Tytuł: Odp: Karol WojtyÂła -Jan Pawel II Wiadomość wysłana przez: Rafaela Maj 22, 2011, 12:55:10 KapÂłaĂąstwo, praca naukowa i twĂłrcza
Karol WojtyÂła jako wikary w Niegowici Karol WojtyÂła na spÂływie kajakowym (http://1.1.1.2/bmi/www.lodz.mm.pl/~polzibi/moja/karol11.jpg) (http://1.1.1.3/bmi/www.lodz.mm.pl/~polzibi/moja/karol12.jpg) (http://1.1.1.5/bmi/www.lodz.mm.pl/~polzibi/moja/karol14.jpg) (http://1.1.1.4/bmi/www.lodz.mm.pl/~polzibi/moja/karol13.jpg) 13 paÂździernika 1946 roku alumn Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Krakowie Karol WojtyÂła zostaÂł subdiakonem, a tydzieĂą póŸniej diakonem. 1 listopada 1946 roku kardynaÂł Adam Stefan Sapieha wyÂświĂŞciÂł Karola Wojty³ê na ksiĂŞdza. 2 listopada jako neoprezbiter odprawiÂł mszĂŞ Âśw. prymicyjnÂą w krypcie Âśw. Leonarda w katedrze na Wawelu. 15 listopada Karol WojtyÂła wraz z klerykiem StanisÂławem Starowieyskim poprzez ParyÂż wyjechaÂł do Rzymu, aby kontynuowaĂŚ studia na Papieskim MiĂŞdzynarodowym Athenaeum Angelicum (obecnie Papieski Uniwersytet ÂŚwiĂŞtego Tomasza z Akwinu (Angelicum)) w Rzymie. Przez okres studiĂłw zamieszkiwaÂł w Kolegium Belgijskim, gdzie poznaÂł wielu duchownych z krajĂłw frankofoĂąskich oraz z USA. W 1948 roku ukoĂączyÂł studia z dyplomem summa cum laude. Pod kierunkiem wybitnego teologa, dominikanina Reginalda Garrigou-Lagrange'a napisaÂł po Âłacinie rozprawĂŞ doktorskÂą Zagadnienie wiary u ÂświĂŞtego Jana od KrzyÂża (tytuÂł oryginaÂłu: Doctrina de fide apud S. Ioannem de Cruce[6]). Dla potrzeb doktoratu nauczyÂł siĂŞ jĂŞzyka hiszpaĂąskiego, by czytaĂŚ teksty renesansowego mistyka w oryginale. Z powodu braku funduszy na wydanie rozprawy drukiem nie uzyskaÂł stopnia doktorskiego. TytuÂł ten zostaÂł mu przyznany na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu JagielloĂąskiego w grudniu 1948 r. na podstawie tej samej dysertacji. W lipcu 1948, na okres Karol WojtyÂła zostaÂł skierowany do pracy w parafii NiegowiĂŚ, gdzie speÂłniaÂł zadania wikarego i katechety. Wolny czas staraÂł siĂŞ spĂŞdzaĂŚ z mÂłodzie¿¹ na Âłonie natury. W sierpniu 1949 roku Karol WojtyÂła zostaÂł przeniesiony do parafii Âśw. Floriana w Krakowie[7]. Tam zaÂłoÂżyÂł mieszany choraÂł gregoriaĂąski. Nadal wyprawiaÂł siĂŞ na wycieczki z mÂłodzie¿¹. Podczas wielu wycieczek ksiÂądz WojtyÂła staraÂł siĂŞ zmyliĂŚ ĂłwczesnÂą milicjĂŞ i dlatego zdejmowaÂł sutannĂŞ i kazaÂł nazywaĂŚ siĂŞ „wujkiem”. W 1951 po Âśmierci kardynaÂła Sapiehy, Karol WojtyÂła zostaÂł skierowany na urlop w celu ukoĂączenia pracy habilitacyjnej. DuÂżo uwagi poÂświĂŞcaÂł takÂże pracy publicystycznej, pisaÂł eseje filozoficzne (np. Personalizm tomistyczny – o Tomaszu z Akwinu, O humanizmie Âśw. Jana od KrzyÂża) i szkice. CzĂŞsto publikowaÂł w krakowskich periodykach katolickich: miesiĂŞczniku "Znak" i "Tygodniku Powszechnym". W zwiÂązku z habilitacjÂą podj¹³ systematyczne studia nad myÂślÂą etycznÂą fenomenologa Maxa Schelera, ktĂłrego pisma czytaÂł w oryginale niemieckim. PisaÂł wiele m.in. na temat chrzeÂścijaĂąskiej etyki seksualizmu. Dnia 12 grudnia 1953 jego praca Ocena moÂżliwoÂści oparcia etyki chrzeÂścijaĂąskiej na zaÂłoÂżeniach systemu Maksa Schelera [taka spolszczona wersja imienia w tytule] zostaÂła przyjĂŞta jednogÂłoÂśnie przez RadĂŞ WydziaÂłu Teologicznego UJ, jednak WojtyÂła nie uzyskaÂł habilitacji z powodu odmowy Ministerstwa OÂświaty. Karol WojtyÂła powrĂłciÂł do przerwanych obowiÂązkĂłw. WykÂładaÂł m.in. w seminariach diecezji: krakowskiej, katowickiej i czĂŞstochowskiej (mieÂściÂły siĂŞ one wszystkie w Krakowie) oraz na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Jego wykÂłady obejmowaÂły g³ównie teologiĂŞ moralnÂą i etykĂŞ ma³¿eĂąskÂą, ale ogarniaÂły teÂż szeroko pojĂŞtÂą historiĂŞ filozofii. ByÂły precyzyjne i trudne, WojtyÂła ujmowaÂł jednak studentĂłw jako profesor wprawdzie wymagajÂący, lecz Âżyczliwy, otwarty na rozmowĂŞ i sprawiedliwy. Biskup, kardynaÂł, papieÂż Wizytacja KoÂścioÂła Nawiedzenia NajÂświĂŞtszej Maryi Panny w Krakowie oo. KarmelitĂłw na Piasku – poczÂątek czerwca 1967, tuÂż przed nominacjÂą kardynalskÂą Ulica FranciszkaĂąska 3, „Okno papieskie” nad bramÂą wjazdowÂą do PaÂłacu Biskupiego w Krakowie Herbwojtyly.png 4 lipca 1958 r. Karol WojtyÂła zostaÂł mianowany biskupem tytularnym Ombrii, a takÂże biskupem pomocniczym Krakowa. Konsekracji biskupiej ks. Karola WojtyÂły dokonaÂł 28 wrzeÂśnia 1958 w katedrze na Wawelu metropolita krakowski i lwowski, arcybiskup Eugeniusz Baziak. Wspó³konsekratorami byli biskupi Franciszek Jop i BolesÂław Kominek. W 1962 roku zostaÂł krajowym duszpasterzem Âśrodowisk twĂłrczych i inteligencji. Na okres biskupstwa Karola WojtyÂły przypadÂły takÂże obrady Soboru WatykaĂąskiego II, w ktĂłrych aktywnie uczestniczyÂł. JuÂż w tym okresie bardzo duÂżo czasu poÂświĂŞcaÂł na podró¿e zagraniczne w celach ewangelizacyjnych i religijnych. Jako biskup przyj¹³, zgodnie z obyczajem, hasÂło przewodnie swej posÂługi, ktĂłre brzmiaÂło: Totus Tuus (Âłac. CaÂły TwĂłj). KierowaÂł je do Matki Chrystusa. InspiracjÂą staÂł siĂŞ barokowy pisarz ascetyczny, francuski Âśw. Ludwik Maria Grignion de Montfort i jego ksi¹¿ka Traktat o prawdziwym naboÂżeĂąstwie do NajÂświĂŞtszej Maryi Panny, z ktĂłrej WojtyÂła przej¹³ koncepcjĂŞ „niewolnictwa duchowego”, rozumianÂą jako dobrowolne i ufne oddanie siĂŞ w opiekĂŞ Matce Boskiej. 13 stycznia 1964, pó³tora roku po Âśmierci swego poprzednika, arcybiskupa Eugeniusza Baziaka, Karol WojtyÂła zostaÂł mianowany arcybiskupem metropolitÂą krakowskim. Podczas konsystorza z 26 czerwca 1967 zostaÂł nominowany kardynaÂłem. 29 czerwca 1967 roku otrzymaÂł w Kaplicy SykstyĂąskiej od papieÂża PawÂła VI czerwony biret, a jego koÂścioÂłem tytularnym staÂł siĂŞ koÂśció³ Âśw. Cezarego MĂŞczennika na Palatynie. Jako biskup diecezji krakowskiej wizytowaÂł parafie, odwiedzaÂł klasztory (w tym zgromadzenie albertynĂłw, zaÂłoÂżone przez Âśw. Adama Chmielowskiego, Brata Alberta). W 1965 otworzyÂł proces beatyfikacyjny siostry Faustyny Kowalskiej, z ktĂłrej Dzienniczkiem oraz orĂŞdziem MiÂłosierdzia BoÂżego zapoznaÂł siĂŞ wczeÂśniej. SpotykaÂł siĂŞ z inteligencjÂą krakowskÂą, zwÂłaszcza ze Âśrodowiskiem naukowym i artystycznym. Ponadto jeÂździÂł na Podhale i w Tatry. OgÂłosiÂł drukiem (pod pseudonimem Andrzej JawieĂą) dramaty: Przed sklepem jubilera i jak misterium ujĂŞte Promieniowanie ojcostwa, takÂże poematy. W 1969 wydaÂł filozoficznÂą monografiĂŞ z zakresu antropologii Osoba i czyn, a w 1972 – ksi¹¿kĂŞ o II Soborze WatykaĂąskim. Pomimo obowiÂązkĂłw duszpasterskich systematycznie prowadziÂł wykÂłady na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, ksztaÂłtujÂąc tam swÂą szko³ê badawczÂą z zakresu etyki. WedÂług Âświadectwa Tadeusza Nowaka, kardynaÂł WojtyÂła w 1970 roku byÂł przeciwny rozsyÂłaniu i czytaniu w diecezji krakowskiej listu pasterskiego jaki Episkopat Polski przygotowywaÂł na 50-tÂą rocznicĂŞ wojny polsko-bolszewickiej[8]. ZyskaÂł dojrzaÂłoœÌ jako myÂśliciel, siĂŞgajÂąc do rozlegÂłej tradycji filozoficznej (grecka etyka klasyczna, Âśw. Tomasz z Akwinu, fenomenologia), lecz teÂż do Biblii i do mistyki (zawsze mu bliski ÂświĂŞty Jan od KrzyÂża) i budujÂąc harmonijnie koncepcjĂŞ zarĂłwno z filozofii jak i teologii: czÂłowieka jako integralnej osoby. CzÂłowiek jest zadomowiony poÂśrĂłd Âświata jako byt cielesno-duchowy, otwarty na transcendencjĂŞ, a godnoœÌ i wolnoœÌ daÂł mu BĂłg. Tym sposobem WojtyÂła staÂł siĂŞ wybitnym przedstawicielem personalizmu. W filozofii reprezentowaÂł neotomizm fenomenologizujÂący. Swoje poglÂądy stosowaÂł teÂż i przedstawiaÂł w pracy duszpasterskiej. StaÂł siĂŞ znanym poza PolskÂą autorytetem. ByÂł obok prymasa Polski kardynaÂła Stefana WyszyĂąskiego, najwaÂżniejszÂą postaciÂą Episkopatu Polski. Z „prymasem TysiÂąclecia” (bo tak nazywaÂł kard. WyszyĂąskiego) ÂściÂśle wspó³pracowaÂł, okazujÂąc szacunek dla jego doÂświadczenia i mÂądroÂści. Jako kardynaÂł odbywaÂł podró¿e zagraniczne, zapraszany teÂż przez Âśrodowiska uniwersyteckie. WiosnÂą 1976 papieÂż PapieÂż PaweÂł VI zaprosiÂł go do Watykanu, by gÂłosiÂł tam rekolekcje wielkopostne (wydane póŸniej w publikacji ksi¹¿kowej). Na zwoÂłanym po Âśmierci Jana PawÂła I drugim konklawe w roku 1978 WojtyÂła zostaÂł wybrany na papieÂża i przybraÂł imiĂŞ Jana PawÂła II. Wynik wyboru ogÂłoszono 16 paÂździernika o godzinie 16:16. Formalna inauguracja pontyfikatu miaÂła miejsce w trakcie mszy Âśw. na Placu ÂŚw. Piotra 22 paÂździernika 1978[9]. |