MM. = Salome i rola tanca brzucha." Zrodlo ród³o tañca brzucha stanowi ¶wiat Sumerów i kult bogini Isztar, której kap³anki prawdopodobnie tañczy³y rytualne tañce, tak¿e zwi±zane z p³odno¶ci±. Taniec odgrywa³ bardzo wa¿n± rolê w kulcie Isztar - miednica stanowi³a dla kobiety ¼ród³o jej mocy twórczej. Tancerki tañczy³y wokó³ ognia - rytua³, ( CYGANIE CALY CZAS TANCZA WOKOL OGNISKA ) który pó¼niej przejêli Rzymianie w ramach kultu Westy. Taniec bêd±cy "przodkiem" tañca brzucha pe³ni³ istotn± rolê w kulturach, które czci³y "wielk± boginiê". Seksualno¶æ stanowi³a dar bogini, ¼ród³o ¿ycia. Mity o Isztar mówi±, ¿e bogini co roku po¶lubia swego syna Tammuza, boga przyrody, a potem ten umiera. Zrozpaczona bogini schodzi do ¶wiata zmar³ych i tañczy taniec siedmiu woalów jeden z nich przy ka¿dej z bram za¶wiatów. Dziêki temu Tammuz rodzi siê ponownie. Ta historia powi±zana jest z cyklem pór roku.
Podobne mity mówi± o Izydzie, Ozyrysie i Horusie (staro¿ytny Egipt), o Asztarte i Baalu (Kananejczycy, Hebrajczycy, Fenicjanie), o Kybele i Attisie (Frygia). Bogini Afrodyta pochodzi tak¿e od Asztarte, a jej kult wi±za³ siê z podziwem dla kobiecej zmys³owo¶ci. Dla odmiany kult Artemidy zosta³ po³±czony z kultem Kybele. Podczas ¶wi±t i pochodów na cze¶æ Artemidy tañczono i grano na tamburynach i zillsach. Jej kult by³ powi±zany z ksiê¿ycem, podobnie jak kult Isztar. Historia biblijna o tañcu Salome z woalami powi±zana jest z dawnym kultem Isztar. Wed³ug zwyczajowej interpretacji, Salome by³a niejako "tañcz±c± femme fatale" - swoim tañcem zachwyci³a Heroda, a ten zgodzi³ siê spe³niæ jej ¿yczenie. Salome z namow± matki za¿±da³a g³owy Jana Chrzciciela na tacy.
Gdy kultury patriarchalne zaczê³y wypieraæ zjawiska takie, jak kult wielkiej bogini, zaczê³y powstawaæ haremy. Taniec rozwija³ siê jako rozrywka kobiet dla kobiet, ¿yj±cych w zamkniêciu. Potem za¶ taniec zacz±³ s³u¿yæ rozrywce mê¿czyzn, uzyskaniu czego¶ od nich.
Taniec brzucha przywêdrowa³ do ¶wiata Zachodu pod koniec XIX wieku. Zaprezentowa³a go tancerka "Little Egypt" w Chicago, wywo³uj±c skandal. Wtedy w³a¶nie stworzono niepochlebn± z za³o¿enia nazwê "taniec brzucha"."
*************
Ja bym dodala iz kaplanki ognia sa starsze niz swiat Sumeru ,W Mitryzmie one byly ( juz pisalam iz Mitra tak naprawde jest kobieta) , rowniez byly kaplanki ognia tanczace rytualny taniec plodnosci przy ogniu.
Zawsze kaplanki byly strazniczkami ognia ( inaczej domowego ogniska) , od zawsze ogien byl symbolem Boga , przez ogien ( gorejacy krzew) Stworca bardzo czesto kontaktowal sie z ludzmi , oczywiscie jest to symbolika dla nas , nie mniej jednak chodzi o wewnetrzna harmonie i uzyskanie energii , ktora powoduje lewitacje.
Kiara