Poszukuj±c dalszych informacji o Ezili Dantor natknê³am sie na taki oto opis (przytoczê w ca³o¶ci):
"
To jest Erzulie Dantor. Bogini mi³o¶ci, sztuki, seksu, zazdro¶ci i namiêtno¶ci. Kocha no¿e. Dwóch blizn na policzku dorobi³a siê w bójce z rodzon± siostr± – o kochanka. Jej cnotliwa siostra, Erzulie Freda, mia³a trzech mê¿ów. Gor±ca Erzulie Dantor nie mia³a mê¿a, lecz za to siedmiu kochanków. A jeden z nich by³ mê¿em Fredy. Podczas gwa³townej sceny zazdro¶ci Dantor przebi³a siostrze serce. Lecz ta wyjê³a ostrze ze swego cia³a i dwukrotnie rani³a przeciwniczkê w twarz. Nigdy siê nie pogodzi³y, a Erzulie Dantor nosi blizny dumnie, jako znak swojej nieustêpliwo¶ci.
Dantor jest heteroseksualna, ma ze swymi kochankami liczne dzieci, a przedstawiana jest z
córk± na rêku. Ale jest równie¿ patronk± lesbijek. P³omiennie kocha kobiety i broni ich z zawziêto¶ci±. Pod jej obronê uciekaj± siê ofiary mêskiej przemocy. Wspomo¿enie samotnych matek, pocieszycielka kobiet zdradzonych przez kochanków. Orêdowniczka kobiet niezale¿nych i stra¿niczka kobiecych finansów. Królowa burz, o jej ³askê ubiegaj± siê siê ofiary huraganów.
Takie przedstawienie Erzulie Dantor pojawi³a siê w religii voodoo w 1791 roku. Przyjê³a jakoby postaæ jednego spo¶ród wiernych, zgromadzonych na rytualnym nabo¿eñstwie i wezwa³a Haitañczyków do rewolucji przeciwko bia³ym. Po stronie francuskiej stanêli Polacy z Legionów D±browskiego. Czê¶æ z nich opu¶ci³a napoleoñskie szeregi i przesz³a na stronê uciemiê¿onych Haitañczyków. Tam walczyli o wolno¶æ nasz± i wasz±. Tak ikona Matki Boskiej Czêstochowskiej trafi³a na Haiti. Wizerunek Czarnej Madonny sta³ siê dla czarnych niewolników symbolem wyzwolenia."
co za ewolucja Czarnej Madonny
http://boskiateista.pl/2009/12/19/erzulie-dantor/