Urok scjentologii
¯aneta Gotowalska | Onet | 19 Pa¼dziernik 2011 | Komentarze (0)
– Ludzi wyrzucano za burtê. Mieli zwi±zane rêce i nogi, zas³oniête oczy. Kobiety karano w ten sposób za niew³a¶ciw± procedurê oczyszczania umys³u – tak o elementach dyscypliny wprowadzanej przez za³o¿yciela Ko¶cio³a Scjentologii opowiada by³a wyznawczyni. – Ludzie chodzili w ³achmanach, byli brudni. Zabraniano im k±pieli, dostawali jedzenie w wiadrach. Kiedy cz³owiek to wspomina, nie mo¿e sobie wybaczyæ, ¿e nic nie powiedzia³, nic nie zrobi³...
Scjentologia jest powszechnie uwa¿ana za destrukcyjn± sektê. W niektórych krajach zosta³a ca³kowicie lub czê¶ciowo zdelegalizowana. Oskar¿a siê j± o przestêpczo¶æ gospodarcz±, ³amanie praw cz³owieka i stosowanie terroru. Cz³onkowie s± zobowi±zani donosiæ na siebie nawzajem, a podczas wstêpu do organizacji, przyszli adepci musz± zdradzaæ najbardziej intymne szczegó³y swojego ¿ycia. Psychiatrzy oskar¿aj± scjentologów o manipulowanie umys³em cz³onków.
Na oficjalnej stronie po¶wiêconej scjentologii znajdziemy film z cyklu "I ty mo¿esz zmieniæ ¶wiat". Strona przyci±ga wzrok, jest kolorowa, g³ówne przes³anie jest takie, ¿e ka¿dy z nas ma wp³yw na poprawê sytuacji na naszym globie. "Dziêki postêpowi technicznemu i naukowemu wiêkszo¶æ ludzi jest dzisiaj znacznie bogatsza ni¿ ich przodkowie. Jednak mimo tego, ¿e posiadamy wiêcej pieniêdzy, nie jeste¶my bardziej szczê¶liwi." Same pieni±dze – wed³ug informacji zamieszczonej na stronie – nie mog± daæ nam szczê¶cia, jednak odpowiednie ich u¿ycie mo¿e doprowadziæ do poprawy naszego losu. A scjentolodzy wiedz± jak ich u¿ywaæ…
Do³±cz do nas na Facebooku
Scjentologia po polsku
W Polsce dzia³aj± w sposób nieformalny. Do Dominikañskiego O¶rodka Informacji o Nowych Ruchach Religijnych i Sektach zg³aszaj± siê bibliotekarze z bibliotek publicznych i uniwersyteckich, z informacjami o nap³ywaj±cych od anonimowych darczyñców ksi±¿ek promuj±cych Ko¶ció³ Scjentologii. - Akcja rozsy³ania literatury to zabieg standardowy, maj±cy przygotowaæ grunt do dzia³alno¶ci poprzez zaproszenie do zapoznania siê z doktryn± scjentologiczn± – mówi o. Tomasz Franc z krakowskiego oddzia³u OIoNRRiS. - Dziêki takim zabiegom potencjalny adept zostaje "oswojony" z naukami organizacji. Do tej pory ksi±¿ki wydane po polsku, wysy³ane by³y z zagranicy – dodaje.
Kto pyta nie b³±dzi - odpowiedz na pytania naszych u¿ytkowników
Polakom organizacja ta kojarzy siê g³ównie z akcj± Humanitarnych Wolontariuszy Scjentologii, zorganizowan± w 2006 r. Inicjatywa ta skoñczy³a siê wówczas niepowodzeniem, z zaplanowanego tournee po Polsce, spotkanie uda³o siê zorganizowaæ tylko w Warszawie - i jak siê okazuje - nie do koñca legalnie. - Akcja ta mia³a na celu przekazanie pozytywnego wizerunku organizacji poprzez promocjê grup dzia³aj±cych pod jej egid±, zwi±zanych np. z walk± z uzale¿nieniami - komentuje sprawê dominikanin. - Po zakoñczeniu akcji otrzymali¶my zg³oszenie o propozycji przeprowadzenia szkoleñ na temat konfliktów w wydzia³ach dochodzeniowo-¶ledczych polskiej policji. Na szczê¶cie funkcjonariusze nie podjêli wspó³pracy – dodaje o. Tomasz.
Szerokim echem odbi³a siê tak¿e konwersja na scjentologiê, osoby ze ¶wiata polityki, m³odej dzia³aczki PSL, Hanny Garbalskiej. - Dzia³aczka zosta³a audytorem, kim¶ w rodzaju trenera-terapeuty scjentologicznego – komentuje sprawê o. Franc. Sama zainteresowana, w wywiadzie udzielonym dziennikarzowi Dziennika, powiedzia³a, ¿e tak jak po skoñczeniu wydzia³u filozofii jest siê filozofem, tak koñcz±c kurs scjentologiczny, zostaje siê scjentologiem. Mo¿na byæ katolikiem i scjentologiem jednocze¶nie. Dzia³aczka nie widzi w tym nic z³ego.
O¶rodki zajmuj±ce siê badaniem sekt i NRR nie odnotowa³y na terenie Polski ¿adnych oficjalnych ¶wi±tyñ Ko¶cio³a Scjentologicznego. Wyznawcy zbieraj± siê jednak na licznych wyk³adach i seminariach w wiêkszych miastach Polski, m.in. w Krakowie, Warszawie, Gdañsku, czy Lublinie. Z prawnego punktu widzenia spotkania te s± nielegalne, poniewa¿ MSWiA nie udzieli³o scjentologom zgody na rejestracjê jako zwi±zek wyznaniowy. Polscy scjentolodzy dzia³aj± równie¿ jako stowarzyszenia i spó³ki, które oferuj± m.in. odnowê psychiczn±, czy psychoterapiê.
Pierwszy kontakt
Pierwszy kontakt z Ko¶cio³em Scjentologii bywa zró¿nicowany. Mo¿e to byæ zagadniêcie na ulicy, otrzymanie ulotki, czy przegl±dniêcie czasopisma. Celem jest rozbudzenie naszej ciekawo¶ci. Scjentologia „obiecuj±c spe³nienie ¿yczeñ, przedstawia siebie jako rodzaj instytucji doradczej, ewentualnie sugeruje, ¿e mo¿e ukazaæ drogê do poprawienia osobistej sytuacji ¿yciowej” – ostrzega serwis psychomanipulacja.pl. Drug± metod±, mo¿e byæ zachêta do wype³nienia bezp³atnego testu osobowo¶ci nazwanego „Oxford Capacity Test”, na którego podstawie wykazuje siê werbowanemu te strony osobowo¶ci, które s± s³abe i które wymagaj± pomocy scjentologicznej.
Wed³ug informacji, które zawarte zosta³y w serwisie zajmuj±cym siê psychomanipulacj±, organizacja ta ma na celu stworzenie nowego cz³owieka. Clear man, czyli jednostka wolna od fizycznych i psychicznych zaburzeñ, ma funkcjonowaæ w stanie pe³nej duchowej wolno¶ci. Ze „zwyk³ego cz³owieka” staniemy siê wg wyznawców boskim nadcz³owiekiem, nieograniczonym czasem ani przestrzeni±. Przywódcy religijni stoj±cy na czele ruchu d±¿± do stworzenia nowego ¶wiata, który funkcjonowaæ ma wg scjentologicznych wytycznych. Jak uzasadnia siê konieczno¶æ zupe³nego panowania tej „religii” nad spo³eczeñstwem? Otó¿ twierdz± oni, ¿e w obecnej postaci ¶wiat skazany jest na zupe³n± zag³adê i tylko scjentologia posiada przepis na drogê zbawienia.
W Polce nie s³ychaæ jeszcze drastycznych relacji cz³onków Ko¶cio³a. - Do naszych o¶rodków zg³aszaj± siê osoby zarówno po informacjê na temat samej scjentologii, jak równie¿ zaniepokojeni zachowaniem bliskich. Pamiêtam sprawê zwerbowanej w Anglii na emigracji zarobkowej m³odej osoby, która zaczê³a wchodziæ w struktury organizacji. Rodzina przede wszystkim zaniepokojona by³a utrat± kontaktu z ni± – komentuje polsk± sytuacjê o. Tomasz Franc. A jak wygl±da to w USA, gdzie wyznawców scjentologii jest najwiêcej.
¯ycie po scjentologii
Zobrazowaniem wszystkich destrukcyjnych elementów Ko¶cio³a, jest film „¯ycie po Scjentologii”, Quentina McDermotta. W dokumencie pokazano fragment nagrania z 1968 r., w którym przedstawiona zosta³a sylwetka za³o¿yciela organizacji, pisarza sicence fiction, Rona Hubbarda. „Prorok” t³umaczy, ¿e nazwa scjentologia sk³ada siê z dwóch s³ów: „scjo”, czyli wiedza o wiedzy oraz „logy”, czyli badanie tego procesu. - Scjentologia to po prostu badanie procesu zdobywania wiedzy – t³umaczy Hubbard. Film zosta³ nakrêcony na jachcie, poniewa¿ ze wzglêdu na ówczesne problemy z prawem, pisarz musia³ przemieszczaæ siê z portu do portu.
Do grona Scjentologów jako jedna z pierwszych, do³±czy³a Hana Eltringham Whitfield. Za wyj±tkowe oddanie "prorokowi" zosta³a mianowana kapitanem dwóch statków, którymi przemieszczali siê wyznawcy pod±¿aj±cy za "zbawicielem". Whitfield szybko jednak zrezygnowa³a: – Ludzi wyrzucano tam za burtê. Mieli zwi±zane rêce i nogi, zas³oniête oczy. 55-letnie kobiety karano w ten sposób, za niew³a¶ciw± procedurê oczyszczania umys³u podczas audytowania – tak o elementach dyscypliny wprowadzanej przez Hubbarda opowiada pani kapitan. – Ludzie chodzili w ³achmanach, byli brudni. Zabraniano im k±pieli, dostawali jedzenie w wiadrach. Kiedy cz³owiek to wspomina, nie mo¿e sobie wybaczyæ, ¿e nic nie powiedzia³, nic nie zrobi³, ale nikt nie protestowa³ – dodaje. Wed³ug autorów filmu, idee bezwzglêdnej dyscypliny przetrwa³y ¶mieræ za³o¿yciela scjentologii i s± kultywowane do dzi¶ przez Davida Miscavigne'a, jego nastêpcê.
Scjentologia mnie nie poci±ga³a
- Na pocz±tku scjentologia mnie nie poci±ga³a, ale chcia³em byæ coraz lepszy - tak o pocz±tkach przynale¿no¶ci opowiada Joe Reaiche. Zale¿y mi na samodoskonaleniu. Zaciekawi³a mnie ona jako sposób, który pozwoli³by mi staæ siê lepszym sportowcem i cz³owiekiem - dodaje. To obóz niewolników, bez w±tpienia. Tam pomiata siê lud¼mi – komentuje po chwili.
Poprzez dianetykê, czyli naukê o zdrowiu psychicznym, której autorem jest Hubbard, cz³owiek dba o samorealizacjê i poprawienie w³asnego „ja”. „Jakie by³oby twoje ¿ycie, gdyby ból, który prze¿ywasz nie wp³ywa³ na twoje zdolno¶ci, uczucia i zachowanie? By³by¶ sob±. Móg³by¶ bez przeszkód cieszyæ siê ¿yciem, mia³by¶ czysty umys³. Oto cel dianetyki” - s³yszymy w jednym z filmów promuj±cych scjentologiê.
Jednak pobieranie nauk kosztuje. - Nie mówi±, ¿e oczyszczenie umys³u kosztuje od 35 do 75 tys. dolarów. Bo w³a¶nie na tym polega ta technika. Kupujesz ksi±¿kê za trzy dolary, ale zap³acisz wiêcej za doj¶cie do "mostu ca³kowitej wolno¶ci" - podkre¶la Reaiche. - W sumie wyda³em z ¿on± oko³o pó³ miliona dolarów - opowiada by³y scjentolog.
- Ko¶ció³ korzysta z dobroczynno¶ci swoich wyznawców, którzy chc± co¶ zrobiæ dla siebie i innych - komentuje sprawê Tommy Davis, rzecznik Ko¶cio³a Scjentologii.
Dobrowolne wiêzienie?
Kiedy którykolwiek ze scjentologów nabiera w±tpliwo¶ci i pyta przedstawicieli, np. dlaczego wszystko tyle kosztuje, sk³adany jest na niego donos. Mo¿e on skutkowaæ wydaleniem z organizacji, b±d¼ kar± w postaci przebywania w oddziale karnym, zwanym rehabilitacyjnym. - Zaprowadzi³o mnie tam si³± dwóch potê¿nych mê¿czyzn. Zamknêli mnie w celi bez okien na dwie doby. Robi± to, by delikwent och³on±³ - mówi Hana Eltringham Whitfield.
Zupe³nie inne zdanie na temat tego miejsca ma rzecznik Ko¶cio³a Scjentologii: - Rehabilitacja to program zgodny z zasadami naszej wiary. W ten sposób osoby maj± czas na rozmy¶lanie, odzyskanie si³, pokutê, zamiast ryzykowaæ wydalenie z Ko¶cio³a. Przebywanie tam jest dobrowolne – dodaje. Ka¿de zw±tpienie w wiarê, czy s³uszno¶æ praktyk scjentologicznych jest niezgodne z umow±, która podpisywana jest z ka¿dym cz³onkiem, na okres miliarda lat.
Inn± kar± jest praca fizyczna. - Kiedy¶ nie spa³am 72 godziny próbuj±c sk³oniæ rekruta do wyjazdu na szkolenie poza miastem – opowiada Jordan Anderson. – Kiedy mi siê nie uda³o musia³am szorowaæ ¶mietnik szczoteczk± do zêbów. Szorowa³am go do drugiej nad ranem, nie mog³am w to uwierzyæ - dodaje.
Potwierdzeniem zdradzania intymnych szczegó³ów ¿ycia jest wypowied¼ Anderson, córki by³ych scjentologów, która w wieku 14 lat chcia³a przyst±piæ do organizacji. - Z nikim jeszcze nie wspó³¿yjesz, a oni rozwalaj± twój ¶wiat na kawa³ki i pytaj± nawet czy uprawia³a¶ seks ze zwierzêciem - mówi.
Coraz wiêcej osób sk³ada pozwy przeciw organizacji. – Zarzucam im pogwa³cenie prawa pracy, brak wynagrodzenia, wymuszanie aborcji – mówi by³a cz³onkini, Claire Headley. Jednak i na to oficjalny przedstawiciel Ko¶cio³a ma odpowied¼: - Pracujemy z powodu naszych przekonañ religijnych, pragniemy dzia³aæ na rzecz naszej religii. Nie spodziewamy siê wynagrodzenia i nie robimy tego dla pieniêdzy – stwierdza.
http://religia.onet.pl/publicystyka,6/urok-scjentologii,22857,page1.html