W ksi¹¿ce
Wolna Wola Tomasz J. Cha³ko podaje kilka wskazówek dotycz¹cych medytacji i koncentracji, bo jak twierdzi, to dwie ró¿ne formy stanu umys³u:
kwadraciki naleÂży czytaĂŚ jako "Âż"..."
Medytacja i KoncentracjaMedytacja jest to cwiczenie, majace na celu osiagnac i
utrzymac kompletna „cisze” umysÂłu, bez jakichkolwiek
mysli. Innymi sÂłowy, w czasie medytacji staramy sie
utrzymac nasz umysÂł „czysty” i zwracamy uwage na to
eby
nie myslec.
Stan „ciszy umysÂłu” moe byc utrzymywany przez kilka
sekund czy kilka godzin, w zalenosci od twoich
zamiarĂłw i umiejetnosci.
Koncentracja jest cwiczeniem, ktĂłrego cel jest dokÂładnie
odwrotny – koncentrowanie naszej uwagi na
uywaniurĂłnych aspektĂłw naszego Intelektu takich jak
wyobraznia, wizualizacja, twĂłrczosc, logiczne myslenie,
formuÂłowanie i rozwiazywanie problemĂłw czy te
przeywanie i analiza uczuc.
Podobnie jak z medytacja, istnieja ograniczenia jak dÂługo
moemy kontynuowac koncentracje zanim nie musimy od
niej odpoczac.
Jest niezmiernie wane rozrĂłnic medytacje od
koncentracji, po prostu dlatego e maja one diametralnie
rĂłniace sie cele.
Ani medytacja, ani koncentracja nie moe byc
kontynuowana w nieskonczonosc.
64
Czy kiedykolwiek cie zastanowiÂło DLACZEGO nie moesz
pracowac bez przerwy i odpoczynku? Dlaczego nie moesz
utrzymac koncentracji przez dÂługi okres czasu nie
odpoczywajac? Dlaczego nie moesz spac nieskonczenie
dÂługo?
Czy pamietasz Uniwersalne Prawo Percepcji?
Potrzebujemy doswiadczac
kontrasty, eby cokolwiek
zauwayc. Naszym zadaniem jest zorganizowac te
kontrasty w okreslony sposĂłb, aby doswiadczac poczucia
rĂłwnowagi i harmonii.
Praca nam sie podoba tylko wtedy, kiedy jestesmy
wypoczeci. Znacznie bardziej doceniamy odpoczynek,
kiedy cieko pracujemy. „Cykliczne zmiany” nastepuja
wszedzie wokó³ nas, dlatego e odzwierciedlaja one
podstawowa zasade funkcjonowania Swiadomie
Zaprojektowanego Wszechswiata, od czastek
elementarnych do systemĂłw Galaktyk.
Co ma wspĂłlnego Prawo Kontrastu z medytacja i
koncentracja?
Medytacja i koncentracja sa dwiema diametralnie
przeciwstawnymi procesami naszego Intelektu. W czasie
koncentracji intensywnie uywamy przerĂłnych
moliwosci naszego Intelektu, natomiast w czasie
medytacji unikamy jakiejkolwiek dziaÂłalnosci umysÂłowej.
Cykliczne przeplatanie medytacji i koncentracji jest tak
samo niezbedne, jak przeplatanie czasu pracy z czasem
odpoczynku.
Oznacza to, e nie powinnismy tylko „medytowac” czy te
tylko sie „koncentrowac”. Najlepszym cwiczeniem dla
naszego Intelektu jest swiadomie zastepowac okresy
koncentracji okresami medytacji. Nasz Intelekt
funkcjonuje najlepiej, kiedy ma moliwosci doswiadzania
i jednego i drugiego ekstremum.
65
Dlaczego potrzeba medytowac? Czy odpoczynek i sen nie
wystarczaja?Kiedy „odpoczywasz”, twĂłj umysÂł wcale nie odpoczywa.
Masz mysli i przeywasz uczucia caÂły czas. ZwrĂłc na to
uwage. Podobnie w czasie snu – przeywasz sny, uczucia
i inne doznania, nawet wtedy gdy ich dokÂładnie nie
pamietasz kiedy sie obudzisz.
Medytacja umoliwia ci nauczyc sie swiadomie
organizowac najlepszy moliwy odpoczynek dla twojego
Intelektu. Kiedy Intelekt jest wypoczety – jest w stanie
funkcjonowac na znacznie wyszym poziomie ni zwykle i
staje sie on znacznie bardziej efektywny.
Kiedy nasz umysÂł jest zasmiecony myslami i
wspomnieniami - jest bardzo trudno jest miec dobre
pomysÂły czy wymyslac cos nowego.
To co nam sie wydaje e „wiemy” stanowi bariere, ktĂłra
przeszkadza nam w dostrzeeniu i zrozumieniu nowych
idei. Nasz umysÂł jest po prostu zatkany starymi myslami,
wspomnieniami i ograniczeniami. Kiedy regularnie
czyscimy nasz umysÂł z mysli, robimy w nim porzadek i
miejsce na nowe wnioski i pomysÂły.
Podsumowujac, medytacja jest tak samo niezbedna dla
twojego Intelektu, jak sen dla twojego ciaÂła.
66
Prosta technika medytacyjnaIstnieje ca³y szereg rónych szkó³ medytacji. Wiekszosc z
nich uywa tak zwanej „mantry”, skomponowanej z kilku
s³ów czy dzwiekĂłw. Mantra jest powtarzana „w umysle”,
eby nam pomĂłc osiagnac i utrzymac stan „ciszy”
umysÂłu.
Mantra, w przeciwienstwie od tego co wmawiaja niektĂłrzy
nauczyciele medytacji, nie ma w sobie niczego „swietego” i
w zasadzie nie ma mantry, ktĂłra jest lepsza ni inne.
Jakkolwiek, mantra ma dwie wane funkcje, ktĂłre moga
nam bardzo pomĂłc w osiagnieciu i przedÂłueniu
medytacyjnego stanu „ciszy” umysÂłu.
1. Mantra jest bardzo prosta mysla. Staje sie ona nam
bardzo dobrze znana gdy powtarzamy ja w pamieci.
Mysl ta jest uywana to zastapienia innych mysli jakie
moga nam zak³ócac cisze umys³u. Za kadym razem,
kiedy zauwaymy e myslimy o czyms w czasie
medytacji – uywamy mantre, eby inne mysli nia
zastapic.
2. Kiedy medytujemy regularnie przy uyciu tej samej
mantry (jakakolwiek ona by nie byÂła), przyzwyczajamy
nasz umysÂł e nasza mantra jest zwiazana z bÂłogim
stanem medytacji. To „przyzwyczajenie” zostaÂło
nazwane „kotwica” przez twĂłrcĂłw i praktykantĂłw
metody zwanej Neuro Lingwistycznym
Programowaniem (NLP) [18]. Po osiagnieciu takiego
przyzwyczajenia, nawet gdy jestesmy wyprowadzeni z
rĂłwnowagi, sama mysl o mantrze pomaga nam
osiagnac rĂłwnowage umysÂłu prawie natychmiast. Ta
cecha i funkcja mantry jest znakomitym narzedziem w
trudnych sytuacjach ycia, narzedziem, ktĂłre
sami w
sobie rozwijamy i ulepszamy w rezultacie
systematycznej praktyki medytacji.
67
Rozumiejac powysze funkcje mantry staje sie
oczywistym, e zmienianie mantry nie jest dobrym
pomysÂłem. Zmiane mantry mona rozwaac jako
poyteczna tylko w specjalnych sytuacjach, na przykÂład
wtedy, kiedy chcemy wyeliminowac pewien nawyk, ktĂłry
przeszkadza nam w osiagnieciu gÂłebokiego stanu
medytacji i nasza obecna mantra wydaje sie zwiazana z
tym nawykiem.
Jest take logiczne, e jakakolwiek mantre uywamy, nie
powinnismy jej ujawniac nikomu innemu. W przeciwnym
wypadku, dajemy innym ludziom sposĂłb telepatycznej
kontroli naszego umysÂłu przy uyciu naszej wÂłasnej
mantry.
Mantry sa zazwyczaj skomponowane z przeplatajacych sie
miedzy soba samogÂłosek i gÂłosek nosowych. Jedna z
najbardziej znanych mantr jest „oooooummmm” czy
„aaaaaummmm”, ale odpowiednie sÂłowo w dowolnym
jezyku moe sÂłuyc za mantre gdy rozciagniemy sylaby
(dom, zen, sam, rzad, kon itd...). Dobrze jest, gdy mantra
jest sztucznie stworzonym sÂłowem i nic nie znaczy w
adnym jezyku.
Postawa ciaÂła w czasie medytacji nie jest bez znaczenia.
NajÂłatwiejsza jest wygodna pozycja siedzaca z prostym i
pionowym kregosÂłupem. Jesli sie poÂłoysz –
najprawdopopdobniej zasniesz. Moesz to wykorzystac
kiedy masz trudnosci z zasnieciem.
ÂŁaczenie rak i krzyowanie nĂłg w czasie medytacji jest
poyteczne, poniewa w ten sposĂłb zamykamy swoje pole
bio-elektromagnetyczne i tym samym zwiekszamy jego
intensywnosc. Siedzenie w pozycji jogi ze skrzyowanymi
nogami jest dobra pozycja, ale jej osiagniecie wymaga
systematycznego treningu. Jeszcze jedna pozycja,
jakkolwiek bardzo rzadko dzisiaj uywana, jest pozycja
gÂłebokiego przysiadu z kolanami blisko piersi, ze
skrzyowanymi rekoma i nogami. Pozycja ta przypomina
pozycje pÂłodu w Âłonie matki zanim sie rodzimy.
68
Jeeli nigdy nie udaÂło ci sie sprĂłbowac medytacji, znajdz
zaciszne miejsce i wyprĂłbuj nastepujaca metode:
1. Przyjmij wygodna pozycje ciaÂła, jedna z wyej
wymienionych
2. Zamknij oczy i rozluznij wszystkie miesnie w swoim
ciele, wÂłaczajac miesnie twarzy. Kilka nosowych
oddechĂłw w stylu jogi, ze zmiana nozdrzy dla wdechu i
wydechu jest pomocne w tej fazie. Zanim przejdziesz
do nastepnej fazy, upewnij sie e wszystkie miesnie w
twoim ciele sa tak rozluznione jak to tylko moliwe.
3. Ignoruj kada mysl z ktĂłrej sobie zdasz sprawe. Nie
kontynuuj adnej mysli, po prostu ignoruj je wszystkie
przez co najmniej 15-20 minut. Moesz uywac
mantry (wyobraac sobie, e sÂłyszysz dzwieki mantry
we wÂłasnym umysle) za kadym razem kiedy
zauwaysz e o czyms myslisz. Innym sposobem jest
liczenie mysli, bez prĂłby ich analizy. Kiedy osiagniesz
2 czy 3 mysli w ciagu 5 minut albo zapomnisz jaki
numer byÂł ostatni, oznacza to e medytujesz.
Zanim zaczniesz medytacje, dobrze jest dokÂładnie
zdefiniowac czego chcesz sie nauczyc i co zrozumiec. W
czasie medytacji nie formuÂłuj pytan i nie oczekuj
odpowiedzi – sa to take mysli !
Stopniowo, w miare jak nabierzesz doswiadczenia,
bedziesz w stanie osiagnac spokĂłj i cisze umysÂłu nawet w
tÂłumie ludzi czy te w trudnej sytuacji, z pomoca twojej
mantry. Oczywiscie, nie uywaj mantry w trudnych
sytuacjach dopĂłki nie masz pewnosci e praktykujesz
medytacje wystarczajaco systematycznie i e dzwiek
mantry rzeczywiscie ci pomaga w uzyskaniu spokoju i
ciszy umysÂłu.
69
PrzykÂłady cwiczen na koncentracjeKoncentracja na MiÂłosciKoncentracja ta jest take zwana „metta” koncentracja
[3]. Po osiagnieciu spokoju i ciszy umysÂłu w rezultacie
medytacji i utrzymywaniu takiego stanu przez okolo 20
minut, wyobraz sobie e „otacza” cie MiÂłosc. Nie
poadanie. MiÂłosc jaka czujesz dla swoich dzieci, matki
czy Natury. Prawdziwa MiÂłosc.
Pojedynczo, przypadek po przypadku, przeanalizuj
wszystkich i wszystko co ci w jakimkolwiek stopniu w
nich przeszkadza i prĂłbuj znalezc w SOBIE uczucie
MiÂłosci dla tych ludzi. PrĂłbuj dostrzec i potraktowac
bÂłedy – swoje wÂłasne jak rĂłwniez bÂłedy innych ludzi -
jako niezbedne narzedzia do nauki MiÂłowania bliznich.
SprĂłbuj osiagnac i utrzymac stan, w ktĂłrym nie moesz
sobie wyobrazic nikogo sposrĂłd swoich bliznich, kogo nie
moesz miÂłowac.
Kiedy osiagniesz taki stan, wyobraz sobie, e MiÂłosc,
ktĂłra cie otacza - rosnie. Wyobraz sobie, e sie ona
rozprzestrzenia. Wyobraz sobie, e wypeÂłnia caÂłe
pomieszczenie w ktĂłrym sie znajdujesz, a nastepnie
wypeÂłnia caÂły budynek ze wszystkimi ludzmi ktĂłrzy sie w
nim znajduja. Ostatecznym celem tej koncentracji jest
wyobraenie sobie, e TWOJA WÂŁASNA MiÂłosc otacza caÂła
planete, nastepnie nasza caÂła Galaktyke i w koncu
wypeÂłnia caÂły Wszechswiat. Moe ci zajac wiele miesiecy
czy nawet lat zanim zdoÂłasz to sobie naprawde wyobrazic.
70
Koncentracja na „wizjach”Kiedy medytujesz systematycznie i okresy „spokoju i
ciszy” umysÂłu staja sie odpowiednio dÂługie, twĂłj umysÂł
moe tworzyc „wizje” czy „wizerunki” ktĂłre pojawia sie
przed toba nawet wtedy, kiedy twoje oczy beda zamkniete
i w pomieszczeniu w ktĂłrym sie znajdujesz bedzie
kompletna ciemnosc.
Pojawianie sie ..." ...
WiĂŞcej w temacie na poniÂższym linku:
http://www.reddress.ovh.org/wolnawola.pdf