Niezale¿ne Forum Projektu Cheops Niezale¿ne Forum Projektu Cheops
Aktualno¶ci:
 
*
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj. Grudzieñ 22, 2024, 12:58:40


Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji


Strony: [1] |   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Odp: Bioroboty - bioludzie - biomaszyny  (Przeczytany 1793 razy)
0 u¿ytkowników i 1 Go¶æ przegl±da ten w±tek.
Dariusz


Maszyna do pisania...


Punkty Forum (pf): 3
Offline

P³eæ: Mê¿czyzna
Wiadomo¶ci: 6024



Zobacz profil Email
« : Marzec 08, 2012, 19:11:54 »

Radykalna ewolucja
14 sty 2010

¯yjemy w zwrotnym punkcie historii cz³owieka. Na naszych oczach dokonuje siê olbrzymi prze³om technologiczny, który zmieni sposób patrzenia na nas samych. Przez tysi±ce lat ka¿da z technologii wymy¶lonych przez cz³owieka wp³ywa³a g³ównie na ¶wiat zewnêtrzny. Budowano olbrzymie miasta, ³±czono je drogami, odkrywano nowe l±dy, wreszcie rozpoczêto ekspansjê w przestrzeñ kosmiczn±. Dzi¶ jednak technologia rozwija siê tak¿e w sensie wewnêtrznym. Technologia modyfikuje nasz umys³, pamiêæ, metabolizm i osobowo¶æ. Stali¶my siê jedynym ¿ywym organizmem na Ziemi, który jest w stanie modyfikowaæ w³asn± ewolucjê. To dlatego za jakie¶ 10-20 lat trzeba bêdzie od nowa zdefiniowaæ, co to znaczy byæ cz³owiekiem.

Wyobra¼my sobie sytuacjê, w której nasze dziecko po powrocie ze szko³y narzeka, ¿e inne dzieci s± od niego zdolniejsze, m±drzejsze, b³yskotliwsze, piêkniejsze a nawet lepsze w pi³kê no¿n±. Ca³a rzecz dzieje siê w zupe³nie niedalekiej przysz³o¶ci i nasze dziecko wcale nie przesadza, bo rzeczywi¶cie jest gorsze we wszystkim od swych rówie¶ników. Dzieje siê tak dlatego, bo rodzice tamtych dzieci ¶wiadomie zainwestowali w technologie daj±ce ich latoro¶lom t± w³a¶nie przewagê. W takiej sytuacji mo¿emy zrobiæ dwie rzeczy. Zignorowaæ te narzekania i nie przejmowaæ siê dzieciakiem lub wzi±æ olbrzymi± po¿yczkê pod zastaw dopiero co sp³aconego z takim trudem domu i pieni±dze zainwestowaæ w technologie, które pozwol± naszemu dziecku dotrzymaæ innym kroku. Bez tego powstanie przepa¶æ pomiêdzy lud¼mi zaawansowanymi w rozwoju a ca³± reszt±. W³a¶nie ten fakt spowoduje, ¿e trzeba bêdzie od nowa okre¶liæ to – czym tak naprawdê jest cz³owiek.

Technologii stymuluj±cych dzia³anie cz³owieka u¿ywa siê ju¿ dzi¶. W sporcie od dawna stosuje siê przemy¶lne ¶rodki dopinguj±ce lub anaboliki po to, by stworzyæ przewagê nad innymi, którzy nie maj± takiego wspomagania. Aby poprawiæ ¿ycie seksualne wymy¶lono viagrê i zapewne nie jest to ostatnie s³owo w tej dziedzinie. Niezwyk³e efekty mo¿na uzyskaæ stosuj±c specyfik zwany Modafinil. Lek ten dzia³a podobnie jak kokaina, ale nie jest narkotykiem i nie uzale¿nia od siebie. Poprawia jako¶æ my¶lenia, ale przede wszystkim sprawia, ¿e cz³owiek nie potrzebuje snu. W czasie do¶wiadczeñ podano Modafinil pilotowi ¶mig³owca, który sterowa³ swoj± maszyn± (na symulatorze) non stop przez 40 godzin, bez najmniejszych oznak zmêczenia. W czterdziestej godzinie lotu uwaga pilota by³a tak samo niezm±cona jak na pocz±tku lotu. Nastêpnie pilot przespa³ 8 godzin i po obudzeniu siê znów odby³ 40-godzinny lot, z takim samym jak za pierwszym razem efektem. (!)

Jak wiêc konkurowaæ z lud¼mi, którzy nie potrzebuj± snu???

Badaniami nad stymulacj± mo¿liwo¶ci cz³owieka, zajmuje siê tak¿e armia. W USA ramieniem naukowym armii jest organizacja zwana DARPA, dla której pracuj± najlepsze mózgi tego kraju. Prowadzi siê badania w czterech g³ównych kierunkach. Jest to: genetyka, robotyka, informacja i nanotechnologie. W DARPA poprzez u¿ycie zaawansowanych technologii stworzono ma³pkê o telekinetycznych mo¿liwo¶ciach. Ma³pka potrafi³a za pomoc± my¶li manipulowaæ przedmiotami bêd±cymi w znacznej od niej odleg³o¶ci.



Ma³pka ma na imiê Belle i w ramach do¶wiadczenia postanowiono zainteresowaæ j± grami komputerowymi. Belle szybko nauczy³a siê obs³ugiwaæ joystick i w tym samym czasie obserwowaæ ekran. Je¶li uda³o jej siê – za pomoc± joysticka – zgasiæ zapalaj±ca siê na ekranie lampkê, w nagrodê dostawa³a ³yk soku.
Ma³pka szybko zrozumia³a regu³y gry i wkrótce okaza³o siê, ¿e sok wcale j± nie obchodzi. To co pasjonuje j± najbardziej – to gra komputerowa.

Kiedy Belle w koñcu uzale¿ni³a siê od gry na komputerze, wywiercono jej wtedy dziurê w g³owie. W korê mózgow±, w miejsce, które odpowiada za dzia³anie miê¶ni, wmontowano niewielki transmiter i po³±czono go za pomoc± mikroskopijnych kabelków z poszczególnymi neuronami. Kiedy wiêc neuron w mózgu reagowa³ na bodziec, impuls przechwytywa³ transmiter zamontowany w korze mózgowej i wysy³a³ go do komputera.

Ma³pce znów pozwolono graæ na komputerze i obserwowano co dzieje siê w mózgu pod wp³ywem podjêtych przez Belle – w czasie gry – decyzji. Wkrótce wiadomo by³o, jakie neurony odpowiadaj± za poruszanie poszczególnych miê¶ni. Wtedy od³±czono ma³pce joystick. Nie mog±c u¿ywaæ r±k do gry, ma³pka szybko zorientowa³a siê, ¿e mo¿e to samo robiæ my¶l±. Kursor poruszany my¶l± pos³usznie gasi³ zapalaj±ce siê na komputerze lampki i szczê¶liwa Belle znów mog³a wygrywaæ w swoj± ulubion± grê.



Wtedy postanowiono pod³±czyæ ma³pkê do internetu i jej sygna³y mózgowe przes³ano do MIT w Bostonie. W MIT zbudowano elektroniczne ramie. Ramiê pod³±czone internetem z mózgiem ma³pki nagle o¿y³o i zaczê³o wykonywaæ ruchy identyczne z tymi jakie wykonywa³y ramiona ma³pki obs³uguj±ce joystick.
Je¶li wiêc mamy do czynienia z ma³pk±, która potrafi przesuwaæ przedmioty odleg³e od niej o 1000 km – to mo¿na powiedzieæ ¿e jest to telekinetyczna ma³pka.

Eksperyment powiód³ siê wiêc doskonale i naukowcom zadano oczywi¶cie jeszcze jedno, fundamentalne pytanie: Czemu ma to s³u¿yæ? Armia oczywi¶cie mia³a na to gotow± odpowied¼.

Dum± amerykañskiego lotnictwa wojskowego jest samolot F-35. Jest to konstrukcja ogromnie skomplikowana. Powsta³ wiêc pomys³, aby pilot móg³ kontrolowaæ ten samolot za pomoc± my¶li. Ca³a deska rozdzielcza maszyny mia³aby siê znajdowaæ w mózgu pilota, który dziêki temu móg³by wprowadzaæ w ¿ycie podjête przez siebie decyzje w u³amku sekundy.
To wersja oficjalna. Wersja nieoficjalna, jest oczywi¶cie zupe³nie inna…

Projektem przez który wywiercono ma³pce Belle dziurê w g³owie zarz±dza Michael Goldblatt. Goldblatt ma niezwykle utalentowan± córkê – Ginê Marie – która niedawno ukoñczy³a University of Arizona. Gina Marie urodzi³a siê z pora¿eniem mózgowym i wygl±da na to, ¿e ca³e swoje ¿ycie spêdzi na wózku inwalidzkim. Jej zdesperowany ojciec wyda³ miliony dolarów z kieszeni podatników, aby zmieniæ jej los. Do¶wiadczenie z ma³pk± Belle wykaza³o, ¿e je¶li my¶l mo¿e kontrolowaæ maszynê, to tak± maszyn± mog± byæ np. nogi Giny Marie.

Przypadek takiego zastosowania technologii nie jest odosobniony i czêsto dzieje siê tak, ¿e to co buduje siê z my¶l± o przysz³ym polu bitwy, staje siê integraln± czê¶ci± radykalnej ewolucji.

na podst. ksi±¿ki Joela Garreau – „Radical Evolution”

http://www.garreau.com/

http://nowaatlantyda.com/2010/01/14/radykalna-ewolucja/
Zapisane

Pozwól sobie byæ sob±, a innym byæ innymi.
Strony: [1] |   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap

Strona wygenerowana w 0.024 sekund z 20 zapytaniami.

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

gangem phacaiste-ar-mac-tire wypadynaszejbrygady zipcraft ostwalia