Niezależne Forum Projektu Cheops Niezależne Forum Projektu Cheops
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj. Styczeń 11, 2025, 08:06:34


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 |   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Panna z rybÂą i inne  (Przeczytany 139337 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
Betti
Gość
« Odpowiedz #75 : Maj 03, 2009, 00:00:48 »

Uczony niemiecki Wilhelm Schulte, ktĂłry badaÂł ÂźrĂłdÂłowo poczÂątki klasztoru augustianĂłw, byÂł zdania, Âże pierwotna siedziba jego znajdowaÂła siĂŞ we wsi GĂłrce, poÂłoÂżonej u stĂłp GĂłry SobĂłtki. Natomiast wykopaliska przedsiĂŞwziĂŞte przez. NiemcĂłw w ostatnich czasach na terenie samej GĂłry. SobĂłtki doprowadziÂły do innego wniosku, ktĂłry jest zupeÂłnie zgodny z tym, co przekazaÂła nam stara Kronika opatĂłw klasztoru NPM na Piasku oraz niezaleÂżnie od niej dawne roczniki wrocÂławskie.

Zobaczmy, co mówi¹ o tym te zapiski kronikarskie i rocznikarskie. Otó¿ powiadaj¹ one, ¿e "kanonicy regularni arrowezyjscy mieszkali pierwotnie na Górze Sobótce (in Monte Silentii alias Sobotka = g. Œlê¿) odleg³ej od Wroc³awia o 5 mil, gdzie komes Piotr na wierzcho³ku góry mia³ swój gród, z którego do dziœ dnia dochowa³y siê resztki. Nastêpnie mnisi z powodu wilgotnego klimatu panuj¹cego na górze (propter rigiditatem aurae, quae ibidem vigebat) przenieœli siê na podnó¿e góry, do miejsca, które dziœ nazywa siê Górk¹. Dopiero póŸniej przybyli do Wroc³awia" 3). Z zapiski tej wynika, ¿e pierwszym etapem mnichów by³a Góra Œlê¿a, w obrêbie grodu Piotra W³ostowica, sk¹d wygna³a ich w³aœnie œl¹gwa, tj. zabójczy wskutek wilgoci, deszczów i œnie¿ycy klimat, drugim etapem by³a miejscowoœÌ Górka u stóp Góry Sobótki (na p³n. zach.), a dopiero póŸniej Wroc³aw, czego. jednak ju¿ nie doczeka³ stary Piotr, który popad³szy w zatarg z ksiêciem, zosta³ przezeù oœlepiony i ¿ycia dokona³ w r. 1153, a budowê doprowadzili do skutku jego synowie w drugiej po³owie XII w. Po oœlepieniu Piotra W³asta maj¹tek jego na Górze Sobótce zosta³ przez ksiêcia skonfiskowany a w grodzisku na Sobótce osiedli odt¹d kasztelanowie ksi¹¿êcy z ró¿nych rodów.

A wiêc wedle kronik i zapisek historycznych pocz¹tki klasztoru augustianów wi¹¿¹ siê z Gór¹ Sobótk¹. Co o tym mówi¹ zabytki odkopane na Górze Sobótce?

Pierwsze znaleziska zabytków romaùskich na Górze Sobótce poczynione zosta³y jeszcze w wieku XVIII. W r. 1733 pewien turysta. niemiecki znalaz³ w po³owie wysokoœci góry, przy starej drodze wiod¹cej z miasta Sobótka na jej szczyt, dwa ociosane granitowe bloki kamienne, które po oczyszczeniu z metalu okaza³y siê mocno nadniszczonymi rzeŸbami. Jedna z nich przedstawia le¿¹c¹ postaÌ ludzk¹, jakby niewieœci¹, w d³ugiej fa³dzistej szacie; g³owa i nogi, jak równie¿ prawe ramiê odt³uczone; obur¹cz trzyma ta postaÌ na piersiach du¿¹ rybê, siêgaj¹c¹ jej od ramion do kolan. Na rybie g³êboko wyryty znak graniczny w kszta³cie krzy¿a. WyobraŸnia ludowa ochrzci³a tê rzeŸbê mianem "panny z ryb¹". Obok niej stoj¹ca rzeŸba przedstawia ustawionego w pion zwierza, jakby niedŸwiedzia, z utr¹conymi nogami; wyrzeŸbiony na nim taki¿ sam znak graniczny, jak na le¿¹cej postaci 4).

Na dalsze odkrycia trzeba by³o czekaÌ wiek prawie. Podczas przebudowy starego opactwa w Górce pod Gór¹ Sobótk¹ w r. 1823 znaleziono w fundamentach tego¿ naprzód jednego, a w parê lat potem w fundamentach s¹siedniego budynku gospodarskiego drugiego podobnego lwa kamiennego. Lwy te wyciosane z miejscowego granitu, jak i poprzednie dwie rzeŸby, s¹ grub¹ robot¹ nieudolnego rzeŸbiarza: zwierz, spoczywaj¹cy na czterech ³apach na prostok¹tnej p³ycie, ma ma³¹, na krótkiej szyi osadzon¹ g³owê z têpym pyskiem; ogon podwiniêty pod lew¹ tyln¹ nogê i zarzucony na grzbiet. Zupe³nie identyczny trzeci lew wmurowany jest w podstawê wie¿y koœcio³a parafialnego w mieœcie Sobótce. Podobnego, nie tak jednak grubej roboty lwa znaleziono przed stu laty na polu pod Rogowem Sobockim, sk¹d zabrany zosta³ do pobliskiej wsi Garncarsko. Dwa takie¿ same lwy, tylko z nieco wy¿ej wzniesion¹ g³ow¹, wmurowane s¹ we wczesnogotycki portal koœcio³a we wsi Kwieciszowie ko³o Rogowa (5 km na p³n. od Sobótki). Sposób ich murowania wskazuje, ¿e lwy s¹ wczeœniejsze od portalu i nie dla tej budowy zosta³y wykonane, ale pochodz¹ z innej, starszej budowy. Tak tedy razem znajduje siê w tej okolicy szeœÌ lwów le¿¹cych, pokrewnego typu; zwanego lombardzkim.

Pendent do niedÂźwiedzia stojÂącego obok "niewiasty z rybÂą" na stoku gĂłry, stanowi znaleziony w poÂłowie XIX w. w lesie powyÂżej Strzegomian drugi niedÂźwiedÂź, ktĂłrego jednak w r. 1903 stamtÂąd zabrano i umieszczono na szczycie GĂłry SobĂłtki przed nowym schroniskiem turystycznym.
Dalszym zabytkiem GĂłry SobĂłtki, znalezionym przed piĂŞĂŚdziesiĂŞciu kilku laty w lesie przy drodze z miasta na szczyt gĂłry, jest kadÂłub smoka, z gĂłrnÂą czĂŞÂściÂą skrzydeÂł i przednimi Âłapami, bez gÂłowy i reszty tuÂłowia. We fragmencie tej rzeÂźby rozpoznaĂŚ moÂżna wyraÂźnie typowÂą rzeÂźbĂŞ romaĂąskÂą z bardzo prymitywnym, linearnym zarysem ksztaÂłtĂłw skrzydeÂł.

Przed koÂścioÂłem Âśw. Anny w mieÂście SobĂłtce stoi na kamiennej podstawie w dolnej tylko czĂŞÂści, do pasa mniej wiĂŞcej dochowany posÂąg postaci ludzkiej w dÂługiej, jakby mniszej szacie, stÂąd zwany "mnichem" lub w wyobraÂźni ludowej "grzybem", a takÂże "gÂłowÂą w heÂłmie". Jest na nim umieszczony takÂże znak graniczny, podobny do tego, ktĂłry wystĂŞpuje na innych rzeÂźbach GĂłry SobĂłtki.

Granitow¹ kolumnê oraz ma³y, dziœ zupe³nie zwietrza³y kapitel romaùski, okr¹g³y, znaleziono w pobli¿u koœció³ka (nowego) na szczycie góry, kolumna pochodz¹ca ze Strzegomian znajduje siê we wsi Bêdkowice na wschodnim stoku góry, fragment kapitelu znalaz³ siê te¿ w fundamentach opactwa w Górce.

Do tego dodaÌ trzeba jeszcze ciekawe fragmenty architektoniczne, znalezione w póŸniejszych murach wspomnianego koœció³ka w Kwieciszowie (gdzie znajduj¹ siê wy¿ej opisane lwy). Mianowicie w pó³nocnej œcianie jego tkwi typowe romaùskie okno bliŸnie, z kolumienk¹ o kapitelu okr¹g³ym poœrodku, które to okno do tej budowli pierwotnie nie nale¿a³o, lecz zosta³o wmurowane tam póŸniej, jak i granitowe ciosy szeœcienne na wêg³ach murów i naro¿nikach filarów. Tam te¿ znalaz³a siê granitowa szalka do mycia r¹k i taka¿ ma³a kolumienka. Na jednym z kamieni znajduje siê typowy znak graniczny.

Wszystkie dotÂąd opisane znaleziska byÂły w wiĂŞkszej czĂŞÂści przypadkowe. Dopiero w ostatnich trzydziestu kilku latach zaczĂŞto robiĂŚ celowe i systematyczne poszukiwania w najbliÂższej okolicy "panny z rybÂą" z rezultatem wcale pomyÂślnym. Oto znalazÂł siĂŞ tam szereg obrobionych ciosĂłw oraz fragmentĂłw architektonicznych, z ktĂłrych najciekawszym jest Âłuk okienny i rodzaj nadproÂża. Najcenniejszy jednak zabytek w tej okolicy stanowiÂą cztery odÂłamki granitowej pÂłyty z napisem romaĂąskim, literami o typie wybitnie XII-wiecznym, od• czytanym: ANNO AB INCARNACIONE DNI M. C. Reszta daty niestety nie dochowaÂła siĂŞ w tych fragmentach.

Ostatnie znaleziska, dokonane w r. 1926 na samym szczycie góry, wykry³y w pobli¿u schodów, wiod¹cych do dzisiejszego koœció³ka, w g³êbokoœci l metra, podmurowanie kamienne, Które w czêœci przynajmniej pochodzi z budowy romaùskiej XII w.

IloœÌ fragmentów rzeŸby i architektury romaùskiej, rozsianych na Górze Sobótce i w ca³ej okolicy, przewy¿sza 20. Nasuwa siê pytanie, czy miêdzy tymi zabytkami, skupionymi na ma³ej stosunkowo przestrzeni w promieniu zaledwie 5 km, istnieje jakiœ wzajemny zwi¹zek, a jeœli tak jest, to z jakiej budowli, niew¹tpliwie monumentalnej, mog¹ one pochodziÌ?

Nad pytaniem tym zastanawiali siê badacze niemieccy od doœÌ dawna i starali siê je rozwi¹zaÌ w rozmaity sposób. Dopiero Nehring 5) w ósmym dziesi¹tku XIX w. zwróci³ uwagê na bliskie pokrewieùstwo wszystkich tych zabytków, które odniós³ do epoki romaùskiej, wskazuj¹c na mo¿liwoœÌ ich zwi¹zku z postaci¹ wielkiego mi³oœnika sztuki, Piotra W³asta.

W³aœciwe oœwietlenie i gruntowne zbadanie zawdziêczaj¹ nasze zabytki dopiero w ostatnich latach przed wojn¹ lekarzowi wroc³awskiemu, drowi Jerzemu Lustigowi, który, sam mi³oœnik i znawca sztuki i archeologii, w szeregu artyku³ów opisa³ dok³adnie wszystkie zabytki, tudzie¿ poda³ ich podobizny. Dr Lustig rozbudzi³ na nowo zainteresowanie naszymi zabytkami na Œl¹sku i pierwszy raz da³ wyczerpuj¹ce Ÿród³owe ich oœwietlenie, oœwiadczaj¹c siê bez zastrze¿eù za tez¹ Nehringa i zwi¹zkiem zabytków z Piotrem W³astem.

Badania dra Lustiga stwierdziÂły. mianowicie, Âże wszystkie te rozproszone w okolicy GĂłry SobĂłtki rzeÂźby i fragmenty architektoniczne pochodzÂą z jednego wspĂłlnego ÂźrĂłdÂła. PrzemawiajÂą za tym nastĂŞpujÂące wzglĂŞdy:

1) Materia³ wszystkich bez wyj¹tku zabytków jest identyczny; bia³y granit miejscowego pochodzenia, wybitnie ró¿ni¹cy siê od kamienia zw. gabro, z którego zbudowany jest trzon Góry Sobótki. Otó¿ niezwykle interesuj¹ce jest spostrze¿enie, ¿e z tego samego materia³u wykute by³y kolumny nieistniej¹cego ju¿ dziœ koœcio³a œw. Wincentego we Wroc³awiu, fundacji Piotra W³asta, z których to kolumn dwie do czasów ostatniej wojny by³y przechowane w ogrodzie wroc³awskiego Muzeum Staro¿ytnoœci.

2) Ta sama technika roboty we wszystkich zabytkach, gruba i niedo³ê¿na, niezdolna do wydobycia z niezwykle twardego materia³u plastyki, zaznaczonej tylko z grubsza za pomoc¹ wy¿³obieù linearnych.

3) Styl zabytków równie¿ nie wykazuje jakichkolwiek ró¿nic zasadniczych; wszystkie te zabytki dadz¹ siê odnieœÌ do epoki romaùskiej, dla której zw³aszcza fragment smoka, dalej okna bliŸnie w koœció³ku w Kwieciszowie, wreszcie znalezione kapitele stanowi¹ znamiona charakterystyczne. Wiek zabytków daje siê œciœlej oznaczyÌ na podstawie fragmentów pisma na od³amkach tablicy kamiennej, które to pismo, jak wy¿ej wspomnia³em, nosi wyraŸne cechy XII w. i raczej nale¿y do pierwszej ni¿ do drugiej po³owy tego stulecia.

Jest jednak jeszcze pewien szczegó³, który dozwoli nam ustaliÌ przynajmniej termin ad quem powstania tych zabytków. Oto pewna ich czêœÌ posiada wykute w póŸniejszym oczywiœcie czasie znaki w kszta³cie krzy¿a. Taki znak krzy¿a znajduje siê na rzeŸbie "panny z ryb¹" (na g³owie ryby) i na zadzie stoj¹cego tu¿ obok niej niedŸwiedzia; podobnie i drugi niedŸwiedŸ posiada³ niegdyœ zatarty ju¿ dziœ znak krzy¿a. Krzy¿ taki wykuty jest dalej na szacie mnicha w mieœcie Sobótce, na fragmencie kolumny, znalezionym w fundamentach klasztoru w Górce oraz na kolumnie w Bêdkowicach. Ponadto na kilku ska³ach Góry Sobótki widniej¹ takie¿ krzy¿e. Razem jest ich w tej okolicy znanych oko³o dwunastu.

Co to s¹ za krzy¿e i jakie jest ich znaczenie? Zwróciliœmy uwagê ju¿ poprzednio, ¿e s¹ to znaki graniczne i ¿e pierwotnie zabytki nasze nic z nimi nie mia³y wspólnego. Œwiadczy o tym zgo³a przypadkowe umieszczenie ich na ró¿nych miejscach rzeŸb ju¿ gotowych, zosta³y wiêc one umieszczone na nich dopiero wówczas, gdy zabytki straci³y swoje pierwotne przeznaczenie i zosta³y u¿yte jako kamienie graniczne.

Rzecz jasna, ¿e czêœÌ tych kamieni ze znakami granicznymi mog³a byÌ w póŸniejszych czasach rozw³óczona po okolicy. Istotny przebieg dawnej granicy, znaczonej tymi krzy¿ami, mog¹ nam wskazaÌ jedynie krzy¿e w starych ska³ach wykute. Jeœli je weŸmiemy pod uwagê, to uwzglêdniaj¹c niektóre z ciê¿szych rzeŸb kamiennych, które trudniej by³o ruszyÌ z miejsca (np. "pannê z ryb¹"), dostrze¿emy, ¿e granica bieg³a wzd³u¿ drogi, wiod¹cej od miejscowoœci Strzegomiany ku g³ównej drodze, biegn¹cej z osady Sobótki na szczyt góry. Tam w³aœnie przy drodze ze Strzegomian sta³ pierwotnie jeden z niedŸwiedzi z takim¿e krzy¿em granicznym, dalej w miejscu, gdzie schodz¹ siê obie drogi, stoi po dziœ dzieù s³up kamienny z krzy¿em. Zaraz wy¿ej jest taki¿ sam krzy¿, wykuty w skale, a tu¿ obok dwa krzy¿e wyryte: jeden na "pannie z ryb¹", a drugi na stoj¹cym obok niedŸwiedziu, który zreszt¹ by³ tu zapewne zawleczony sk¹din¹d. Dwa krzy¿e w koùcu znalaz³y siê na skalach, le¿¹cych jeszcze wy¿ej przy drodze na sam szczyt góry.

Tu wi¹¿e siê z t¹ spraw¹ kamieni granicznych rzecz niezwykle ciekawa. Oto ten tak wyraŸnie wystêpuj¹cy ³aùcuch znaków granicznych znajduje odzwierciedlenie w jednym z dokumentów z pocz¹tku XIII w. Dnia 10 maja 1209 r. ksi¹¿ê Henryk Brodaty na proœbê Witos³awa, opata klasztoru kanoników regularnych NPM we Wroc³awiu, dokona³ rozgraniczenia posiad³oœci ksi¹¿êcych od posiad³oœci tego¿ klasztoru "circa montem Silencii". Wedle dokumentu tego ksi¹¿ê we w³asnej osobie dokona³ ujazdu góry, wyznaczaj¹c granice pocz¹wszy od lipy rosn¹cej miêdzy wsi¹ Bêdkowicami a Strzegomianami i st¹d wprost przechodz¹c a¿ do kamienia, który nazywa siê kamieniem Piotra (usque ad lapidem, qui dicitur Petrey) 6), od tego kamienia zaœ wzd³u¿ drogi, która prowadzi a¿ na szczyt góry, po czym schodz¹c drog¹ do góry Raduni blisko wsi ich (= klasztoru) T¹pad³a.
Powy¿szy opis granicy w dokumencie z r. 1209 najzupe³niej odpowiada kierunkowi granicy, któr¹ wyznaczaj¹ kamienie graniczne na Górze Sobótce. W miejscu, gdzie granica ze Strzegomian dochodzi do drogi, wiod¹cej z miasta Sobótki na szczyt góry, le¿y kamieù zwany w dokumencie "lapis Petrey". Ju¿ Nehring a po nim Schulte zwrócili uwagê, ¿e ten kamieù Piotra to mo¿e byÌ "panna z ryb¹". Dr Lustig stara³ siê jednak dowieœÌ, ¿e rzeŸba przedstawia nie ¿adn¹ niewiastê, ale po prostu œw. Piotra z ryb¹, jako swym symbolem 7). Zwróci³ on przy tym uwagê na monety z XIl i XIII w., na których wystêpuje œw. Piotr z kluczem w jednej a ryb¹ w drugiej rêce, ale tu trzeba zauwa¿yÌ, ¿e g³ównym atrybutem œw. Piotra s¹ klucze a nie ryba, a tych na rzeŸbie naszej nie ma. Powtóre, gdyby to by³ œw. Piotr, to by³oby powiedziane: figura Sti Petri a nie lapis Petrey.

Dochodzimy wreszcie do ostatecznego zagadnienia, najbardziej nas tu interesuj¹cego: sk¹d mog¹ pochodziÌ i jakie mieÌ pierwotne przeznaczenie zabytki z Góry Sobótki. Bo ¿e nie by³y to od samego pocz¹tku znaki graniczne, nie mo¿e ulegaÌ w¹tpieniu. Sta³y siê nimi dopiero w r. 1209, gdy ju¿ nieu¿yteczne i rozsypane po stokach góry, u¿yte by³y do tego celu w czasie nowego "ujazdu" góry. Ta data, 1209, to najdalszy przeto termin ad quem, który jednak nale¿y cofn¹Ì w g³¹b XII w., za czym przemawia styl zabytków, a nade wszystko pismo na fragmentach tablicy kamiennej. Otó¿ s¹dzê, ¿e w tych zabytkach wyró¿niÌ nale¿y 3 grupy:

1) zabytki, które z Gór¹ Sobótk¹ pierwotnie nie maj¹ nic wspólnego (nale¿y tu s³up milowy we wsi Sosnowa, zabytki zwi¹zane z koœció³kiem w Kwieciszowie, które nale¿¹ do tej romaùskiej budowli);

2) zabytki pochodzÂące niewÂątpliwie z koÂściola i klasztoru augustianĂłw na GĂłrze SobĂłtce (lwy romaĂąskie, smok, tablica z napisem z XII w., szalka do mycia rÂąk, kapitele itd.);

3) zabytki z doby najprawdopodobniej przedchrzeÂścijaĂąskiej, przedstawiajÂące jakieÂś boÂżyszcza pogaĂąskie, (jak kolosalny parometrowej wysokoÂści posÂąg "panny z rybÂą", oba niedÂźwiedzie, w rzeÂźbie romaĂąskiej okazy, zgoÂła niezwykÂłe, wreszcie moÂże posÂąg tzw. mnicha). Ta trzecia grupa zabytkĂłw jest zupeÂłnie pogruchotana, jakby w szaleĂączej pasji niszczenia wszystkiego co pogaĂąskie Cool.

Materia³ zabytkowy Góry Sobótki potwierdza przeto dane, które przekaza³y nam dawne kroniki i dokumenty. S¹ tam resztki kultu pogaùskiego oraz chrzeœcijaùskiego, które tam le¿¹ pomieszane ze sob¹. "Panna z ryb¹" przedstawia mo¿e jakieœ ¿eùskie bóstwo wodne z ryb¹ jako swym atrybutem. ¯e takie pos¹gi bo¿ków istnia³y u pogan s³owiaùskich, œwiadcz¹ opisy pos¹gów Swantewita i Swaro¿yca w kontynach Retry i Arkony. By³y one tam wprawdzie rzeŸbione w drzewie, ale pos¹g pogaùskiego bóstwa wydobyty ze Zbrucza jest rzeŸb¹ kamienn¹; zale¿a³o wiêc to od materia³u, który by³ w danej chwili pod rêk¹. Góra Sobótka ze swymi granitowymi kamienio³omami dostarczy³a miejscowemu rzeŸbiarzowi materia³u kamiennego.
Co siê tyczy zabytków chrzeœcijaùskich, to przede wszystkim dowodz¹ one istnienia na Górze Sobótce nie jednej, ale przynajmniej dwóch budowli koœcielnych, za czym przemawia nie tylko du¿a iloœÌ rzeŸb portalowych (6 lwów), ale i œlady fundamentów, z których jedne znaleziono na samym wierzcho³ku góry a drugie na jej stoku, tu¿ ko³o kamienia Piotrowego i tablicy z inskrypcj¹. Zreszt¹ dawne Ÿród³a mówi¹ tak¿e o "koœcio³ach" a nie o jednym koœciele na Górze Sobótce. Mog³a wiêc na szczycie góry istnieÌ kaplica grodowa w obrêbie zamku Piotra W³ostowica, poni¿ej zaœ stanê³y zapewne mury klasztoru kanoników regularnych. Kamienie i rzeŸby pochodz¹ prawdopodobnie z budowli, która sta³a niegdyœ na samym szczycie góry i z niej to po ruinie, w jak¹ popad³a, rozw³óczono ciosy i rzeŸby w dó³ na stokach góry.

Chodzi jeszcze o jedn¹ kwestiê: kiedy te koœcio³y na Górze Sobótce mog³y popaœÌ w ruinê? Za³o¿enie opactwa przypada na czas po r. 1121, kiedy to macierz fundacji Piotrowej w Arrovaise rozwijaÌ zaczê³a ¿yw¹ dzia³alnoœÌ w kierunku zak³adania filii. Jeœliby to przypuszczenie by³o s³uszne, to mo¿na by s¹dziÌ, ¿e klasztor na Górze Sobótce, mo¿e jeszcze niezupe³nie wykoùczony, pad³ ofiar¹ dwóch najazdów czeskich na Œl¹sk w latach 1132 i 1134, które - jak wiemy - siêgnê³y a¿ do Odry, a wiêc zapewne nie ominê³y tak wa¿nego strategicznie punktu, jakim by³a Góra Sobótka z grodem Piotra W³ostowica, przedmurze Wroc³awia. Wtedy to mo¿e m³ode mury klasztoru oraz kaplicy zamkowej uleg³y katastrofie i posz³y w rozsypkê, aby póŸniej pos³u¿yÌ do budowy okolicznych koœcio³ów (m. i. w Górce i w Sobótce) oraz do oznaczenia granic posiad³oœci klasztoru wroc³awskiego na Górze Sobótce jako kamienie graniczne.

Na zakoĂączenie pozwalam sobie postawiĂŚ pewne postulaty, tyczÂące siĂŞ GĂłry SobĂłtki:
1. NaleÂży otoczyĂŚ GĂłrĂŞ SobĂłtkĂŞ specjalnÂą opiekÂą jako rezerwat zarĂłwno pod wzglĂŞdem przyrodniczym jak i pod wzglĂŞdem archeologicznym, historycznym i kulturalnym.
2. NaleÂży uÂłatwiĂŚ dostĂŞp na gĂłrĂŞ, poprawiĂŚ drogi i ÂścieÂżki leÂśne, postawiĂŚ dyskretne drogowskazy, kierujÂąc tam wycieczki naukowe i turystyczne, szczegĂłlnie mÂłodzieÂżowe.
3. Nale¿y wydaÌ i rozpowszechniÌ ksi¹¿eczkê (przewodnik) o Górze Sobótce, informuj¹c¹ o znaczeniu jej w dziejach a w szczególnoœci w sprawie pierwotnej nazwy góry w zwi¹zku z nazw¹ Œl¹ska i œladami kultu pogaùskiego.
4. NaleÂży zaÂłoÂżyĂŚ wzglĂŞdnie rozszerzyĂŚ i uporzÂądkowaĂŚ Muzeum GĂłry SobĂłtki, w ktĂłrym zostanÂą pomieszczone wszelkiego rodzaju zabytki znajdowane na gĂłrze i w okolicy w odlewach gipsowych.
5. Nale¿y rozpocz¹Ì systematyczne prace nad wykopaliskami na Górze Sobótce, które tam wystêpuj¹ poczynaj¹c od epoki kamiennej. Szczególny nacisk po³o¿yÌ nale¿y na zabytki polskie, którymi Niemcy ma³o siê interesowali. Pracy tej powinien podj¹Ì siê Uniwersytet Wroc³awski.
6. NaleÂży raz w roku, w wigiliĂŞ Âśw. Jana Chrzciciela, urzÂądzaĂŚ na szczytowym plateau tradycyjnÂą zabawĂŞ ludowÂą "palenia SobĂłtek". Miejsce to powinno siĂŞ staĂŚ punktem zbornym caÂłego ÂŚlÂąska dla odbywania wiecĂłw ludowych i wszelkich uroczystoÂści narodowych "').
7. NaleÂży czuwaĂŚ nad porzÂądkiem i niezaÂśmiecaniem tego naszego prastarego sanctuarium narodowego.

*) MyÂśl takÂą rzuciÂł juÂż w r. 1946 Âś. p. prof. M. MaÂłecki na wakacyjnych kursach sÂłowianoznawczych w Polanicy-Zdroju. Po jego przeclwczesnej Âśmierci podj¹³ jÂą ÂświeÂżo pro f. A. Szyperski, widaĂŚ kieIkowaÂła j kieÂłkuje ona w spoÂłeczeĂąstwie polskim. (Przypis. Autora). 
Zapisane
janusz


Wielki gaduÂła ;)


Punkty Forum (pf): 29
Offline

Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 1370



Zobacz profil
« Odpowiedz #76 : Maj 03, 2009, 22:28:25 »

ÂŚlady polskoÂści ziemi ÂślÂąskiej starano siĂŞ za wszelkÂą cenĂŞ zniszczyĂŚ.
Po wrocÂławskiej siedzibie Piotra WÂłosta na OÂłbinie nie zostaÂł Âżaden Âślad.
Trzeba wiedzieĂŚ, Âże tereny na umieszczonej tutaj mapce naleÂżaÂły do
plemienia ÂŚlĂŞÂżan i rodziny Piotra.Na wyspie Piasek byÂł ÂświĂŞty gaj, w
którym p³on¹³ œwiêty ogieù.Tutaj wed³ug legend Mieszko I odzyska³ wzrok.


OÂłbiĂąski grobowiec Piotra i jego Âżony zostaÂł zniszczony.Jego wyglÂąd
oddaje poniÂższy rysunek.WidaĂŚ na nim figury lwĂłw, ktĂłre wystepujÂą
rĂłwnieÂż tak licznie na ÂŚlĂŞÂży,gĂłrze kultu sÂłonecznego.
« Ostatnia zmiana: Maj 03, 2009, 22:34:35 wysłane przez janusz » Zapisane
nagumulululi
Gość
« Odpowiedz #77 : Maj 05, 2009, 08:44:15 »

ÂŚlady polskoÂści ziemi ÂślÂąskiej starano siĂŞ za wszelkÂą cenĂŞ zniszczyĂŚ.
Po wrocÂławskiej siedzibie Piotra WÂłosta na OÂłbinie nie zostaÂł Âżaden Âślad.
Trzeba wiedzieĂŚ, Âże tereny na umieszczonej tutaj mapce naleÂżaÂły do
plemienia ÂŚlĂŞÂżan i rodziny Piotra.Na wyspie Piasek byÂł ÂświĂŞty gaj, w
którym p³on¹³ œwiêty ogieù.Tutaj wed³ug legend Mieszko I odzyska³ wzrok.

OÂłbiĂąski grobowiec Piotra i jego Âżony zostaÂł zniszczony.Jego wyglÂąd
oddaje poniÂższy rysunek.WidaĂŚ na nim figury lwĂłw, ktĂłre wystepujÂą
rĂłwnieÂż tak licznie na ÂŚlĂŞÂży,gĂłrze kultu sÂłonecznego.

Witaj,

Czy mĂłgÂłbyÂś podaĂŚ ÂźrodÂła ktĂłre mowiÂą o ÂświĂŞtym gaju na wyspie Piasek?
Zapisane
janusz


Wielki gaduÂła ;)


Punkty Forum (pf): 29
Offline

Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 1370



Zobacz profil
« Odpowiedz #78 : Maj 06, 2009, 09:20:01 »

ród³em jest ksi¹¿ka ''Wroc³aw na wyspach'' Edmunda Ma³achowicza
wydana w 1981r. przez Ossolineum.W dziale PoczÂątki osadnictwa na stronie 11 jest opis:
......na sÂąsiedniej Wyspie Piasek znajdowaÂło siĂŞ prawdopodobnie uroczysko
pogaĂąskie,ktĂłrego domniemanym Âśladem wydaje siĂŞ byĂŚ rozlegÂłe palenisko do
niecenia ÂświĂŞtego ognia..... UÂśmiech
http://www.allegro.pl/item579697795_wroclaw_na_wyspach_e_malachowicz_spis_tres.html#gallery

« Ostatnia zmiana: Maj 06, 2009, 09:31:23 wysłane przez janusz » Zapisane
nagumulululi
Gość
« Odpowiedz #79 : Maj 06, 2009, 09:50:13 »

ród³em jest ksi¹¿ka ''Wroc³aw na wyspach'' Edmunda Ma³achowicza
wydana w 1981r. przez Ossolineum.W dziale PoczÂątki osadnictwa na stronie 11 jest opis:
......na sÂąsiedniej Wyspie Piasek znajdowaÂło siĂŞ prawdopodobnie uroczysko
pogaĂąskie,ktĂłrego domniemanym Âśladem wydaje siĂŞ byĂŚ rozlegÂłe palenisko do
niecenia ÂświĂŞtego ognia..... UÂśmiech
http://www.allegro.pl/item579697795_wroclaw_na_wyspach_e_malachowicz_spis_tres.html#gallery


dziêki. Widzê ¿e g³eboko siedzisz w temacie. Co tam jeszcze ciekawego pisz¹, bo pewnie nie dostanê tej ksi¹¿ki.
Zapisane
janusz


Wielki gaduÂła ;)


Punkty Forum (pf): 29
Offline

Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 1370



Zobacz profil
« Odpowiedz #80 : Maj 06, 2009, 10:54:42 »

Ksi¹¿ka w ca³oœci poœwiêcona jest zabytkowej architekturze wysp.
Jest w niej duÂżo zdjĂŞĂŚ , szkicĂłw i planĂłw budynkĂłw.Zawiera takÂże
rzeÂźby ze starych kamienic.Najciekawsze z nich poniÂżej.


Na tych zdjĂŞciach jest siedzÂący na tronie krĂłl Salomon i oko opatrznoÂści.


PoniÂżej Piotr WÂłost z ÂŁabĂŞdziĂłw, z ÂżonÂą i synami -zdjĂŞcie z koÂścioÂła NMP na Piasku


Ciekawa jest teÂż tablica nagrobna w tym koÂściele.
« Ostatnia zmiana: Maj 06, 2009, 10:59:20 wysłane przez janusz » Zapisane
nagumulululi
Gość
« Odpowiedz #81 : Maj 06, 2009, 12:28:16 »

Ksi¹¿ka w ca³oœci poœwiêcona jest zabytkowej architekturze wysp.
Jest w niej duÂżo zdjĂŞĂŚ , szkicĂłw i planĂłw budynkĂłw.Zawiera takÂże
rzeÂźby ze starych kamienic.Najciekawsze z nich poniÂżej.

Na tych zdjĂŞciach jest siedzÂący na tronie krĂłl Salomon i oko opatrznoÂści.

PoniÂżej Piotr WÂłost z ÂŁabĂŞdziĂłw, z ÂżonÂą i synami -zdjĂŞcie z koÂścioÂła NMP na Piasku

Ciekawa jest teÂż tablica nagrobna w tym koÂściele.

Takie pytanko pomocnicze. Sam siĂŞ za to zabieram ale jakoÂś nie mogĂŞ, a moÂże ty masz juÂż za sobÂą. Czy ustalaÂłeÂś w ktĂłrych miejscach na horyzoncie wschodzi sÂłoĂące w dniu przesilenia i rĂłwnonocy z punktu widzenia obserwatora na ÂŚlĂŞzy?
Zapisane
janusz


Wielki gaduÂła ;)


Punkty Forum (pf): 29
Offline

Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 1370



Zobacz profil
« Odpowiedz #82 : Maj 06, 2009, 13:11:18 »

Na samym szczycie SÂłoĂące wschodzi od strony schroniska a zachodzi
za koœcio³em.Na poni¿szym zdjêciu ta czêœÌ masywu œlê¿aùskiego skierowana
jest na wschĂłd.
Zapisane
Thotal
Gość
« Odpowiedz #83 : Maj 06, 2009, 13:39:32 »

Janusz,
ostatnio spotka³em siê z tak¹ opini¹, ¿e masyw Œlê¿y powsta³ na skutek ogromnego podziemnego wybuchu nieistniej¹cej od wielu tysiêcy lat kopalni jakichœ minera³ów, a dokonany przez nieznan¹ zamierzch³¹ cywilizacjê. Co na ten temat s¹dzisz, czy mo¿na t¹ wersjê jakoœ potwierdziÌ?


Pozdrawiam - Thotal UÂśmiech
Zapisane
janusz


Wielki gaduÂła ;)


Punkty Forum (pf): 29
Offline

Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 1370



Zobacz profil
« Odpowiedz #84 : Maj 06, 2009, 16:14:54 »

Witaj Thotal.
Ciekawa opinia.Pierwszy raz o tym sÂłyszĂŞ.
Ze wzglĂŞdu na ksztaÂłt sÂądzono, Âże ÂŚlĂŞÂża jest zastygÂłym wulkanem.W teorii
tej tkwi ziarenko prawdy,gdyÂż wzgĂłrza Kunowskie,Gozdnica WieÂżyca i Stolna
zbudowane sÂą ze zmetamorfizowanych czĂŞÂściowo skaÂł wulkanicznych,ale wybuchy
i erupcje miaÂły miejsce w dnie oceanicznym.Najnowsze teorie podajÂą,Âże obszar ten
jest ''nunatakiem'' - powierzchniÂą erozyjnÂą wystajÂącÂą ponad lĂłd kontynentalny w
trakcie dwĂłch ostatnich na tym terenie zlodowaceĂą.Utworzone na skutek zmian
temperatury goÂłoborze porosÂło w koĂącu lasem i powstaÂł w ten sposĂłb interesujÂący nas masyw.
Ruchy gĂłrotwĂłrcze sprzed 10-15 milionĂłw lat oddzieliÂły go od SudetĂłw.
WedÂług legend pod gĂłrÂą znajdujÂą sie wrota piekieÂł,przypadkowo zasypane podczas walk
dobra ze zÂłem.W innej opowieÂści,pod szczytem w komnacie Âśpi siedmiu rycerzy,a ich
obudzenie spowoduje koniec Âświata.
MoÂże wspó³czesne badania naukowe doprowadzÂą do peÂłniejszego  i doskonalszego
rozwiÂązania tajemnic gĂłry ÂŚlĂŞÂży.Ostatnim wyzwaniem dla badaczy jest fakt istnienia
w rejonie kopalni tytanu z przed n.e.
CaÂły masyw ÂślĂŞÂżaĂąski to czynne i nieczynne kopalnie.Dziury w ziemi po kopalni chromitu w
rejonie góry Czernicy s¹ bardzo niebezpieczne siêgaj¹ 15 metrów g³êbokoœci.
« Ostatnia zmiana: Maj 07, 2009, 22:22:19 wysłane przez janusz » Zapisane
nagumulululi
Gość
« Odpowiedz #85 : Maj 06, 2009, 19:40:14 »

Na samym szczycie SÂłoĂące wschodzi od strony schroniska a zachodzi
za koœcio³em.Na poni¿szym zdjêciu ta czêœÌ masywu œlê¿aùskiego skierowana
jest na wschĂłd.

Bardziej chodzi³o mi o horyzont, inne wzniesienia ew. górki. Odnoœnie przesielenia zimowego, mnie zastanawia po³o¿enie Jordanowa (choÌ nie wiem dok³adnie na jakiej lini on le¿y) a wiadomo ¿e tam dokonano najwiêkszych odkryÌ archeologicznych z neolitu Starej Europy. A drugie pytanie co jest na horyzoncie z punktu widzenia Œle¿y w momencie przesilenia letniego, bo to kierunek na Wroc³aw (przy dobrej pogodzie widaÌ Œle¿ê z Wroc³awia). Stary kap³an zawsze ma na uwadze fakt, gdzie rodzi siê s³oùce, zatem tak by³o w staro¿ytnoœci.

====================================================================


 Odpowiedz #86 : Maj 07, 2009, 10:36:46   

--------------------------------------------------------------------------------
-> Janusz

Czy moÂże czytaÂłeÂś coÂś o powiÂązaniu Zielonego Rycerza z ostrokrzewem i zwyczajem Âścinania gÂłowy oraz wiÂązaniu tego tematu z Gralem? Gdyby to rozwikÂłaĂŚ, okazaÂłoby siĂŞ czyja gÂłowa jest w herbie WrocÂławia, bo z pewnoÂściÂą nie odnosi siĂŞ do JANA Chrzciciela wyÂłacznie.

ScaliÂłem posty
Darek
« Ostatnia zmiana: Maj 07, 2009, 10:07:36 wysłane przez Dariusz » Zapisane
janusz


Wielki gaduÂła ;)


Punkty Forum (pf): 29
Offline

Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 1370



Zobacz profil
« Odpowiedz #86 : Maj 07, 2009, 21:50:04 »

Faktem jest, Âże dawni kapÂłani byli synami SÂłoĂąca i badali jego wĂŞdrĂłwkĂŞ po niebie.
ÂŚlĂŞÂża nie byÂła kiedyÂś tak zalesiona jak dzisiaj.Zabudowania,drzewa
utrudniaj¹ szczegó³owe ogl¹danie nieba.Najlepiej widoczne s¹ gwiazdy
w rejonie orczykowego wyciÂągu na Raduni,oczywiÂście przy bezchmurnym
niebie nad gÂłowÂą.
W wielu kulturach uwaÂża siĂŞ czaszkĂŞ za siedlisko duszy,byÂła rĂłwnieÂż relikwiÂą
obdarowanÂą nadprzyrodzonÂą mocÂą.WedÂług legend ÂściĂŞta gÂłowa Jana Chrzciciela
to Âśw Graal, sÂławny Bafomet zakonu templariuszy,nazywany SofiÂą-mÂądroÂściÂą.
SÂłowo to oznaczaÂło takÂże - chrzest mÂądroÂści - czyli przebudzenie ,oÂświecenie.
Jan Chrzciciel gÂłosiÂł przybycie ÂświatÂłoÂści Âświata,Jan Ewangielista jej ponowny
powrĂłt.ChociaÂż Chrystusa nie widaĂŚ na cherbie WrocÂławia jest on jednak ukryty
w symbolice dwĂłch JanĂłw ''Alfie'' - poczÂątku i ''Omedze'' -koĂącu,umieszczonych
w godle miasta.Tak samo syn ÂświatÂłosci -Christos jest obecny wÂśrĂłd 4 znanych
juÂż znakĂłw na poniÂższej monecie wydanej z okazjii wielkiego jubileuszu roku 2000.

CHIRO to symbol ÂświatÂłosci,ktĂłry otrzymujemy podczas chrztu na czole.
Jan Chrzciciel a wÂłaÂściwie jego gÂłowa na srebnej tacy,w cherbie WrocÂławia reprezentuje
takÂże czas najkrĂłtszej nocy,po ktĂłrej po przebudzeniu nastĂŞpuje najdÂłuÂższy dzieĂą.
Ca³oœÌ god³a wskazuje wiêc na moment naszego oœwiecenia,kiedy nad nasz¹ g³ow¹
pojawiÂą siĂŞ konstelacje ery ''Wodnika''. MrugniĂŞcie podczas ktĂłrej WrĂłci-sÂłowo.
Jak widaÌ symbole stworzone przez ró¿ne kultury potrafi¹ przenikaÌ do innych, mimo zakazów
ich uÂżywania.
« Ostatnia zmiana: Maj 07, 2009, 22:25:01 wysłane przez janusz » Zapisane
nagumulululi
Gość
« Odpowiedz #87 : Maj 08, 2009, 08:38:15 »

Faktem jest, Âże dawni kapÂłani byli synami SÂłoĂąca i badali jego wĂŞdrĂłwkĂŞ po niebie.
ÂŚlĂŞÂża nie byÂła kiedyÂś tak zalesiona jak dzisiaj.Zabudowania,drzewa
utrudniaj¹ szczegó³owe ogl¹danie nieba.Najlepiej widoczne s¹ gwiazdy
w rejonie orczykowego wyciÂągu na Raduni,oczywiÂście przy bezchmurnym
niebie nad gÂłowÂą.
W wielu kulturach uwaÂża siĂŞ czaszkĂŞ za siedlisko duszy,byÂła rĂłwnieÂż relikwiÂą
obdarowanÂą nadprzyrodzonÂą mocÂą.WedÂług legend ÂściĂŞta gÂłowa Jana Chrzciciela
to Âśw Graal, sÂławny Bafomet zakonu templariuszy,nazywany SofiÂą-mÂądroÂściÂą.
SÂłowo to oznaczaÂło takÂże - chrzest mÂądroÂści - czyli przebudzenie ,oÂświecenie.
Jan Chrzciciel gÂłosiÂł przybycie ÂświatÂłoÂści Âświata,Jan Ewangielista jej ponowny
powrĂłt.ChociaÂż Chrystusa nie widaĂŚ na cherbie WrocÂławia jest on jednak ukryty
w symbolice dwĂłch JanĂłw ''Alfie'' - poczÂątku i ''Omedze'' -koĂącu,umieszczonych
w godle miasta.Tak samo syn ÂświatÂłosci -Christos jest obecny wÂśrĂłd 4 znanych
juÂż znakĂłw na poniÂższej monecie wydanej z okazjii wielkiego jubileuszu roku 2000.
CHIRO to symbol ÂświatÂłosci,ktĂłry otrzymujemy podczas chrztu na czole.
Jan Chrzciciel a wÂłaÂściwie jego gÂłowa na srebnej tacy,w cherbie WrocÂławia reprezentuje
takÂże czas najkrĂłtszej nocy,po ktĂłrej po przebudzeniu nastĂŞpuje najdÂłuÂższy dzieĂą.
Ca³oœÌ god³a wskazuje wiêc na moment naszego oœwiecenia,kiedy nad nasz¹ g³ow¹
pojawiÂą siĂŞ konstelacje ery ''Wodnika''. MrugniĂŞcie podczas ktĂłrej WrĂłci-sÂłowo.
Jak widaÌ symbole stworzone przez ró¿ne kultury potrafi¹ przenikaÌ do innych, mimo zakazów
ich uÂżywania.

Wszystko siĂŞ zgadza ale mam wraÂżenie Âże unikasz sedna. Zapewne znana jest ci legenda Branna bÂłogosÂławionego ktĂłrego gÂłowa wieszczy proroctwa w sercu Londynu, tego samego Brana ktĂłry wedle legend jest ojcem lub przodkiem Artura, inaczej zwanym rĂłwnieÂż krĂłlem rybakiem, moÂże od tej Panny z rybÂą, a ta ryba to XXXXX? Legendy celtycke sÂą znacznie starsze od historii Jana Chrzciciela choĂŚ moÂże powiÂązane archetypowo. W okolicach ÂŚleÂży udowodnione jest egzystowanie przynajmniej okoÂło 4-2 w ppne celtĂłw, nie mĂłwiaĂŚ juÂż o powiÂązaniu LugĂłw i kultury przeworskiej z celtami. Historie arturiaĂąskie wydajÂą siĂŞ kalkÂą wczeÂśniejszych celtyckich legend.
« Ostatnia zmiana: Maj 08, 2009, 09:06:29 wysłane przez nagumulululi » Zapisane
Kiara
Gość
« Odpowiedz #88 : Maj 08, 2009, 09:54:55 »

No dobrze, dwoch mezczyzn to dwa idetyczne znaki. A afa i omega sa calkowicie odmienne jak kobieta i mezczyzna , wiec dlaczego dwa idetyczne maja byc symbolami dwoch odmiennych.
A po drugie , byc "glowa czegos" to symboliczne sprawowanie wladzy nad czyms, dowodzenie czemus. "Oddac glowe ", lub "zciac komus glowe", to poprostu oddanie, zwrocenie funkcji do tej pory piastowanej. Tak naprawde nikt Chrzcicielowi glowy faktycznie nie zciol ( byl pozniej znany pod imieniem JanII), on awansowal do nastepnej funkcji , ktora przyznal mu Cherod Antypas. Taniec Salome , byl jego "egzaminem" , z przekazu wiedzy ( Salome- imie , to nizsza funkcja kaplanska kobieca), taniec  brzucha , mistyczny taniec  powodujacy lewitacje tancerki.Najwyzsza na ziemi osiagana wowczas umiejetnosc kaplanki, ekstatyczny taniec powodujacy lewitacje.
To byl zwyczajny egzamin mistrza , zdawany przez umiejetnosci ucznia.
Alfa i omega to mezczyzna i kobieta, pelnia wiedzy zawarta w dwoch  odmiennych aspektach.

Kiara UÂśmiech UÂśmiech
Zapisane
nagumulululi
Gość
« Odpowiedz #89 : Maj 08, 2009, 10:17:31 »

No dobrze, dwoch mezczyzn to dwa idetyczne znaki. A afa i omega sa calkowicie odmienne jak kobieta i mezczyzna , wiec dlaczego dwa idetyczne maja byc symbolami dwoch odmiennych.
A po drugie , byc "glowa czegos" to symboliczne sprawowanie wladzy nad czyms, dowodzenie czemus. "Oddac glowe ", lub "zciac komus glowe", to poprostu oddanie, zwrocenie funkcji do tej pory piastowanej. Tak naprawde nikt Chrzcicielowi glowy faktycznie nie zciol ( byl pozniej znany pod imieniem JanII), on awansowal do nastepnej funkcji , ktora przyznal mu Cherod Antypas. Taniec Salome , byl jego "egzaminem" , z przekazu wiedzy ( Salome- imie , to nizsza funkcja kaplanska kobieca), taniec  brzucha , mistyczny taniec  powodujacy lewitacje tancerki.Najwyzsza na ziemi osiagana wowczas umiejetnosc kaplanki, ekstatyczny taniec powodujacy lewitacje.
To byl zwyczajny egzamin mistrza , zdawany przez umiejetnosci ucznia.
Alfa i omega to mezczyzna i kobieta, pelnia wiedzy zawarta w dwoch  odmiennych aspektach.

Kiara UÂśmiech UÂśmiech
Kiara, sk¹d takie rewelacje? Przypominaj¹ mi siê twierdzenia iraùskich myœlicieli którzy twierdz¹ ¿e nie by³o Holokaustu. Twierdzenie ¿e alfa i omega to kobieta i me¿czyzna to zastêpowanie jednej tajemnicy drug¹, z samosatysfakcj¹ nazwania jednak¿e nie wnoszaca jak dla mnie ¿adnego odkrycia. Tajemnic¹ jest sam alfabet i jego znaczenia nie zna wielu. Sk¹d siê wzió³ JanII a mo¿e III?
Zapisane
janusz


Wielki gaduÂła ;)


Punkty Forum (pf): 29
Offline

Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 1370



Zobacz profil
« Odpowiedz #90 : Maj 08, 2009, 10:54:01 »

Witaj Kiaro.
ALFA - to poczÂątek dziaÂłalnoÂści Jezusa,ktĂłrÂą zapowiadaÂł Jan Chrzciciel.
OMEGA - to ostatnia litera alfabetu,czyli zakoĂączenie,czyli ponowne
             przyjÂście Jezusa - koniec czasĂłw.PowrĂłt mistrza wieÂściÂł
             Jan Ewangelista.
Herb powstaÂł w 1530r. a ci ktĂłrzy go tworzyli mieli wiedzĂŞ na tamte czasy obowiÂązujÂącÂą.
OdciĂŞta gÂłowa na srebnej tacy, to symboliczne zablokowanie wiedzy boskiej.
W symbolice ÂświÂątyni chrzeÂścijaĂąskiej,Jan Chrzciciel to przesilenie letnie m-c czerwiec,
Jan Ewangelista reprezentuje przesilenie zimowe m-c grudzieĂą ,tak rozumieli to ĂłwczeÂśni
wtajemniczeni.Na obrazach i oÂłtarzach moÂżna czĂŞsto zobaczyĂŚ dwie postacie JanĂłw stojÂące obok Marii z dzieciÂątkiem,ten symbol jest powszechnie znany.
 
Nagumulululi nie znam szczegó³owo legendy o Branie b³ogos³awionym,mo¿e byœ j¹ nam przypomnia³.
Wiem natomiast Âże Aramejczycy z Haranu przygotowywali boÂżka ''mĂłwiÂącego'',ktĂłry miaÂł
moc wyroczni,mordujÂąc pierworodnego syna i odcinajÂąc mu gÂłowĂŞ.Po zakonserwowaniu
jej w solance,oleju i przyprawach, k³adli pod jêzykiem z³oty kr¹¿ek z wyrytym imieniem
demona i przytwierdzali jÂą do Âściany.WĂłwczas zadawali pytania,na ktĂłre gÂłowa szeptem
udzielaÂła odpowiedzi.Egipcjanie mieli natomiast ''mĂłwiÂące'' gÂłowy Ozyrysa - il.poniÂżej.


Jesli chodzi o CeltĂłw,to wszystko moÂżliwe.ÂŚlĂŞÂżanie mieli na pewno kontakt kulturowy z nimi,
o czym wczeÂśniej pisaÂłem.
« Ostatnia zmiana: Maj 08, 2009, 11:05:39 wysłane przez janusz » Zapisane
Kiara
Gość
« Odpowiedz #91 : Maj 08, 2009, 12:41:49 »

Witaj Janusz.
Czy nie sadzisz iz pozostawiona informacja moze byc ;
1. Nieprawdziwa.
2.Symboliczna.
3. Zmieniana dla potrzeb polityki religijnej.
 W wypadku okreslenia Jezusa ALFA zgadzam sie ( bo tak jest w istocie) , ale OMEGA byla Maria Magdalena, zreszta jej jedno z imion kaplanskich to Salome.
Powstanie herbu to inna sprawa ( jego czas), osoba , ktora przekazywala za jego pomoca informacje ( moim zdaniem) miala calkiem niezly dostep do pierwotnej wiedzy.
Dzisiaj my  ( wiekszosc z nas) odczytuje te symbole na poziomie wlasnej wiedzy ( czy zawsze prawdziwej), nie zapominaj iz zyjemy w czasach "ciemnych", tak wiec i wiedza jest tylko czesciowo prawdziwa. MrugniĂŞcie UÂśmiech

Skad mam moje informacje? Pisalam juz kilkakrotnie, jest to wiedza mojej duszy, jednak odnajduje szczegoly , fragmety napisanej informacji , ktore ja potfierdzaja fizycznie.
Czym szerzej otwieramy oczy , tym wiecej widzimy. Slowa symbole i symbole graficzne , w krotkim czasie  potrafia opowiedziec cala historie.
Koscielno-religijne odczytywanie przeszlosci , naprawde nie niesie prawdziwej informacji.

TIARA- przepaska czolowa noszona pierwotnie wylacznie przez kobiety.
Obecnie zawlaszczona przez dostojnikow religijnych.

Kiara UÂśmiech UÂśmiech

ps. Porozmawiaj z mistykami Zydowskimi ( ale nie tylko) dowiesz sie iz czekaja na....  Oczekiwana, czy przjdzie tez Jezus? Tak, On tez. MrugniĂŞcie Przeciez wchodzimy w Epoke Milosci , milosci bezwarunkowej kobiety i mezczyzny , nie zas mezczyzny i mezczyzny.
Beda obydwoje , przekaza nam To, czego przekazac im nie dano 2ooo lat temu.
Samuel tez o tym mowil iz "czas zostal zatrzymany na 2ooo lat", losy sie wazyly, ktora z opcji ( "plusowa czy minusowa" ) odegra decydujaca role w dziejach Ziemi.
Czy Ziemia ponownie wejdzie w cykl odwrocenia biegunow ( ten rozreklamowany fatalistycznymi przepowiedniami). Czy tez zwyczajnie bieguny przesuna sie samoistnie poprzez wynoszenie jej w gore ( bez zadnych kataklizmow).
Sami widzicie i czujecie , ktora z opcji dominuje , swiat Samuela odchodzi i On razem z nim.
Przeznaczenie musi sie wypelnic , taka byla "umowa". MrugniĂŞcie UÂśmiech

Jacy Iranscy  mysliciele twierdza iz nie bylo holokaustu? Wymien ich nazwiska prosze , nagumulululi .
 ps.2. znalazlam cos..., ale jeszcze tego nie czytalam nie moge sie wypowiedziec na temat tresci.


ps.2. znalazlam cos..., ale jeszcze tego nie czytalam nie moge sie wypowiedziec na temat tresci.

http://merlin.pl/Corka-Boga_Lewis-Perdue/browse/product/1,481817.html;jsessionid=3C93F89C5DB2A980641F7D6E6CA8D150.LB2?gclid=CP2dkZO2rZoCFQEEZgodbhtKcQ#fullinfo
« Ostatnia zmiana: Maj 08, 2009, 20:31:46 wysłane przez Kiara » Zapisane
nagumulululi
Gość
« Odpowiedz #92 : Maj 08, 2009, 20:22:28 »

Nagumulululi nie znam szczegó³owo legendy o Branie b³ogos³awionym,mo¿e byœ j¹ nam przypomnia³.
Wiem natomiast Âże Aramejczycy z Haranu przygotowywali boÂżka ''mĂłwiÂącego'',ktĂłry miaÂł
moc wyroczni,mordujÂąc pierworodnego syna i odcinajÂąc mu gÂłowĂŞ.Po zakonserwowaniu
jej w solance,oleju i przyprawach, k³adli pod jêzykiem z³oty kr¹¿ek z wyrytym imieniem
demona i przytwierdzali jÂą do Âściany.WĂłwczas zadawali pytania,na ktĂłre gÂłowa szeptem
udzielaÂła odpowiedzi.Egipcjanie mieli natomiast ''mĂłwiÂące'' gÂłowy Ozyrysa - il.poniÂżej.
Jesli chodzi o CeltĂłw,to wszystko moÂżliwe.ÂŚlĂŞÂżanie mieli na pewno kontakt kulturowy z nimi,
o czym wczeÂśniej pisaÂłem.
Bran utoÂżsamiany jest z "KrĂłlem Rybakiem" wystĂŞpujÂącym w histori Grala w wersji  ChrĂŠtien de Troyes. To on jest straÂżnikiem Âśw. Grala, jako ranny krĂłl, ktĂłry kuleje na jednÂą nogĂŞ i utrzymuje siĂŞ przy Âżyciu dziĂŞki mocy Grala. ÂŹrĂłdÂła legendy Brana siĂŞgajÂą celtyckich mitĂłw w ktĂłrych to ona posiada magiczny kocioÂłek zwany Gralem, dziĂŞki ktĂłremu przywraca siĂŞ Âżycie. Podczas wyprawy do Irlandi Bran ginie a jego odciĂŞta gÂłowa trafia na Tower Hill. Jego gÂłowa spoczywa na paterze i prorokuje.

Czy piszÂąc na Aramejczykach masz na myÂśli SabejczykĂłw - MandejczykĂłw lub inaczej zwanych NazarejczykĂłw? KtĂłrzy jednak w ksiĂŞdze Jana Chrziciela uznajÂą Chrustusa za faÂłszywego proroka?

Znam ten rytua³ ale bez szczego³ów, mo¿esz podaÌ Ÿrod³o w którym jest to tak szczego³owo opisane? Sk³adanie ofiary w pierworodnego?
« Ostatnia zmiana: Maj 08, 2009, 20:32:48 wysłane przez nagumulululi » Zapisane
nagumulululi
Gość
« Odpowiedz #93 : Maj 08, 2009, 20:30:41 »

-> Kiara

Boginie czy Bogowie, dawne wzorce to pewnego rodzaju zagadka. Nie bede ci udawadnia³ ¿e istnieje pewna prawid³owoœÌ wedle której ka¿dy archetyp, bogini jest zbudowana na zasadzie ruskiej baby. Jedna baba siedzi w drugiej i tak po kolejno jest ich 7 lub 10. Zatem skoro znasz ze swoich "przekazów" naturê Marii Magdaleny oraz Chrystusa, napisz mi co w nich siedzi. Je¿eli napiszesz coœ sensownego, uznam ¿e twoje zapewniania o mistycznym Ÿrodle wiedzy jakie posiad³aœ maj¹ sens. W przeciwnym razie rzucanie hase³ ¿e by³ II Jan czy cokolwiek innego bez powo³ywania siê na Ÿrod³a poszlak jest rzucaniem s³ów na wiatr. Równie dobrze mogê ci napisaÌ ¿e Jan Chrzciciel by³ ³ysy, bo mi tak duchy powiedzia³y.
Zapisane
nagumulululi
Gość
« Odpowiedz #94 : Maj 10, 2009, 14:19:19 »

->Janusz

Generalnie odnoÂśnie celtĂłw naleÂży wedÂług mieĂŚ na uwadzĂŞ wszelkie historie walijsko-irlandzkie w ktorych wystĂŞpuje lud Tautha de Dannan czyli Dunowie jak WÂłost Dunin. PrzykÂładowo jednym z bohaterĂłw wiÂązanych z Thautha de Dannan jest Bres. Przyjrzyjmy siĂŞ nazwiĂŞ WrocÂławia w wersji niemieckiej to mamy Breslau, choĂŚ mozna to uznaĂŚ za przypadek, ale moÂże nie? Etymologicznie nazwa Bres pochodzi od celtyckiego wyrazu bhreg ang. bright bright, birch and frigid oznaczajÂące lÂśnienie, bÂłyszczenie. Odpowiednikiem tego sÂłowa poprzez moÂże byĂŚ sÂłowiaĂąskie sÂłowo Brzeg tak jak przy wywodach etymologicznych nazwy ludy Frygijskiego.

Wiadomo Âże Thautha de Dannan przybyli do Walii i Iralndi z Europy, moÂże ze stepu lub z wybrzeÂża baÂłtyckiego. IdÂąc pewnymi poszlakami moÂżna prĂłbowaĂŚ ÂłaczyĂŚ ludy Dannan z pelmieniem Izraela Dan poprzez niezjasne konotacje z jednym z ludĂłw morza Denyen. Ludy Denyen zamieszkiwaÂły najprawiodpobniej okoÂło 12oo roku pne obszary nad morzem czarnym. NiektĂłrzy autorzy ÂłaczÂą tÂą nazwĂŞ z Dannaoi czyli innej nezwy GrekĂłw. Te plemiona jeÂżeli zamieszkiwaÂły tereny polski z pewnoÂściÂą ulegÂły celtyckiej dominacji i potem wystĂŞpujÂą w opisach jako celtowie.
« Ostatnia zmiana: Maj 10, 2009, 18:09:44 wysłane przez nagumulululi » Zapisane
janusz


Wielki gaduÂła ;)


Punkty Forum (pf): 29
Offline

Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 1370



Zobacz profil
« Odpowiedz #95 : Maj 10, 2009, 21:45:05 »

Masz racjĂŞ, Âże trzeba mieĂŚ oczy otwarte na wszystkie poszlaki ale
im bardziej cofamy siĂŞ do tyÂłu w czasie,tym mniej mamy pewnych
dowodów na piœmie.IloœÌ podaù i legend dotycz¹cych np.Piotra W³osta
jest tak duÂża,Âże moÂżna pogubiĂŚ siĂŞ w temacie.NiektĂłrzy badacze twierdzÂą
Âże w ogĂłle taka postaĂŚ nie istniaÂła a tÂą,o kĂłrej siĂŞ pisze tworzÂą biografie
ró¿nych osób.Dlatego trzeba byÌ ostro¿nym w ocenie materia³u,jaki do nas
trafia oraz znaleŸÌ jak najwiêcej potwierdzeù.
Wczoraj byÂłem na ÂŚlĂŞÂży i dotykaÂłem PannĂŞ z RybÂą,siedziaÂłem teÂż na towarzyszÂącym
jej niedÂźwiedziu.KrÂągÂłe ksztaÂłty potwierdzajÂą pÂłeĂŚ Panny,ktĂłra co prawda
przypomina NRD-owskÂą pÂływaczkĂŞ ale na pewno jest kobietÂą. MrugniĂŞcie
« Ostatnia zmiana: Maj 10, 2009, 21:45:49 wysłane przez janusz » Zapisane
nagumulululi
Gość
« Odpowiedz #96 : Maj 10, 2009, 22:04:21 »

Masz racjĂŞ, Âże trzeba mieĂŚ oczy otwarte na wszystkie poszlaki ale
im bardziej cofamy siĂŞ do tyÂłu w czasie,tym mniej mamy pewnych
dowodów na piœmie.IloœÌ podaù i legend dotycz¹cych np.Piotra W³osta
jest tak duÂża,Âże moÂżna pogubiĂŚ siĂŞ w temacie.NiektĂłrzy badacze twierdzÂą
Âże w ogĂłle taka postaĂŚ nie istniaÂła a tÂą,o kĂłrej siĂŞ pisze tworzÂą biografie
ró¿nych osób.Dlatego trzeba byÌ ostro¿nym w ocenie materia³u,jaki do nas
trafia oraz znaleŸÌ jak najwiêcej potwierdzeù.
Wczoraj byÂłem na ÂŚlĂŞÂży i dotykaÂłem PannĂŞ z RybÂą,siedziaÂłem teÂż na towarzyszÂącym
jej niedÂźwiedziu.KrÂągÂłe ksztaÂłty potwierdzajÂą pÂłeĂŚ Panny,ktĂłra co prawda
przypomina NRD-owskÂą pÂływaczkĂŞ ale na pewno jest kobietÂą. MrugniĂŞcie
Nie bedê siê upiera³, choÌ wiem ¿e to jednak nie kobieta. Ale skoro twierdzisz ¿e ona z NRD to niehc oficjalnie tak zostanie, widaÌ istniej¹ pewne bariery poznania nie na pró¿no , a ja ich nie bedê podwa¿a³.
Zapisane
janusz


Wielki gaduÂła ;)


Punkty Forum (pf): 29
Offline

Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 1370



Zobacz profil
« Odpowiedz #97 : Maj 21, 2009, 21:00:08 »

W 1854 podczas prac ziemnych we WrocÂławiu,wydobyto fragment monumentalnej rzeÂźby
ludzkiej w postaci odbitej od niej g³owy mê¿czyzny.Próbowano po³¹czyÌ figurê Panny z Ryb¹ z t¹ g³ow¹ i......, wyszed³ Pan z Ryb¹. Mrugniêcie
PoniÂżej gÂłowa i caÂła postaĂŚ.

« Ostatnia zmiana: Maj 21, 2009, 21:02:05 wysłane przez janusz » Zapisane
nagumulululi
Gość
« Odpowiedz #98 : Maj 21, 2009, 21:24:52 »


A jednak Rybak. Z ciebie to chodzÂąca baza wiedzy i wyglÂąda na to Âże siedzisz w temacie od wielu lat.
« Ostatnia zmiana: Maj 21, 2009, 21:25:13 wysłane przez nagumulululi » Zapisane
janusz


Wielki gaduÂła ;)


Punkty Forum (pf): 29
Offline

Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 1370



Zobacz profil
« Odpowiedz #99 : Maj 21, 2009, 21:34:35 »

Witaj.
To prawda od wielu lat MrugniĂŞcie
Dla bardziej dociekliwych pomocna bĂŞdzie na pewno poniÂższa mapka.

Ciekawe jest to,Âże znaleziono jeszcze przed wojnÂą 2 czĂŞÂści ''SFINKSA''.
« Ostatnia zmiana: Maj 21, 2009, 21:39:01 wysłane przez janusz » Zapisane
Strony: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 |   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap

Strona wygenerowana w 0.037 sekund z 19 zapytaniami.

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

zipcraft granitowa3 x22-team maho watahaslonecznychcieni