Gwiazda BetlejemskaGwiazda Betlejemska – nazwa jasnego obiektu astronomicznego, który wed³ug Biblii doprowadzi³ mêdrców ze wschodu do króla Heroda, a potem do miejsca narodzin Jezusa Chrystusa w Betlejem.
Wed³ug Johannesa Keplera, a potem wielu innych uczonych, "gwiazd±" by³a wielokrotna koniunkcja trzech planet - Saturna, Jowisza i Marsa, podczas jednego roku (6 p.n.e.). Takie koniunkcje ww. planet zdarzaj± siê ¶rednio co 800 lat, jak za ¿ycia Keplera (1571-1630) oko³o 1600 roku.
Wed³ug ewangelii ¶wiêtego Mateusza gwiazda betlejemska nie by³a widoczna podczas pobytu mêdrców w Jerozolimie. Ponowna widoczno¶æ zjawiska w Betlejem mia³aby potwierdzaæ wersjê z koniunkcj±, ale gwiazda nie mog³aby przestaæ siê poruszaæ, gdy mêdrcy dotarli na miejsce, tym bardziej, ¿e obydwa miasta dzieli bardzo ma³a odleg³o¶æ i na sferze niebieskiej zbyt wiele zmieniæ siê w tym czasie nie mog³o. Móg³by to byæ jaki¶ szczegó³ architektoniczny domu wyobra¿ony na Wschodzie i rozpoznany w Palestynie, gdy¿ taki sposób my¶lenia obecny jest w Starym Testamencie, ale mo¿e to byæ jedynie forma literackiej przeno¶ni a nie opis zdolno¶ci.
¯adne zjawisko astronomiczne ponownie widoczne w Betlejem nie mog³o wskazywaæ ¿adnego domu w tej miejscowo¶ci, czymkolwiek by nie by³o – komet±, koniunkcj± czy supernow±. Mêdrcy - je¶li za³o¿yæ, ¿e istnieli - mogli mieæ pogl±d o cechach królewskiego potomka wyniesiony z królestwa, z którego przybyli albo potrafili odnale¼æ niemowlê po skojarzeniach, jakie wzbudza³a w nich jego obecno¶æ - ¶wiat³o gwiazdy betlejemskiej mo¿e byæ synonimem duchowego o¶wiecenia umys³u szukaj±cych Jezusa mêdrców, czego przyk³adem jest reprodukowana tutaj ilustracja. W symbolice chrze¶cijañskiej pojêcie gwiazdy bywa u¿ywane jako synonim szlachetnie urodzonej osoby (Dorothea Forstner).
Istniej± równie¿ inne interpretacje "gwiazdy betlejemskiej". Ko¶ció³ Adwentystów Dnia Siódmego na podstawie pism Ellen G. White uwa¿a, i¿ "gwiazd±" by³ "¶wietlisty zastêp anio³ów" pos³anych przez Boga, którzy mieli wskazywaæ drogê mêdrcom[1].
Niektórzy nieortodoksyjni teologowie (np. Uta Ranke-Heinemann) podwa¿aj± istnienie takiego obiektu zarówno z pozycji historycznych jak i teologicznych.
Neguj± oni rolê gwiazdy jako przewodnika dla mêdrców. Nie by³aby wtedy potrzebna wizyta u Heroda, która poskutkowa³a rzezi± niewini±tek. Nie mo¿na wyja¶niæ w ten sposób "przerwy" w ¶wieceniu gwiazdy w okolicach Jerozolimy. Nie zgadzaj± siê te¿ na ³±czenie opisywanego w Nowym Testamencie zjawiska z koniunkcj± trzech planet, gdy¿ taki obiekt astronomiczny nie by³by w ¿aden sposób pomocny w znalezieniu miejsca narodzin Jezusa, nie by³by te¿ opisywany jako pojedyncza gwiazda.
Wskazuj± te¿, ¿e motyw gwiazdy zwiastuj±cej zbli¿anie siê znacz±cych wydarzeñ by³ w antyku powszechny. Dla przyk³adu wed³ug Wergiliusza Eneasza z Troi do Lacjum prowadzi³a gwiazda.
Co mówi± babiloñskie obserwacje astrologiczne na temat zjawisk na niebie towarzysz±cych narodzeniu Chrystusa? Kim byli "magowie" i co ich tak bardzo poruszy³o, ¿e udali siê w podró¿? Czym by³o wra¿enie "gwiazdy wskazuj±cej drogê"? Sk±d siê wziê³a hipoteza o komecie Halley'a? Czemu jest nieprawdziwa? .:::::.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Gwiazda_Betlejemska