Sztuka kamufla¿u21 wrz 2011
(Tu film, i choæ na Y.T. to niedostêpny).Roger Hanlon: Muszê siê przyznaæ, ¿e krzycza³em podczas nakrêcania tego wideo
Flora: Co sprawi³o, ¿e morski biolog krzycza³ ze strachu?
Flora: Roger Hanlon nakrêci³ t± scenê jakie¶ 10 lat temu studiuj±c ¿ycie morskie Karaibów. ¦ledzi³ o¶miornicê przez ok. godzinê, kiedy schowa³a siê w kamieniach, zmieni³a styl kamufla¿u i…
RH: Postawi³em kamerê prosto przed jej pyskiem, ¿e tak powiem…
Flora: i o¶miornica zmieni³a wygl±d swojego kamufla¿u w sposób zaskakuj±cy.
RH: wybieli³a siê w bardzo szybki sposób
Flora: i potem obla³a sepi±
RH: ale ja pod±¿y³em za ni± i dokoñczy³em nurkowanie. Wynurzy³em siê na powierzchniê – by³o tam tylko pó³tora metra g³êboko¶ci i krzycza³em jak opêtany, a¿ inni pomy¶leli, ¿e mia³em wypadek podczas nurkowania
Flora: A naprawdê by³ to…
RH: By³ to moment, który nazywamy eurek±. Nie mam co do tego w±tpliwo¶ci
Flora: By³o tak dlatego, ¿e Hanlon stara³ siê zrozumieæ jak dzia³a kamufla¿ u g³owonogów
RH: G³owonogi: ka³amarnice, o¶miornice i m±twy
Flora: Mistrzowie optycznej iluzji
RH: S± znane z tego, ¿e gdziekolwiek siê nie znajd±, potrafi± siê doskonale zakamuflowaæ. ¯adne inne zwierzê nie jest w stanie równaæ siê z nimi szybko¶ci±, rodzajem i wygl±dem kamufla¿u.
Flora: i maj± one do swojej dyspozycji kilka tricków. O¶miornice i m±twy mog± zmieniæ teksturê skóry.
RH: Jest to jedyna grupa zwierz±t jakie znamy, która jest w stanie kontrolowaæ wypuk³o¶ci na swojej skórze.
Flora: Porównuje wymiarowo¶æ za pomoc± wzroku, a nie poprzez dotyk
RH: Co jest zdumiewaj±ce
Flora: I przy tym zmienia kolory. Oto mamy o¶miornicê…
RH: która robi trick nazywany przez nas „chodz±cym kamieniem”
Flora: Jestem kamieniem… jestem kamieniem, ale popatrzcie teraz!
RH: Niezwyk³e w tym wszystkim jest to, ¿e zwierzêta te nie rozpoznaj± kolorów lecz s± zdolne stworzyæ pasuj±c± kolorem powierzchniê. Ale nie wiemy jak to robi±.
Flora: Oczywi¶cie Hanlon chcia³by siê tego dowiedzieæ. Jednym ze sposobów aby przestudiowaæ ten proces jest spojrzeæ z bliska na skórê ka³amarnicy. Na to patrzycie w³a¶nie teraz.
RH: Jest to superzbli¿enie skóry, ¿ywej, u¶pionej ka³amarnicy.
Flora: A te plamki pigmentu zwane s± chromatoforami. S± one w trzech kolorach…
RH: ¯ó³ty, czerwony i br±zowy, ale znajduj± siê tam reflektory pod pigmentem, które produkuj± po³±czenia krótkofalowe: b³êkity i zielenie.
Flora: I jak mo¿ecie zobaczyæ, chromatofory zmieniaj± swój kszta³t w czasie zmiany koloru skóry
RH: Ka¿dy z tych niewielkich punktów jest w stanie powiêkszyæ siê nawet o 15 razy.
Flora: I wygl±da na to, ¿e chromatofory kurcz± i rozkurczaj± siê przez ca³y czas.
RH: S± ukryte pod kamufla¿em przez ca³± noc i z tego co wiemy nie ¶pi±.
Flora:[/]b Dzieje siê tak dlatego, ¿e g³owonogi ze swoim elastycznym cia³em polegaj± na kamufla¿u jako g³ównym zabezpieczeniu przed drapie¿nikami. Kamufla¿ to nie tylko kolor ale i tekstura. Oto jedna z g³ównych hipotez Hanlona
RH: Uda³o nam siê znale¼æ 3-4 tekstury, które tworz± po to aby osi±gn±æ odpowiedni kamufla¿.
Flora: Mamy wiêc jednolit±…
RH: Przez jednolit± rozumiemy, ¿e nie ma ona ¿adnego kontrastu.
Flora: Modu³ow±
RH: Modu³owa oznacza niewielkie ciemne i jasne cêtki
Flora: i destrukcyjna, której idea polega na…
RH: wp³ywaniu na sposób rozpoznawania czym naprawdê jest to zwierzê.
Flora: W oparciu o badania laboratoryjne Hanlona, wybór okre¶lonej powierzchni ukazuj±cej siê na ciele o¶miornicy opiera siê na kilku spostrze¿eniach z otaczaj±cego j± ¶rodowiska. Hanlon nie nazywa tego odruchem, bo w proces zaanga¿owane jest spostrzeganie
RH: Ale przebiega on bardzo szybko
Flora: Kolor i tekstura ulega zmianie w czasie poni¿ej sekundy. Dlaczego one tak dzia³aj± jest wci±¿ czym¶ w rodzaju tajemnicy. Rzuæmy okiem na wideo z o¶miornic± raz jeszcze. Hanlon analizowa³ to wideo klatka po klatce. Jednak nie jest w stanie powiedzieæ dlaczego nie mo¿na dostrzec zwierzêcia.
RH: Nie byli¶my w stanie znale¼æ prawdziwie statystycznych porównañ wskazuj±cych na kolor, jasno¶æ czy element t³a. Kamufla¿ wcale nie wygl±da identycznie jak t³o.
Flora: Kamufla¿ oznacza oszukanie wszystkich którzy na ciebie patrz±. Co sugeruje…
RH: ¿e jeste¶my w k³opocie je¶li uwa¿amy, ¿e ¶wiat wygl±da tak jak go widzimy. Potrzebujemy znacznie wiêcej informacji, a tak¿e wiedzy o tym jak inne zwierzêta widz± to w zupe³nie inny sposób.
http://nowaatlantyda.com/2011/09/21/sztuka-kamuflazu/