W ksi±¿ce
Wolna Wola Tomasz J. Cha³ko podaje kilka wskazówek dotycz±cych medytacji i koncentracji, bo jak twierdzi, to dwie ró¿ne formy stanu umys³u:
kwadraciki nale¿y czytaæ jako "¿"..."
Medytacja i KoncentracjaMedytacja jest to cwiczenie, majace na celu osiagnac i
utrzymac kompletna „cisze” umys³u, bez jakichkolwiek
mysli. Innymi s³owy, w czasie medytacji staramy sie
utrzymac nasz umys³ „czysty” i zwracamy uwage na to
eby
nie myslec.
Stan „ciszy umys³u” moe byc utrzymywany przez kilka
sekund czy kilka godzin, w zalenosci od twoich
zamiarów i umiejetnosci.
Koncentracja jest cwiczeniem, którego cel jest dok³adnie
odwrotny – koncentrowanie naszej uwagi na
uywaniurónych aspektów naszego Intelektu takich jak
wyobraznia, wizualizacja, twórczosc, logiczne myslenie,
formu³owanie i rozwiazywanie problemów czy te
przeywanie i analiza uczuc.
Podobnie jak z medytacja, istnieja ograniczenia jak d³ugo
moemy kontynuowac koncentracje zanim nie musimy od
niej odpoczac.
Jest niezmiernie wane rozrónic medytacje od
koncentracji, po prostu dlatego e maja one diametralnie
róniace sie cele.
Ani medytacja, ani koncentracja nie moe byc
kontynuowana w nieskonczonosc.
64
Czy kiedykolwiek cie zastanowi³o DLACZEGO nie moesz
pracowac bez przerwy i odpoczynku? Dlaczego nie moesz
utrzymac koncentracji przez d³ugi okres czasu nie
odpoczywajac? Dlaczego nie moesz spac nieskonczenie
d³ugo?
Czy pamietasz Uniwersalne Prawo Percepcji?
Potrzebujemy doswiadczac
kontrasty, eby cokolwiek
zauwayc. Naszym zadaniem jest zorganizowac te
kontrasty w okreslony sposób, aby doswiadczac poczucia
równowagi i harmonii.
Praca nam sie podoba tylko wtedy, kiedy jestesmy
wypoczeci. Znacznie bardziej doceniamy odpoczynek,
kiedy cieko pracujemy. „Cykliczne zmiany” nastepuja
wszedzie wokó³ nas, dlatego e odzwierciedlaja one
podstawowa zasade funkcjonowania Swiadomie
Zaprojektowanego Wszechswiata, od czastek
elementarnych do systemów Galaktyk.
Co ma wspólnego Prawo Kontrastu z medytacja i
koncentracja?
Medytacja i koncentracja sa dwiema diametralnie
przeciwstawnymi procesami naszego Intelektu. W czasie
koncentracji intensywnie uywamy przerónych
moliwosci naszego Intelektu, natomiast w czasie
medytacji unikamy jakiejkolwiek dzia³alnosci umys³owej.
Cykliczne przeplatanie medytacji i koncentracji jest tak
samo niezbedne, jak przeplatanie czasu pracy z czasem
odpoczynku.
Oznacza to, e nie powinnismy tylko „medytowac” czy te
tylko sie „koncentrowac”. Najlepszym cwiczeniem dla
naszego Intelektu jest swiadomie zastepowac okresy
koncentracji okresami medytacji. Nasz Intelekt
funkcjonuje najlepiej, kiedy ma moliwosci doswiadzania
i jednego i drugiego ekstremum.
65
Dlaczego potrzeba medytowac? Czy odpoczynek i sen nie
wystarczaja?Kiedy „odpoczywasz”, twój umys³ wcale nie odpoczywa.
Masz mysli i przeywasz uczucia ca³y czas. Zwróc na to
uwage. Podobnie w czasie snu – przeywasz sny, uczucia
i inne doznania, nawet wtedy gdy ich dok³adnie nie
pamietasz kiedy sie obudzisz.
Medytacja umoliwia ci nauczyc sie swiadomie
organizowac najlepszy moliwy odpoczynek dla twojego
Intelektu. Kiedy Intelekt jest wypoczety – jest w stanie
funkcjonowac na znacznie wyszym poziomie ni zwykle i
staje sie on znacznie bardziej efektywny.
Kiedy nasz umys³ jest zasmiecony myslami i
wspomnieniami - jest bardzo trudno jest miec dobre
pomys³y czy wymyslac cos nowego.
To co nam sie wydaje e „wiemy” stanowi bariere, która
przeszkadza nam w dostrzeeniu i zrozumieniu nowych
idei. Nasz umys³ jest po prostu zatkany starymi myslami,
wspomnieniami i ograniczeniami. Kiedy regularnie
czyscimy nasz umys³ z mysli, robimy w nim porzadek i
miejsce na nowe wnioski i pomys³y.
Podsumowujac, medytacja jest tak samo niezbedna dla
twojego Intelektu, jak sen dla twojego cia³a.
66
Prosta technika medytacyjnaIstnieje ca³y szereg rónych szkó³ medytacji. Wiekszosc z
nich uywa tak zwanej „mantry”, skomponowanej z kilku
s³ów czy dzwieków. Mantra jest powtarzana „w umysle”,
eby nam pomóc osiagnac i utrzymac stan „ciszy”
umys³u.
Mantra, w przeciwienstwie od tego co wmawiaja niektórzy
nauczyciele medytacji, nie ma w sobie niczego „swietego” i
w zasadzie nie ma mantry, która jest lepsza ni inne.
Jakkolwiek, mantra ma dwie wane funkcje, które moga
nam bardzo pomóc w osiagnieciu i przed³ueniu
medytacyjnego stanu „ciszy” umys³u.
1. Mantra jest bardzo prosta mysla. Staje sie ona nam
bardzo dobrze znana gdy powtarzamy ja w pamieci.
Mysl ta jest uywana to zastapienia innych mysli jakie
moga nam zak³ócac cisze umys³u. Za kadym razem,
kiedy zauwaymy e myslimy o czyms w czasie
medytacji – uywamy mantre, eby inne mysli nia
zastapic.
2. Kiedy medytujemy regularnie przy uyciu tej samej
mantry (jakakolwiek ona by nie by³a), przyzwyczajamy
nasz umys³ e nasza mantra jest zwiazana z b³ogim
stanem medytacji. To „przyzwyczajenie” zosta³o
nazwane „kotwica” przez twórców i praktykantów
metody zwanej Neuro Lingwistycznym
Programowaniem (NLP) [18]. Po osiagnieciu takiego
przyzwyczajenia, nawet gdy jestesmy wyprowadzeni z
równowagi, sama mysl o mantrze pomaga nam
osiagnac równowage umys³u prawie natychmiast. Ta
cecha i funkcja mantry jest znakomitym narzedziem w
trudnych sytuacjach ycia, narzedziem, które
sami w
sobie rozwijamy i ulepszamy w rezultacie
systematycznej praktyki medytacji.
67
Rozumiejac powysze funkcje mantry staje sie
oczywistym, e zmienianie mantry nie jest dobrym
pomys³em. Zmiane mantry mona rozwaac jako
poyteczna tylko w specjalnych sytuacjach, na przyk³ad
wtedy, kiedy chcemy wyeliminowac pewien nawyk, który
przeszkadza nam w osiagnieciu g³ebokiego stanu
medytacji i nasza obecna mantra wydaje sie zwiazana z
tym nawykiem.
Jest take logiczne, e jakakolwiek mantre uywamy, nie
powinnismy jej ujawniac nikomu innemu. W przeciwnym
wypadku, dajemy innym ludziom sposób telepatycznej
kontroli naszego umys³u przy uyciu naszej w³asnej
mantry.
Mantry sa zazwyczaj skomponowane z przeplatajacych sie
miedzy soba samog³osek i g³osek nosowych. Jedna z
najbardziej znanych mantr jest „oooooummmm” czy
„aaaaaummmm”, ale odpowiednie s³owo w dowolnym
jezyku moe s³uyc za mantre gdy rozciagniemy sylaby
(dom, zen, sam, rzad, kon itd...). Dobrze jest, gdy mantra
jest sztucznie stworzonym s³owem i nic nie znaczy w
adnym jezyku.
Postawa cia³a w czasie medytacji nie jest bez znaczenia.
Naj³atwiejsza jest wygodna pozycja siedzaca z prostym i
pionowym kregos³upem. Jesli sie po³oysz –
najprawdopopdobniej zasniesz. Moesz to wykorzystac
kiedy masz trudnosci z zasnieciem.
£aczenie rak i krzyowanie nóg w czasie medytacji jest
poyteczne, poniewa w ten sposób zamykamy swoje pole
bio-elektromagnetyczne i tym samym zwiekszamy jego
intensywnosc. Siedzenie w pozycji jogi ze skrzyowanymi
nogami jest dobra pozycja, ale jej osiagniecie wymaga
systematycznego treningu. Jeszcze jedna pozycja,
jakkolwiek bardzo rzadko dzisiaj uywana, jest pozycja
g³ebokiego przysiadu z kolanami blisko piersi, ze
skrzyowanymi rekoma i nogami. Pozycja ta przypomina
pozycje p³odu w ³onie matki zanim sie rodzimy.
68
Jeeli nigdy nie uda³o ci sie spróbowac medytacji, znajdz
zaciszne miejsce i wypróbuj nastepujaca metode:
1. Przyjmij wygodna pozycje cia³a, jedna z wyej
wymienionych
2. Zamknij oczy i rozluznij wszystkie miesnie w swoim
ciele, w³aczajac miesnie twarzy. Kilka nosowych
oddechów w stylu jogi, ze zmiana nozdrzy dla wdechu i
wydechu jest pomocne w tej fazie. Zanim przejdziesz
do nastepnej fazy, upewnij sie e wszystkie miesnie w
twoim ciele sa tak rozluznione jak to tylko moliwe.
3. Ignoruj kada mysl z której sobie zdasz sprawe. Nie
kontynuuj adnej mysli, po prostu ignoruj je wszystkie
przez co najmniej 15-20 minut. Moesz uywac
mantry (wyobraac sobie, e s³yszysz dzwieki mantry
we w³asnym umysle) za kadym razem kiedy
zauwaysz e o czyms myslisz. Innym sposobem jest
liczenie mysli, bez próby ich analizy. Kiedy osiagniesz
2 czy 3 mysli w ciagu 5 minut albo zapomnisz jaki
numer by³ ostatni, oznacza to e medytujesz.
Zanim zaczniesz medytacje, dobrze jest dok³adnie
zdefiniowac czego chcesz sie nauczyc i co zrozumiec. W
czasie medytacji nie formu³uj pytan i nie oczekuj
odpowiedzi – sa to take mysli !
Stopniowo, w miare jak nabierzesz doswiadczenia,
bedziesz w stanie osiagnac spokój i cisze umys³u nawet w
t³umie ludzi czy te w trudnej sytuacji, z pomoca twojej
mantry. Oczywiscie, nie uywaj mantry w trudnych
sytuacjach dopóki nie masz pewnosci e praktykujesz
medytacje wystarczajaco systematycznie i e dzwiek
mantry rzeczywiscie ci pomaga w uzyskaniu spokoju i
ciszy umys³u.
69
Przyk³ady cwiczen na koncentracjeKoncentracja na Mi³osciKoncentracja ta jest take zwana „metta” koncentracja
[3]. Po osiagnieciu spokoju i ciszy umys³u w rezultacie
medytacji i utrzymywaniu takiego stanu przez okolo 20
minut, wyobraz sobie e „otacza” cie Mi³osc. Nie
poadanie. Mi³osc jaka czujesz dla swoich dzieci, matki
czy Natury. Prawdziwa Mi³osc.
Pojedynczo, przypadek po przypadku, przeanalizuj
wszystkich i wszystko co ci w jakimkolwiek stopniu w
nich przeszkadza i próbuj znalezc w SOBIE uczucie
Mi³osci dla tych ludzi. Próbuj dostrzec i potraktowac
b³edy – swoje w³asne jak równiez b³edy innych ludzi -
jako niezbedne narzedzia do nauki Mi³owania bliznich.
Spróbuj osiagnac i utrzymac stan, w którym nie moesz
sobie wyobrazic nikogo sposród swoich bliznich, kogo nie
moesz mi³owac.
Kiedy osiagniesz taki stan, wyobraz sobie, e Mi³osc,
która cie otacza - rosnie. Wyobraz sobie, e sie ona
rozprzestrzenia. Wyobraz sobie, e wype³nia ca³e
pomieszczenie w którym sie znajdujesz, a nastepnie
wype³nia ca³y budynek ze wszystkimi ludzmi którzy sie w
nim znajduja. Ostatecznym celem tej koncentracji jest
wyobraenie sobie, e TWOJA W£ASNA Mi³osc otacza ca³a
planete, nastepnie nasza ca³a Galaktyke i w koncu
wype³nia ca³y Wszechswiat. Moe ci zajac wiele miesiecy
czy nawet lat zanim zdo³asz to sobie naprawde wyobrazic.
70
Koncentracja na „wizjach”Kiedy medytujesz systematycznie i okresy „spokoju i
ciszy” umys³u staja sie odpowiednio d³ugie, twój umys³
moe tworzyc „wizje” czy „wizerunki” które pojawia sie
przed toba nawet wtedy, kiedy twoje oczy beda zamkniete
i w pomieszczeniu w którym sie znajdujesz bedzie
kompletna ciemnosc.
Pojawianie sie ..." ...
Wiêcej w temacie na poni¿szym linku:
http://www.reddress.ovh.org/wolnawola.pdf