Bardzo lubie Ofre Haza , szkoda ze juz nie zyje , ze nie zaspiewa nam pieknem swojej istoty.
Yerushalaim Shel Zahav (Jerusalem of Gold) Ofra Haza translations in the description http://www.youtube.com/watch?v=6_rCOTYbT-0Co to jest Swieto Chanuki?
Swieto wiecznego swiatla.
Zapalamy te ¶wiat³a ( ha-nerot-halalu) ze wzglêdu na cuda, zwyciêstwa i wszechmocne czyny , których Ty dokona³e¶ dla naszych ojców przez Twych ¶wiêtych kap³anów. W ci±gu wszystkich o¶miu dni Chanuki ¶wiat³a te s± po¶wiêcone i nie wolno
nam ich u¿ywaæ , wolno nam tylko na nie patrzeæ , aby dziêkowaæ Imieniu Twemu za Twe cuda, Tw± pomoc i Twe wszechmocne czyny.
( Modlitewnik)
Chanuka Sameach!!!
Powy¿szy hymn , który ¶piewamy podczas zapalania ¶wiate³ek , dopiero pod koniec XIII wieku zosta³ w³±czony najpierw do modlitewników niemieckich - o co zadba³ rabbi Meir z Rotenburga (zm.1293) a nastêpnie równie¿ do sefardyjskich.
Ka¿dego roku w porze najkrótszych dni , kiedy ciemno¶æ trwa d³u¿ej ni¿ jasno¶æ , przez osiem dni zapalamy ¶wiate³ka ¶wiecznika chanukowego (chanukija) , ¶piewamy pie¶ni o ocaleniu i cudach , jakie Bóg uczyni³ naszym przodkom , gdy znalezli siê w wielkiej biedzie i niewoli. Podczas tych dni zakaz pracy nie obowi±zuje , tote¿ nie maj± one charakteru ¶wi±tecznego.
Po po³udniu jednak, o zachodzie s³oñca , gdy zapalaj± siê ¶wiece , rodzi siê i¶cie ¶wi±teczny nastrój.
Chanuka jest ¶wiêtem ¶wiat³a i radosci, cieszymy siê z tego , ¿e ¶wiat³o rozprasza ciemno¶æ.
A ¶wiat³o to przecie¿ Nauka, Prawo, wieczny ogieñ siedmioramiennego ¶wiecznika, ktory w hejchal, ¶wietym obszarze ¶wiatyni w Jerozolimie , pali siê jako znak najwy¿szej Obecno¶ci.
S³owo chanuka oznacza "inauguracjê, po¶wiêcenie" . ¦wiat³o Chanuki , ustanowiono w 164r.p.n.e. , aby upamiêtniæ
zwyciêskie powstanie Machabeuszy przeciwko hellenistycznym w³adcom , usuniêcie pogañskiego kultu ze zbezczeszczonej
¦wi±tyni w Jerozolimie i ponowne po¶wiecenie jej Jedynemu Stwórcy dwudziestego pi±tego dnia miesi±ca kislew (grudzieñ).
W II w.p.n.e.w³adzê nad Jude± sprawowa³a syryjska ga³±z helleñskich diadochów , zwanych Seleucydami. ¯ydowska ludno¶æ Judei by³a bardzo zwa¶niona , sprzeczne orientacje podzieli³y nawet ród arcykap³anów. Niektórzy z jego cz³onków podobnie jak spore grupy najwy¿szej warstwy spo³eczeñstwa , ulegli fascynacji kultur± helleñsk± , chcieli zmieniæ Jerozolimê w swojego rodzaju polis i wprowadziæ hellenistyczne nowinki, tote¿ popierali obce panowanie.
Z drugiej strony chasidim, "ludzie pobo¿ni" , i uczeni w Pi¶mie stworzyli ruch skierowany przeciw zhellenizowanym warstwom i zwalczali odszczepieñców.
Z kolei pomniejsze grupki , takie jak esseñczycy, izolowa³y siê prowadz±c surowy i czysty i ich zdaniem jedynie zgodny z Bibli± tryb ¿ycia.
Seleucydzi usi³owali narzuciæ przemoc± hellenistyczn± cywilizacjê , przy czym król Antioch IV Epifanes (175 -164 r.p.n.e.) wype³nia³ to zadanie z bezwzglêdnym okrucieñstwem, zak³adaj±c , ¿e znajdzie oparcie dla swoich dzia³añ w ¿ydowskim stronnictwie proseleuckim. Kaza³ prze¶ladowaæ i torturowaæ i zabijaæ wszystkich , ktorzy ¿yli zgodnie z nakazami ¿ydowskiego Prawa.
Kiedy Antioch zaj±³ Jerozolimê , aby wesprzeæ "stronnictwo reform" , walka religijna osi±gnê³a apogeum.
Antioch posun±³ siê jednak za daleko. Dwudziestego pi±tego dnia miesi±ca kislew zbezcze¶ci³ ¦wi±tyniê, ka¿±c rozbiæ siedmioramienny ¶wiecznik i gasz±c wieczne ¶wiat³o , Wielk± ¦wi±tyniê po¶wiêci³ Zeusowi i wprowadzi³ nowy obcy kult.
Wszystko to przyspieszy³o wybuch zbrojnego powstania .
Po latach cierpieñ poddañstwa i prze¶ladowañ ¿ydowski lud wznieci³ bunt pod przewodem rodu Hasmoneuszy nazywanych równie¿ Machabeuszami. By³o to powstanie chlopskie , które rozprzestrzeni³o sie z Modiin , wioski po³o¿onej na Nizinie Judzkiej na po³udniowy zachód od Jerozolimy.
Wywodzacy siê z rodu kap³añskiego stary Matatiasz i jego piêciu synów zorganizowali i przeprowadzili powstanie przeciw obecnej w³adzy , bêd±ce równocze¶nie wojn± domow± .
Walka o niezale¿no¶æ polityczn± trwa³a piêæ lat, ale zakoñczy³a siê zwyciêstwem: w 164 r.p.n.e. armia Machabeuszy wkroczy³a do Jerozolimy i odbi³a ¦wi±tyniê.
Oto relacja przekazana w Pierwszej Ksiêdze Machabejskiej ( 4,36-39):
.......
Efrat Gal-Ed
Ksiega ¶wi±t ¿ydowskich.
Ofra Haza on Kid's show - A Hanuka Song http://www.youtube.com/watch?v=1ES27H2T6bs&feature=related