowe, które obecnie istniej± to zupe³nie sztuczny twór powsta³y tylko po to aby mo¿na by³o prowadziæ wojny z innymi takimi samymi sztucznymi tworami. I wcale nie dziwi± mnie zapêdy ¶l±zaków, ¿e domagaj± siê autonomii. To poniek±d zupe³nie naturalne. Zauwa¿cie np. jak to jest z jêzykiem polskim. Jêzyk polski, ten tzw. literacki to kolejny sztuczny twór narzucony si³±. A w ka¿dym regionie istnieje ca³a masa regionalizmów i nikt, tak naprawdê, nie mówi polskim literackim. Co ma wspólnego np. Kaszub ze ¦l±zakiem?... Chyba tylko to, ¿e jedni i drudzi zostali si³± wcieleni do sztucznego tworu o nazwie RP. Co ma mieszkaniec Bia³egostoku wspólnego z mieszkañcem Wroc³awia? Wszystko jest inne - architektura, gwara, melodia jêzyka, sposób my¶lenia, itp A co jest wspólne?... Podatki narzucone si³±. I religia. Tak¿e narzucona si³±. Dlatego my¶lê, ¿e prêdzej czy pó¼niej wszystkie pañstwa narodowe siê rozpadn± albo przybior± postaæ lu¼nych zwi±zków regionów pozdro Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: Rafaela Lipiec 27, 2011, 10:04:41 Between- ujates cala sprawe bardzo logicznie i trafnie. Tak wlasnie wyglada cala sprawa i zawsze tak wygladala.
Moze Slazacy mysla ze beda blizej Niemiec, a za tym ich sytuacja by sie radykalnie poprawila /blizsza koszula cialu/. Jest duzo w tym polityki, ludzkich przezyc i uczuc. Pozdrawiam serdecznie Rafaela. Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: between Lipiec 27, 2011, 10:30:03 [...] Moze Slazacy mysla ze beda blizej Niemiec, a za tym ich sytuacja by sie radykalnie poprawila /blizsza koszula cialu/. Akurat niemiecko¶æ ¦l±ska to stereotyp. Mo¿e je¿eli mówimy o Dolnym ¦l±sku, okolicach Opola, to tam, faktycznie mniejszo¶æ niemiecka jest do¶æ silna i ludno¶æ siê przenika wzajemnie - st±d np. pomys³ o dwujêzycznych tablicach z nazwami miejscowo¶ci. Ale na Górnym ¦l±sku z ca³ej niemiecko¶ci zosta³y tylko pozaborowe nalecia³o¶ci na jêzyku - te wszystkie wursty,fojerki czy wichajstry. Gwara to element lokalnego folkloru. Trzeba pamiêtaæ tak¿e o takich miejscach jak np. Cieszyn. Miasto, które zosta³o sztucznie podzielone na pó³. Teraz ta bariera zosta³a usuniêta i w¶ród znajomych mieszkajacych w Cieszynie obserwuje coraz wiêcej s³ów czeskich, albo czeskobrzmi±cych. Tkanka miasta stopnio znowu zrasta siê - bo, powiedzmy szczerze, bli¿ej cieszyniakom do swoich s±siadów z nastêpnej ulicy w innym pañstwie ni¿ do np. do¶æ odleg³ych Katowic. Urodzi³em siê w Bielsku-Bia³ej, w której wp³yw panowania austriackiego jest bardzo widoczny. Przeprowadzi³em siê nastepnie ok 20 km aby zamieszkaæ w mie¶cie bêd±cym pod zaborem pruskim. Inny jêzyk, inna architektura, inny kultura. Do Cieszyna st±d raptem 30 km a tam znowu jeszcze inny jêzyk, inna kultura. Z Kolei 30km na pó³noc Sosnowiec ju¿ by³ pod panowaniem rosyjskim. W obrêbie parudziesiêciu kilometrów jest tutaj niesamowity tygiel kulturowy i religijny. A mieszkaj±c na mazowszu spotka³em siê ze sterotypami wrzucaj±cymi wszystko do jednego wora z napisem "¦l±sk czyli Niemcy" :) Z perspektywy mieszkania tutaj trochê inaczej wygl±da kwestia przynale¿no¶ci narodowej - to¿ tyle tych "narodów" sie tutaj przewinê³o i ka¿dy wywar³ jakie¶ piêtno, ¿e doprawdy trudno siê w tym wszystkim po³apaæ. Serdecznie zapraszam w moje strony bo chyba nigdzie indziej w Polsce nie ma takiej ró¿norodno¶ci na tak niewielkim obszarze. pozdrawiam ps. w³a¶nie sprawdzi³em na mapie - bli¿ej mam w linii prostej do Wiednia ni¿ do Warszawy. :) Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: east Lipiec 27, 2011, 13:47:35 @between m±drze prawisz, tylko ma³a uwaga
Cytuj Ale w jakim¶ momencie co¶ przestaje byæ moje i pojawia siê abstrakcyjny twór do którego jako¶ nie mo¿na dopasowaæ s³owa "mój, moje". Te s³owa pojawiaj± siê nawet wobec "abstrakcyjnych" tworów ,lecz raczej w kontek¶cie wspólnego ZAGRO¯ENIA. Za komuny by³o to ca³kiem oczywiste , ¿e komuni¶ci to nie Polacy. Dlatego, aby siê od nich uwolniæ powsta³ ruch ponadregionalny - Solidarno¶æ - z którym ludzie identyfikowali siê jako Polacy w³a¶nie. Pro¶ciej - kiedy nasza dru¿yna futbolowa wystêpuje na M¦ to ca³a Polska kibicuje, bez wzglêdu kto jakie barwy klubowe nosi na co dzieñ. Kiedy zagra¿a nam jaki¶ globalny NWO to pojawia siê globalna solidarno¶æ Ludzka (ziemska). Wtedy identyfikujemy siê z ni± jako czym¶ "moim". Szkoda, ¿e tylko w obliczu zagro¿eñ zewnêtrznych. Kiedy mija zagro¿enie ( no bo jeste¶my w UE ) wtedy w naturalny sposób skupiamy siê na regionach. No chyba, ¿e zaczniemy znów postrzegaæ Uniê ,jako wspólnego wroga, co poniektórzy usi³uj± malowaæ. Moim zdaniem te globalne straszaki ju¿ nie maj± takiej mocy ,aby ludzi negatywnie jednoczyæ. Nawet program Autonomii ¦l±skiej dla mnie nie wygl±da jak akt secesji, tylko bardziej jak radykalna formu³a samorz±dowa , jako sprzeciw wobec samorz±dowej fikcji jak± mamy obecnie. @ between doskonale rozumiem ten tygiel narodowy o którym piszesz dlatego, ¿e w stronach gdzie mieszkam ca³y ten tygiel skupi³ siê po wojnie w jednym mie¶cie, jako ludno¶æ nap³ywowa na ziemie odzyskane. Z opowiadañ dziadków sporo siê dowiedzia³em, ale nawet dzisiaj nikogo tu nie dziwi, kiedy rozmówca mówi, ¿e p³ynie w nim te¿ rumuñska krew. Co wiêcej, z czasem gwara i róznice kulturowe zupe³nie siê wymiesza³y, rozrzedzi³y a¿ do moleku³, bo nie by³o zasilania " z Ziemi" czyli tradycji. Tradycjê dopiero zaczynaj± tworzyæ nowe pokolenia i nie jest to co¶, co opiera siê na autonomii w ujêciu formu³y narodowej. W prostej linii bli¿ej nam do Berlina ni¿ do najbli¿szego wiêkszego ni¿ Szczecin miasta w Polsce czyli Poznania ;) Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: Rafaela Sierpieñ 01, 2011, 10:22:45 Co ró¿ni ¦l±sk od reszty Polski?
Wedle interpretacji s³ów jednego ze znanych sk±din±d polityków – przede wszystkim ¶l±sko¶æ, rozumiana nawet jako ukryta niemiecko¶æ. Byæ mo¿e da siê tu podci±gn±æ troszkê u¿ytkowanie gwary, ale kto tam wie, o co chodzi politykom. Wedle innych pytanych zapewne wiêcej przemys³u, kopalnie, obecno¶æ du¿ego skupiska przylegaj±cych do siebie miast i ogólne zanieczyszczenie ¶rodowiska. A jeszcze kto¶ powie, ¿e nie zauwa¿a ¿adnej ró¿nicy. No, mo¿e poza granicami województwa. Ale je¶li mieszkañca Bytomia, Gliwic lub Siemianowic zapytamy o ró¿nice miêdzy ¦l±skiem a nie-¦l±skiem to mo¿emy mieæ wiêcej ni¿ 50%ow± pewno¶æ, ¿e wspomni obecno¶æ w granicach województwa Zag³êbia. I nie bêdzie to kontekst pozytywny. W granicach województwa ¦l±skiego bowiem nie wszystko uwa¿ane jest przez mieszkañców za ¦l±sk. Je¶li jeste¶ przyjezdnym i zdarzy Ci siê wspomnieæ, ¿e ¦l±sk jest ³adny, a nastêpnie opowiadaæ jak to ciekawie by³o w D±browie Górniczej czy Sosnowcu, mo¿esz zostaæ wy¶miany. Takie czy inne ró¿nice, objawiaj±c siê nawet w granicach wojewódzkich, mog± budziæ w±tpliwo¶ci. ¦l±zakom niew±tpliwie op³aca³aby siê autonomia. Poradziliby sobie, opieraj±c dzia³ania przede wszystkim na przemy¶le ciê¿kim. Polska natomiast z pewno¶ci± sporo by utraci³a. Mo¿e to z obaw przed takim zjawiskiem wziê³a siê fobia niemieckiej ¶l±sko¶ci. Wp³yw na to mog± mieæ tak¿e ci±gle obecne w spo³eczeñstwie lêki przed zachodnimi s±siadami Polski. Tak czy inaczej jak wyleczyæ ca³y kraj z obaw przed ¶l±sko¶ci±, skoro problemy z ró¿nicami kulturowymi istniej± i na samym ¦l±sku? Czy istnieje na to jakiekolwiek lekarstwo? No chyba, ¿e ¿adnego nie potrzeba, a idee o zagro¿eniu p³yn±cym od strony ‘ukrytej opcji niemieckiej’ s± jedynie wynikiem niezrozumia³ych dróg my¶lowych autora tego terminu. Tego te¿ siê nie dowiemy zbyt szybko, zwa¿aj±c na ostatni± decyzjê prokuratury dotycz±c± pewnych badañ. Pozostaje wzruszyæ ramionami i staraæ siê nadal jako¶ funkcjonowaæ w tym przedziwnym kraju. Agnieszka K. http://hoga.pl/felietony/slask-i-nie-slask/ Prareferendum w Imielinie i Lêdzinach. Autonomia ¦l±ska: TAK czy NIE? 2011-07-09, Aktualizacja: 2011-07-09 16:01 Dziennik Zachodni Anna Zielonka ¦l±sko¶æ to czê¶æ polsko¶ci - mówi± historycy i socjolodzy. Czy ci ¦l±zacy, którzy chc± utworzenia autonomii, czuj± siê te¿ Polakami? To i inne pytania mieszkañcom Imielina i Lêdzin zada³a w czasie niedzielnego prareferendum Anna Zielonka W strugach deszczu, po niedzielnym obiedzie, ca³ymi rodzinami przyszli 3 lipca spe³niæ swój obywatelski obowi±zek. ¦l±zacy, z dziada pradziada, ¿yj±cy na ¶l±skiej ziemi od urodzenia, zwi±zani ze swoimi ma³ymi ojczyznami - Imielinem i Lêdzinami, ze ¶l±sk± godk±, kluskami, rolad± i modr± kapust±, g³osowali w wiêkszo¶ci za ¶l±sk± autonomi±. Mieszkañcy Imielina i Lêdzin wypowiadali siê podczas akcji, któr± zorganizowa³ Ruch Autonomii ¦l±ska. Pytanie brzmia³o: "Czy jeste¶ za przywróceniem Górnemu ¦l±skowi autonomii, któr± posiada³ w Polsce w okresie miêdzywojennym?". ¦l±zacy g³osowali na tak, bo chc± autonomii. Dziêki niej ze ¦l±ska do Warszawy przestanie odp³ywaæ tak wielka masa ciê¿ko zarobionych przez nich pieniêdzy. Chc± te¿ zamanifestowaæ i udowodniæ, ¿e nie s± zakamuflowan± opcj± niemieck±, jak stwierdzi³ Jaros³aw Kaczyñski. Dla nich ¶l±sko¶æ nie wyklucza bycia Polakami. Obywatelski obowi±zek - Jestem Polk± i tego nie ukrywam ani siê tego nie wstydzê. Razem z mê¿em i synem przyszli¶my spe³niæ nasz obywatelski obowi±zek. Tak trzeba - przekonuje Maria Hantulik z Imielina. Podobnie jak jej m±¿ Janusz i syn Wojciech, zag³osowa³a za autonomi±. Jednak rodzina Hantulików nie chce od³±czenia ¦l±ska od Polski. - Nie chcemy podzia³ów. Ale oprócz tego, ¿e jeste¶my Polakami, jeste¶my równie¿ ¦l±zakami. Mamy okre¶lone tradycje, pos³ugujemy siê ¶l±sk± gwar±, jemy ¶l±skie potrawy. Co prawda na obiad nie mieli¶my dzi¶ rolady, klusek ¶l±skich i modrej kapusty, ale jedli¶my karminadle, czyli tradycyjne mielone - mówi Janusz Hantulik, m±¿ Marii. Oboje dobrze wiedz±, jak ciê¿ko jest przekonaæ innych Polaków do tego, ¿e ¦l±zak to zwyk³y cz³owiek, taki jak ka¿dy inny Polak. Z wrogo¶ci± spotkali siê za granic±. - Na pla¿y w Chorwacji podszed³ do nas jaki¶ Polak, bo us³ysza³, ¿e mówimy po polsku. By³ warszawiakiem. Porozmawia³ z nami przez chwilê. By³ bardzo przyja¼nie nastawiony. Ale gdy w koñcu zapyta³, sk±d jeste¶my, to a¿ siê cofn±³. Dziwne i przykre zachowanie - mówi Maria. W domu, i z innymi ¦l±zakami rozmawiaj± po ¶l±sku. ¦l±ski jest dla nich naturalnym sposobem wys³awiania siê. - Wcale nie negujê innych gwar ani jêzyków i nie stawiam mojej mowy na pierwszym miejscu. Bardzo podoba mi siê godka góralska. Górale to bardzo pogodni ludzie - uwa¿a Maria. ¦l±ska godka to nie wstyd Równie¿ Bronis³awa i Roman Bizoniowie z Lêdzin w domu godaj± po ¶l±sku, choæ w rozmowie z nimi nie wyczuwa siê ¶l±skiego akcentu. Wspominaj±, ¿e gdy byli dzieæmi, nauczyciele bardzo czêsto zwracali im uwagê na to, aby wys³awiali siê czyst± polszczyzn±, a nie godali. - Mo¿na by³o odnie¶æ wra¿enie, ¿e ¶l±skiej gwary nale¿y siê wstydziæ. A to nieprawda! - podkre¶la Roman Bizoñ. Razem z ¿on± i dwiema córkami s± dumni ze swojego pochodzenia. - Z tego, co widzê, m³odzi coraz rzadziej u¿ywaj± ¶l±skiej gwary - kwituje Bronis³awa. Po ¶l±sku godaj± te¿ Maria, Edmund i Piotr Kostyrowie, równie¿ mieszkañcy Lêdzin. Nawet gdy rozmawiaj± z kim¶ po polsku, ¶l±ski akcent s³ychaæ w ich g³osie w ka¿dym wypowiadanym przez nich s³owie. - Nie potrafiê inaczej, bo tak mówiê od dziecka. Czasami mam trudno¶ci z wyt³umaczeniem czego¶ osobie, która nie mówi po ¶l±sku - podkre¶la ze ¶miechem Maria Kostyra. ¦l±skiego musia³a te¿ nauczyæ siê narzeczona ich syna, dziewczyna zza Wis³y. - Nie mia³a innego wyj¶cia, skoro chcia³a dogadaæ siê ze swoim przysz³ym mê¿em, czyli ze mn±, i ze swoimi przysz³ymi te¶ciami - ¿artuje Piotr Kostyra. W prareferendum Kostyrowie byli za utworzeniem autonomii. Pracowici i pogodni Na pytanie, kim jest ¦l±zak, Piotr Kostyra odpowiada pó³¿artem, ¿e to kto¶ wyj±tkowy. - A tak naprawdê jest to cz³owiek jak ka¿dy inny. Jedni s± dobrzy, inni ¼li. Nie ma regu³y - mówi Piotr. Zdaniem Franciszka Musio³a z Imielina, ¦l±zacy to ludzie pracowici, solidni, uczciwi i bardzo pogodni. Pan Franciszek uwielbia ¶l±skie biesiady. Na autonomiê przyszed³ zag³osowaæ po obiedzie, ale liczy³ na to, ¿e spêdzi te¿ mile czas podczas Dni Imielina. - To bardzo wa¿ne, ¿e ¦l±zacy integruj± siê ze sob±. Wspólne biesiady to najlepsza okazja do spotkañ, rozmów - przekonuje pan Franciszek. Niedzielne biesiadowanie jednak siê nie uda³o. Plany popsu³a pogoda. Deszcz popsu³ szyki Wed³ug Dariusza Dyrdy, koordynatora prareferendum z Ruchu Autonomii ¦l±ska w Imielinie i Lêdzinach, mia³o ono jasno odpowiedzieæ na pytanie, czy ¦l±zacy rzeczywi¶cie s± za utworzeniem autonomii. G³osowanie na polityków i poszczególne partie polityczne, choæby na sam Ruch Autonomii ¦l±ska, nie odda bowiem pogl±dów ¦l±zaków w sprawie utworzenia autonomii. - Bo na przyk³ad kto¶ jest za lewic±, kto¶ inny za prawic± i niekoniecznie musz± g³osowaæ na RA¦, choæ chc± autonomii - mówi Dyrda. - Z drugiej strony, zapytani przez ankietera na ulicy o autonomiê ci sami ludzie oczywi¶cie odpowiedz± "tak" lub "nie". Ale zrobi± to tylko dlatego, ¿e kto¶ ich o to zapyta. A to, ¿e przyszli g³osowaæ podczas prareferendum z w³asnej, nieprzymuszonej woli, jest swoist± manifestacj± - dodaje. W prareferendum w Imielinie i Lêdzinach wziê³o udzia³ nieco ponad 1,3 tys. osób. 1298 zag³osowa³o za utworzeniem autonomii dla Górnego ¦l±ska. Frekwencja wynios³a oko³o 10 procent uprawnionych do g³osowania w Imielinie i kilka procent w Lêdzinach. Jak s±dz± cz³onkowie RA¦, wp³yw na to mia³a pogoda. Si±pi³ deszcz. By³o zimno. 18 g³osuj±cych nie chcia³o utworzenia autonomii na ¦l±sku. - Jest to jednak kropla w morzu, bo przygniataj±ca wiêkszo¶æ chce autonomii i mówi o tym otwarcie - mówi Dariusz Dyrda. - Prareferendum w powiecie imieliñskim jest pocz±tkiem takich dzia³añ w innych gminach i powiatach. Chcemy pokazaæ, jak wielka liczba ¦l±zaków popiera nasze starania o przyznanie ¦l±skowi wiêkszej samodzielno¶ci - deklaruje dzia³acz. Odrêbno¶æ jest si³± Czy autonomia oznacza, ¿e ¦l±zacy przestan± byæ Polakami? Historycy i socjolodzy nie mog± zgodziæ siê z takim stwierdzeniem. - ¦l±zacy s± Polakami, podobnie jak górale, Kaszubi czy warszawiacy, ale jak ka¿dy region w Polsce, tak i ¦l±sk ma swoj± odrêbno¶æ, któr± powinien uwydatniaæ - uwa¿a Zygmunt Wo¼niczka, historyk z Uniwersytetu ¦l±skiego. - Wychodzê z za³o¿enia, ¿e jedno¶æ jest w ró¿norodno¶ci, i w³a¶nie t± ró¿norodno¶ci± charakteryzuje siê bogactwo Polski. Wszyscy po kolei tworzymy jeden wielki naród polski - dodaje naukowiec. Podobnego zdania jest socjolog Marek Szczepañski. Podkre¶la, ¿e ¦l±sk znajdowa³ siê w ró¿nych granicach - Czech, Austrii, Prus, Niemiec. - Teraz jest czê¶ci± Polski i ¦l±zacy s± obywatelami tego kraju. Do tej rzeczywisto¶ci nale¿y odnosiæ siê z szacunkiem - mówi Marek Szczepañski. Przekonuje, ¿e ¶l±ska godka jest jêzykiem regionalnym, podobnie jak jêzyk kaszubski. - I mówi±c poetycko, warta jest pie¶ni - dodaje socjolog. Anna Zielonka http://slask.naszemiasto.pl/artykul/985523,prareferendum-w-imielinie-i-ledzinach-autonomia-slaska-tak,id,t.html#czytaj_dalej Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: Rafaela Sierpieñ 03, 2011, 09:24:05 "Jadymy na bogato" - premiera Projektu ¦l±zak
IVONA Webreader. Wci¶nij Enter by rozpocz±æ odtwarzanie Logo dostawcy wp.pl | aktualizacja 2011-07-21 (21:57) ¦l±sk to nie tylko kopalnie, to przede wszystkim ludzie - przekonuj± twórcy Projektu ¦l±za. Szybkie maszyny, piêkne dziewczyny, a do tego familoki, górnicza orkiestra dêta, gruba, czyli kopalnia i krajobraz jeziora z elektrowni± w tle - teledysk Projektu ¦l±zak to ¿onglerka stereotypami o regionie. W Katowicach odby³a siê w³a¶nie jego premiera. Niestety pierwsze opinie internautów o klipie s± bardzo krytyczne. "Moplikiem se jada na szychta, moplikiem se jada z roboty" - ¶piewaj± ¦l±zacy do remiksu znanej biesiadnej piosenki "Karolinki". I choæ ju¿ wcze¶niej Kabaret Rak promowa³ podobnie jedno¶lady, teraz maszyna zosta³a stuningowana. W teledysku "Jadymy na bogato" Projektu ¦l±zak wyst±pili m.in. raper GrubSon, Kazimierz Kutz czy Kabaret M³odych Panów, muzyczne wspomaganie zapewni³ zespó³ the Braiminid. - Chodzi o to, by "wkrêcaæ" ca³± Polskê w ¦l±sk. Pokazaæ, ¿e nie jest on szarobury, brzydki, ale mamy masê fajnych rzeczy i przede wszystkim fajnych ludzi. Bogactwo tego regionu to nie tylko surowce, ale ludzie - zakrêceni, energiczni, z pomys³ami - powiedzia³a na chwilê przed premierowym pokazem Sabina Dyla, która zainicjowa³a projekt razem z Adrianem Gradem i Tomaszem Pruszyñskim. Choæ twórcy klipu twierdz±, ¿e jest on odpowiedzi± z przymru¿eniem oka na wcze¶niejsze projekty w Warszawie i Trójmie¶cie, trudno unikn±æ porównañ. "Nie ma cwaniaka na warszawiaka" i "Montelansino" zrobi³y furorê w internecie. Oto, co do powiedzenia o swoim miejscu na ziemi maj± ¦l±zacy. Przy familoku i nad zalewem - Bardzo siê cieszê, ¿e tak du¿o ludzi pomaga³o, nie by³o nigdzie s³owa "nie" - mówi³ Maciej Pa¶, akordeonista, górnik i motocyklista z teledysku, jedna z "twarzy" Projektu ¦l±zak obok Karola Kubicy i Leszka Pielorza. Zdjêcia do klipu by³y krêcone m.in. w Katowicach, skansenie etnograficznym w Chorzowie, na osiedlu familoków w Radlinie, nad zalewem w Rybniku i w sztolni Kopalni "Marcel". Choæ plan w kopalni wydaje siê nie³atwy, Karol Kubica przyznaje, ¿e trudniej mu siê pracowa³o... w skórzanym topie podczas krêcenia scen w klubie. - Nie jestem przyzwyczajony do takich strojów - komentuje. Trójz±b o ¦l±zaku Na katowickiej premierze pojawi³ siê tak¿e Konrad Brodowski z Projektu Trójz±b. Jak ocenia ¶l±ski klip? - Nie wiem. Po pierwszym obejrzeniu my¶lê, ¿e super materia³, bo ca³y czas jest akcja. Ale jak w ka¿dym projekcie, Warszawiak czy Trójz±b, trzeba obejrzeæ to kilka razy - pierwszy plan to fajna narracja, z ty³u tyle siê dzieje, ¿e nie da siê tego okie³znaæ - mówi Brodowski i dodaje: - Jestem zafascynowany gwar±, s³ucham tego i mam u¶miech na twarzy. Gorzkie opinie internautów - Mam nadziejê, ¿e zostanie ciep³o przyjêty, ale nie boimy siê krytyki. Ka¿dy ma prawo do swojej opinii - mówi³ na pokazie teledysku Maciej Pa¶. I niestety, tu¿ po premierze filmu na YouTubie, posypa³a siê fala krytyki. "Straszna kicha, lepiej to wy³±czcie, sztuczne i nieudane, ¦l±skie to nie jest na pewno..." - napisa³ MrSirkul. "Lipa, ze ni szczimia!" - dodaje manik667. Z kolei internauta wp.pl o nicku Zibi pisze: "Ale kicz, co to ma promowaæ? Chyba ¦l±zacy poczuj± siê ura¿eni, ¿e kto¶ im taki numer wykrêci³ i firmuje to ¦l±skiem!" Czy klip "Jadymy na bogato" mim wszystko przekona do ¦l±ska? Pa¶ podkre¶la, ¿e projekt ma sprowokowaæ do dzia³ania inne regiony naszego kraju. - Mamy wiele bogactw w Polsce. Mam nadziejê, ¿e tych projektów bêdzie nie trzy a trzydzie¶ci. Polecimy na bogato - mówi. Ale kto teraz podejmie wyzwanie? http://www.youtube.com/watch?v=k_wSaJ-bZOo&feature=related http://wiadomosci.wp.pl/kat,1019409,title,Jadymy-na-bogato---premiera-Projektu-Slazak,wid,13619382,wiadomosc.html Tytu³: Odp: AUTONOMIA Wiadomo¶æ wys³ana przez: Dariusz Marzec 23, 2012, 19:15:30 Rozbicie dzielnicowe Polski w 2012 roku
Rozbicie dzielnicowe to okres w historii Polski, której pocz±tek da³a ustawa sukcesyjna Boles³awa Krzywoustego (1138 r.) do koronacji W³adys³awa £okietka na króla Polski (1320 r. ) Polska rozdrobniona zosta³a na kilkana¶cie ksiêstw niepo³±czonych w³adz± centraln± i pogr±¿y³a siê w bratobójczych walkach miêdzy ksi±¿êtami. Na terenach le¿±cych w granicach obecnego pañstwa ¿y³o oko³o 2 mln. ludzi (38 mln. obecnie). Za³ó¿my hipotetycznie, ¿e historia zatoczy³a ko³o i w 2012 roku dosz³o do podobnego zdarzenia. Wojewodowie wypowiadaj± pos³uszeñstwo i likwiduj± w³adze centralne. Polska podzielona zostaje na 16 niezale¿nych pañstw. (http://www.eioba.org/files/user15571/a170752/Polska.jpg) Porównuj±c PKB poszczególnych województw i porównywalny PKB poszególnych krajów wygl±da³oby to jak wy¿ej. To pokazuje skalê ró¿nic gospodarczych na naszym globie. Nie nale¿ymy przecie¿ do potêg ¶wiata, ale na szczê¶cie nie jeste¶my te¿ jego nisz±. Czerwony kolor - ilo¶æ mieszkañców zamieszkuj±cych dane województwo. Niebieski kolor - ilo¶æ mieszkañców porównywanego kraju. Polaków jest ok. 38 mln. W wymienionych krajach ¿yje ok. 460 mln. Wyobra¼my sobie nasz poziom ¿ycia, gdyby by³o nas 460 mln przy dzisiejszym niezmienionym poziomie PKB. Pomijam oczywi¶cie kwestie zwi±zane z terytorium. Na podstawie danych GUS, danych encyklopedycznych, podk³ad mapy "Gazeta Wybocza" http://www.eioba.pl/a/3nr4/rozbicie-dzielnicowe-polski-w-2012-roku |