Rafaela
Go¶æ
|
|
« : Pa¼dziernik 08, 2010, 16:40:38 » |
|
RODZICE MADRZE WSPIERAJACY
Dostrzegaj± mocne strony i pomagaj± dziecku je rozwijaæ. Ale widz± te¿ jego s³abo¶ci i nie maj± nadmiernych oczekiwañ. S³uchaj± tego, co syn lub córka ma do powiedzenia. Nie lekcewa¿± jego problemów: „Co ty wiesz o prawdziwych k³opotach!”, tylko pomagaj± mu znale¼æ wyj¶cie z trudnej sytuacji. Dziêki temu dziecko ma zaufanie do rodziców, zwraca siê do nich po radê i pomoc. Dbaj±, by syn lub córka uczestniczyli w ¿yciu rodzinnym: pomagali mamie w kuchni, szli z tat± na zakupy, ogl±dali z rodzicami film lub uk³adali puzzle. Jednocze¶nie pozwalaj± dziecku na dostosowan± do jego wieku samodzielno¶æ i szanuj± jego potrzebê odrêbno¶ci. Podstawow± zasad± wychowawcz± s± jasno okre¶lone zasady i ich konsekwentne przestrzeganie. Prawa i obowi±zki dziecka dostosowane s± do jego wieku, potrzeb i mo¿liwo¶ci. Czego to uczy dziecko? Daje mu poczucie bezpieczeñstwa, ¶wiadomo¶æ swoich mocnych stron i wytrwa³o¶ci w d±¿eniu do celu. Dziecko nie s³ucha ¶lepo innych, ma w³asne zdanie i potrafi powiedzieæ: „nie”. Jest zdolne do wspó³dzia³ania w grupie i podejmowania zobowi±zañ. Otwarto¶æ na innych oraz wiara we w³asne si³y sprawiaj±, ¿e ma przyjació³ i potrafi zjednywaæ sobie ludzi. Umie wykorzystaæ swoje talenty i nie poddaje siê w obliczu niepowodzeñ. Wyro¶nie na cz³owieka pogodnego, odpowiedzialnego i odnosz±cego sukcesy.
1. Pozwoli³a¶ dziecku wyj¶æ na podwórko pod warunkiem, ¿e wróci o 15.00 na obiad. Wraca pó³ godziny pó¼niej, gdy jedzenie ju¿ wystyg³o. Co robisz?: a. Ponosi ciê: „Nie obchodzi mnie, dlaczego siê spó¼ni³e¶! Zasady s± zasadami. Za karê zjesz zimn± zupê!” b. U¶miechasz siê: „Dobrze, ¿e ju¿ jeste¶ kochanie! Zaraz podgrzejê obiad”. c. Spokojnie pytasz: „Dlaczego nie dotrzyma³e¶ obietnicy, ¿e przyjdziesz na czas?”. d. Przytulasz go i mówisz: „Umiera³am z niepokoju, co siê z tob± dzieje! Nie rób mi tego wiêcej i nie spó¼niaj siê”. e. Ogl±dasz telewizjê, wiêc denerwujesz siê, ¿e musisz podgrzaæ zupê, bo wystyg³a. Grozisz: „Jeszcze raz siê spó¼nisz, to po prostu nie dostaniesz obiadu”.
2. Nauczycielka skar¿y siê, ¿e twoje dziecko nie s³ucha i rozrabia na lekcjach. Przychodzisz do domu i: a. Grozisz, ¿e jak nie bêdzie grzeczne w szkole, to powiesz ojcu. b. Nic nie mówisz o uwagach nauczycielki, ¿eby go nie stresowaæ. c. Rozmawiasz z dzieckiem o tym, dlaczego rozrabia na lekcjach. d. W obecno¶ci dziecka opowiadasz kole¿ance, ¿e ma³y ma beznadziejn± nauczycielkê. e. Ostrzegasz dziecko, ¿e je¶li nie bêdzie grzeczne, nie dostanie wymarzonego prezentu.
3. Zapisa³a¶ dziecko na lekcje gry na pianinie. Zap³aci³a¶ za trzy miesi±ce, a ono po miesi±cu mówi, ¿e mu siê to nie podoba i chce zrezygnowaæ. a. Ka¿esz mu chodziæ na lekcje, bo chcesz, ¿eby potrafi³o graæ na jakim¶ instrumencie muzycznym. b. Mówisz: „Nie ma sprawy”, bo nie chcesz go do niczego zmuszaæ. c. Proponujesz, ¿e mo¿e zrezygnowaæ po trzech miesi±cach, by wykorzystaæ to co zap³acone i przekonaæ siê, czy naprawdê nie ma ochoty. d. Gdy s³yszysz, ¿e lekcje gry mêcz± twoje dziecko, od razu zgadzasz siê, ¿eby z nich zrezygnowa³o. e. Machasz rêk± i mówisz: „Skoro tak uwa¿asz, to daj sobie spokój ”.
4. Wieczorem dziecko marudzi, ¿e chce obejrzeæ film, który jest dla doros³ych. Mówisz: a. „Nie ma o czym rozmawiaæ. Marsz do ³ó¿ka”. b. Pozwalasz, bo nie mo¿esz patrzeæ na jego smutn± minê. c. Spokojnie t³umaczysz, ¿e to film dla doros³ych, wiêc bêdzie mog³o go obejrzeæ, jak doro¶nie. d. Mierzysz mu temperaturê, bo czujesz, ¿e jego marudzenie to pocz±tek choroby. e. Dla ¶wiêtego spokoju pozwalasz, bo nie masz si³y na s³uchanie jego jêków.
5. Dziecko od kilku dni pokas³uje i nie chodzi do szko³y: a. Dajesz mu podwójn± porcjê leków i pilnujesz, ¿eby w tym czasie przygotowa³o siê do konkursu. b. Pozwalasz mu ca³e dnie ogl±daæ telewizjê, bo uwa¿asz, ¿e ma prawo robiæ wszystko, co poprawia mu samopoczucie. c. Starasz siê, ¿eby dzieli³o czas miêdzy zabawê i naukê. d. Od razu idziesz z nim do lekarza, a potem troskliwie pielêgnujesz chore maleñstwo. e. Prosisz opiekunkê, ¿eby dawa³a mu lekarstwa i obserwowa³a, czy kaszel przechodzi.
Najwa¿niejsze, by nauczyæ dziecko umiejêtno¶ci oceny sytuacji i podejmowania w³a¶ciwych decyzji. Pomo¿e ci w tym æwiczenie „Co mo¿e wydarzyæ siê w przysz³o¶ci”. Przyjrzyj siê tym przyk³adom i wymy¶laj w³asne:
• Zacznij od pytania: „Jak my¶lisz, kto z twoich kole¿anek/kolegów bêdzie mieæ k³opoty z ocenami?”. Gdy dziecko odpowie, nie mów w ¿adnym wypadku : „Nie mo¿esz siê z nim przyja¼niæ”. Zapytaj za to: „Jak my¶lisz, dlaczego idzie mu tak s³abo w szkole?”. Uwa¿nie wys³uchaj opinii dziecka i powiedz co¶ w rodzaju: „Hm, to co mówisz, brzmi sensownie. Mo¿e, je¶li jeste¶ jego przyjacielem, warto znale¼æ jaki¶ sposób, ¿eby mu pomóc? Wiesz, by³oby ciekawe sprawdziæ, czy ten pomys³ zadzia³a?”. • Potem pytaj: „A ty z jakiego przedmiotu czujesz siê najmocniejszy, a z jakiego – najs³abszy? Jak my¶lisz, jakie bêdziesz mieæ oceny?”. Gdy dziecko odpowie, zadaj kolejne pytanie: „Z czego móg³by¶ poprawiæ ocenê naj³atwiej?” Dziêki takim pytaniom uczysz je czego¶, co naprawdê bêdzie mu potrzebne w ¿yciu: rozumienia siebie i innych ludzi, oceniania sytuacji i planowania przysz³o¶ci. Pomo¿esz mu staæ siê osob± pewn± siebie, odpowiedzialn±, cierpliwie d±¿±c± do celu i radz±c± sobie z przeciwno¶ciami losu.
CO ROBIC; GDY DZIECI DOPROWADZAJA CIE DO SZALU.
Kochasz je tak, ¿e odda³aby¶ za nie ¿ycie. Ale czasami masz serdecznie do¶æ z³ych humorów lub niegrzecznych odzywek. W takich sytuacjach ³atwo roz³adujesz atmosferê, je¶li:
1.Odpowiesz sobie na pytanie: Czy zdarzy³o siê dzisiaj co¶, co mnie zdenerwowa³o lub wyprowadzi³o z równowagi? Je¶li mia³a¶ ciê¿ki dzieñ w pracy i jeste¶ przemêczona, drobny kaprys dziecka mo¿e ciê wytr±ciæ z równowagi. Sprzeczka z mê¿em sprawi, ¿e nie bêdziesz mia³a cierpliwo¶ci do syna. Twoja z³o¶æ mo¿e udzielaæ siê dzieciom, wiêc najlepszym rozwi±zaniem jest zrobienie czego¶, co ciê zrelaksuje. Niech dzieæmi zajmie siê partner lub opiekunka, a ty id¼ na spacer lub we¼ przyjemn± k±piel. 2.Dowiesz siê, czy zdarzy³o siê dzisiaj co¶, co zdenerwowa³o lub zez³o¶ci³o twoje dziecko. Mo¿e koledzy wy¶miewali siê z syna w szkole? Mo¿e kole¿anka dosta³a lepsz± ocenê ni¿ córka? Czasami dzieci wobec rówie¶ników udaj±, ¿e nic ich nie rusza, a upust frustracji daj± tam, gdzie czuj± siê bezpiecznie, czyli w domu. Dlatego zamiast krzyczeæ: „Marsz do swojego pokoju”, porozmawiaj z dzieckiem o tym, co by³o w szkole i na podwórku. Popatrz na sytuacjê z jego perspektywy. Poka¿, ¿e rozumiesz jego zdenerwowanie. Pomó¿ mu uspokoiæ siê i znale¼æ rozwi±zanie problemów z rówie¶nikami. 3.Co najmniej raz w tygodniu spêdzaj przyjemnie czas w towarzystwie doros³ych, bez dzieci. Gdy wyjdziecie gdzie¶ we dwoje lub zostaniecie w domu bez dzieci, daj sobie prawo do tego, ¿eby zapomnieæ o byciu matk± i poczuæ siê kobiet±.
Rozwi±¿ test – Idealni rodzice nie istniej±, bo b³êdów wychowawczych unikn±æ siê nie da. Ale mo¿na siê staraæ, by by³o ich jak najmniej. Sprawd¼, oznaczonej jak± liter± (A, B C D czy E) odpowiedzi udziela³a¶ najczê¶ciej i dowiedz siê, co mo¿esz zmieniæ w swoim stylu wychowawczym, by pomóc dziecku wyrosn±æ na wspania³ego cz³owieka.
|