PHIRIOORI
Go¶æ
|
|
« : Marzec 24, 2009, 14:01:42 » |
|
Dobry Dzieñ, 1. Czy kto¶ mo¿e zna symbolike i znaczenie kamiennej rze¼by "panna z ryb±", które znajduja sie na ¶lê¿y? (jesli tak, to zachêcam do stworzenia w±tku).
2. Aktualnie ta rze¼ba stoi w okratowanym zadaszonym miejscu razem z drug±: misiem. Czy jest komukolwiek cokolwiek wiadomo, odnosnie oryginalnego miejsca usytuowania tych rze¼b, bo to aktualne wygl±da na nieco odmienne od pierwotnego.
zgodnie z rzyczeniem utworzy³em nowy temat.
Pozdrawiam Darek
[za³±cznik usuniêty przez administratora]
|
|
« Ostatnia zmiana: Maj 25, 2009, 21:08:17 wys³ane przez Dariusz »
|
Zapisane
|
|
|
|
PHIRIOORI
Go¶æ
|
|
« Odpowiedz #1 : Marzec 24, 2009, 14:02:33 » |
|
kolejna fotka
[za³±cznik usuniêty przez administratora]
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
janusz
Wielki gadu³a ;)
Punkty Forum (pf): 29
Offline
P³eæ:
Wiadomo¶ci: 1370
Zobacz profil
|
|
« Odpowiedz #2 : Marzec 25, 2009, 00:01:36 » |
|
''Panna z ryb±'' wed³ug legend to dwórka,która zosta³a zabita przez rozdra¿nionego zamkowego nied¼wiedzia.W³adca zamku kaza³ postawiæ w miejcu dramatu obie stoj±ce do dzisiaj rze¼by.W ksi±¿ce ''Tajemnice Góry ¦lê¿y'' Wac³awa Korty wysuniêto hipotezê,¿e figura z ryb± to sam w³a¶ciciel góry, ksi±¿e Piotr W³ost lub ¶w.Piotr. Na kamiennych rze¼bach ''Panny z ryb±'' i ''Nied¼wiedzia'' znajduje siê symbol uko¶nego krzy¿a ''X'',który wed³ug niektórych archeologów jest znakiem wskazuj±cym na celtyckie pochodzenie ¶lê¿añskich pos±gów. http://www.sp1sobotka.pl/menu/samorzad/okolica.htm#panimi¶ http://www.sudety.net.pl/?p=productsMore&iProduct=3
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Blad
Go¶æ
|
|
« Odpowiedz #3 : Marzec 25, 2009, 08:23:25 » |
|
Janusz, muszê powiedzieæ ¿e zarazi³e¶ mnie ta twoj± ¦l꿱. Co do pochodzenia "Nied¿wiedzia" moim zdaniem, na pewno ma pochodzenie celtyckie. Bardziej w³a¶ciwa dla niego jest jego druga nazwa "Dzik Strzegomiñski". Dzik, dzika ¶winia w symbolice celtów oznacza³a dobrobyt, poka¿ê Wam co¶ co poprze moj± teoriê Czy to jest ten sam Nied¼wied¼? mo¿e, ale na pewno s± to dwa ró¿ne monumenty. Ten drugi pochodzi z miasta Avila w Hiszpanii, miasta za³o¿onego przez Celtyberów, a schrystianizowane w I wieku, i przedstawia ni mniej ni wiêcej tylko celtyckiego knura, a wiêc dzik± ¶winiê. Legenda Knura jest zbli¿ona do legendy Z³otego Runa - otó¿ w greckich lasach ¿y³ knur. Ilekroæ przekroczy³ on strumieñ, woda w tym strumieniu zamienia³a siê po dziewiêciu dniach w wino. Ponadto ka¿dy, którego rana zosta³a skropiona winem z takiego strumienia zostawa³ wyleczony. Greccy kap³ani powiedzieli, ¿e to nie za spraw± samego knura, lecz jego skóry. Z³apano wiêc go i oskórowano. Ca³o¶æ legendy mo¿ecie przeczytaæ tutaj : http://www.mojairlandia.pl/mitologia/myth2.htmCo do Panny z ryb±, hmmm je¿eli za³ozymy ¿e jednak te monumenty maja pochodzenie celtyckie to mo¿e to byæ Birgit a. Brigit (Wyniesiona) - celtycka bogini z plemienia Tuatha Dé Danann, znawczyni filidhecht (poezji i nauki tradycji) oraz wró¿enia i przepowiadania, czczona przez filidh, czê¶æ druidów - filozofów i uczonych. By³a córk± Dagdy i mia³a dwie siostry o tym samym imieniu, z których jedna by³a patronk± leczenia, a druga - kowalstwa. W Galii trzy Brigit nazywano równie¿ trzema matronami lub boginiami-matkami. Brytyjscy Celtowie nazywali j± Briganti. Brigit jest patronk± rolnictwa i opiekunk± zwierz±t domowych - przedstawiano j± z dwoma wo³ami i knurem (tê dziedzinê Birgit przeniesiono na ¶w. Brygidê). ¦wiêtem Brigit by³ pierwszy dzieñ wiosny - 1 lutego, zwany Oimelg lub Imbolg (poród). W ¶redniowieczu Brigit uznawano za ma³¿onkê boga Bresa.
|
|
« Ostatnia zmiana: Marzec 25, 2009, 08:41:15 wys³ane przez Blad »
|
Zapisane
|
|
|
|
skryba
Go¶æ
|
|
« Odpowiedz #4 : Marzec 26, 2009, 10:42:35 » |
|
tak, figury te s± wielk± zagadk±, nazwano je tak jak nazwano i zobaczono a mog± byæ i przedstawiaæ zupe³nie co¶ innego, figury znalezione na ¦lê¿y nazwane s±: panna z ryb±, nied¼wied¼ oraz znak X jako znak celtycki na szczycie tzw. grzyba, ja jednak w figurze bezg³owej postaci z ryb± upatrywa³bym postaci " wodnika" zodiakalnego, w figurze "nied¼wiedzia upatrywa³bym raczej "lwa" i w koñcu w figurze "piona, laufra, grzyba czy nawet jak to inni widz± figury fallicznej" ze znakiem X figurê oznaczaj±c± s³oñce a wszystkie te elementy to jakby uk³adanka informacyjna o czym¶ co winno byæ kojarzone z er± wodnika,ryb i lwa a decyduj±cym elementem jest s³oñce, teraz tylko rozwi±zaæ zagadkê tego rebusu co ma to oznaczaæ, co chciano nam przekazaæ tymi figurami, jak± informacjê w nich zawarto by nam j± przekazaæ bo bez w±tpienia s± to najstarsze rze¼by megalityczne znalezione w europie i byæ mo¿e maj± ¶cis³y zwi±zek z piramidami i razem z nimi maj± wspólne pochodzenie, ale to s± tylko moje przemy¶lenia
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
PHIRIOORI
Go¶æ
|
|
« Odpowiedz #5 : Marzec 26, 2009, 12:19:04 » |
|
Czyli z tego co tam mo¿na wyczytaæ w powy¿szych linkach, a wydaje siê istotne mi¶, który stoi na szczycie sta³ oryginalnie w miejscowo¶ci StrzegOMiany. Panna/Piotr ..wyglada ze jest nieopodal oryginalnego miejsca. 3. "Rze¼ba z ryb±" nie ma g³owy. Czy tak by³a ju¿ stworzona, czy to uszkodzenie? ew. jaki jest wymiar znaczeniowy waszym zdaniem? A "x" raczej S³owiañski. Chyba raczej taki "+" jest celtycki? --- Dziêki Darek za support w±tku blad: A tu masz podobny profil, jak "dzika ¶winia". (dla porównania). No i sk±d u Ciebie 1 luty to 1 dzieñ wiosny?! ..to jakie¶ plany na najbli¿sz± przysz³o¶æ??? [za³±cznik usuniêty przez administratora]
|
|
« Ostatnia zmiana: Marzec 26, 2009, 12:26:37 wys³ane przez PHIRIOORI »
|
Zapisane
|
|
|
|
Blad
Go¶æ
|
|
« Odpowiedz #6 : Marzec 26, 2009, 19:15:39 » |
|
no co, jak ma byc przesuniecie biegunow to i daty por roku sie zmieni±,
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
chanell
Maszyna do pisania...
Punkty Forum (pf): 72
Offline
P³eæ:
Wiadomo¶ci: 3453
Zobacz profil
|
|
« Odpowiedz #7 : Marzec 26, 2009, 20:51:13 » |
|
Figura nazwana "panna z ryb±" wydaje siê byæ niekompletna.W³a¶ciwie to ledwo widaæ pannê trochê lepiej rybê,ale gdzie reszta pos±gu.Brakuje górnej czê¶ci.Ciekawe co siê z ni± sta³o ?
|
|
|
Zapisane
|
Na wszystkie sprawy pod niebem jest wyznaczona pora.
Ksiêga Koheleta 3,1
|
|
|
Dariusz
Go¶æ
|
|
« Odpowiedz #8 : Marzec 26, 2009, 21:05:34 » |
|
Figura nazwana "panna z ryb±" wydaje siê byæ niekompletna.W³a¶ciwie to ledwo widaæ pannê trochê lepiej rybê,ale gdzie reszta pos±gu.Brakuje górnej czê¶ci.Ciekawe co siê z ni± sta³o ? To chyba rys czasu. Takie tam nawracanie na chrze¶cijañstwo itp. Pierdo³y, ale rze¼bie sie oberwa³o.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
arteq
Go¶æ
|
|
« Odpowiedz #9 : Marzec 27, 2009, 20:14:51 » |
|
Dla wielu osób chrze¶cijañstwo - to nie pierdo³y. Bêdê wdziêczny gdy o tym pomy¶lisz.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Dariusz
Go¶æ
|
|
« Odpowiedz #10 : Marzec 27, 2009, 20:18:51 » |
|
Artku, gdyby¶ siê wczyta³ w tre¶, to zauwa¿y³by¶, ¿e pisa³em o skutkach nawracania nie o chrze¶cijañstwie. Ale dajmy temu spokój, bo w kolejnym temacie powstanie "oftop". Pozdrawiam.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
janusz
Wielki gadu³a ;)
Punkty Forum (pf): 29
Offline
P³eæ:
Wiadomo¶ci: 1370
Zobacz profil
|
|
« Odpowiedz #11 : Marzec 27, 2009, 22:01:25 » |
|
¦lê¿a pobudza wyobra¼niê w ka¿dym,który siê z ni± w jaki¶ sposób zetkn±³.Od dawna czczono na niej S³oñce oraz boga burz i piorunów. Sko¶ny krzy¿ jest symbolem solarnym ,który mimo zmiany w³a¶cicieli góry przetrwa³ do naszych czasów.W 1733r. w po³owie drogi na szczyt, pod usypiskiem kamieni odnaleziono ''postaæ z ryb±'',któr± datuje siê na wczesne ¶redniowiecze.Nied¼wiedzie pochodz± natomiast z III-II w. przed Ch. Profesor Grzegorz Domañski uwa¿a,¿e granitowa rze¼ba z ryb± to s³owiañskie bóstwo wody Slenz-¦lêz-Slêz.Wszystkie teorie,koncepcje,przypuszczenia s± jak widaæ otwarte i godne zbadania. Bêd±c czêstym go¶ciem na ''¶wiêtej górze'',mia³em okazjê dok³adnie obejrzeæ nied¿wiedzie.Wa¿nym szczegó³em potwierdzaj±cym,¿e s± one misiami jest typowy dla nich ogonek,krótki i owalny, wykuty na koñcu ich kamiennych cia³.Podobno wszystkie ¶lê¿añskie pomniki znajdowa³y siê kiedy¶ na samym szczycie. ¦lê¿a pobudzi³a równie¿ wyobra¼niê Andrzeja Wajdy.W filmie ''Panna Nikt'', w g³ówn± bohaterkê,która siada na nied¼wiedzia ¶lê¿añskiego wstêpuje dusza utaletowanego muzyka.Tydzieñ po telewizyjnej premierze filmu, w schronisku na górze, spotkali¶my dwie m³ode dziewczyny bêd±ce pod wra¿eniem tajemniczego dzie³a Wajdy.Pozwoli³y nam nazywaæ siê ''Pannami Nikt'' a wycieczka na ¦lê¿ê podczas burzowej aury by³a dla nich niesamowit± przygod±.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Blad
Go¶æ
|
|
« Odpowiedz #12 : Marzec 27, 2009, 22:06:41 » |
|
X nazwa runy gebo, gyfu, geofu, giba, gyfu, gip, gebu g³oska g znaczenia nazwy dar
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
janusz
Wielki gadu³a ;)
Punkty Forum (pf): 29
Offline
P³eæ:
Wiadomo¶ci: 1370
Zobacz profil
|
|
« Odpowiedz #13 : Marzec 27, 2009, 22:34:56 » |
|
Nied¼wiadki tutaj za³±czone to tzw. znak wodny Merowingów. Opatrzone ''krzy¿em ¶wiat³a'' LUX na grzbiecie s± symbolem przebudzenia po d³ugim zimowym ¶nie. [za³±cznik usuniêty przez administratora]
|
|
« Ostatnia zmiana: Maj 17, 2009, 20:44:21 wys³ane przez janusz »
|
Zapisane
|
|
|
|
skryba
Go¶æ
|
|
« Odpowiedz #14 : Marzec 29, 2009, 20:07:19 » |
|
będę się upierać przy swojej teorii,że te rzeźby symbole są układanką rebusu i czekać będą na rozwiązanie bo z pewnością nie bez powodu one tam się znalazły a znaczenie ich nie koniecznie musi być przypadkowe a jak najbardziej związane ze słońcem http://www.pwr.wroc.pl/upload_module/files/info-mis%20pol.pdf======================== scalenie, tom1ekznalazłem taki wątek na poparcie w części moich wywodów co do rzeźb:" Baba-ryba Jako symbol regeneracji i płodności Bogini jest często (jak to już wcześniej wspomniałam) przedstawiana z rybą, względnie wężem. W Lepenskim Virze odkryto chyba najstarsze kamienne rzeźby hybryd: kobiet i ryb. Kamienną kobietę z rybą mamy również na górze kultowej Ślęży. Ryba nieprzypadkowo umieszczona jest miedzy zgiętymi nogami kamiennej postaci. Przyzwyczajona do duńskiej i warszawskiej Syrenki grzecznie siedzącej na ogonie, bardzo się zdziwiłam widząc szalone syreny z rozdwojonymi rybimi ogonami na ścianach renesansowych domów w Engadynie, czyli Ogrodzie Any, w Szwajcarii. Przypominają wizerunek syreny Etrusków z Tomba della Sirena. Kurt Derungs, zajmujący się mitologicznymi pejzażami i badający kult pierwotnej bogini Dany/Any w zachodniej Europie, widzi w syrenach engadyńskich właśnie wizerunek Bogini związanej z wodą, życiem i regeneracją. Wyjątkowo interesującym przykładem syreny łączącej symbol ryby z kobiecą seksualnością i płodnością jest wizerunek z klasztoru w Regensburgu z 1160 roku. Syrena rozkłada rozszczepiony ogon ukazując wyraźny owal waginy. Późniejsze syreny robią się coraz bardziej pruderyjne, niektóre wskazują dłonią na miejsce miedzy nogami/rybimi ogonami, inne ograniczają się tylko do podtrzymywania dwóch ogonów w górze. Ciekawa płaskorzeźba syreny zdobi studnie w Villa do Conde (północna Portugalia), ma ona rozszczepiony ogon i podtrzymuje dłońmi piersi, z których tryska woda. " http://free.art.pl/artmix/archiw_3/0102ak.html
|
|
« Ostatnia zmiana: Marzec 29, 2009, 20:32:11 wys³ane przez tom1ek »
|
Zapisane
|
|
|
|
Mora
Go¶æ
|
|
« Odpowiedz #15 : Marzec 29, 2009, 21:03:21 » |
|
Wszelkie rze¼by, obrazy itd. daj± wieczne ¿ycie ich twórcom.
Tzn. Pamiêæ o nich...
Czy kto¶ mo¿e zna dok³adny wiek tych pos±gów?
|
|
« Ostatnia zmiana: Marzec 29, 2009, 21:03:47 wys³ane przez Mora »
|
Zapisane
|
|
|
|
janusz
Wielki gadu³a ;)
Punkty Forum (pf): 29
Offline
P³eæ:
Wiadomo¶ci: 1370
Zobacz profil
|
|
« Odpowiedz #16 : Marzec 30, 2009, 11:21:50 » |
|
Kamienne rze¼by ¶lê¿añskie mog± byæ ziemsk± kopi± tego co jest widoczne nad ¦l꿱 na niebie. Du¿y i ma³y nied¼wied¼ to gwiazdozbiory Wielkiej i Ma³ej Nied¼wiedzicy.Niedawno odkryty podczas wykopalisk pod ko¶cio³em na szczycie smok, to oczywi¶cie gwiazdozbiór Smoka. Te konstelacje nazywane by³y przez Egipcjan nie¶miertelnymi, gdy¿ jako gwiazdozbiory oko³o biegunowe s± widoczne na pó³kuli pó³nocnej przez ca³y rok.Obserwowane by³y przez wtajemniczonych kap³anów tak samo jak Orion,poniewa¿ odgrywaj± du¿± rolê w zjawisku precesji.Poni¿ej umieszczone zdjêcie pochodzi z wideo z wykopalisk w Hawarze. Widac na nim naniesione na widok trzech piramid gwiazdozbiory: Smoka - 2,Ma³ej Nied¼wiedzicy -3,Wielkiej Nied¼wiedzicy -4. ¦lê¿a by³a prawdopodobnie jednym z wa¿nych miejsc obserwacji precesji.
[za³±cznik usuniêty przez administratora]
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Micha³
Go¶æ
|
|
« Odpowiedz #17 : Marzec 30, 2009, 14:18:01 » |
|
Kamienne rze¼by ¶lê¿añskie mog± byæ ziemsk± kopi± tego co jest widoczne nad ¦l꿱 na niebie. Du¿y i ma³y nied¼wied¼ to gwiazdozbiory Wielkiej i Ma³ej Nied¼wiedzicy.Niedawno odkryty podczas wykopalisk pod ko¶cio³em na szczycie smok, to oczywi¶cie gwiazdozbiór Smoka. Te konstelacje nazywane by³y przez Egipcjan nie¶miertelnymi, gdy¿ jako gwiazdozbiory oko³o biegunowe s± widoczne na pó³kuli pó³nocnej przez ca³y rok.Obserwowane by³y przez wtajemniczonych kap³anów tak samo jak Orion,poniewa¿ odgrywaj± du¿± rolê w zjawisku precesji.Poni¿ej umieszczone zdjêcie pochodzi z wideo z wykopalisk w Hawarze. Widac na nim naniesione na widok trzech piramid gwiazdozbiory: Smoka - 2,Ma³ej Nied¼wiedzicy -3,Wielkiej Nied¼wiedzicy -4. ¦lê¿a by³a prawdopodobnie jednym z wa¿nych miejsc obserwacji precesji.
a umiesz powiedzieæ kto obserwowa³ te procesy? mówimy tu o jakich¶ prapolanach czy siêgamy w jeszcze g³êbsze odmêty przesz³o¶ci?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
janusz
Wielki gadu³a ;)
Punkty Forum (pf): 29
Offline
P³eæ:
Wiadomo¶ci: 1370
Zobacz profil
|
|
« Odpowiedz #18 : Marzec 30, 2009, 22:19:09 » |
|
Ogniska rozpalane w noc kupa³y, na górze ¦lê¿y informowa³y podobno ca³± Europê o nastaniu lata.Tradycja tych zwyczajow siêga odleg³ych czasów.Przesilenia letnie,zimowe i równonoce wiosenne,jesienne obserwowane by³y na ca³ym ¶wiecie i s± prawdopodobnie dziedzictwem pozostawionym przez kulturê z bardzo odleg³ej przesz³o¶ci,która dok³adnie kontrolowa³a ca³± planetê. Wiedzê do czego, to by³o potrzebne napewno mieli kap³ani egipscy,europejscy druidzi,szamani czyli wtajemniczeni w tzw.wiedzê tajemn±.Twierdzili oni,¿e bogowie zapisali na niebie, to co ma siê wydarzyæ na Ziemi i dlatego trzeba obserwowaæ gwiazdy aby poznaæ prawdê.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Micha³
Go¶æ
|
|
« Odpowiedz #19 : Marzec 31, 2009, 19:45:34 » |
|
Ogniska rozpalane w noc kupa³y, na górze ¦lê¿y informowa³y podobno ca³± Europê o nastaniu lata.Tradycja tych zwyczajow siêga odleg³ych czasów.Przesilenia letnie,zimowe i równonoce wiosenne,jesienne obserwowane by³y na ca³ym ¶wiecie i s± prawdopodobnie dziedzictwem pozostawionym przez kulturê z bardzo odleg³ej przesz³o¶ci,która dok³adnie kontrolowa³a ca³± planetê. Wiedzê do czego, to by³o potrzebne napewno mieli kap³ani egipscy,europejscy druidzi,szamani czyli wtajemniczeni w tzw.wiedzê tajemn±.Twierdzili oni,¿e bogowie zapisali na niebie, to co ma siê wydarzyæ na Ziemi i dlatego trzeba obserwowaæ gwiazdy aby poznaæ prawdê. celtowie mieli swoich druidów, a my kogo mieli¶my?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|
janusz
Wielki gadu³a ;)
Punkty Forum (pf): 29
Offline
P³eæ:
Wiadomo¶ci: 1370
Zobacz profil
|
|
« Odpowiedz #21 : Marzec 31, 2009, 22:05:27 » |
|
Wokó³ góry ¦lê¿y mieszka³o plemiê zachodnios³owiañskie ¶lê¿an, ich g³ówne sanktuarium mie¶ci³o siê na szczycie tej góry. Na pewno jego kap³ani byli spadkobiercami porzedników. http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Al%C4%99%C5%BCanieZ tego plemienia pochodzi³ s³awny Piotr W³ost,którego ród mia³ powi±zania z celtyckimi galami. http://pl.wikipedia.org/wiki/Galia
|
|
« Ostatnia zmiana: Marzec 31, 2009, 22:25:54 wys³ane przez janusz »
|
Zapisane
|
|
|
|
nagumulululi
Go¶æ
|
|
« Odpowiedz #22 : Kwiecieñ 04, 2009, 11:00:19 » |
|
Nied¼wiadki tutaj za³±czone to tzw. znak wodny Merowingów. Opatrzone ''krzy¿em ¶wiat³a'' LUX na grzbiecie s± symbolem przebudzenia po d³ugim zimowym ¶nie.
Witam, Czy móg³by¶ napisaæ gdzie znalaz³e¶ ten obrazek i gdzie mo¿na o tym poczytaæ? Interesuje siê histori± Nibelungów i Merowingów. Nibelugowie czyli Burgundowie zamieszkiwali kiedy¶ tereny polski, gdzie¶ na po³noc od Wroc³awia a¿ do wyspy Borholm. Nic nie wiadomo o Frankach. Sigfried czyli mo¿e Sigibert jest królem Franków.
|
|
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 04, 2009, 11:10:05 wys³ane przez nagumulululi »
|
Zapisane
|
|
|
|
janusz
Wielki gadu³a ;)
Punkty Forum (pf): 29
Offline
P³eæ:
Wiadomo¶ci: 1370
Zobacz profil
|
|
« Odpowiedz #23 : Kwiecieñ 04, 2009, 12:22:07 » |
|
Obrazek Merowiñskich nied¼wiedzi znale¼æ mo¿na w ksi±¿ce pani Margaret Starbird pt.''Maria Magdalena i ¦wiêty Graal'' wydanej w 2004 przez wydawnictwo Albatros A Kury³owicza. Pozdrawiam Janusz.
|
|
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 04, 2009, 12:22:44 wys³ane przez janusz »
|
Zapisane
|
|
|
|
nagumulululi
Go¶æ
|
|
« Odpowiedz #24 : Kwiecieñ 04, 2009, 13:34:44 » |
|
Obrazek Merowiñskich nied¼wiedzi znale¼æ mo¿na w ksi±¿ce pani Margaret Starbird pt.''Maria Magdalena i ¦wiêty Graal'' wydanej w 2004 przez wydawnictwo Albatros A Kury³owicza. Pozdrawiam Janusz.
Dzieki. Zanim zakupie mo¿esz powiedzieæ co jeszcze ciekawego napisa³a o tych niedzwiedziach?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|