Niezale¿ne Forum Projektu Cheops

Rozwój duchowy => Bóg i religie => W±tek zaczêty przez: Rafaela Kwiecieñ 22, 2011, 18:47:54



Tytu³: Swieto Zmartwychwstania
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Rafaela Kwiecieñ 22, 2011, 18:47:54
Interpretacja formu³y „zmartwychwsta³ trzeciego dni

   

Interpretacja historyczna

Tradycyjna apologetyka trzy dni pojmowa³a jako odleg³o¶æ czasow± miêdzy ¶mierci± Chrystusa w Wielki Pi±tek a Jego zmartwychwstaniem w poranek wielkanocnym. Ta interpretacja wi±¿e siê z do¶wiadczeniami paschalnymi pierwszych uczniów Jezusa, którzy na podstawie odkrycia pustego grobu i spotkañ ze Zmartwychwsta³ym pierwszego dnia tygodnia rozg³aszali wie¶æ o zmartwychwstaniu Chrystusa trzeciego dnia.




               Interpretacja mitologiczna

S± trzy hipotezy mitologiczne dotycz±ce pochodzenia formu³y „dnia trzeciego”:

   1. mity babiloñskie
   2. zwi±zane ze ¶wiêceniem niedzieli (dzieñ s³oñca – bóstwa solarne), a powstaniem formu³y (podobieñstwo Jezusa do s³oñca czczonego w kultach solarnych)
   3. mity o bóstwach umieraj±cych i powracaj±cych do ¿ycia

 

Dok³adna analiza ¼róde³ wykaza³a, ¿e wnioski o genetycznej zale¿no¶ci chrze¶cijañskiej formu³y „dnia trzeciego” od mitów by³y zbyt pochopne, oparte na zewnêtrznych jedynie podobieñstwach pewnych elementów kultu pogañskiego z chrze¶cijañsk± liturgi±. Niemniej w rozwoju badañ nad formu³± odegra³y w swoim czasie do¶æ wa¿n± rolê. U¶wiadomi³y bowiem konieczno¶æ uwzglêdnienia szerszego kontekstu religijnego, który móg³ mieæ wp³yw na kszta³towanie siê pojêæ i sformu³owañ religii izraelskiej, a pó¼niej chrze¶cijañskiej.
 

Interpretacja antropologiczna

Ta hipoteza jest zwi±zana z pogl±dami dotycz±cymi losów duszy po ¶mierci cz³owieka oraz tradycjê ówczesnej go¶cinno¶ci, w których czas trzech dni odgrywa³ szczególn± rolê. W ¶rodowisku palestyñskim bardzo silna by³a wiara w trwanie duszy przy ciele (w nadziei powrotu) przez trzy dni od momentu ¶mierci. Po ich up³ywie dusza ostatecznie siê oddala³a.

Na wschodzie np. Chiñczycy odprawiaj± pogrzeb przez trzy dni, przy tym wzywaj± dusze do powrotu. O tym wierzeniu wspominaj± pisma irañskie i mówi± o oczekiwaniu na s±d. U Greków ów trzeci dzieñ od ¶mierci ma równie¿ szczególne znaczenie.

Na Wschodzie by³y rozpowszechnione zwyczaje zwi±zane z go¶cinno¶ci±, która nakazywa³a go¶ciowi czekanie przez trzy dni na wyjawienie przyczyny przybycia. W odniesieniu do Chrystusa mo¿na wskazaæ, ¿e by³ On w krainie ¶mierci tylko go¶ciem, a jego ¶mieræ by³a czym¶ przej¶ciowym.

Hipoteza ta nie znajduje potwierdzenia w zwyczajach pierwszych chrze¶cijan, którzy by w tym sensie interpretowali formu³ê „dnia trzeciego”. Hipotezy antropologiczne poszerzy³y jednak pole badañ nad formu³±. Zwróci³y uwagê na pozabiblijn± literaturê ¿ydowsk± i chrze¶cijañsk±, która mog³a pomóc w lepszym wyja¶nieniu nowotestamentowych tekstów o zmartwychwstaniu Chrystusa „dnia trzeciego”. W tym sensie hipotezy te odegra³y pozytywn± rolê w ewolucji badañ nad formu³±.

 

Interpretacja egzegetyczna

Hipoteza ta dotyczy biblijnego pochodzenia formu³y „dnia trzeciego”. Jezus sam to zapowiada³ (Mk 8,31; 9,31; 10,33n; zob. teksty par.). Twierdzi siê, ¿e zapowiedzi Chrystusowego „koñca”, jak i popaschalna formu³a „dnia trzeciego” ukszta³towa³y siê pod wp³ywem proroctw starotestamentalnych (np. 1Kor 15,3-5; „zgodnie z Pismem). Ksiêga Jonasza i epizod trzech dni we wnêtrzno¶ciach ryby. Inne teksty starotestamentowe to: Wj 16,11.16; Kp³ 23,9nn; 2Krl 20,5; Oz 6,2. Najwiêksze zainteresowanie budzi³o proroctwo Ozeasza: „Po dwu dniach przywróci nam ¿ycie, a dnia trzeciego nas d¼wignie i ¿yæ bêdziemy w jego obecno¶ci”.

To dostrze¿enie proroctw i zapowiedzi wydarzeñ paschalnych jest cenne, ale sami autorzy tej hipotezy nie uzurpuj± sobie pewno¶ci wniosków, które wskazuj± na powstanie w kerygmacie apostolskim tej formu³y tylko na podstawie tych zapowiedzi, a wiêc pozostaje to w sferze przypuszczeñ. Dziêki tej hipotezie nast±pi³ rozwój g³êbszego zrozumienia interpretacji historiozbawczej.

 

Interpretacja historiozbawcza

Rozumienie formu³y „dnia trzeciego” wy³±cznie w sensie zbawczym. Oznacza ona, ¿e trzeciego dnia nast±pi³o ostatecznie zbawienie przynosz±ce ostateczne zwyciêstwo nad ¶mierci± i szatanem. Bóg przez swoje mi³osierdzie „dnia trzeciego” zmienia bieg historii, dziêki czemu nastaje czas zbawienia, ¿ycia i zwyciêstwa. Interpretacja historiozbawcza formu³y k³adzie mocny akcent na tre¶æ teologiczn±, relatywizuj±c jej znaczenie czasowe. Nawi±zuje w ten sposób do koncepcji, które zmartwychwstanie ujmuj± jako wydarzenie nadprzyrodzone, a wiêc transcendentne – przekraczaj±ce granice przestrzeni i czasu, cz³owiekowi za¶ dostêpne jedynie przez znaki chrystofanii i pustego grobu.

 http://www.republika.pl/arkapana/trzeciego.html


Tytu³: Odp: Swieto Zmartwychwstania
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Rafaela Kwiecieñ 22, 2011, 18:57:53
         
                                         TRADYCJE I OBYCZAJE W POLSCE

¦wiêta wielkanocne
Wielkanoc kojarzy siê nam z kolorowymi pisankami, mnóstwem pysznego jedzenia, ¶migusem dyngusem i wieloma innymi przyjemnymi rzeczami.

Wielkanoc jest najstarszym i najwa¿niejszym ¶wiêtem chrze¶cijañskim. S± to ¶wiêta upamiêtniaj±ce ¶mieræ krzy¿ow± i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. Poprzedzaj±cy j± tydzieñ, stanowi±cy okres wspominania najwa¿niejszych dla wiary chrze¶cijañskiej wydarzeñ, nazywany jest Wielkim Tygodniem. Wielkanoc jest ¶wiêtem ruchomym. Mo¿e wypadaæ pomiêdzy 22 marca a 25 kwietnia.

Niedziela Wielkanocna (nazywana te¿ Wielk± Niedziel±, Niedziel± Zmartwychwstania Pañskiego) to pierwszy dzieñ ¶wi±t wielkanocnych. W Polsce w godzinach porannych odprawiana jest uroczysta rezurekcja (resurrectio ³ac. oznacza zmartwychwstanie), która swymi tradycjami siêga ¶redniowiecza. Po powrocie do domu w gronie rodzinnym zasiada siê do uroczystego ¶niadania wielkanocnego, które rozpoczyna siê sk³adaniem ¿yczeñ i dzieleniem siê ¶wiêconk± z koszyczka. Na sto³ach znajduj± siê jajka, wêdliny, wielkanocne baby i mazurki. Sto³y zdobione s± bukietami z bazi i pierwszych wiosennych kwiatów.

Poniedzia³ek Wielkanocny (zwany te¿ Lanym Poniedzia³kiem, ¦migusem-dyngusem ) to drugi dzieñ ¶wi±t Wielkiej Nocy. W polskiej tradycji tego dnia polewa siê dla ¿artów wod± inne osoby, nawet nieznajome. Polewanie wod± nawi±zuje do dawnych praktyk pogañskich, ³±cz±cych siê z symbolicznym budzeniem siê przyrody do ¿ycia i co rok odnawialnej zdolno¶ci ziemi do rodzenia. Do dzi¶ zwyczaj kropienia wod± ¶wiêcon± pól w poniedzia³kowy ranek przez gospodarzy jest spotykany we wsiach na po³udniu Polski.

Polska tradycja potraw wielkanocnych jest bardzo bogata i nie ma chyba innej tak bogatej tradycji kulinarnej na czas obchodów ¦wi±t Wielkanocnych. Czekamy na to ¶niadanie przez ca³y Wielki Post, zatem nie dziwi fakt, ¿e wszystkiego co znajduje siê na stole staramy siê skosztowaæ choæby przynajmniej po troszeczkê.
Na tradycyjnym stole wielkanocnym nie mo¿e zabrakn±æ takich potraw jak:

    * ¿urek wielkanocny
    * bia³a kie³basa pieczona
    * szynka ¶wi±teczna
    * faszerowane jajka
    * æwik³a
    * babka wielkanocna
    * mazurek
    * sernik

A po obfitym ¶wi±tecznym ¶niadaniu zapraszamy wszystkich do wielkanocnych zabaw z pisankami.
Jajko o jajko - zabawa w parach; potrzebne jest po jednej pisance na osobê; zawodnicy siadaj± naprzeciwko siebie; nale¿y uderzyæ jajkiem o jajko partnera; wygrywa ten zawodnik, którego jajko nie bêdzie zbite.
Kto dalej - potrzebne jest po jednej pisance na osobê; zawodnicy staj± na linii startu; na podany sygna³ popychaj± swoj± pisankê tak, aby potoczy³a siê jak najdalej; ten kto wygra zabiera pisanki przeciwników.
Rzuæ pisankê - potrzebne jest po jednej pisance na osobê; pary staj± w odleg³o¶ci 1 m od siebie i jednocze¶nie rzucaj± do siebie jajka; je¶li je z³api± odsuwaj± siê o metr i rzucaj± znowu; wygrywa para która odsunê³a siê od siebie na najwiêksz± odleg³o¶æ i której uda³o siê nie zbiæ jajek.

¦wiêta spêdzane przy stole w rodzinnym gronie to radosne chwile, które wspominamy przez ca³y rok. W dzisiejszych czasach, gdy ka¿dy dzieñ mija niezauwa¿ony, to w³a¶nie ¶wiêta sprawiaj±, ¿e mamy czas by nacieszyæ siê sob±. To czas, gdy z przyjemno¶ci± odwiedzamy swoich bliskich i przyjació³. Siedz±c przy ¶wi±tecznym stole, w wyj±tkowym i podnios³ym nastroju, mamy okazjê do spotkañ, d³ugich rozmów. Wówczas mo¿emy siê wreszcie sob± nacieszyæ , przyblizyc i odswiezyc uklady rodzinne.

Z okazji ¦wi±t zycze wszystkim forumowiczom
zdrowych i pogodnych ¦wi±t Wielkanocnych, obfito¶ci na ¦wi±tecznym stole, smacznego jajka oraz wiosennego nastroju w rodzinnym gronie.

Rafaela










Tytu³: Odp: Swieto Zmartwychwstania
Wiadomo¶æ wys³ana przez: krzysiek Kwiecieñ 22, 2011, 19:57:04
Dziêkujê w imieniu w³asnym i tych wszystkich forumowiczów, którzy w gor±czce przed¶wi±tecznych przygotowañ jeszcze nie zd±¿yli tu zajrzeæ.
Piêknie to wszystko opisa³a¶ Rafaelo :D I praktycznie - spróbujê skorzystaæ z niektórych pomys³ów na "jajeczne" zabawy ;D

Ja równie¿ ¿yczê wszystkim piêknego, wiosennego nastroju na te ¦wiêta, mnóstwa odpoczynku i rodzinnego ciep³a!

Krzysiek.


Tytu³: Odp: Swieto Zmartwychwstania
Wiadomo¶æ wys³ana przez: quetzalcoatl44 Kwiecieñ 23, 2011, 07:57:59
ja rowniez zycze wiary w zmartwychwstanie, duchowej odnowy oraz odwagi do walki z babilonem i systemem :)

ps. tylko ze wielkanoc juz chyba powinna byc wczesniej w tym roku..


Tytu³: Odp: Swieto Zmartwychwstania
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Kahuna Kwiecieñ 23, 2011, 11:20:13
Wesolego Alleluja,spokoju,duzo smacznosci
i obfitosci plynow nie tylko w poniedzialek-
-zyczy Kahuna.  :) :)


Tytu³: Odp: Swieto Zmartwychwstania
Wiadomo¶æ wys³ana przez: east Kwiecieñ 23, 2011, 16:04:58
Najlepsze ¿yczenia dla ca³ej za³ogi :)
Z martwych wstaniem .. po ¶wiêtach ;)


Tytu³: Odp: Swieto Zmartwychwstania
Wiadomo¶æ wys³ana przez: greta Kwiecieñ 23, 2011, 16:37:53
I ja przylaczam sie do zyczen dla wszystkich forumowiczow.
Wesolego Alleluja!


Tytu³: Odp: Swieto Zmartwychwstania
Wiadomo¶æ wys³ana przez: songo1970 Kwiecieñ 23, 2011, 16:53:45
równie¿ ¿yczê wszystkim mokrego dyngusa i weso³ego zaj±czka ;)


Tytu³: Odp: Swieto Zmartwychwstania
Wiadomo¶æ wys³ana przez: janneth Kwiecieñ 23, 2011, 18:01:17
Wielkanocny pacierz
ks. Jan Twardowski


Nie umiem byæ srebrnym anio³em –
ni gorej±cym krzakiem –
tyle Zmartwychwstañ ju¿ przesz³o –
a serce mam byle jakie.

Tyle procesji z dzwonami –
tyle ju¿ Alleluja –
a moja ¶wiêto¶æ dziurawa
na æwiartce w³oska siê buja.

Wiatr gra mi na ko¶ciach mych psalmy
jak na ko¶lawej fujarce -
¿eby choæ papie¿ spojrza³
na mnie - przez bia³e swe palce.

¯eby choæ Matka Boska
przez chmur zabite wci±¿ deski –
u¶miech mi Swój zes³a³a
jak ptaszka we mgle niebieskiej.

I wiem, gdy ³zê swoj± trzymam
jak z³oty kamyk z procy –
zrozumie mnie ma³y Baranek
z najcichszej Wielkiej Nocy.

Pyszczek po³o¿y na rêku
sumienia wywróci podszewkê –
serca mojego ocali
czerwon± chor±giewkê.


Weso³ego Alleluja wszystkim!


Tytu³: Odp: Swieto Zmartwychwstania
Wiadomo¶æ wys³ana przez: ptak Kwiecieñ 23, 2011, 18:43:49
Wszystkim forumowiczom,  Zdrowych i Pogodnych ¦wi±t Wielkanocnych oraz 
du¿o s³oñca, rado¶ci i mi³o¶ci.

 :)


Tytu³: Odp: Swieto Zmartwychwstania
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Thotal Kwiecieñ 23, 2011, 19:56:41
Jajka, baranka i ¿urku,
wszystkim na naszym podwórku,  (forumowym)
¿yczê do syta i wiêcej,
- nie p³ukaæ ¿o³±dków na "ERCE" ;D


Pozdrawiam ¶wi±tecznie - wyposzczony Thotal ;D


Tytu³: Odp: Swieto Zmartwychwstania
Wiadomo¶æ wys³ana przez: acentaur Kwiecieñ 23, 2011, 21:41:07
S³onecznych ¶wi±t z jajkiem i zaj±czkiem
dla calego forum


Tytu³: Odp: Swieto Zmartwychwstania
Wiadomo¶æ wys³ana przez: chanell Kwiecieñ 24, 2011, 23:02:58
Trochê spó¼nione ,ale serdeczne ¿yczenia,zdrowia ,rado¶ci i........Alleluja ! :)


Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

phacaiste-ar-mac-tire gangem zipcraft maho opatowek