Niezale¿ne Forum Projektu Cheops Niezale¿ne Forum Projektu Cheops
Aktualno¶ci:
 
*
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj. Grudzieñ 23, 2024, 00:12:21


Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji


Strony: [1] |   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Kadzidlo-Weihrauch  (Przeczytany 5701 razy)
0 u¿ytkowników i 1 Go¶æ przegl±da ten w±tek.
Rafaela
Go¶æ
« : Marzec 28, 2011, 15:52:22 »

Ogieñ i dym - czyli kadzid³o w Ko¶ciele - ks. Jakub Dêbiec
Drukuj | Email
Króluj nam Chryste nr 1/2005Kiedy¶ u¿ywano je w trakcie pogrzebów, pó¼niej palono je przy bazylikach, przed ikonami, relikwiami ¶wiêtych jak równie¿ niesiono je w orszakach papieskich i w procesji z Ewangeliarzem. Dzi¶ u¿ywa siê je g³ównie przy wystawieniu Naj¶wiêtszego Sakramentu. O czym mowa? Oczywi¶cie o kadzidle.

Szóstego stycznia przypada uroczysto¶æ Objawienia Pañskiego, któr± w Polsce nazywamy tradycyjnie ¶wiêtem Trzech Króli. W tym dniu b³ogos³awi siê w ko¶cio³ach obok kredy w³a¶nie kadzid³o w nawi±zaniu do darów, które z³o¿yli Dzieci±tku Jezus trzej Mêdrcy ze Wschodu.

Kadzid³o znane jest ka¿demu ministrantowi, chocia¿ nie ka¿dy ministrant do tzw. „ognia” mo¿e byæ wyznaczony. Sprawowanie uroczystej liturgii bez u¿ycia kadzid³a wydaje siê nam niemal¿e niemo¿liwe. Gdy ogl±damy transmisje ró¿nych uroczysto¶ci z Watykanu, to mo¿emy zauwa¿yæ, ¿e kadzid³o jest u¿ywane prawie zawsze. Jednak w pierwszych wiekach istnienia Ko¶cio³a nie u¿ywano kadzid³a. Dlaczego?
 

Trudne pocz±tki kadzid³a w Ko¶ciele

Kadzid³o znane ju¿ by³o w staro¿ytno¶ci. U¿ywano je w Grecji, w Rzymie, a Egipcjanie mówili o nim, ¿e oczyszcza i upiêksza. Stosowano je zatem ze wzglêdów higienicznych, aby usun±æ nieprzyjemne zapachy. Pos³ugiwano siê nim równie¿, aby oddaliæ moce i wp³ywy diabelskie. Ponadto u¿ycie kadzid³a by³o wyrazem czci wobec bogów pogañskich oraz w³adców.

Z kart Starego Testamentu dowiadujemy siê te¿, ¿e kadzid³a u¿ywali ¿ydzi czcz±c prawdziwego Boga. Zapalali je oni, jako ofiarê chwa³y, dwa razy dziennie (rano i wieczorem) na specjalnie do tego przygotowanym z³otym o³tarzu, znajduj±cym siê w ¶wi±tyni przed ¶wiêtym miejscem. W Ksiêdze Apokalipsy, nale¿±cej do zbioru ksi±g Nowego Testamentu, przeczytaæ mo¿emy tak¿e o kadzidle, jako znaku czci Boga i modlitwy do Niego zanoszonej.

Dlaczego zatem chrze¶cijanie zwlekali z „wprowadzeniem” kadzid³a do liturgii, chocia¿ by³o ono tak powszechnie znane i stosowane? W³a¶nie dlatego, ¿e by³o ono tak powszechnie stosowane, przede wszystkim w kulcie bo¿ków i cesarzy, nie chciano u¿ywaæ go w liturgii. Nie mo¿na zapomnieæ, ¿e by³ to równie¿ czas prze¶ladowañ. Tych chrze¶cijan, którzy w wyniku prze¶ladowañ wyrzekli siê wiary, okre¶lano mianem thurificati. Oznacza³o to, ¿e z³o¿yli ofiarê z kadzid³a przed wizerunkiem cesarza, oddaj±c w ten sposób jemu cze¶æ.


Od praktyki do symboliki

Zmiana nast±pi³a wówczas, kiedy usta³y prze¶ladowania. Pierwsze wzmianki o u¿ywaniu kadzid³a na Zachodzie pochodz± z VII wieku (na Wschodzie np. w Jerozolimie kadzid³a podczas liturgii u¿ywano ju¿ w IV wieku). Pocz±tkowo u¿ycie kadzid³a mia³o znaczenie czysto praktyczne – aby mo¿na by³o lepiej oddychaæ. Pó¼nie nadawano u¿yciu kadzid³a tak¿e znaczenie symboliczne, jako znaku uwielbienia dla obecnego we wspólnocie Pana oraz symbolu wznosz±cych siê do tronu niebios modlitw wiernych.

Kadzid³a u¿ywano pocz±tkowo w trakcie pogrzebów, pó¼niej palono je przy bazylikach, przed ikonami, relikwiami ¶wiêtych, jak równie¿ niesiono je w orszakach papieskich i w procesji z Ewangeliarzem.


Kadzid³o dzi¶

Jak sami dobrze wiecie, dzi¶ u¿ywa siê kadzid³a przy wystawieniu Naj¶wiêtszego Sakramentu, jak równie¿ w odniesieniu do osób (biskupa, kap³anów i wiernych), przedmiotów (o³tarz, krzy¿, pascha³) oraz rzeczy (dary sk³adane na o³tarzu).

S± te¿ pewne zasady odnosz±ce siê do sposobu okadzania. Trzema poci±gniêciami (rzutami) trybularza okadza siê: Naj¶wiêtszy Sakrament, relikwie Krzy¿a ¦wiêtego, uroczy¶cie eksponowane obrazy Pana Jezusa, dary chleba i wina u¿yte dla sprawowania Mszy ¶wiêtej, krzy¿ o³tarzowy, ewangeliarz, pascha³, celebransa, chór oraz zgromadzonych wiernych. Podwójnym rzutem okadza siê relikwie i obrazy ¶wiêtych.


Znak modlitwy i uwielbienia

Ciekawe jest równie¿, ¿e poszczególne „czê¶ci sk³adowe” kadzid³a mia³y swoje znaczenie symboliczne. Otó¿ ogieñ by³ znakiem blisko¶ci Boga, sam zapach kadzid³a wskazywa³ na ³askawo¶æ Boga, natomiast ob³ok kadzid³a by³ rozumiany jako symbol modlitw wiernych, wznosz±cych siê przed Bo¿e oblicze. Dzi¶, mówi±c o symbolice kadzid³a, wskazuje siê przede wszystkim na kadzid³o, jako znak modlitwy i uwielbienia Boga, które s± zanoszone przed Jego tron przez zgromadzon± wspólnotê wiernych.


Trybularz „gigant” czyli botafumeiro

Do okadzania u¿ywa siê trybularza (thuribulum) i ³ódki (navicula), która to nazwa przyjê³a siê w ¶redniowieczu, od kszta³tu naczynia s³u¿±cego do przechowywania kadzid³a. Trybularze, które Wy u¿ywacie s± stosunkowo niedu¿ymi przedmiotami (wys. ok. 30 cm). Czy wiecie, ¿e w Hiszpanii w Santiago de Compostela (miejsce pielgrzymkowe, gdzie w katedrze przechowywane s± relikwie ¦w. Jakuba Aposto³a), jest u¿ywany trybularz „gigant”? Nazywa siê go „botafumeiro”. Wykonany jest ze srebra, ma prawie 2 m wysoko¶ci (wraz z “³añcuszkami”), wa¿y 54 kg., a do jego obs³ugi potrzeba a¿ siedmiu mê¿czyzn.

Mam nadziejê, ¿e te kilka informacji na temat kadzid³a, jego symboliki i historii, jego zwi±zku z liturgi± Ko¶cio³a, przydadz± siê Wam i sprowokuj± Was do poszukiwania odpowiedzi na dalsze pytania, np.: co to jest kadzid³o, jak siê je przygotowuje?
 
 Ks. Teodor Puszcz TChr, Poca³unek o³tarza i okadzenie (6)    PDF    Drukuj    Email

         Po doj¶ciu do prezbiterium (miejsca, gdzie siê znajduje o³tarz, miejsce przewodniczenia - sedilia - i ambona) kap³an udaje siê do o³tarza i razem z obecnymi akurat na tej Eucharystii koncelebransami i diakonem ca³uje o³atarz . O³tarz chrze¶cijañski jest symbolem Chrystusa, który na tym ¶wiêtym stole staje siê obecny jako ukrzy¿owany i wywy¿szony Pan i przy którym rozdaje siebie wiernym jako Pokarm i Napój. Poca³unek ten jest wyrazem g³êbokiego szacunku dla Chrystusa - Arcykap³ana i Gospodarza tej ¦wiêtej Uczty. Kap³an czyni to pozdrowienie w imieniu ca³ej wspólnoty. W dni ¶wi±teczne dokonuje siê tak¿e okadzenia o³tarza. Dla wielu ludzi jest ta ceremonia, siêgaj±ca ju¿ do czasów staro¿ytnych, niezrozumia³a i jawi siê jako przestarza³a i bezsensowna. Dlatego w tym miejscu wskazane jest powiedzieæ co¶ wiêcej na temat okadzenia i kadzid³a, które liturgia Ko¶cio³a stosuje tak¿e przy innych okazjach.

        Kadzid³o jest wysuszonym sokiem ze zranionego drzewa gatunku boswellia sacra. Ten rodzaj drzew, którego znanych jest 25 odmian, spotyka siê w po³udniowej Arabii, pó³nocnej Afryce i w Indiach. Jedyne dostêpne w Europie kadzid³o pochodzi z po³udniowego wybrze¿a Pó³wyspu Arabskiego, z terenów dzisiejszych krajów Jemenu i Omanu. Jest to ¿ywica z drzew boswellia sacra, boswellia carteri. Ro¶liny tego rodzaju osi±gaj± wysoko¶æ 2-3 m. Ich ga³êzie wychodz± z mocnego korzenia ju¿ przy ziemi, co daje im wygl±d krzewów. Kora ³uszczy siê w du¿ych kawa³kach i w wyniku wzrostu jest zrzucana oraz zastêpowana now±. Li¶cie, które wyrastaj± pó¼n± jesieni± (d³ugo¶ci 15-25 cm), maj± filcowat± powierzchniê i na ga³êzi wyrastaj± w du¿ej odleg³o¶ci od siebie lub jako kêpa na jej koñcu. Na wiosnê wyrastaj± bia³e kwiaty, które wczesnym latem zamieniaj± siê w okr±g³e owoce pestkowe. Podczas gor±cego lata, zwykle w maju, zdziera siê korê na pniu i ga³êziach. Z tych ran wyp³ywa klej±ca, mlecznego koloru ciecz, która twardnieje na powietrzu. ¯ywica ta wyp³ywa w ma³ej ilo¶ci, a jej jako¶æ jest s³aba, dlatego po miesi±cu zdziera siê j± i wyrzuca. Podczas nastêpnych dwóch tygodni wyp³ywa wiêcej soku z naciêæ. Jednak i ten sok nie nadaje siê do u¿ytku. Dopiero po trzecim zdarciu zaczyna siê w³a¶ciwe ¿niwo. Teraz w gor±cych miesi±cach letnich zbiera siê raz w tygodniu wytryskaj±ce kadzid³o, ok. 500g z jednego ¶redniej wielko¶ci drzewa. W pa¼dzierniku, na koñcu gor±cej pory roku, zmniejsza siê wyciek ¿ywicy i koñczy siê ¿niwo. Drzewa te dopiero po rocznej lub dwuletniej przerwie znów wykorzystuje siê do pozyskiwania kadzid³a. Wiêcej na ten temat mo¿na doczytaæ w pozycji Michaela Pfeifera. Der Weihrauch. Geschichte, Bedeutung, Verwendung. Regensburg 1997.

        U¿ywanie kadzid³a tzn. mieszanki ró¿nych ¿ywic, by³o ju¿ znane w starotestamentalnym kulcie ¶wi±tynnym i w pogañskiej staro¿ytno¶ci. Chrze¶cijanie najpierw go odrzucali z powodu ofiary kadzid³a, sk³adanej przed statuami pogañskich bóstw. W czasach konstantyñskich kadzid³o "wtargnê³o" jednak ze Wschodu do chrze¶cijañskiej liturgii. Tutaj rozumiano je jako symbol modlitwy w my¶l psalmu: niech wznosi siê ku Tobie moja modlitwa jak kadzid³o (Ps 141, 2) oraz spalania siê mi³o¶ci Boga i bli¼niego. Jednocze¶nie jest ono znakiem czci i modlitwy wstawienniczej Ko¶cio³a.

        Je¶li chodzi o symbolikê kadzid³a w Nowym Testamencie, to mo¿na je najpierw uwa¿aæ za jeden z trzech darów bo¿onarodzeniowych. Wed³ug Mt 2, 11 mêdrcy przynie¶li Dzieciêciu z³oto, kadzid³o i mirrê - najcenniejsze dary, jakie by³y wtedy osi±galne. Pok³on magów widziano w tradycji jako spe³nienie siê proroctwa Iz 60, 6 - jako eschatologiczn± pielgrzymkê ludów na Syjon. Wszystkie trzy dary nie wystêpuj± razem nigdzie w Starym Testamencie. W historii wyk³adni Pisma ¶w. nabra³y one donios³ego znaczenia: kadzid³o by³o darem dla Chrystusa jako Boga, z³oto by³o darem dla Chrystusa jako Króla i mirra - ju¿ od czasów Ireneusza i Orygenesa - darem dla Chrystusa jako cz³owieka oraz symbolem Jego ¶mierci. W Nowym Testamencie jest jeszcze w innym miejscu mowa o kadzidle. W 5 i 8 rozdziale Apokalipsy Wizjoner z Patmos daje wskazówki do rozumienia jego znaczenia. Anio³owie przynosz± nie tylko Bo¿± Nowinê na ¶wiat, ale zanosz± równie¿ pro¶by ludzi przed tron Boga. Unoszenie siê nieustannej  modlitwy zosta³o ujête w obraz kadzid³a (Ap 8, 3-5). Na trzecim miejscu nale¿y wymieniæ metaforyczne znaczenie kadzid³a u ¶w. Paw³a jako woni. Dla dope³nienia symbolicznego znaczenia pachn±cej ¿ywicy nale¿y dodaæ miejsca z corpus paulinum, w których Pawe³ pos³uguje siê pojêciem woni jako metafory. Dla przyk³adu nastêpuj±cy fragment: Niech bêd± dziêki Bogu, który pozwala nam zawsze uczestniczyæ w tryumfie Chrystusa i wszêdzie roztacza przez nas woñ Jego poznania. Dla Boga jeste¶my bowiem wonno¶ci± Chrystusa, zarówno w¶ród tych, którzy s± na drodze do zbawienia, jak te¿ w¶ród tych, którzy s± na drodze do zag³ady (2 Kor 2, 14-15).

        W liturgii Ko¶cio³a stosuje siê wiêc okadzenie o³tarza, ksiêgi ewangelii, ¶wiec, obrazów, a tak¿e celebransów i wspólnoty wiernych. Niew³a¶ciwym by³oby uwa¿aæ kadzid³o tylko jako dar dla Boga, jako rzeczowy dar. Kto zna jego bogat± symbolikê, ten bêdzie go uwa¿a³ za "homiliê bez s³ów".

        Okadzenie o³tarza przybra³o szczególn± formê. Kap³an z kadzielnic± obchodzi go wko³o i okadza. Okadzany jest tak¿e znajduj±cy siê przy o³tarzu krzy¿, jak równie¿ pascha³ w okresie wielkanocnym, relikwiarz oraz wizerunek (obraz lub figura).
« Ostatnia zmiana: Marzec 28, 2011, 16:06:20 wys³ane przez Rafaela » Zapisane
Rafaela
Go¶æ
« Odpowiedz #1 : Marzec 28, 2011, 16:12:40 »

Kadzidlo jako lekarstwo.

Boswellia i olibanum w medycynie ajurwedyjskiej i europejskiej. Boswellia w medycynie sportowej.

Rodzaj kadzid³owiec – Boswellia nale¿y do rodziny osoczynowatych – Burseraceae. Kadzid³owce (drzewa) wystêpuj± w Afryce Pó³nocnej i Pó³nocno-Wschodniej. S± uprawiane w Indiach i Arabii. W swoim metabolizmie wytwarzaj± kwasy bosweliowe (niem. Boswelliasäuren, ang. Boswellic acid)), które s± zaliczane do trójterpenów. Najbardziej znanymi gatunkami kadzid³owca s±: Boswellia carteri Birdwood i Boswellia serrata Roxburgh. Dostarczaj± gumo¿ywicê o nazwie Olibanum. Olibanum wyp³ywa samoistnie z drzew kadzid³owych lub ich kora jest nacinana, przez co wyciek gumo¿ywicy jest wymuszany. W handlu jest sprzedawana w postaci grudek, granulatu lub proszku. Olibanum pochodz±cy z Indii okre¶lane jest nazw± Indian Olibanum lub Salai Guggal. Indischer Weihrauch, czyli indyjskie kadzid³o z Boswellia serrata jest ujête przez Deutscher Arzneimittel Codex z 2005 r. Pod nazw± Indian Frankincense figuruje ten surowiec w British Pharmacopoeia z 2009 r. Zgodnie z jej wymogami: 11-keto-beta-boswellic acid C30H46O4 – m.cz.470,7 – minimum 1 % w suchym surowcu; acetyl-11-keto-beta-boswellic acid C32H48O5 – m.cz. 512,7 – minimum 1% w suchym surowcu. Strata masy po suszeniu – maximum 8%. Popió³ – maximum 10%.

Kwasy bosweliowe maj± strukturê piêciocyklicznych trójterpenów. S± typu oleananu (alfa-bosweliowy kwas) i ursanu (beta-bosweliowy kwas). Znane s± równie¿: kwas acetylo-alfa-bosweliowy, kwas acetylo-beta-bosweliowy, kwas 11-alfa-hydroksy-beta-bosweliowy i kwas 3-acetylo-11-keto-beta-bosweliowy.

W tradycyjnej medycynie Indii oleo-¿ywica i gumo¿ywica kadzid³owca s± u¿ywane w leczeniu stanów zapalnych stawów i ko¶ci, stanów zapalnych i bólowych krêgos³upa, nie¿ytów uk³adu oddechowego. Nale¿± do ¶rodków wykrztu¶nych, antyseptycznych, przeciwlêkowych, przeciwnerwicowych i wykrztu¶nych. W medycynie ajurwedyjskiej Boswellia serrata to wa¿ny ¶rodek przeciwreumatyczny.

Badania wspó³czesne dowiod³y, ¿e olibanum rzeczywi¶cie dzia³a przeciwbólowo, zmniejsza stany zapalne w przebiegu reumatyzmu, wp³ywa ochronnie na mi±¿sz w±troby, antyproliferacyjnie wobec nowotworów (szczególnie Boswellia carteri), immunomoduluj±co, uspokajaj±co, przeciwbakteryjnie i wykrztu¶nie. Wyniki pochodz± g³ównie z badañ na zwierzêtach.

Olibanum pobudza wydzielanie soków trawiennych i ¿ó³ci. 100 mg alkoholowego wyci±gu z Olibanum daje efekt przeciwbólowy i przeciwzapalny równy 100 mg fenylobutazonu.

Liczne doniesienia potwierdzaj± szczególn± przydatno¶æ wyci±gów z Boswellia serrata i Boswellia carteri w leczeniu chorób reumatycznych, owrzodzeñ jelita grubego, zespo³u jelita dra¿liwego, stanów zapalnych oskrzeli i zatok. In vitro wykazano hamowanie proliferacji komórek nowotworowych linii Leukemia i Glioblastoma. Istniej± przes³anki o uzasadnionym stosowaniu Olibanum w leczeniu wspomagaj±cym raku mózgu. Sk³adniki Boswellia dzia³a antytumorowo przez hamowanie topoizomerazy I i II-alfa oraz przez pobudzanie programowanej ¶mierci komórek (apoptozy). Hamuje elastazê leukozytow± i degradacjê glikozaminoglikanów (w stawach zapalnie zmienionych).

Preparaty z Boswellia hamuj± 5-lipooksygenazê i uwalnianie leukotrienów, przez co wp³ywaj± przeciwzapalnie. Inhalacje i za¿ywanie gumo¿ywicy Boswellia zmniejsza ryzyko wyst±pienia astmy oskrzelowej. Gumo¿ywica bosweliowa leczy chroniczne stany zapalne jelita grubego, dlatego jest zalecana w leczeniu choroby Crohn’a.

Olejek bosweliowy (eteryczny), wyci±gi alkoholowe z Olibanum hamuj± rozwój grzybów i bakterii.

W handlu znajduj± siê gotowe preparaty zawieraj±ce ekstrakt Boswellia, najczê¶ciej standaryzowany na zawarto¶æ kwasów bosweliowych (60%). Zalecane dawki takiego ekstraktu wynosz± 300-400 mg 3 razy dziennie.

W Polsce dostêpny jest preparat Salai Guggal Plus z linii Ayurveda Line (Spring Irena Laszewska) – tabletki zawieraj±ce miêdzy innymi Boswellia serrata 200 mg, Zingiber (imbir) 50 mg. Trigonella (kozieradka) 50 mg, Curcuma (ostry¿) 50 mg, czyli sk³adniki jak najbardziej polecane w leczeniu schorzeñ stawów, w±troby i jelit.

Boswellia jest warto¶ciowa dla medycyny sportowej. Osoby uprawiaj±ce hobbistycznie i zawodowo sport zawsze nara¿one s± na nadwyrê¿enia uk³adu narz±dów ruchu, szczególnie stawów. Po intensywnych wysi³kach fizycznych i treningu, np. u biegaczy, do¶c czêsto dochodzi do spastyczno¶ci miê¶ni szkieletowych, powstawania zakwasów, wysiêków prozapalnych. Boswellia w monopreparatach i w lekach z³o¿onych (np. z imbirem, kurkum±, mirr±, hakoro¶l± – Harpagophytum) bêdzie wspomaga³a procesy naprawcze i rekompensacji fizjologicznej oraz zapobiega³a niepo¿±danym procesom zapalnym oraz zwyrodnieniowym (degradacyjnym w tkance chrzêstnej).

Nalewka bosweliowa (1:5, na alkoholu 40-60%), olejek bosweliowy (eteryczny) wcierane w okolice stawów dodatkowo ³agodz± obrzêk i dolegliwo¶ci bólowe oraz poprawiaj± miejscowo kr±¿enie krwi i limfy.

Nalewkê bosweliow± 1:5 (1 cz. gumo¿ywicy na 5 czê¶ci ciep³ego alkoholu 40-60%) – Tinctura Boswelliae mo¿na za¿ywaæ 3 razy dziennie po 5 ml; a przy kaszlu i chorych zatokach oraz zapaleniu oskrzeli – 4 razy dziennie na miodzie.

Olejek eteryczny uzyskiwany z Olibanum zawiera alfa-pinen, alfa- i beta-felandren octan-1-oktylu, dipenten, limonen, alfa-tujen, mircen, p-cymen, humulen, gwajen beta, farnezol, borneol, karwon, octan terpinylu, beta-jlangen, beta-kadinen, trans-bergamoten i in. Olibanum posiada oko³o 5-10% olejku eterycznego, ponadto 60-70% ¿ywic i ok. 20% gum (galaktoza, arabinoza, kwas metyloglukuronowy).

Olibanum jest sk³±dnikiem niektórych kosmetyków (myd³a, lotio, perfumy, kremy, balsamy, ¿ele i p³yny do k±pieli). Zawarto¶æ Olibanum w kosmetykach nie przekracza 1%.

Olejek bosweliowy (dostêpny w handlu) i Olibanum pobudzaj± miesi±czkowanie i wzmagaj± wentylacjê p³uc (czêsto¶æ oddechów). Zwiêkszaj± te¿ diurezê.
Zapisane
Strony: [1] |   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap

Strona wygenerowana w 0.025 sekund z 18 zapytaniami.

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

x22-team ostwalia maho granitowa3 zipcraft