Rafaela
Go¶æ
|
|
« : Marzec 28, 2011, 15:52:22 » |
|
Ogieñ i dym - czyli kadzid³o w Ko¶ciele - ks. Jakub Dêbiec Drukuj | Email Króluj nam Chryste nr 1/2005Kiedy¶ u¿ywano je w trakcie pogrzebów, pó¼niej palono je przy bazylikach, przed ikonami, relikwiami ¶wiêtych jak równie¿ niesiono je w orszakach papieskich i w procesji z Ewangeliarzem. Dzi¶ u¿ywa siê je g³ównie przy wystawieniu Naj¶wiêtszego Sakramentu. O czym mowa? Oczywi¶cie o kadzidle.
Szóstego stycznia przypada uroczysto¶æ Objawienia Pañskiego, któr± w Polsce nazywamy tradycyjnie ¶wiêtem Trzech Króli. W tym dniu b³ogos³awi siê w ko¶cio³ach obok kredy w³a¶nie kadzid³o w nawi±zaniu do darów, które z³o¿yli Dzieci±tku Jezus trzej Mêdrcy ze Wschodu.
Kadzid³o znane jest ka¿demu ministrantowi, chocia¿ nie ka¿dy ministrant do tzw. „ognia” mo¿e byæ wyznaczony. Sprawowanie uroczystej liturgii bez u¿ycia kadzid³a wydaje siê nam niemal¿e niemo¿liwe. Gdy ogl±damy transmisje ró¿nych uroczysto¶ci z Watykanu, to mo¿emy zauwa¿yæ, ¿e kadzid³o jest u¿ywane prawie zawsze. Jednak w pierwszych wiekach istnienia Ko¶cio³a nie u¿ywano kadzid³a. Dlaczego?
Trudne pocz±tki kadzid³a w Ko¶ciele
Kadzid³o znane ju¿ by³o w staro¿ytno¶ci. U¿ywano je w Grecji, w Rzymie, a Egipcjanie mówili o nim, ¿e oczyszcza i upiêksza. Stosowano je zatem ze wzglêdów higienicznych, aby usun±æ nieprzyjemne zapachy. Pos³ugiwano siê nim równie¿, aby oddaliæ moce i wp³ywy diabelskie. Ponadto u¿ycie kadzid³a by³o wyrazem czci wobec bogów pogañskich oraz w³adców.
Z kart Starego Testamentu dowiadujemy siê te¿, ¿e kadzid³a u¿ywali ¿ydzi czcz±c prawdziwego Boga. Zapalali je oni, jako ofiarê chwa³y, dwa razy dziennie (rano i wieczorem) na specjalnie do tego przygotowanym z³otym o³tarzu, znajduj±cym siê w ¶wi±tyni przed ¶wiêtym miejscem. W Ksiêdze Apokalipsy, nale¿±cej do zbioru ksi±g Nowego Testamentu, przeczytaæ mo¿emy tak¿e o kadzidle, jako znaku czci Boga i modlitwy do Niego zanoszonej.
Dlaczego zatem chrze¶cijanie zwlekali z „wprowadzeniem” kadzid³a do liturgii, chocia¿ by³o ono tak powszechnie znane i stosowane? W³a¶nie dlatego, ¿e by³o ono tak powszechnie stosowane, przede wszystkim w kulcie bo¿ków i cesarzy, nie chciano u¿ywaæ go w liturgii. Nie mo¿na zapomnieæ, ¿e by³ to równie¿ czas prze¶ladowañ. Tych chrze¶cijan, którzy w wyniku prze¶ladowañ wyrzekli siê wiary, okre¶lano mianem thurificati. Oznacza³o to, ¿e z³o¿yli ofiarê z kadzid³a przed wizerunkiem cesarza, oddaj±c w ten sposób jemu cze¶æ.
Od praktyki do symboliki
Zmiana nast±pi³a wówczas, kiedy usta³y prze¶ladowania. Pierwsze wzmianki o u¿ywaniu kadzid³a na Zachodzie pochodz± z VII wieku (na Wschodzie np. w Jerozolimie kadzid³a podczas liturgii u¿ywano ju¿ w IV wieku). Pocz±tkowo u¿ycie kadzid³a mia³o znaczenie czysto praktyczne – aby mo¿na by³o lepiej oddychaæ. Pó¼nie nadawano u¿yciu kadzid³a tak¿e znaczenie symboliczne, jako znaku uwielbienia dla obecnego we wspólnocie Pana oraz symbolu wznosz±cych siê do tronu niebios modlitw wiernych.
Kadzid³a u¿ywano pocz±tkowo w trakcie pogrzebów, pó¼niej palono je przy bazylikach, przed ikonami, relikwiami ¶wiêtych, jak równie¿ niesiono je w orszakach papieskich i w procesji z Ewangeliarzem.
Kadzid³o dzi¶
Jak sami dobrze wiecie, dzi¶ u¿ywa siê kadzid³a przy wystawieniu Naj¶wiêtszego Sakramentu, jak równie¿ w odniesieniu do osób (biskupa, kap³anów i wiernych), przedmiotów (o³tarz, krzy¿, pascha³) oraz rzeczy (dary sk³adane na o³tarzu).
S± te¿ pewne zasady odnosz±ce siê do sposobu okadzania. Trzema poci±gniêciami (rzutami) trybularza okadza siê: Naj¶wiêtszy Sakrament, relikwie Krzy¿a ¦wiêtego, uroczy¶cie eksponowane obrazy Pana Jezusa, dary chleba i wina u¿yte dla sprawowania Mszy ¶wiêtej, krzy¿ o³tarzowy, ewangeliarz, pascha³, celebransa, chór oraz zgromadzonych wiernych. Podwójnym rzutem okadza siê relikwie i obrazy ¶wiêtych.
Znak modlitwy i uwielbienia
Ciekawe jest równie¿, ¿e poszczególne „czê¶ci sk³adowe” kadzid³a mia³y swoje znaczenie symboliczne. Otó¿ ogieñ by³ znakiem blisko¶ci Boga, sam zapach kadzid³a wskazywa³ na ³askawo¶æ Boga, natomiast ob³ok kadzid³a by³ rozumiany jako symbol modlitw wiernych, wznosz±cych siê przed Bo¿e oblicze. Dzi¶, mówi±c o symbolice kadzid³a, wskazuje siê przede wszystkim na kadzid³o, jako znak modlitwy i uwielbienia Boga, które s± zanoszone przed Jego tron przez zgromadzon± wspólnotê wiernych.
Trybularz „gigant” czyli botafumeiro
Do okadzania u¿ywa siê trybularza (thuribulum) i ³ódki (navicula), która to nazwa przyjê³a siê w ¶redniowieczu, od kszta³tu naczynia s³u¿±cego do przechowywania kadzid³a. Trybularze, które Wy u¿ywacie s± stosunkowo niedu¿ymi przedmiotami (wys. ok. 30 cm). Czy wiecie, ¿e w Hiszpanii w Santiago de Compostela (miejsce pielgrzymkowe, gdzie w katedrze przechowywane s± relikwie ¦w. Jakuba Aposto³a), jest u¿ywany trybularz „gigant”? Nazywa siê go „botafumeiro”. Wykonany jest ze srebra, ma prawie 2 m wysoko¶ci (wraz z “³añcuszkami”), wa¿y 54 kg., a do jego obs³ugi potrzeba a¿ siedmiu mê¿czyzn.
Mam nadziejê, ¿e te kilka informacji na temat kadzid³a, jego symboliki i historii, jego zwi±zku z liturgi± Ko¶cio³a, przydadz± siê Wam i sprowokuj± Was do poszukiwania odpowiedzi na dalsze pytania, np.: co to jest kadzid³o, jak siê je przygotowuje? Ks. Teodor Puszcz TChr, Poca³unek o³tarza i okadzenie (6) PDF Drukuj Email
Po doj¶ciu do prezbiterium (miejsca, gdzie siê znajduje o³tarz, miejsce przewodniczenia - sedilia - i ambona) kap³an udaje siê do o³tarza i razem z obecnymi akurat na tej Eucharystii koncelebransami i diakonem ca³uje o³atarz . O³tarz chrze¶cijañski jest symbolem Chrystusa, który na tym ¶wiêtym stole staje siê obecny jako ukrzy¿owany i wywy¿szony Pan i przy którym rozdaje siebie wiernym jako Pokarm i Napój. Poca³unek ten jest wyrazem g³êbokiego szacunku dla Chrystusa - Arcykap³ana i Gospodarza tej ¦wiêtej Uczty. Kap³an czyni to pozdrowienie w imieniu ca³ej wspólnoty. W dni ¶wi±teczne dokonuje siê tak¿e okadzenia o³tarza. Dla wielu ludzi jest ta ceremonia, siêgaj±ca ju¿ do czasów staro¿ytnych, niezrozumia³a i jawi siê jako przestarza³a i bezsensowna. Dlatego w tym miejscu wskazane jest powiedzieæ co¶ wiêcej na temat okadzenia i kadzid³a, które liturgia Ko¶cio³a stosuje tak¿e przy innych okazjach.
Kadzid³o jest wysuszonym sokiem ze zranionego drzewa gatunku boswellia sacra. Ten rodzaj drzew, którego znanych jest 25 odmian, spotyka siê w po³udniowej Arabii, pó³nocnej Afryce i w Indiach. Jedyne dostêpne w Europie kadzid³o pochodzi z po³udniowego wybrze¿a Pó³wyspu Arabskiego, z terenów dzisiejszych krajów Jemenu i Omanu. Jest to ¿ywica z drzew boswellia sacra, boswellia carteri. Ro¶liny tego rodzaju osi±gaj± wysoko¶æ 2-3 m. Ich ga³êzie wychodz± z mocnego korzenia ju¿ przy ziemi, co daje im wygl±d krzewów. Kora ³uszczy siê w du¿ych kawa³kach i w wyniku wzrostu jest zrzucana oraz zastêpowana now±. Li¶cie, które wyrastaj± pó¼n± jesieni± (d³ugo¶ci 15-25 cm), maj± filcowat± powierzchniê i na ga³êzi wyrastaj± w du¿ej odleg³o¶ci od siebie lub jako kêpa na jej koñcu. Na wiosnê wyrastaj± bia³e kwiaty, które wczesnym latem zamieniaj± siê w okr±g³e owoce pestkowe. Podczas gor±cego lata, zwykle w maju, zdziera siê korê na pniu i ga³êziach. Z tych ran wyp³ywa klej±ca, mlecznego koloru ciecz, która twardnieje na powietrzu. ¯ywica ta wyp³ywa w ma³ej ilo¶ci, a jej jako¶æ jest s³aba, dlatego po miesi±cu zdziera siê j± i wyrzuca. Podczas nastêpnych dwóch tygodni wyp³ywa wiêcej soku z naciêæ. Jednak i ten sok nie nadaje siê do u¿ytku. Dopiero po trzecim zdarciu zaczyna siê w³a¶ciwe ¿niwo. Teraz w gor±cych miesi±cach letnich zbiera siê raz w tygodniu wytryskaj±ce kadzid³o, ok. 500g z jednego ¶redniej wielko¶ci drzewa. W pa¼dzierniku, na koñcu gor±cej pory roku, zmniejsza siê wyciek ¿ywicy i koñczy siê ¿niwo. Drzewa te dopiero po rocznej lub dwuletniej przerwie znów wykorzystuje siê do pozyskiwania kadzid³a. Wiêcej na ten temat mo¿na doczytaæ w pozycji Michaela Pfeifera. Der Weihrauch. Geschichte, Bedeutung, Verwendung. Regensburg 1997.
U¿ywanie kadzid³a tzn. mieszanki ró¿nych ¿ywic, by³o ju¿ znane w starotestamentalnym kulcie ¶wi±tynnym i w pogañskiej staro¿ytno¶ci. Chrze¶cijanie najpierw go odrzucali z powodu ofiary kadzid³a, sk³adanej przed statuami pogañskich bóstw. W czasach konstantyñskich kadzid³o "wtargnê³o" jednak ze Wschodu do chrze¶cijañskiej liturgii. Tutaj rozumiano je jako symbol modlitwy w my¶l psalmu: niech wznosi siê ku Tobie moja modlitwa jak kadzid³o (Ps 141, 2) oraz spalania siê mi³o¶ci Boga i bli¼niego. Jednocze¶nie jest ono znakiem czci i modlitwy wstawienniczej Ko¶cio³a.
Je¶li chodzi o symbolikê kadzid³a w Nowym Testamencie, to mo¿na je najpierw uwa¿aæ za jeden z trzech darów bo¿onarodzeniowych. Wed³ug Mt 2, 11 mêdrcy przynie¶li Dzieciêciu z³oto, kadzid³o i mirrê - najcenniejsze dary, jakie by³y wtedy osi±galne. Pok³on magów widziano w tradycji jako spe³nienie siê proroctwa Iz 60, 6 - jako eschatologiczn± pielgrzymkê ludów na Syjon. Wszystkie trzy dary nie wystêpuj± razem nigdzie w Starym Testamencie. W historii wyk³adni Pisma ¶w. nabra³y one donios³ego znaczenia: kadzid³o by³o darem dla Chrystusa jako Boga, z³oto by³o darem dla Chrystusa jako Króla i mirra - ju¿ od czasów Ireneusza i Orygenesa - darem dla Chrystusa jako cz³owieka oraz symbolem Jego ¶mierci. W Nowym Testamencie jest jeszcze w innym miejscu mowa o kadzidle. W 5 i 8 rozdziale Apokalipsy Wizjoner z Patmos daje wskazówki do rozumienia jego znaczenia. Anio³owie przynosz± nie tylko Bo¿± Nowinê na ¶wiat, ale zanosz± równie¿ pro¶by ludzi przed tron Boga. Unoszenie siê nieustannej modlitwy zosta³o ujête w obraz kadzid³a (Ap 8, 3-5). Na trzecim miejscu nale¿y wymieniæ metaforyczne znaczenie kadzid³a u ¶w. Paw³a jako woni. Dla dope³nienia symbolicznego znaczenia pachn±cej ¿ywicy nale¿y dodaæ miejsca z corpus paulinum, w których Pawe³ pos³uguje siê pojêciem woni jako metafory. Dla przyk³adu nastêpuj±cy fragment: Niech bêd± dziêki Bogu, który pozwala nam zawsze uczestniczyæ w tryumfie Chrystusa i wszêdzie roztacza przez nas woñ Jego poznania. Dla Boga jeste¶my bowiem wonno¶ci± Chrystusa, zarówno w¶ród tych, którzy s± na drodze do zbawienia, jak te¿ w¶ród tych, którzy s± na drodze do zag³ady (2 Kor 2, 14-15).
W liturgii Ko¶cio³a stosuje siê wiêc okadzenie o³tarza, ksiêgi ewangelii, ¶wiec, obrazów, a tak¿e celebransów i wspólnoty wiernych. Niew³a¶ciwym by³oby uwa¿aæ kadzid³o tylko jako dar dla Boga, jako rzeczowy dar. Kto zna jego bogat± symbolikê, ten bêdzie go uwa¿a³ za "homiliê bez s³ów".
Okadzenie o³tarza przybra³o szczególn± formê. Kap³an z kadzielnic± obchodzi go wko³o i okadza. Okadzany jest tak¿e znajduj±cy siê przy o³tarzu krzy¿, jak równie¿ pascha³ w okresie wielkanocnym, relikwiarz oraz wizerunek (obraz lub figura).
|