Rafaela
Go¶æ
|
|
« : Kwiecieñ 12, 2011, 18:58:34 » |
|
Wybrani bogowie
Ammit (Ammut) – potwór zwany „po¿eraczem zmar³ych”, przedstawiany z g³ow± krokodyla, cia³em hipopotama i nogami lwa.
Amon – egipski „król bogów”, pocz±tkowo uzyska³ istotn± pozycjê jako król Teb w Górnym Egipcie, gdzie oddawano mu cze¶æ jako bogu urodzaju. Jego ranga stale ros³a, bowiem by³ on gwarantem wspania³o¶ci i potêgi w³adzy faraonów. Amona czêsto przedstawiano w ceremonialnej koronie z dwoma pionowymi pióropuszami, a niekiedy tak¿e z g³ow± barana. Jeszcze przed doj¶ciem do w³adzy XVIII dynastii w po³owie drugiego tysi±clecia przed Chrystusem. Amon, uto¿samiany z bogiem-s³oñcem, jako AMON-RE sta³ siê najwy¿szym bogiem Egiptu. Nadal sprawowany by³ jednak tak¿e odrêbny kult boga RE. Faraonowie Totmes III i Amenhotep III nazywali siebie „synami Amona” i widzieli w nim sprawcê swoich zwyciêstw nad wrogami. Za panowania Echnatona, syna Amenhotepa III, kult Amona zosta³ zakazany, bowiem nowy w³adca og³osi³ ATONA najwy¿szym bogiem. Jednak w 1333 roku przed Chrystusem, kolejny faraon przywróci³ kult Amona, przybieraj±c imiê Tutanchamona, „¯yj±cy Wizerunek Amona”. Z czasem kult Amona rozprzestrzeni³ siê tak¿e poza granicami Egiptu, w Etiopii i Libii. Ma³¿onk± Amona by³a MUT, a ich syn nazywa³ siê CHONSU.
Anubis – we wczesnym okresie uchodzi³ za czwartego syna egipskiego boga-s³oñce RE, jednak w pó¼niejszych czasach by³ uwa¿any za syna boga wegetacji OZYRYSA i NEFTYDY, siostry IZYDY. Tu¿ po przyj¶ciu na ¶wiat Anubisa Neftyda ukry³a go w bagnach delty Nilu, chc±c go ochroniæ przed swoim ma³¿onkiem SETEM. Malca znalaz³a bogini matka Izyda, która wychowa³a go. Kiedy Ozyrys opu¶ci³ Egipt, by szerzyæ nauki po ¶wiecie, Anubis towarzyszy³ mu w jego podró¿ach. Pó¼niej, gdy Ozyrys zosta³ zabity przez Seta, Anubis zaj±³ siê pochówkiem; zawin±³ cia³o Ozyrysa w p³ótna, tworz±c w ten sposób pierwsz± mumiê. Dlatego te¿ uchodzi³ za twórcê rytua³ów pogrzebowych i zwracano siê do niego jako „Pana Zwojów Mumii”. Bóg ten uczestniczy³ tak¿e w s±dzie nad dusz± zmar³ego i prowadzi³ sprawiedliwych zmar³ych przed tron Ozyrysa. Anubisa przedstawiano pod postaci± szakala lub jako mê¿czyznê z g³ow± szakala.
Anukis – ¿ona CHNUMA, matka SATIS.
Apep (Apop) – odwieczny, kosmiczny wróg RE, najwy¿szego boga panteonu egipskiego. Straszliwy w±¿
Apep symbolizowa³ chaos i zniszczenie. Ka¿dego dnia, gdy bóg-s³oñce Re przemierza³ niebosk³on na swym statku, Apep atakowa³ statek boga. Wierzono te¿, ¿e w czasie ca³kowitego zaæmienia po³yka³ go w ca³o¶ci. Mimo swej okrutnej si³y Apep nigdy nie odniós³ ostatecznego zwyciêstwa nad bogiem-s³oñce. Jednocze¶nie sam tak¿e nigdy nie zosta³ ostatecznie i ca³kowicie pokonany, chocia¿ wierzono, ¿e czerwone niebo o zmierzchu jest ¶wiadectwem zwyciêstwa s³oñca nad wê¿em. Wed³ug pewnego mitu Apep zosta³ zrodzony, gdy NEITH, „Wielka Matka”, bogini ³±czona z wojn± i polowaniem, splunê³a w otch³añ NUN, pierwotnego chaosu wód. W czasach pó¼niejszych Apepa uto¿samiano z SETEM. Bardzo czêsto jest te¿ nazywany greckim imieniem APOPIS.
Apis (Hapi) – najbardziej znane spo¶ród egipskich ¶wiêtych zwierz±t. Oddawano mu cze¶æ w Memfis, a jego sanktuarium znajdowa³o siê naprzeciwko ¶wi±tyni wielkiego boga stwórcy PTAHA. Wierzono, ¿e czarny byk Apis jest kolejnym wcieleniem lub „Wspania³± Dusz±” Ptaha, który, jak powiadano, przyj±wszy postaæ ognia zap³odni³ dziewicz± ja³ówkê i narodzi³ siê z niej ponownie jako czarny byk. Ka¿dego dnia Apisa wypuszczano na dziedziniec przyleg³y do jego ¶wi±tyni, a kap³ani przepowiadali przysz³o¶æ z jego ruchów i zachowañ. Zwykle kolejne byki do¿ywa³y sêdziwego wieku, ale gdy osi±ga³y 25 lat, topiono je w zbiorniku z wod±. Dwukrotnie byki by³y zabijane przez Persów. Kap³ani Ptaha potrafili rozpoznaæ nowego ¶wiêtego byka na podstawie znaków na jego ciele, w tym bia³ego trójk±ta na czole i sierpa ksiê¿yca na prawym boku. O wielkiej czci, któr± otaczano te zwierzêta, ¶wiadczy fakt, ¿e ich zmumifikowane cia³a grzebano w ogromnych podziemnych komorach grobowych z zachowaniem uroczystego ceremonia³u.
Aton – egipski bóg tarczy s³onecznej, który zyska³ na znaczeniu w czternastym wieku przed Chrystusem, za panowania Amenhotepa IV, faraona z XVIII dynastii. Uznano wówczas, ¿e jest on to¿samy z bogiem-s³oñce RE. Amenhotep IV wznosi³ Atonowi ¶wi±tynie w pobli¿u sanktuariów najwy¿szego boga AMONA i ku oburzeniu kleru Amona obsypywa³ je darami. Po czterech latach panowania faraon og³osi³, ¿e kult Atona jest oficjaln± religi± pañstwa i ¿e tego boga nale¿y czciæ jako jedynego stwórcê rodzaju ludzkiego. Kult innych bogów, a zw³aszcza Amona, zosta³ zakazany. W ramach polityki upowszechnienia nowej religii w ca³ym pañstwie ¶wi±tynie Amona zamkniêto, a jego przedstawienia zatarto. Faraon zmieni³ swoje dotychczasowe imiê Amenhotep, który znaczy³o „Amon jest zadowolony”, na Echnaton, „Chwa³a Atona” lub „On, który jest oddany Atonowi”, i przeniós³ sw± stolicê z Teb do miasta, które dzisiaj jest znane jako el-Amarna, zbudo-wanego specjalnie dla chwa³y Atona. Aton zawsze jest przedstawiany jako ogromny czerwony dysk s³oneczny, z którego wychodz± promienie ¶wiat³a. Wierzono, ¿e promienie zakoñczone d³oñmi przekazuj± piêkno Atona w³adcy. Po ¶mierci Echnatona przywrócono kult Amona i innych bogów, za¶ promienie Atona zniszczono, by jego piêkno nie dociera³o ju¿ do Echnatona.
Atum – bóg stwórca, najstarszy z heliopolitañskiej Wielkiej Dziewi±tki, którego imiê znaczy³o „Ca³kowity”, „Kompletny”. By³ jedno¶ci± z której wywodzi³a siê wielo¶æ. Wedle Ksiêgi Umar³ych prze¿yje on tak¿e koniec ¶wiata, bêd±c pocz±tkiem i koñcem wszechrzeczy. Od czasów zredagowania Tekstów Piramid zosta³ zidentyfikowany z RE, sta³ siê uosobieniem s³oñca zachodz±cego. Odgrywa³ ogromn± rolê w wierzeniach w ¿ycie pozagrobowe w okresie Starego Pañstwa – jeden z paragrafów Tekstów Piramid stwierdza, ¿e ATUM-RE nie odda³ zmar³ego króla OZYRYSOWI. Mimo, ¿e w czasach pó¼niejszych solarn± koncepcjê tego bóstwa kwestionowa³y konkurencyjne wierzenia, jeszcze w Okresie Pó¼nym Atum mia³ w³asn± ¶wi±tyniê w Helio-polis. W ¶wi±tyniach z czasów Nowego Pañstwa w przedstawieniach Boskich Narodzin Króla wizerunek Atuma jest umieszczany w Radzie Bogów. Ukazywany jest tak¿e pod drzewem Iszad, na którym bogini SESZAT i THOT zapisywali na li¶ciach wydarzenia historyczne. Wzmianka o zrabowaniu brody Atuma w dniu buntu, wystêpuj±ca w Tekstach Sarkofagów, wi±¿e siê z mitycznym królestwem Atuma. W sztuce wystêpuje jako mê¿czyzna w podwójnej koronie Egiptu na g³owie, czasem jednak przedstawiano go w postaci wê¿a, skarabeusza, ma³py lub ichneumona.
Ba i Ka – w wierzeniach staro¿ytnych Egipcjan elementy duszy lub pierwiastka ¿ycia uwalniany z cia³a po ¶mierci cz³owieka. Ba unosi³o siê ponad zmar³ych i wystêpuje zwykle w ikonografii pod postaci± ptaka z ludzk± g³ow±. O Ka powiadano, ¿e objawia siê zmar³emu jako niebieski feniks. Powraca³o ono do grobu, gdzie zjada³o po¿ywienie pozostawione przez krewnych i kap³anów. Przekonanie to by³o tak silnie zakorze-nione, ¿e na ¶cianach grobowców zapisywano czasami menu takich posi³ków.
Bastet – lokalna bogini z miasta Bubastis, „Domu Bastet”, stolicy jednego z nomów Dolnego Egiptu. Uchodzi³a za córkê boga-s³oñce RE, chocia¿ czasami nazywano j± tak¿e jego siostr± i ma³¿onk±. Pó¼niej zosta³a ¿on± boga stwórcy PTAHA. W niektórych wersjach mitu to nie NEFTYDA, ale Bastet by³a matk± Anubisa, boga z g³ow± szakala. Pierwotnie Bastet, bogini-lwica, symbolizowa³a zarówno gor±co pochodz±ce od s³oñca, jak i potêgê spojrzenia boga Re. Mniej wiêcej od 1000 roku przed Chrystusem zaczêto j± przedstawiaæ jako kocicê lub kobietê z g³ow± kota. Niemniej jednak w niektórych mitach zachowa³a ona aspekt zbli¿ony do SACHMET, lwiog³owej bogini. Bastet by³a zwykle bogini± czyni±c± dobro, chroni±c ludzko¶æ przed chorobami i z³ymi duchami. Co wa¿niejsze, by³a bogini± p³odno¶ci i mi³o¶ci, lubi³a muzykê i taniec. W czwartym wieku przed Chrystusem odbywa³y siê w jej ¶wi±tyni w Bubastis uroczysto¶ci religijne, których celem by³o zapewnienie urodzajno¶ci w kraju. Kotom oddawano cze¶æ jako ¶wiêtym zwierzêtom Bastet, a ich zmumifikowane cia³a grzebano na terenie jej sanktuariów.
Bes – bóstwo domowego ducha ochronnego ciesz±cego siê popularno¶ci± g³ównie w¶ród prostego ludu. Bes bowiem reprezentowa³ szereg ¿yczliwych, gnomopodobnych istot. Chroni³y one osobiste sfery ka¿dego cz³owieka i odpêdza³y od niego z³e duchy. Ubiór Besa sk³ada³ siê najczê¶ciej z noszonej na grzbiecie skóry lwa lub pantery. Duch ten czêsto nosi³ na sobie tak¿e przeró¿ne przedmioty, które mia³y zwi±zek z ka¿dym z wykonywanych przez niego zadañ. No¿e s³u¿y³y ochronie przed demonami i niebezpiecznymi zwierzêtami, za¶ instrumenty muzyczne mia³y swoim d¼wiêkiem cieszyæ i przychylnie nastrajaæ bóstwa, jednocze¶nie odpêdzaj±c z³e duchy. Pierwotnie te kar³owate istoty odpowiedzialne by³y za czas narodzin i mia³y chroniæ domostwa przed drapie¿nikami. Pó¼niej pole ich dzia³ania rozci±gniêto na wiele przedmiotów domowych. W ten sposób wizerunki ducha Besa znalaz³y siê na zag³ówkach jako ochrona podczas snu oraz na lustrach i kosmetykach, aby chroniæ przed z³ymi czarami i urokami. Uwidacznia³a siê w ten sposób ich przynale¿no¶æ do ¶wity bogini HATHOR, która odpowiada³a m.in. za kobiece piêkno.
Chepra – bóstwo popychaj±ce tarczê s³oneczn±.
Chnum – egipski bóg stwórca, który mia³ uformowaæ ¶wiat na kole garn-carskim. Jego imiê znaczy „Formierz”. Czêsto by³ przedstawiany jako cz³owiek z g³ow± barana, siedz±cy przy kole garncarskim, na którym stoi ulepiona przez niego istota. Chnum ulepi³ z gliny zarówno bogów, jak i ludzi. Dodatkowo opiekowa³ siê ¼ród³ami Nilu, kontroluj±c coroczne wylewy wielkiej rzeki. W jednej z legend król D¿eser z III dynastii (XXVII wiek przed Chrystusem) zapyta³ swego ministra i architekta, mêdrca IMHOTEPA o przyczynê g³odu, który od siedmiu lat nêka³ mieszkañców Egiptu. Poziom wody w Nilu nie podniós³ siê na tyle wysoko, by nawodniæ pola i ludzie przymierali g³odem. Imhotep doradzi³ D¿eserowi, ¿eby z³o¿y³ ofiary Chnumowi. Król pos³ucha³ tej rady, po czym Chnum ukaza³ mu siê we ¶nie i obieca³, ¿e uwolni wody rzeki. W owym roku ¿niwa w królestwie by³y nadzwyczaj udane.
|