Niezale¿ne Forum Projektu Cheops Niezale¿ne Forum Projektu Cheops
Aktualno¶ci:
 
*
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj. Grudzieñ 23, 2024, 21:26:52


Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji


Strony: [1] 2 |   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Ewangelia wg. ¶w Judasza - Talmud Jmmanuel  (Przeczytany 24076 razy)
0 u¿ytkowników i 5 Go¶ci przegl±da ten w±tek.
Lucyna
Go¶æ
« : Grudzieñ 30, 2009, 21:57:52 »

Jedna z najbardziej jasnych i czytelnych ewangeli odkryta w 1963 roku (polecam)
http://docs.google.com/Doc?docid=0AUJcCaOjXLUzZGdxanQ0emtfMTU4Y2Z0N2g2Z3M&hl=pl

...."
41. "Dopiero za dwa razy po tysi±c lat nastanie czas, gdy moje nauki bêd± g³oszone na nowo, nie bêd±c zafa³szowanymi. Stanie siê to wtedy, gdy fa³szywe doktryny i b³êdne kulty, gdy k³amstwa i oszustwa, iluzje wywo³uj±cych zmar³ych i duchy, wró¿biarzy i jasnowidzów, oraz wszelkich szarlatanów prawdy bêd± u szczytu.
42. "Do tego czasu jednak fa³szywe kulty, oraz k³amcy, oszu¶ci, szarlatani, wywo³uj±cy zmar³ych i duchy, fa³szywi wró¿bici, jasnowidze i fa³szywe media udaj±ce, ¿e mówi± za nadnaturalne, pozawymiarowe i pozaziemskie istoty z g³êbi kosmosu, bêd± w takiej liczebno¶ci, ¿e d³u¿ej nie da siê ich policzyæ".....
Zapisane
Val Dee
Go¶æ
« Odpowiedz #1 : Grudzieñ 30, 2009, 23:07:30 »

wg ¦wiêtego Judasza??

popraw b³±d bo a¿ razi w oczy Jêzyk

poza tym:
"Przek³ad zwojów aramejskich
napisanych przez Judasza Iscariotê,
ucznia Jmmanuela (Jezusa)
odkrytych w 1963 roku przez prawdziwego proroka Eduarda Aberta Meiera,
w grobowcu, w którym Jmmanuel spoczywa³ przez trzy dni.

Przek³ad na jêzyk niemiecki

Isa Rashid i "Billy" Eduard Meier


Tekst zredagowany i zakodowany (jedynie niemiecki)

przez "Billego" Eduarda Meiera


Przek³ad na jêzyk angielski

Julie H. Ziegler i B.L. Greene


 Poprawki i uaktualnienia 2001

 Dietmar Rothe, James Deardorff, Christian Frehner,

Brian Crissey, Heidi-Lore i Robert E. Peters "

ciekawe na czym polega³o owe "redagowanie" i "aktualizowanie"... no i ¶wietnie ¿e pan Meier uwa¿a³ siê za prawdziwego proroka ;P

no i jest b³±d: tekst zosta³ napisany w koptyjskim a nie aramejskim


Poprawnie przet³umaczony tekst (czyli bez manipulacji) mo¿na znale¼æ tutaj:
http://www.wtl.us.edu.pl/pdf/zak/Ewangelia_Judasza.pdf
« Ostatnia zmiana: Grudzieñ 30, 2009, 23:17:06 wys³ane przez Val Dee » Zapisane
arteq
Go¶æ
« Odpowiedz #2 : Grudzieñ 30, 2009, 23:15:54 »

sk±d siê wzi±³ przymiotnik "¶wiêty"?
Zapisane
Enigma
Go¶æ
« Odpowiedz #3 : Grudzieñ 30, 2009, 23:41:18 »

 Du¿y u¶miech Judasz szybko awansowa³ na to wygl±da. A w³asciwie to kiedy kanonizowano pozosta³ych 11, ma kto¶ dok³adn± datê?

Tymniemniej dziekujemy za linka  Mrugniêcie
Zapisane
Lucyna
Go¶æ
« Odpowiedz #4 : Grudzieñ 31, 2009, 05:37:14 »

Dlaczego ¶wiêty Judasz? Skoro nie by³ winny ¶mierci Jezusa a by³ jego stronnikiem, a wszyscy aposto³owie s± ¶wiêci wiêc dlaczego mia³ by nie byæ ¶wiêty?
Po za tym Judasz nigdy nie by³ oficjalnie potêpiony przez kosció³ katolicki ani ob³o¿ony ekskomunik±.
« Ostatnia zmiana: Grudzieñ 31, 2009, 05:50:34 wys³ane przez Lucyna » Zapisane
arteq
Go¶æ
« Odpowiedz #5 : Grudzieñ 31, 2009, 08:45:14 »

Tez nie jestem oficjalnie potepiony ani tez ob³ozony ekskomunik±... ale nie jestem uznawny za ¶wiêtego :]
Dlaczego mia³by ekskomunkowaæ? Za jeden upadek? Piotr tez zapar³ siê Jezusa, po trzykroæ.
Nie by³oby to mo¿liwe równiez ze wzglêdów technicznych - z tego co wiem nie obk³ada siê ekskomunik± osób nie¿yj±cych.
Zreszta uwa¿am, ¿e ekskomunika jako taka to zbyt daleko id±ca ingerencja w sprawy pomiêdzy konkrenym cz³owiekiem a Bogiem.
Zapisane
quetzalcoatl44
Go¶æ
« Odpowiedz #6 : Grudzieñ 31, 2009, 16:25:55 »

to ze Chrystus dal taka wladze swoim uczniom o niczym nie swiadczy - powiedzial tez ze wielu ktorzy beda wzywali jego imienia i w jego imieniu wystepowali - powie precz...Papieze sami obkldali sie nawzajem eksomounika i robili wiele innych rzeczy:). Wiel slow Chrystusa wyrywa sie z kontekstu i stosuje do wlasnych potrzeb - powiedzial przynioslem pokoj a nie miecz - czy znaczylo to zeby mordowac?U¶miech. Nikomu nie pozwoilil nazywac sie Ojcem - a co dopiero ojcem swietym?U¶miech - i jest tylko jeden mistrz - on...i chodzilo mu tylko o 1 o milosc i zycie - zeby jak mniej byc zwiazanym z tym swiatem - z jego manipulacja
Zapisane
Enigma
Go¶æ
« Odpowiedz #7 : Styczeñ 03, 2010, 14:49:25 »

Hm, po zapoznaniu sie z kilkoma rozdzia³ami stwierdzam ze tytu³ tematu powinien brzmieæ:
 
Ewangelia wg. "Billego Meiera" - Talmud Jmmanuel

tak tego od plejadan, eew tek¶cie czytamy:
W 1963 tekst przedstawiany w tej ksi±¿ce zosta³ odkryty przez "Billego" Eduarda Alberta Meiera pod postaci± zwojów zamkniêtych w ochronnej ¿ywicy, po tym jak grecko-katolicki ksi±dz o imieniu Isa Rashid odkry³ faktyczn± komorê grobow± Jmmanuela (który jest b³êdnie nazywany Jezusem Chrystusem).

Jak na staro¿ytny tekst zamkniety w ¿ywicy co¶ za du¿o mam tu zwrotów doczesnych:
"...duchowe ubóstwo, rozszerzenie ¶wiadomo¶ci, mamona, zap³odnienie  (dawniej zbilizyæ-poznaæ, pocz±æ), kolorowi ludzie..."

Jesli tekst mia³bybyæ orginalny, oczekuje te¿ jezyka i zwrotów z tamtych czasów.
 Ponadto g³ówn± role odgrywa tu Kreacja, sk±din±d dobrze znana z Galaktycznej Rodziny:
"Wed³ug Plejadian, Jedyny Bóg, o którym mówi± wszystkie g³ówne religie, to Kreacja. Oznacza ona Energiê, ¦wiadomo¶æ Uniwersaln±. Jest to nie uformowana i najpotê¿niejsza si³a w ca³ym Wszech¶wiecie, niepojêta w swojej wiedzy, m±dro¶ci, prawdzie, mi³o¶ci, logice i sprawiedliwo¶ci. Kreacja jest ¼ród³em wszelkich rzeczy, co oznacza, ¿e jest twórc± wszystkich ¶wiatów oraz bytów"

Autor sk³ada równie¿ podziekowania istotom, które nazwaliby¶my dawnymi bóstwami:
"Ponadto, moja wdziêczno¶æ rozci±ga siê tak¿e na moich ¿yciowych nauczycieli i przyjació³, Sfatha, Asket, Semjase, Quetzala i Ptaaha, itd., którzy zainteresowali siê mn± w mi³o¶ci i przekazali mi wielk± wiedzê, po to by przygotowaæ mnie do mojego wa¿nego i trudnego zadania."
Czy to od nich otrzyma³ ow± wiedze?

Tymniemniej czyta sie fajnie... Jezus podczas postu leci na stacje kosmiczn±, tam ogl±da portale i inne cuda (nie jest wyjasnione sk±d o tym wiedzia³ Judasz)  Du¿y u¶miech
Maria oczywi¶cie zadawa³a sie nie z Bogiem lecz z jednym z jego anio³ów :

81. Józef by³ mê¿em Marii, matki Jmmanueala, która zosta³a zap³odniona przez dalekiego potomka syna niebiañskiego, Rasiela, który by³ anio³em strzeg±cym sekretu.

Tymniemniej Bóg bêd±cy nizej w hierarchi od Kreacji...

89. „Bóg zas³uguje na cze¶æ ludzi Ziemi, gdy¿ oto, jest on prawdziwym inicjatorem bia³ych i kolorowych ziemskich ludzi i powinno mu siê oddawaæ cze¶æ.

Jednak jan Chrzciciel wie ze najwa¿niejsza jest Kreacja:
6. Naucza³ wiêc te¿, ¿e bóg, pan i w³adca tej ludzkiej linii i tych, którzy przybyli z daleka, niebiañskich synów, wielce sobie powa¿a Kreacjê.

ale Syna Boskiego Anio³a uznaje za wazniejszego od siebie:
23. „Odejd¼cie st±d, gdy¿ ja mogê za w³asn± spraw± ochrzciæ was ku skrusze jedynie wod±; lecz ten kto przychodzi po mnie jest silniejszy ni¿ ja, a ja nie jestem wart zdjêcia mu sanda³ów. On ochrzci was wiedz± ducha i ogniem prawdy.

Jezus ustanawia nowe prawo:
21. „S³yszeli¶cie, ¿e powiedziano waszym przodkom: ‘Nie zabijajcie; a ktokolwiek zabija bêdzie winnym przed s±dem’.
22. „Jednak¿e mówiê wam: Wymierzajcie sprawiedliwo¶æ zgodnie z naturalnymi prawami Kreacji, tak by odnale¼æ os±d w logice.


Nie wiem czy wypada rechotaæ, bo nie zd±rzy³am doczytac do koñca
Zapisane
Kiara
Go¶æ
« Odpowiedz #8 : Styczeñ 03, 2010, 15:43:13 »

Z zacytowanego fragmetu nie wynika iz jest to orginal z przed 2000 lat. Powiedziala bym jakas "kreacja" zmiksowanej fantazji z dawnymi faktami.
Trzeba rowniez wziac pod uwage iz wiele przekazoe pochodzi od przestrzeni dla ktorych slowo prawda ma znaczenie tego co oni uznaja za swoja prawde.
Natomiast dublowanie imion i tworzenie klonow , ktore odgrywaja jakies role jest norma. Ta opowiesc moze byc prawdziwa jako ich zdarzenie wyrezyserowane i odegrane po to by nam je przekazac. Jednak z tym naszym ziemskim wydarzeniem  oprucz zaporzyczonych imion nic wiecej wspolnego nie ma.


Kiara U¶miech U¶miech
« Ostatnia zmiana: Styczeñ 04, 2010, 20:45:21 wys³ane przez Kiara » Zapisane
Enigma
Go¶æ
« Odpowiedz #9 : Styczeñ 04, 2010, 20:28:01 »

Poprawnie przet³umaczony tekst (czyli bez manipulacji) mo¿na znale¼æ tutaj:
http://www.wtl.us.edu.pl/pdf/zak/Ewangelia_Judasza.pdf

po wczorajszym przeczytaniu, d³ugo nie moglam sie zebraæ na jakikolwiek komentarz...

Tekst dla mnie wstrz±sajacy... niesamowity - choæ bardzo krótki. Nawet jesliby 50% mia³o byc prawd±...

Nadmienie tylko ¿e zanotowano postacie: 12 archontów, 12 anio³ów i 12 kap³anów. Chrystusa, Seta, Adonaios, Jaldabaoth.
Pozbieraæ tego do kupy i jakiego¶ sensu nie potrafie... mo¿e kto¶ ma jakie¶ propozycje?
Zapisane
Val Dee
Go¶æ
« Odpowiedz #10 : Styczeñ 05, 2010, 08:28:14 »

Có¿ - to tekst gnostycki, czê¶ciowo niekompletny. Wszystko to sprawia, ¿e jest trudny do interpretacji.

Zauwa¿cie jedno - przet³umaczy³ go ksi±dz na nasz jêzyk (kiedy¶ fragmenty ukaza³y siê bodaj¿e w Gazecie Wyborczej), za¶ t³umaczenie pewnego ezoterycznego proroka jest zwyk³ym szwindlem...

No i my¶lê ¿e tylko jedna osoba na ¶wiecie jest w stanie go prawid³owo zinterpretowaæ - Kiara ;P
Ciekawe tylko jak wyt³umaczy fakt, ¿e nie ma tam nic o MM ;P

a tu fragment z wiêkszego tekstu o Ewangelii Judasza:
"

Omawiaj±c zagadnienie apokryfów gnostyckich, nie sposób nie odnie¶æ siê do kolejnego, g³o¶nego ostatnio ich przedstawiciela - "Ewangelii Judasza". Ju¿ sam jej pocz±tek zdradza jej gnostyckie ukierunkowanie: "Tajna relacja z objawienia, które Jezus wypowiedzia³ w rozmowie z Judaszem Iszkariotem". Gnostycy lubili powo³ywaæ siê na "cudowne, tajemnicze objawienia", "tajne przekazy", których dost±pili od Boga, co mia³o powodowaæ, ¿e to oni w³a¶nie ro¶cili sobie prawo do posiadania i przekazywania prawdy.

Relacja, któr± ukazuje nam "Ewangelia Judasza", przedstawia rozmowê Jezusa z Judaszem przed tym, jak opu¶ci³ on wieczernik, by wydaæ Jezusa. W tym dialogu Jezus wy¶miewa pozosta³ych uczniów, ze modl± siê do starotestamentowego Boga, Stwórcy ¶wiata (typowy element gnozy). Charakter gnostycki tej ewangelii najbardziej jednak oddaje wypowied¼ Jezusa: "Judaszu, musisz po¶wiêciæ cia³o, które mnie okrywa", czy w innym miejscu: "Z³o¿ysz w ofierze cz³owieka, który mnie okrywa". Te zdania jasno wskazuj± na anty-cielesne nastawienie gnostyków i fakt, ¿e na krzy¿u ¶mieræ poniesie jedynie zewnêtrzna pow³oka, która okrywa Jezusa - a wiêc nie On sam, lecz "cz³owiek, który go okrywa".
Kolejn± cech± charakterystyczn± dla tej ewangelii jest obietnica wywy¿szenia Judasza ponad innych Aposto³ów jako jedynego i prawdziwego ucznia Jezusa, który pozna³ do koñca Jego misjê. To z kolei kieruje uwagê na grupê gnostyck± zwan± kainitami, bêd±cymi w opozycji do wczesnochrze¶cijañskiego Ko¶cio³a.

Po raz pierwszy wspomina o nich oraz o "Ewangelii Judasza" ¶w. Ireneusz z Lyonu w swoim dziele "Adversus haereses". Relacje o tej sekcie przekazuj± tak¿e  Hipolit Rzymski, Pseudo-Tertulian oraz Epifaniusz. Mo¿na dowiedzieæ siê od nich, ¿e kainici byli sekt± gnostyck±, odrzucaj±c± Boga Starego Testamentu, a ukazuj±c± takie postaci jak Kain, Ezaw, Sodomici czy wreszcie Judasz jako dobre i s³usznie wystêpuj±ce przeciw starotestamentowemu Bogu, który by³ z natury z³y, bo stworzy³ z³y, materialny ¶wiat. Nazwa kainici wskazuje za¶, ¿e uznawali oni siebie za duchowych synów Kaina, który by³ wyznawc± prawdziwego i najwy¿szego Boga, w odró¿nieniu od Abla, który czci³ z³ego Boga, Demiurga - Stworzyciela. Nie dziwi wiêc, ¿e wed³ug ich pogl±dów Abel musia³ zostaæ zabity przez Kaina, aby ¶wiat materialny (czyli z³y) móg³ zostaæ unicestwiony. W ich opinii odpowiedzialnym za ¶mieræ Abla by³ nie Kain, lecz Bóg Starego Testamentu. Podobna rehabilitacja spotka³a Judasza w omawianej ewangelii, gdzie jest on nazwany "wspó³zbawicielem", który wykonuj±c polecenia Jezusa, wpisuje siê w Jego misjê. Przyczyniaj±c siê do ¶mierci Jezusa, Judasz spowodowa³ - wed³ug tej ewangelii - uwolnienie siê prawdziwej, boskiej natury Jezusa.

Ta gnostycka wizja losów Jezusa i Judasza nie ma oczywi¶cie nic wspólnego z przekazami Ewangelii kanonicznych i jako pó¼niejsza (II w.) nie mo¿e byæ uwa¿ana za przekaz autentycznej tradycji. Pozostaj± oczywi¶cie pytania, co do potêpienia Judasza. Skoro bowiem przez niego umar³ Jezus na krzy¿u, to tak¿e dziêki jego zdradzie dokona³o siê nasze zbawienie. To jest jedynie dowód tego, ¿e "Bóg zawsze pisze prosto, nawet na krzywych liniach" - a ze z³a umie wyprowadziæ dobro. Mo¿na wiêc tylko spekulowaæ, w jaki sposób Jezus by nas zbawi³, gdyby Judasz go nie zdradzi³. Jedno nie podlega w±tpliwo¶ci - Jezus i tak by nas zbawi³! Odno¶nie Judasza za¶ - nie mo¿na subiektywnie umniejszyæ jego winy, bo do koñca (jak ka¿dy cz³owiek) mia³ woln± wolê i móg³ nie zdradziæ Jezusa. Uczyniwszy to jednak wpisa³ siê - jak wielu ludzi przed nim i po nim - w historii "misterii iniquitatis", tajemnicy nieprawo¶ci. Niewiadom± pozostanie jednak to, czy Judasz zosta³ ostatecznie potêpiony, czy nie, bowiem chocia¿ Ko¶ció³ ma pewno¶æ co do tysiêcy wiernych, ¿e zostali zbawieni - czego wyrazem jest wyniesienie ich na o³tarze - to w przypadku ani jednej osoby nie wypowiedzia³ siê o jej potêpieniu. Mo¿emy wiêc jedynie ufaæ, ¿e Judasz zd±¿y³ pojednaæ siê z Bogiem w ostatniej sekundzie ¿ycia.

I tak oto, na koniec, wypada powróciæ do zagadnienia kanonu ksi±g Pisma ¦wiêtego. Poniewa¿ ewangelie gnostyckie nie s± wcze¶niejsze od kanonicznych, lecz pó¼niejsze, nie mo¿na ich traktowaæ jako przeka¼ników autentycznej nauki Chrystusa i Ko¶cio³a. Jedynie takie kryteria kanoniczno¶ci ksi±g Biblii jak - (1) czytanie liturgiczne jakiej¶ ksiêgi we wspólnocie Ko¶cio³a pierwotnego jako ksiêgi Pisma ¦wiêtego, (2) apostolskie pochodzenie ksiêgi (Aposto³ by³ jej autorem lub autor opar³ siê na nauczaniu apostolskim), (3) tre¶æ zgodna z ca³o¶ci± Objawienia, zawartego w S³owie Bo¿ym - mog± daæ pewno¶æ, ¿e te ksiêgi, które traktuje siê jako natchnione, nimi rzeczywi¶cie s±. Inne dzie³a - chocia¿ mog± zawieraæ ¶wi±tobliwe historie, osobliwe pogl±dy, czy legendy - nie mog± cieszyæ siê autorytetem S³owa Bo¿ego ksi±g kanonicznych. Tym bardziej tyczy siê to pism, w których znajduj± siê pogl±dy sprzeczne z ca³o¶ci± Objawienia, chocia¿by ze wzglêdu na kryterium wewnêtrznej spójno¶ci teologicznej ca³ego Objawienia Starego i Nowego Testamentu.

Nie mo¿na przyjmowaæ wiêc, ¿e Ko¶ció³ wygenerowa³ niejako kanon na swoje potrzeby, usuwaj±c z niego to, co nie pasowa³o do jego doktryny. Wypowiedzi synodów w Hipponie (390 r) i Kartaginie (393 r.), które sankcjonuj± niejako kanon ¶wiêtych pism, dowodz±, ¿e jest to jedynie ratyfikowanie kanonu istniej±cego i funkcjonuj±cego ju¿ od wieków. Wszelkie spekulacje dotycz±ce dokonania jakich¶ zmian i fa³szerstw w Pi¶mie ¦wiêtym przez Ko¶ció³ wydaj± siê byæ wrêcz niedorzeczno¶ci±, zwa¿ywszy na ilo¶æ staro¿ytnych rêkopisów - ok. 5.500 po grecku, ok. 10.000 po ³acinie, 8.000 w jêzyku etiopskim, gockim, gruziñskim i ormiañskim - ³±cznie ok. 25.000 ca³o¶ciowych b±d¼ fragmentarycznych rêkopisów Nowego Testamentu. Jakakolwiek zmiana tre¶ci artyku³ów wiary poci±ga³aby za sob± konieczno¶æ dokonania zmian we wszystkich tych rêkopisach, co ukazuje siê jeszcze trudniejsze, gdy dostrze¿e siê zasiêg ówczesnego chrze¶cijañstwa - od Wysp Brytyjskich do Uralu. Jakiekolwiek wiêc spekulacje o zmianach w Nowym Testamencie nie maj± ¿adnych podstaw, a mog± braæ siê na ogó³ z dzisiejszej mody na ezoteryzm i religie wschodu w duchu New Age, który oferuje pogl±dy sprzeczne z naukami Pisma ¦wiêtego. Zamiast wiêc odrzuciæ jaki¶ pogl±d - np. reinkarnacjê - jako niezgodny ze S³owem Objawionym (por. Hbr 9,27), utrzymuje siê, ¿e widocznie Ko¶ció³ usun±³ niewygodne dla niego fragmenty Biblii.

Ostatecznie wiêc punktem odniesienia dla ka¿dego cz³owieka powinna byæ wiara w Boga, który objawia siê cz³owiekowi w Osobie Jezusa Chrystusa, Wcielonym S³owie, i w S³owie spisanym. Historia wczesnego chrze¶cijañstwa - m³odego Ko¶cio³a walcz±cego o swoj± to¿samo¶æ po¶ród licznych sekt gnostyckich - pokazuje jak nieraz trudne i wymagaj±ce jest trwanie przy Prawdzie objawionej przez Boga. Ukazuje, jak ³atwo mo¿na odpa¶æ od Prawdy, gdy na pierwszym miejscu przestaje siê stawiaæ Boga, a stawia siê cz³owieka. Uzmys³awia wreszcie, ¿e to trwanie przy Prawdzie nie by³oby mo¿liwe bez pomocy Boga i Jego ³aski; ¿e zbawienie nie jest zas³ug± zdobywan± przez samego cz³owieka, lecz darem Boga, który z mi³o¶ci zbawia go przez ¶mieræ Jezusa Chrystusa na krzy¿u. Warto o tym pamiêtaæ, gdy zgie³k i mêtlik ró¿nych nowinek bêdzie chcia³ zafa³szowaæ Prawdê.

ks. Krzysztof Kinowski "

ca³o¶æ tekstu tutaj:
http://snegdansk.pl/czytelnia/apokryfy.html
« Ostatnia zmiana: Styczeñ 05, 2010, 08:41:07 wys³ane przez Val Dee » Zapisane
Enigma
Go¶æ
« Odpowiedz #11 : Styczeñ 05, 2010, 22:01:27 »

Po nieco g³êbszym przeanalizowaniu, rozumiem twoj± troske aby opatrzyæ ten dokument odpowiednim komentarzem. Jednak nawi±zania do tre¶ci albo cytatów ewangelii Judasza nie widze. Nie w±tpie ¿e duchowni od dawna znaj± tekst tego apokryfu. Pewnie wiec przet³umaczono go niejako urzedowo.  Ba nawet lepiej jest aby to ksi±dz zechcia³ rozbroiæ t± bombe, zawsze mo¿na opatrzyæ go komentarzem je¶li nawet nie negatywnym, to dalece neutralnym. Lub otwarcie zdystansowaæ siê, co w cytatach przez ciebie przytoczonych zgrabnie uczyniono.

Cytat: Val Dee
„Mo¿emy wiêc jedynie ufaæ, ¿e Judasz zd±¿y³ pojednaæ siê z Bogiem w ostatniej sekundzie ¿ycia.”

Troszke naiwna nadzieja, jak na wieki t³umaczenia ‘kto zdradzi³’

Poniewa¿ ewangelie gnostyckie nie s± wcze¶niejsze od kanonicznych, lecz pó¼niejsze, nie mo¿na ich traktowaæ jako przeka¼ników autentycznej nauki Chrystusa i Ko¶cio³a.
Jedynie takie kryteria kanoniczno¶ci ksi±g Biblii jak –
(1) czytanie liturgiczne jakiej¶ ksiêgi we wspólnocie Ko¶cio³a pierwotnego jako ksiêgi Pisma ¦wiêtego,
(2) apostolskie pochodzenie ksiêgi (Aposto³ by³ jej autorem lub autor opar³ siê na nauczaniu apostolskim), (3) tre¶æ zgodna z ca³o¶ci± Objawienia, zawartego w S³owie Bo¿ym - mog± daæ pewno¶æ, ¿e te ksiêgi, które traktuje siê jako natchnione, nimi rzeczywi¶cie s±.
 Inne dzie³a - chocia¿ mog± zawieraæ ¶wi±tobliwe historie, osobliwe pogl±dy, czy legendy - nie mog± cieszyæ siê autorytetem S³owa Bo¿ego ksi±g kanonicznych. Tym bardziej tyczy siê to pism, w których znajduj± siê pogl±dy sprzeczne z ca³o¶ci± Objawienia, chocia¿by ze wzglêdu na kryterium wewnêtrznej spójno¶ci teologicznej ca³ego Objawienia Starego i Nowego Testamentu.

Co do datowania, to  przyjmuje sie ¿e ew.Jana spisano miedzy II a III w n.e. Jest to do¶æ odleg³y czas od czasów ¿ycia Jezusa, a mimo to nie kwestionuje siê autentyczno¶ci w przekazaniu tre¶ci.
Okre¶lenie ‘ewangelie gnostyckie” jest zreszt± bardzo ogólnikowe, a co do omawianego tekstu, a przecie¿ wykonane dok³adne badania, które potwierdzaj± dok³adne datowanie dokumentu.

Ew. Judasza datowana jest na na rok 280 ± 50 po Chrystusie (czyli III w)

„Badania przy pomocy izotopu wêgla C14 wskazuj±, ¿e materia³, na którym spisano tekst, pochodzi z III wieku lub pierwszej po³owy IV wieku. Ewangelia zosta³a napisana pomiêdzy 130 a 170 rokiem.”

Dalsze:
1 Nie dziwi mnie fakt ¿e tekst ten nie jest czytany we wspólnocie, skoro tak d³ugo by³ skrywany i dopiero niedawno mo¿na by³o siê z nim zapoznaæ
2 Odmawia siê Judaszowi miana Aposto³a, pomimo ¿e by³ uczniem Jezusa i mia³ niew±tpliwy udzia³ w ‘zbawieniu’ Smutny Ale co tam przecie¿ ‘w ostatniej sekundzie pojedna³ siê z Bogiem’
3 wymóg bardzo przewrotny. Zgodne z nauczaniem ko¶cio³a mo¿e byæ to czego sobie szacowna instytucja za¿yczy. Reszta ewangeli, jak rozumiem dziêki temu haczykowi wyl±dowa³a na indeksie ksi±g zakazanych.
 Na koniec wymogów autentyczno¶ci podaje siê spójno¶æ Nowego Testamentu i Starego Testamentu (Tora). A przecie¿ nawet laik potrafi siê domy¶liæ, ¿e pozornie te same wersety przet³umaczone przez duchownych z ró¿nych tradycji (judaizm i katolicyzm) zabrzmi± zupe³nie inaczej w swojej wymowie. A rozjazd w interpretacji jest spory, pisze to bo obydwa ró¿ne ( ST i Tora) zdarzy³o mi siê porównywaæ.

Przeczyta³am ca³y podany przez ciebie komentarz, który ogólnie dotyczy³ nieprawid³owo¶ci ostatnich domys³ów, sczególnie skupiony by³a na Kodzie da Vinci (dodam ze nie oglada³am bo mnie nie zainteresowa³). Trudnoby jednak tek tekst uznaæ za bezstronny. G³ówne za³ozenia gnozy s± mi znane, ale nauki nigdy dosyæ i w przytoczonych fragmentach odnalaz³am co¶ ciekawego:

"Taki pogl±d rodzi³ wiele daleko id±cych konsekwencji w chrze¶cijañstwie, na którego pod³o¿u wyrasta³y sekty gnostyckie:
- odrzucenie Boga Starego Testamentu jako z³ego Stwórcy materii (cia³a),
- nieuznawanie Wcielenia Jezusa (skoro cia³o mia³o byæ z³e samo w sobie, to Bóg nie móg³ siê w nie wcieliæ) - niektóre grupy uwa¿a³y, ¿e Jezus z Nazaretu by³ zwyk³ym cz³owiekiem, który jednak otrzyma³ iskrê Bo¿a w momencie chrztu w Jordanie, a któr± utraci³ przed swoj± ¶mierci± na krzy¿u,
- nieprzyjmowanie prawdy, ¿e Jezus jako Bóg-Cz³owiek realnie umar³ na krzy¿u - wed³ug ró¿nych sekt b±d¼ mia³a to byæ ¶mieræ pozorna (st±d pó¼niejsze legendy o udaniu siê Jezusa do Indii, gdzie mia³ przyj±æ buddyzm), b±d¼  znawano, ¿e na krzy¿u umar³ sam cz³owiek, Jezus z Nazaretu,
- konsekwencj± powy¿szego stwierdzenia jest odrzucenie zbawczego charakteru ¶mierci Jezusa, w zwi±zku z czym drog± do doskona³o¶ci sta³o siê samozbawienie (ka¿dy cz³owiek mo¿e siê zbawiæ tylko sam i nie potrzebuje zewnêtrznej ³aski Boga, a tym bardziej odkupieñczej ¶mierci na krzy¿u).


Czy Demiurg jest bogiem starotestamentowym, tego nie jestem pewna. Byæ mo¿e tê funkcje przejo³ Enki/Enli lub ojciec gwiezdnych synów Anu? Z Demuirgiem kojarzy mi sie bardziej Krysna, ale to tylko moje domys³y. Faktem jest ze gnostycy specjalizowali sie w odrzuceniu owego z³ego-Boga-materii... byæ mo¿e dlatego sam gnostycyzm zanikno³ z dostêpnych wierzeñ. Bóg tego ¶wiata materialnego, z pewno¶ci± nie by³ zachwycony co opowiadaj± o nim gnostycy.

A teraz ju¿ powróce do tekstu, w którym Jezus potêpia ofiary sk³adane Bogu, kap³anów którzy to czyni± w jego imiê i wyjawia tajemnice wielkiego niewidzialnego ducha, którego nikt nie nazwa³ imieniem  U¶miech
Zapisane
Enigma
Go¶æ
« Odpowiedz #12 : Styczeñ 05, 2010, 22:20:04 »

Prosze sie nie gniewaæ ze dubluje posty. Chcia³am tylko oddzieliæ 'komentarz komentarza' od tekstu. Szuka³am troszke po forum i nie widze ¿eby kto¶ analizowa³ ew.Judasza, a je¶li tak by³o to prosze mnie przelinkowaæ do odpowiedniego tematu.

Po upo¿adkowaniu pdf z wstawek obcojezycznych (troche to trwa³o) zauwa¿am ¿e rozpoczyna siê od „EWANGELIA JUDASZA 2” – nie wiem co siê sta³o z 1 ? Fragmenty które mnie zaciekawi³y:

„...Jezus przekaza³ to, co opowiedzia³ Judaszowi Iskariocie, w (czasie) o¶miu dni, na trzy (5) dni, zanim sprawowa³ paschê.”
3 dni przed ..

„Gdy spotka³ tak swoich uczniów ... (34,1) zebranych i siedz±cych, gdy sprawowali dziêkczynienie (...) nad chlebem(...) wy¶mia³ uczniów (...) (Wtedy) rzekli mu: „Nauczycielu, dlaczego wy¶miewasz nasze
(5) dziêkczynienie (...). Uczynili¶my to, co jest s³uszne.” Odpowiedzia³ im mówi±c: „Nie wy¶mia³em was. Co czynicie, uczynili¶cie nie z [waszej] woli, lecz ¿eby w tym (10) wasz Bóg otrzyma³ b³ogos³awieñstwo”.

Kiedy nazywaj± go
„Synem naszego Boga” Jezus stwierdza ¿e „¿e nikt z (tego) pokolenia nie pozna mnie w¶ród ludzi, którzy s± w¶ród was”

Gdy uczniowie oburzaj± siê na to, wzywa by
„Ten, który jest mocny w¶ród was, spo¶ród ludzi, niech sprowadzi (...) cz³owieka doskona³ego (...) i niech stanie on (5) przede mn±, przed moim obliczem”

Wystêpuje Judasz „On by³ w stanie wyst±piæ w jego obecno¶ci. Nie by³ jednak w stanie, aby spojrzeæ na niego, w jego oczy, ale odwróci³ sw± twarz do ty³u.”

Judasz pyta, Jezus odpowiada „Od³±cz siê od nich, a ja ci opowiem o (25) tajemnicach (...) królestwa. Jest mo¿liwe, ¿e wejdziesz tam ale mo¿esz mieæ wiêcej utrapienia. (36,1) Bo kto¶ inny wejdzie na twoje miejsce tak, aby Dwunastu uczniów osi±gnê³o doskona³o¶æ w swoim Bogu”.

Nastepnie Jezus odchodzi od uczniów, a po powrocie opowiada o pokoleniu, które „ludzi, którzy s± w¶ród [was] jest spoza pokolenia ludzko¶ci to jest z...”

Uczniowie opowiadaj± Jezusowi o widzeniu„Widzieli¶my wielki dom i by³ w nim wielki o³tarz (..) oraz dwunastu mê¿czyzn, mówimy, ¿e s± to
(5) kap³ani, oraz pewne Imiê. Rzesza (ludzi) czeka w gotowo¶ci (..) przy o³tarzu (..)] a¿ kap³ani [wyjd±]
(10) [i podejm±] s³u¿by. My za¶ przygotowali¶my siê (tak¿e) (..)”
[Jezus] [powiedzia³]: Jakiego rodzaju [byli to kap³ani?] Oni za¶ [rzekli: „Jedni] byli
(15) [kap³anami] przez dwa tygodnie [inni] sprawowali ofiary (..) ze swoich dzieci, inni za¶ (ofiarowali) swoje ¿ony b³ogos³awi±c je i poni¿aj±c na przemian.
(20) Jeszcze inni spali z mê¿czyznami, inni pope³niali zabójstwa, jeszcze inni dopuszczali siê
mnóstwa grzechów i bezprawia (..). Mê¿czy¼ni za¶, którzy stali
(25) przy o³tarzu (..) wzywali twoje imiê (39,1) i pozostawali we wszystkich tych czynach swego przestêpstwa. gdy dope³nia³y siê ofiary (..) [...]”. I gdy to powiedzieli
(5) zamilkli ze dr¿eniem.
Rzek³ im Jezus: „Dlaczego zadr¿eli¶cie? Zaprawdê mówiê wam; wszyscy kap³ani którzy stoj± przy o³tarzu
(10) (..) wzywaj± (..) mojego imienia. Mówiê wam tak¿e, ¿e zosta³o zapisane moje imiê na tym [domu]4 pokoleñ (..) gwiazd przez pokolenia (..)
(15) ludzkie. I posadzili w imiê moje drzewa nieurodzaju (.) i hañby”. Jezus mówi³ do nich (dalej): „Wy jeste¶cie tymi, którzy podejm± s³u¿bê

EWANGELIA JUDASZA 6
(20) przy o³tarzu (..). A wiêc wy zobaczyli¶cie tego, który jest Bogiem i któremu s³u¿ycie. A Dwunastu mê¿czyzn, których zobaczyli¶cie, to wy
(25) w³a¶nie, a trzoda tych, których przyprowadzaj± do ofiary (..) to ci, których widzieli¶cie. Jest to t³um, który wprowadzili¶cie w b³±d (..) (40,1) przy o³tarzu (..) tamtym , bo (przy nim) stanie [w³adca (..) tego ¶wiata (..)]5. I w ten oto sposób bêdzie korzysta³ (..) z mojego imienia,
za¶ w gotowo¶ci (..) czekaæ bêd± pokolenia (..) pobo¿ne (..). Nastêpnie inny cz³owiek przedstawi  (..)6 rozpustnika (..) a inny (10) przedstawi zabójców dzieci, a inny takich, co ¶pi± z mê¿czyznami, (ale tak¿e takich), co poszcz± (..) a inny bêdzie oczyszcza³ (..) od bezprawia (..) i b³êdu
(15) (..). I ci mówi± (o sobie): „my jeste¶my równi anio³om” (..). I ci s± gwiazdami, doskona³ymi w ka¿dej rzeczy. Powiedziano wiêc ludzkim pokoleniom (..):
(20) „Oto Bóg przyj±³ wasz± ofiarê (..) z r±k ich kap³anów, on, który jest s³ug± (..) b³êdu (..). Pan za¶, który rozkazuje, on jest panem
(25) nad Pe³ni±: w ostatnim dniu zostan± w hañbie odrzuceni”. (41,1) Rzek³ [im] Jezus: „zaprzestañcie waszych ofiar (..) [...] tych (?) które wy [...] na o³tarzu (..), a które
(5) s± o waszych gwiazdach i waszych anio³ach (..) i w³a¶nie zosta³y dokonane.
Niech stan± siê przeciwne (?) wobec was i niech przemijaj± i niech”

(braki w tek¶cie) nastepna rozmowa:
„Rzek³ wiêc Judasz do niego: „Rabbi, jaki rodzaj owocu (..) jest udzia³em tego pokolenia (..)? „ Odrzek³
(15) Jezus: „ Ka¿de pokolenie (..) ludzkie, to jest, ich dusze (..) umr±. Ci jednak je¶li osi±gn± doskona³o¶æ w czasie królestwa, i gdy duch (..) oddzieli siê
(20) od nich, to ich cia³a (..) wprawdzie umr±, ale ich dusze (..) bêd± o¿ywione i podniesione”.

Nastepnie Judasz pyta o widzenie w którym pozostali uczniowie kamienuj± go i prze¶laduj±,

Odrzek³ Jezus mówi±c: „Bêdziesz trzynastym i bêdziesz przeklêty przez pozosta³± resztê pokolenia (..), ale przyjedziesz i bêdziesz panowa³ nad
nimi. Ostatniego dnia za¶ bêd± przeklinaæ twoje nawrócenie ku wysoko¶ci (47,1) do ¶wiêtego pokolenia (..)”.

Zabiera Judasza aby wyjawic mu tajemnice
Rzek³ (ponownie) Jezus: „Chod¼ a pouczê ciê o rzeczach ukrytych, tych, których nie widzia³ nikt z
(5) ludzi. Istnieje bowiem wielki eon (..), bez kresu, którego miary nikt z pokolenia (..) anio³ów (..) nie widzia³, w którym jest wielki niewidzialny (..) duch (..)(,
(10) ten, którego oko anio³a (..) nie widzia³o, ani my¶l rozumu nie pojê³a, ani


EWANGELIA JUDASZA 10
nikt nie nazwa³ go imieniem. I objawi³ siê w tym miejscu
(15) ob³ok ¶wietlisty i rzek³: „Niech stanie siê anio³ (..) dla pos³ugi (..) i wyszed³ z ob³oku wielki anio³ (..)
(20) Autogenes (..), bóg ¶wiat³o¶ci, a z jego powodu powsta³o czterech anio³ów (..), z innego ob³oku.

Jezus obja¶nia dalej hierarchie Anio³ów i niebios
„Dla ka¿dego eonu (..) sze¶æ niebios (..) tak, ¿e powsta³y siedemdziesi±t dwa niebiosa (..) z siedemdziesi±t dwoma  O¶wiecicielami (..)”

Tajemniczy ci O¶wieciciele – znaczenia tego nie bardzo rozumiem. Kto¶ ma jakie¶ skojarzenia, mo¿e Kiara?   Mrugniêcie

Edit> z nawiasów okr±g³ych usunê³am znaczki obcojezyczn.
« Ostatnia zmiana: Styczeñ 05, 2010, 22:30:05 wys³ane przez Enigma » Zapisane
Val Dee
Go¶æ
« Odpowiedz #13 : Styczeñ 06, 2010, 07:32:35 »

Hmmm
Ewangelia ¶w Jana jest datowana dok³adnie na lata:
80-100 (wg Harrisona)
90-100 (Kummel)
170(Baur)

Nie wiadomo te¿ czy Judasz pojedna³ siê z Bogiem - jak sama zacytowa³a¶ "mo¿emy mieæ tylko tak± nadziejê".

Pierwsze ewangelie zosta³y uznane w wielu gminach chrze¶cijañskich - ewangelii judasza w nich nie by³o i choæ jest wspominana np przez ¶w. Ireneusza.
Gnostyckie ewangelie moim zdaniem k³óc± siê z przes³aniami zawartymi w ewangeliach kanonicznych. Jak i z duchem ca³ego NT i ST (nie chodzi tu o b³êdy w interpretacji spowodowane czasem - kiedy uznawano ewangelie a odrzucano gnostyckie czasy takich pomy³ek nie mog³o byæ gdy¿ zdaje siê kultura ¿ydowska nie prze¿y³a wielu zmian i transformacji, s³owa nie straci³y na swoim znaczeniu). Poza tym Jezus rozdawa³ swoj± wiedzê ka¿demu - podczas gdy gnostycy wierz±, ¿e nie ka¿dy mo¿e byæ zbawiony - uwa¿aj± siê za jedynych godnych, tych którzy posiedli tajemn± wiedzê. Je¶li wiêc cz³onkowie sekty uznaj±cej ewangeliê Judasza nie chcieli siê z ni± dzieliæ z innymi tzn ¿e nie chcieli przekazywaæ (w ich mniemaniu) nauk Chrystusa. Otwarcie siê to k³óci z duchem apostolskim.

Poza tym mi siê wydaje, ¿e Judasz by³ i jest Aposto³em...
Zapisane
Dariusz


Maszyna do pisania...


Punkty Forum (pf): 3
Offline

P³eæ: Mê¿czyzna
Wiadomo¶ci: 6024



Zobacz profil Email
« Odpowiedz #14 : Styczeñ 06, 2010, 10:28:22 »

Cytat: ValDee
Jezus rozdawa³ swoj± wiedzê ka¿demu - podczas gdy gnostycy wierz±, ¿e nie ka¿dy mo¿e byæ zbawiony - uwa¿aj± siê za jedynych godnych, tych którzy posiedli tajemn± wiedzê.

To fakt, Jezus nie robi³ ró¿nic, jednak przypisywanie stronniczo¶ci gnostykom jest ciut niesprawiedliwe. Tych dawno ju¿ nie ma a ich miejsce zajê³o tzw. chrze¶cijañstwo i dalej uzurpuj± sobie prawo do jedynej s³usznej prawdy i zbawienia.
Zapisane

Pozwól sobie byæ sob±, a innym byæ innymi.
Val Dee
Go¶æ
« Odpowiedz #15 : Styczeñ 06, 2010, 10:54:36 »

Cytat: ValDee
Jezus rozdawa³ swoj± wiedzê ka¿demu - podczas gdy gnostycy wierz±, ¿e nie ka¿dy mo¿e byæ zbawiony - uwa¿aj± siê za jedynych godnych, tych którzy posiedli tajemn± wiedzê.

To fakt, Jezus nie robi³ ró¿nic, jednak przypisywanie stronniczo¶ci gnostykom jest ciut niesprawiedliwe. Tych dawno ju¿ nie ma a ich miejsce zajê³o tzw. chrze¶cijañstwo i dalej uzurpuj± sobie prawo do jedynej s³usznej prawdy i zbawienia.

ale¿ gnostycyzm nadal istnieje i ma siê nad wyraz dobrze
poprzez ¶redniowiecznych katarów teraz wystêpuje pod postaci± bardzo modnego ruchu "new age" U¶miech
« Ostatnia zmiana: Styczeñ 06, 2010, 10:54:54 wys³ane przez Val Dee » Zapisane
Enigma
Go¶æ
« Odpowiedz #16 : Styczeñ 06, 2010, 22:10:24 »

ale¿ gnostycyzm nadal istnieje i ma siê nad wyraz dobrze
poprzez ¶redniowiecznych katarów teraz wystêpuje pod postaci± bardzo modnego ruchu "new age" U¶miech

Co¿ za optymizm, rzec by mo¿na zanik pamieci. Z tego co napisa³e¶, wysnuæ mozna wniosek ¿e katarom równie¿ dzia³o sie 'nadwyraz dobrze'. Na jakim ¶wiecie ¿yjesz Vald Dee? Naczyta³es sie moze historii pisanej przez zwyciezców?

"Po raz pierwszy grupê katarów spalono na stosie w 1022 roku, za panowania i z rozkazu króla Francji Roberta II Pobo¿nego, mimo stanowczego sprzeciwu wielu biskupów. Trzeba podkre¶liæ, i¿ dzia³ania katarów doprowadzi³y do fali niepokojów o charakterze spo³eczno-politycznym i w³a¶nie ten fakt przes±dzi³ o podjêciu drastycznych kroków przez instytucje ko¶cielne. Kolejna wa¿na przyczyna zwalczania ruchu katarów by³a w pe³ni polityczna, gdy¿ Langwedocja nie stanowi³a w pocz±tku XII w. czê¶ci terytorium Francji.(...)

Rozprzestrzenianie siê herezji mia³ powstrzymaæ przepis o tym, ¿e ten, kto bêdzie chroni³ heretyka, ma byæ objêty ekskomunik± przez w³asnego biskupa (..)

Zredagowano kanon 27. O heretykach*, w którym zwrócono uwagê na umocnienie siê "przeklêtej fa³szywej doktryny heretyków, których jedni nazywaj± katarami, drudzy patarynami, publikanami albo jeszcze innymi imionami". Napisano tam równie¿, ¿e przestali oni siê ukrywaæ i jawnie g³osz± swoje nauki, przeci±gaj±c na swoj± stronê "ludzi prostych i s³abych w wierze". Ustalono, ¿e sami katarzy, jak i ich protektorzy bêd± ob³o¿eni kl±tw± (anatema), a równie¿ ci, którzy bêd± z nimi utrzymywaæ jakiekolwiek stosunki, w tym równie¿ handlowe, spotkaj± siê z kar± ekskomuniki.(..)

Ci, którzy przyczyniali siê do zwalczania herezji, zyskiwali "te same przywileje i odpusty, co za udzia³ w krucjacie do Ziemi ¦wiêtej". Mimo to kataryzm nadal siê rozwija³ i zdobywa³ nowych zwolenników tak¿e w¶ród wy¿szych warstw spo³ecznych.

Papie¿ Innocenty III og³osi³ w 1209 roku krucjatê przeciwko katarom. Hrabia Tuluzy, Rajmund VI, który sprzyja³ im na podleg³ym mu obszarze, stawi³ opór krzy¿owcom, za co zosta³ w 1215 roku ekskomunikowany i pozbawiony swych w³o¶ci przez papie¿a. Z ramienia ko¶cio³a krucjacie przewodzi³ legat papieski Arnaud Amaury, opat z Cîteaux. 22 lipca 1209, kiedy to zdobyto Béziers, zamieszkane przez katolików i katarów, dosz³o do wyj±tkowo drastycznych wydarzeñ. W ko¶ciele ¶w. Marii Magdaleny wyr¿niêto w pieñ 7 000 ludzi, w tym mê¿czyzn, kobiety i dzieci. Na ulicach miasta zabito i okaleczono dalsze kilka tysiêcy. Arnaud zda³ Innocentemu III nastêpuj±c± relacjê: "Dzisiaj Wasza ¦wi±tobliwo¶æ, dwadzie¶cia tysiêcy mieszkañców wydano mieczowi, niezale¿nie od posady, wieku, czy p³ci"[1].(...)

Kres katarskiej religii nast±pi³ z upadkiem prowansalskiej niezale¿no¶ci. W wyniku organizowanych przez króla Francji, a wspieranych ideowo przez papie¿a wypraw krzy¿owych pod wodz± Szymona de Monfort hrabstwa na po³udniu dzisiejszej Francji zosta³y zaatakowane przez rycerstwo pochodz±ce g³ównie z pó³nocy kraju. Symbolicznym koñcem kataryzmu sta³o siê zdobycie przez krzy¿owców twierdzy Montsegur w 1244 r. i spalenie ukrywaj±cych siê tam "doskona³ych". Kres religii ludowej po³o¿y³a trwaj±ca przez dziesiêciolecia dzia³alno¶æ inkwizycji, kierowanej g³ównie przez dominikanów, oraz w³adzy ¶wieckiej wydaj±cej surowe wyroki od przepadku mienia, a na karze ¶mierci koñcz±c." - ¼ród³o Wiki

Pewnie w³adzom KK nie bardzo podoba sie ze gnoza powraca do ¶rodków masowego przekazu. Zawsze to oznacza ubytek we w³asnej owczarni. Dzisiaj naprzyk³ad dowiedzia³am sie dlaczego nalega sie na przywrócenie ¶w 3 Króli - ano aby wiecej wiernych uczeszcza³o na msze w tym dniu 'pracujacym'

===
Wracaj±c do Ewangelii Judasza, nie czuje satysfakcji. Od lat poczuwam sie w opozycji do Ko¶cio³a, ale skala opisanego b³edu, nawet i mnie zasmuca. Byæ mo¿e tekst trudno nazwaæ 'ewangeli±' jest ciut zbyt krótki. Jednakze zawsze jest jak±¶ relacj±, a wiek i tre¶æ jest zgodna z przekazem ¶wiêtego Ireneusza o gnostykach (ok. 180 roku po Chrystusie) pomimo ze odrzucony, jest autentyczny  Smutny Wczesnochrze¶cijañscy uczeni mieli do dyspozycji tysi±ce tekstów, by³o tak¿e 12 ucznów a za wiarygodne uznano tylko 4 realcje. Pozosta³e odrzucono. Byc moze odrzucono i t± relacje, z pewno¶ci± nie da³o jej sie dopasowac do Objawienia. Ale najsmutniejsze jest dla mnie to, ¿e czytaj±c ten apokryf po niemal XX wiekach, trudno zaprzeczyæ zapisanym w nim s³owom.


Dlatego aby poprawic sobie wybitnie niesympatyczny humor, postanowi³am doczytaæ wersje 'kosmiczn±' . Gdzie Immanuel prawi o 'proroku przysz³o¶ci' (zapewne Meier mia³ na my¶li swoj± osobê) i t³umaczy dlaczego ów prorok 'nie pokaza³ on tam wielkich znaków swojej mocy'. Czyli Immanuel mówi o przysz³o¶ci w czasie przesz³ym, wskazujac na to co sie nie zdarzy³o w³asnie w obecnej przysz³o¶ci.
Reszta tekstu w podobnym poplataniu z pomieszaniem  U¶miech
« Ostatnia zmiana: Styczeñ 06, 2010, 22:15:05 wys³ane przez Enigma » Zapisane
Val Dee
Go¶æ
« Odpowiedz #17 : Styczeñ 06, 2010, 22:29:11 »

Nie podwa¿am cierpienia katarów. Napisa³em tylko, ¿e gnostycyzm nadal istnieje i ma siê ca³kiem dobrze.

A wersja jest taka bardziej "komiczno-kosmiczna" Mrugniêcie
« Ostatnia zmiana: Styczeñ 06, 2010, 22:32:44 wys³ane przez Val Dee » Zapisane
arteq
Go¶æ
« Odpowiedz #18 : Styczeñ 06, 2010, 23:19:23 »

"Po raz pierwszy grupê katarów spalono na stosie w 1022 roku, za panowania i z rozkazu króla Francji Roberta II Pobo¿nego, mimo stanowczego sprzeciwu wielu biskupów. Trzeba podkre¶liæ, i¿ dzia³ania katarów doprowadzi³y do fali niepokojów o charakterze spo³eczno-politycznym i w³a¶nie ten fakt przes±dzi³ o podjêciu drastycznych kroków przez instytucje ko¶cielne. Kolejna wa¿na przyczyna zwalczania ruchu katarów by³a w pe³ni polityczna, gdy¿ Langwedocja nie stanowi³a w pocz±tku XII w. czê¶ci terytorium Francji.(...)
Czy mog³aby¶ rozwin±æ my¶l z uwzglêdnieniem wyt³uszczonych fragmentów? Trochê mi to nie wspó³gra, bo jest napisane z czyjego rozkazu i przy czyim sprzeciwie, a w kolejnym zdaniu akcje przypisywane s± oponentom.
Zapisane
Silver
Go¶æ
« Odpowiedz #19 : Styczeñ 07, 2010, 01:54:22 »

 My¶lê Enigmo, ¿e gnostycyzm i mistycyzm istnieje, ale nie w takiej formie jak kiedy¶.
Nie ma ju¿ co prawda misteryjnych szkó³ i uczniów, które mogliby¶my porównaæ do tamtych czasów.
Niemniej Katarowie reinkarnuj± tutaj i nie tylko Katarowie.  Mrugniêcie
« Ostatnia zmiana: Styczeñ 07, 2010, 02:01:13 wys³ane przez Silver » Zapisane
Thotal
Go¶æ
« Odpowiedz #20 : Styczeñ 07, 2010, 02:11:46 »

Silver,
zgadzam siê z Tob±, ja te¿ siê czujê "katarczykiem" U¶miech



Pozdrawiam - Thotal U¶miech
Zapisane
Kiara
Go¶æ
« Odpowiedz #21 : Styczeñ 07, 2010, 02:13:06 »

Silver,
zgadzam siê z Tob±, ja te¿ siê czujê "katarczykiem" U¶miech



Pozdrawiam - Thotal U¶miech


dobrze ze nie zakatarzony sie czujesz.....

Kiara U¶miech U¶miech
« Ostatnia zmiana: Styczeñ 07, 2010, 02:14:14 wys³ane przez Kiara » Zapisane
Thotal
Go¶æ
« Odpowiedz #22 : Styczeñ 07, 2010, 02:31:10 »

Wola³bym byæ zaKatarzyniony Du¿y u¶miech
i chocia¿ niektórzy mówi± "mi³e Kasie"... to wcale nie wierzê tym wszystkim grom w pó³s³ówka Mrugniêcie


Pozdrawiam - Thotal U¶miech
Zapisane
Enigma
Go¶æ
« Odpowiedz #23 : Styczeñ 07, 2010, 20:42:02 »

Nie podwa¿am cierpienia katarów. Napisa³em tylko, ¿e gnostycyzm nadal istnieje i ma siê ca³kiem dobrze.

A wersja jest taka bardziej "komiczno-kosmiczna" Mrugniêcie

To co napisa³e¶ by³o bardzo dwuznaczne i jesli kto¶ nie zna³ historii jak zakoñczyli sw± dzia³alno¶æ katarzy, móg³ odnie¶æ mylne wra¿enie ze stan ten trwa nieprzerwanie do dzi¶. Po za tym porównuj±c przybli¿on± liczbe wyznawców chrze¶cijañstwa 2,1 mld (1/3 mieszkañców ziemi) to jaki u³amek promila stanowi± wyznawcy gnozy? I która z tych religii ma sie naprawdê "dobrze"? Czy nie jest hipokryzj± mówienie w ten lakoniczny sposób o od³amie fizycznie wyniszczonym, przez hybryde która opanowa³a nasz ¶wiat?

Czy mog³aby¶ rozwin±æ my¶l z uwzglêdnieniem wyt³uszczonych fragmentów? Trochê mi to nie wspó³gra, bo jest napisane z czyjego rozkazu i przy czyim sprzeciwie, a w kolejnym zdaniu akcje przypisywane s± oponentom.
Niestety ale nie mogê, gdy¿ nie jestem autorem tekstu, poda³am ¼ród³o - Wiki. Je¶li masz zastrze¿enia co do tre¶ci przytoczonego fragmentu, mo¿esz zg³osiæ swoje zastrze¿enia tutaj -> http://pl.wikipedia.org/wiki/Katarzy
O Katarach nie mam zamiaru sie rozwodzic gdy¿ temet ten rozpoczo³ Vall Dee, moze wiec on ma g³ebsze przemy¶lenia.

A wracaj±c do wersji "komiczno-kosmicznej" gdzie Immanuel oczywi¶cie nie umar³ na krzyzu, tylko wyglada³ ¿e umar³, bo grota w którym go z³o¿ono (zapewne w stanie ¶mierci klinicznej) mia³a dwa wyj¶cia, o czym star¿nicy pilnuj±cy wej¶cia nie wiedzieli...W Epilogu znajduje sie wazna informacja:

Z powodu nieoczekiwanej utraty oryginalnych zwojów, przepad³ niestety jedyny dowód.
koñ by siê u¶mia³...
Zatem niemiecka wersja przedstawia produkt, którego styl i struktura zdañ w 80% zosta³a osi±gniêta przez Eduarda A. Meiera, podczas gdy pozosta³e 20% nale¿y rozpatrywaæ jako nale¿y rozpatrywaæ jako wysi³ek translatorski Isy Rashida.
   
St±d pewnie zaleg³y siê tu zwroty: biuro podatkowe, pracownicy, sterylizacja, do¿ywotnie zamkniecie, rozszyfrowane, spo³eczo¶ci prawne, interpretacje, irracjonalno¶æ, populacja...

Wszystkiemu jak zawsze winny jest Izrael (chociaz Judaszów by³o dwóch i jak dalej sie dowiadujê, ten prawdziwy cierpi niewinnie)
X
27. „Wielu ludzi z Izraela bêdzie potêpionych do koñca ¶wiata i nigdy nie znajd± pokoju."

Ale Jmmanuela wysy³aj±c uczniów w ¶wiat radzi im:
28. „Oto, jak owce miêdzy wilki wysy³am was miêdzy ignorantów i idolizuj±cych. B±d¼cie zatem m±drzy jak wê¿e i niewinni jak go³êbie."

XII
Jezus o gejach... zdradza ¿e woli lesbijki
„6. „Je¶li dwóch mê¿czyzn k³adzie siê razem do ³ó¿ka, bêd± ukarani, gdy¿ ci zawodni nie s± warci ¿ycia i jego praw i zachowuj± siê heretycko; zatem te¿ bêd± kastrowani, wydalani i wygnani przed lud¼mi.
7. „Jednak¿e je¶li dwie kobiety k³ad± siê razem do ³ó¿ka, nie bêd± ukarane, gdy¿ nie pogwa³caj± one ¿ycia i jego praw, gdy¿ nie zap³adniaj± one lecz nosz±. "
Btw, pogl±d sprzeczny z islamem, który homoseksualizm mêski i zeñski traktuje w jednej kategorii.

O seksie  Jêzyk
11. „Ktokolwiek pob³a¿a sobie w seksie pozama³¿eñskim, w imiê zap³aty czy przyjemno¶ci, bêdzie kastrowany, b±d¼ sterylizowany, wydalony i wygnany przed lud¼mi. "

Hm, prawa staro¿ytnych by³y do¶c surowe. Najczesciej stosowano kare ¶mierci nie s³ysza³am o ‘do¿yw zamknieciu’ – to termin i prawo jaknajbardziej wspó³czesne.

O równouprawnieniu Mrugniêcie
25. „Znie¶cie egzekwowanie starego prawa, które podporz±dkowuje kobietê mê¿czy¼nie, gdy¿ jest ona osob± tak± jak mê¿czyzna, o równych prawach i zobowi±zaniach."

Ale zaraz dowiaduje sie jest warta kobieta?
27. „Ta warto¶æ bêdzie obliczona tak by wymaga³a sto sztuk srebra za ka¿dy rok wieku kobiety, je¶li z jej zdrowiem jest wszystko w porz±dku. Bêdzie wiêc zatem oceniona wed³ug jej wiedzy, umiejêtno¶ci i si³y. "
Czy mi siê wydaje, czy ten akapit sam sobie zaprzecza?

Wiec zanim ma³¿eñstwo bêdzie zawarte
30. „Zgoda ma³¿eñska pomiêdzy mê¿czyzn± i kobiet± zostanie zawarta, jedynie gdy zostanie zap³acona cena za kobietê."

35. „Je¶li wszystko bêdzie tak czynione i przestrzegane, sprawiedliwo¶æ i pokój zejdzie na ca³y rodzaj ludzki, a ¿ycie zostanie zachowane.”
No jak¿eby inaczej Chichot Chichot

XIII
Jezus modyfikuje 3 przykazanie:
11. „Wiêc Sabat jest dniem jak ka¿dy inny dzieñ, w czasie którego codzienne prace mog± byæ wykonywane."

A to dlatego ze...
12. „Ludzie s± stworzeniami z w³asnymi ¿yczeniami; wiêc oni sami s± panami nad Sabatem, tak jak zosta³o to zapisane w tych staro¿ytnych pismach i prawach, które nie zosta³y sfa³szowane przez fa³szywych proroków, zniekszta³caj±cych pisma i faryzeuszy.”

Wiec cz³owiek sam jest Panem swojego ¿ycia ..ok. Ale je¶li idzie o Judasza sprawa wygl±da ju¿ inaczej Mrugniêcie
XIV
2. Jednak¿e Judasz Iskariota sta³ siê nielojalnym wobec nauk Jmmanuela i ¿y³ jedynie dla w³asnego zadowolenia.


Bo tak naprawdê Judaszów jest dwóch (a mo¿e wiecej?)
9. "Lecz on przemówi³, „Zaprawdê, zaprawdê, powiadam ci, Judaszu Iskarioto, bêdziesz musia³ wycierpieæ znacznie wiêksze z³o od zwyk³ej straty swoich pism o moim nauczaniu i ¿yciu.
10. „Przez ponad dwa tysi±ce lat bêdziesz b³êdnie oskar¿any o zdradê wobec mnie, gdy¿ Szymeon faryzeusz tego chce.
11. „Lecz to jego syn Juda Ihariot jest prawdziwym winowajc±, gdy¿ tak jak i jego ojciec, Szymeon Ihariot jest on faryzeuszem, który nastaje na moje ¿ycie.

14. „Zaprawdê, powiadam ci, z pewno¶ci± mu siê to uda i przez dwa razy po tysi±c lat bêdziesz musia³ niewinnie p³aciæ za to karê; w rezultacie zostaniesz mêczennikiem."
Chwalebne

15. „Lecz zapisz moje nauki i historiê mojego ¿ycia innym razem, gdy¿ przyjdzie czas, za dwa razy po tysi±c lat, kiedy twoje pisma zostan± ujawnione.
16. „Do tego czasu nauki moje bêd± fa³szowane i obróc± siê w z³owrogi kult, który spowoduje rozlew mnóstwa ludzkiej krwi,

20. „Lecz ty, Judaszu Iskarioto, do tego czasu bêdziesz niewinnie l¿ony jako mój zdrajca i tak potêpiony, w rezultacie oszukañczo¶ci g³ównych kap³anów i ignorancji ludzi.
21. „Lecz nie zwracaj na to uwagi, gdy¿ nauki o prawdzie wymagaj± ofiar które musz± byæ poczynione. "

Znowu te ‘konieczne ofiary’ Zapewne ofiar± niesprawiedliwego oskar¿enia Judasza jest sam wystepny Izrael. Jednak to z³owrogi kult, który oskar¿y Judasza ma utopiæ ¶wiat we krwi. Zaczyna mi siê to mieszaæ

28. „Oni jednak nie s± czê¶ci± tego miotu wê¿y i ¿mij, którzy oddali siê fa³szywej Judaistycznej wierze,
29. „fa³szywym wierzeniom i fa³szywym naukom, które przejêli od Moj¿esza, który z kolei skrad³ je Egipcjanom. "

Eh, próba wprowadzenia przez Echnatona monoteizmu zakoñczy³a siê fiaskiem a jego miasto el-Amarna w którym dawni bogowie mieli zostaæ zapomnieni, w nied³ugim czasie poch³one³a pustynia. Przypuszcza siê nawet ze monoteizm faraon ten zaczerpno³ od ¿ony, która po ¶mierci córek mia³a go ponoæ opu¶ciæ, wracaj±c do swego ludu.

XV
76. „Nowy prorok tej odleg³ej przysz³o¶ci, nie bêdzie posiada³ tak wiele si³y i mocy nad z³em i chorob±.
77. „Lecz jego wiedza przewy¿szy moj±, a jego ujawnienie moich prawdziwych nauk, wstrz±¶nie podstawami ca³ej Ziemi, gdy¿ w jego czasach ¶wiat bêdzie zalewany moimi naukami, zafa³szowanymi przez zniekszta³caj±cych pisma i ¿yæ bêdzie w fa³szywych kultach religijnych przynosz±cych ¶mieræ."

Billy niechybnie przepowiedzia³ swoje nadejscie Jêzyk

80. „Jednak przed koñcem dwakroæ tysi±ca lat ten nowy prorok ujawni moje niezafa³szowane nauki niewielkiej grupie, tak jak i ja nauczam m±dro¶ci, wiedzy i praw ducha i Stworzenia ma³e grupy zaufanych przyjació³ i uczniów. 
83. I z powodu ich lekcewa¿enia dla prawdy nie pokaza³ on tam wielkich znaków swojej mocy, ani nie przekaza³ swej wielkiej m±dro¶ci"
Cwane...i naiwne. jakby kto¶ pisa³e ten tekst dla gromady dzieciaków

XVII
Nowa wyk³adnia 4 przykazania?

4. „Moj¿esz powiedzia³, zgodnie z prawami ludzko¶ci, ‘Musicie szanowaæ swego ojca i matkê, a ci co niesprawiedliwie znies³awi± swego ojca i matkê umr±.’
5. „Nauk± praw Stworzenia jest to: Bêdziesz szanowa³ swego ojca i matkê, lecz ktokolwiek nie uszanuje swego ojca i matki bêdzie usuniêty z rodziny i ze spo³eczno¶ci prawych.
6. „Lecz wy uczycie, ‘Powiedzcie to waszemu ojcu czy matce: Dok³adam siê do kultu religijnego, to co wam zawdziêczam, zatem nie jestem d³u¿ej wam zobowi±zany.
7. „Zatem ¼le uczycie, ¿e ludzie nie potrzebuj± d³u¿ej czciæ swego ojca i matki. Tak przehandlowali¶cie prawa Stworzenia za wasze w³asne statuty i chêæ w³adzy."

Tu mam nielada problem, sensu bowiem tego nijak nie rozumiem...
Zapisane
Val Dee
Go¶æ
« Odpowiedz #24 : Styczeñ 07, 2010, 20:45:39 »

Oj daj ju¿ spokój - ka¿dy nawet podstawowo wykszta³cony cz³owiek wie jak skoñczyli katarzy.
A gnoza obecnie jest bardzo popularna w wersji niu ejd¿ ;P temu te¿ chyba nikt nie zaprzeczy

Bêd±c sprawiedliwym to na chrze¶cijan te¿ nie wolno pisaæ "dwuznacznych" tekstów bo na pocz±tku naszej ery byli po prostu mordowani i prze¶ladowani (teraz te¿ s±)?
Zapisane
Strony: [1] 2 |   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap

Strona wygenerowana w 0.038 sekund z 20 zapytaniami.

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

maho granitowa3 opatowek ostwalia phacaiste-ar-mac-tire