Maski zapomnienia: Twarze z Belmezsobota, 17 wrze¶nia 2011 00:00
Pewnego letniego dnia w 1971 r. w domu Marii Gómez przy ul. Rodrigueza 5 w ma³ym andaluzyjskim miasteczku Belmez de la Moraleda, na kamiennej ¶cianie w kuchni pojawi³a siê tajemnicza twarz – przypominaj±cy malunek „nadprzyrodzony” wizerunek, których wkrótce zaczê³o przybywaæ. Niszczone wykwita³y ponownie na kamieniach i betonowej posadzce Kiedy pod pod³og± domu odkryto ko¶ci sugeruj±ce, ¿e stan±³ on na miejscu czyjego¶ pochówku pojawi³a siê nadzieja, ¿e tajemniczy fenomen ustanie. Tak siê jednak nie sta³o, a twarze nêka³y rodzinê nawet po ¶mierci seniorki rodu, która wed³ug badaczy by³a medium, dziêki któremu tajemnicze wizerunki przybiera³y realn± postaæ. Choæ sceptycy widzieli w tym do¶æ toporne oszustwo, parapsychologowie nazywali Belmez „najciekawszym wydarzeniem stulecia”, ale nigdy nie wysunêli okre¶lonych wniosków w tej sprawie…
____________________
Scott Corrales & Patricia HervÃas
40 lat temu, 23 sierpnia 1971 r. po miasteczku Belmez de la Moraleda w po³udniowej Hiszpanii niczym piorun przemknê³a dziwna wie¶æ o twarzach, które pojawi³y siê w kuchni domu przy ul. RodrÃgueza 5, w którym mieszka³a MarÃa Gómez Cámara i jej rodzina. Wkrótce wie¶æ rozesz³a siê daleko poza granice miasteczka zagubionego w masywie Sierra Mágina i sta³a siê zal±¿kiem jednej z najbardziej fascynuj±cych historii z dziedziny parapsychologii. Przez kolejne dziesiêciolecia tysi±ce ludzi pielgrzymowa³o do Belmez, aby podziwiaæ „Dom twarzy”. Na pod³odze widaæ by³o ponad 20 groteskowych twarzy oraz cia³o nagiej kobiety, które przypomina³y rysunki Picassa. Do tej pory zjawisko to pozostaje pozbawione wyja¶nieñ.
Pojawia siê pierwsza twarz Maria Gómez - gospodyni domu przy ul. Rodrigueza 5, w którym w 1971 r. pojawi³y siê twarze z Belmez. Wed³ug niektórych opinii, to jej nie¶wiadome zdolno¶ci mediumistyczne t³umaczy³y ich powstanie.Pierwsza z twarzy pojawi³a siê na kamiennym piecu pani Gómez, w postaci plamy, która nie przyci±ga³a zbyt wielkiej uwagi w domu, który zd±¿y³ popa¶æ w ruinê. Wkrótce jego mieszkañcy zaczêli jednak dostrzegaæ w plamie twarz mê¿czyzny, którego wyrazisto¶æ rysów nieco ich przerazi³a. Jedno z dzieci pani Gómez zdecydowa³o siê zniszczyæ straszny wizerunek, skuwaj±c go kilofem i zasklepiaj±c betonem.
Chaos zapanowa³ w domu kiedy okaza³o siê, ¿e kilka tygodni pó¼niej, na niedawno po³o¿onym tynku pojawi³a siê kolejna wyra¼na twarz, któr± wkrótce umieszczono za szybk± a w celu jej udokumentowania wezwano miejscowego fotografa. Kolejne zdjêcia wykazywa³o, ¿e dziwaczny wizerunek rozwija³ siê i wykazywa³ coraz wiêksz± ilo¶æ szczegó³ów, po czym zblad³ i zosta³ wch³oniêty przez ok³adzinê.
Zgodnie z relacj± pani Gómez, w przypadku twarzy materializuj±cych siê w jej domu najpierw pojawia³y siê oczy, nastêpnie nos, a dopiero potem szczegó³y takie jak zarost, usta czy podbródek. Wszystkie pojawia³y siê powoli, z dnia na dzieñ, tworz±c niekiedy wizerunki, jakich nie powstydzi³by siê malarz.
Sensacja wokó³ nich rozros³a siê do tego stopnia, ¿e musia³a interweniowaæ w³adza, a gospodyni domu sprzedaj±ca zdjêcia z twarzami oskar¿ona zosta³a o mistyfikacjê w celach zarobkowych. Wraz z pojawieniem siê zwolenników prawdziwo¶ci tego zjawiska, jak i sceptyków, zaistnia³o nawet zagro¿enie bezpieczeñstwa dla mieszkañców, a funkcjonariusze hiszpañskiej Guardia Civil stacjonowali w kuchni maj±c za zadanie baczyæ, czy cz³onkowie rodziny nie dopuszczaj± siê oszustwa. Inni policjanci mieli za zadanie zniechêcaæ innych mieszkañców do odwiedzin „Domu twarzy”.
Dwaj stra¿nicy nie spodziewali siê zapewne tego, co odkryli pewnego ranka, widz±c nowe twarze w otoczeniu wiêkszej, wszystkie ukryte za grub± tafl± ochronnego szk³a. Ich relacja u prze³o¿onych spowodowa³a zamieszanie, a historia o twarzach z Belmez trafi³a na pierwsze strony gazet w Hiszpanii.
Wyblak³y wizerunek d³ugow³osej kobiety z Belmez. Jednym z argumentów przeciw prawdziwo¶ci tego zjawiska by³a kwestia pareidolii, a wiêc dopatrywania siê znanych cz³owiekowi wzorów (g³ównie twarzy) w przypadkowych uk³adach t³a. W Belmez twarzy by³o jednak zbyt du¿o...Miejscowe w³adze zadecydowa³y, ¿e jedynym sposobem na opanowanie sytuacji bêdzie pozbycie siê wizerunków, poprzez usuniecie kamiennej p³yty pod³ogowej, na której siê pojawia³y. Historycy odkryli wkrótce, ¿e w XIX w. na miejscu, gdzie sta³ dom Gómezów mie¶ci³ siê dom publiczny, którego w³a¶ciciel mordowa³, jak mówi³a legenda, dzieci prostytutek.
Ten brutalny fakt potwierdzi³o znalezisko pod kuchenn± pod³og±, gdzie odkryto znaczne sk³adowisko ludzkich ko¶ci. Analiza kamienia nie wykaza³a jednak ¶ladów farby, co pogrzeba³o wyja¶nienia sceptyków. Szcz±tki usuniêto, a pod³ogê u³o¿ono na nowo, jednak ju¿ kilka dni pó¼niej pojawi³o siê na niej co¶ rodem z dzie³ Poe’go lub Lovercrafta.
Na posadzce zaczê³a formowaæ siê kolejna twarz. Migiel Pereira, syn w³a¶cicielki domu, by³ tak tym faktem przera¿ony, ¿e postanowi³ j± skuæ i wyrzuciæ. Efektem tego by³o pojawienie siê kolejnej twarzy, tym razem w towarzystwie u¶miechniêtego kobiecego oblicza. W ci±gu nastêpnych tygodni pojawi³o siê osiem innych wizerunków.
Badacze przybywaj±German de Argumosa (1921-2007) - pisarz i dziennikarz, jeden z prekursorów badañ parapsychologicznych w Hiszpanii.Incydent w Belmez zwróci³ do tego czasu uwagê uczonych. Germán de Argumosa, który wpl±ta³ w badanie sprawy Hansa Bendera (s³ynnego niemieckiego parapsychologa, który nazwa³ sprawê „najbardziej znacz±cym parapsychologicznym przypadkiem wieku”), odwiedzi³ miasteczko w listopadzie 1971 r. wraz z grup± uczonych. Argumosa i jego ekipa sfotografowali Dom twarzy, dokonali pomiarów i byli ¶wiadkami zniszczenia jeszcze jednego z wizerunków. Pozbywanie siê ich by³o syzyfow± prac± i do po³owy miesi±ca nowe twarze zape³ni³y miejsca usuniêtych, choæ by³o od nich mniej wyra¼ne.
Burza opinii, która rozgorza³a na temat wydarzeñ w domu przy ul. RodrÃgueza 5 by³a niemniej przera¿aj±ca ni¿ to, co dzia³o siê wewn±trz. Cywilny zarz±dca prowincji Jaén, w którym le¿y Belmez, okre¶li³ warunki pobytu ekipy badawczej ¿±daj±c od de Argumosy raportu na temat tych wydarzeñ. Jego wnioski mówi³y, ¿e przyczyn± pojawiania siê wizerunków by³ nikt inny jak pani Gómez, której trudna natura pasowa³a do profilu osób, przez które manifestuje siê zjawisko poltergeista (niem. ha³a¶liwego ducha, choæ samo zjawisko nie ma z za¶wiatami nic wspólnego). Ponura spu¶cizna tego miejsca dodawa³a sprawie kolorytu i byæ mo¿e w jaki¶ sposób wp³ynê³a na rozwój tych wydarzeñ. Dla innych pro¶ci rolnicy nie byli w stanie oszukaæ naukowców na d³u¿sz± metê.
Co ciekawe, nagrania EVP wykonane przez parapsychologów wskazywa³y na burzliw± przesz³o¶æ tego miejsca. Wed³ug relacji, na jednym z nich s³ychaæ by³o g³os mówi±cy: „To brama do piek³a”. Szczegó³owa analiza nagrañ towarzyszy³a raportowi dla lokalnych w³adz. Miejscowa gazeta umie¶ci³a artyku³ pt. „Twarze przemówi³y”, a Rafael Alcalá – reporter dziennika z Jaén napisa³ relacjê, w której mówi³ o tym, ¿e by³ ¶wiadkiem pojawienia siê twarzy.
W 1972 r. hiszpañski rz±d postanowi³ zakoñczyæ sprawê Belmez. Miejscowa gazeta otrzyma³a list wzywaj±cy burmistrza do ostatecznego rozprawienia siê z k³opotliw± sytuacj± pod gro¼b± uznania go przez lokalne struktury partyjne za cz³owieka nieodpowiedniego do pe³nienia urzêdu. Oczywi¶cie ca³ej sprawie ukrêcono przys³owiowy „³eb” i przypomniano sobie o niej dopiero po latach. Manuel Carballal, badacz zjawisk niezwyk³ych, odwiedzi³ Belmez stwierdzaj±c: - Kiedy tam by³em, mia³em mo¿liwo¶æ obejrzenia zdjêæ wykonanych przez Towarzystwo Parapsychologiczne pó³ roku wcze¶niej. Je¶li na³o¿ymy na siebie zdjêcia twarzy z kolejnych lat zauwa¿ymy powoln± ewolucjê ich cech.
Nie wszyscy wierzyli jednak, ¿e w Belmez dochodzi do fali zjawisk nadprzyrodzonych. Znany w Hiszpanii sceptyk, Félix Ares de Blas, wyrazi³ opiniê, wedle której to pani Gómez odpowiedzialna jest za wywo³anie sensacji, która jednak wymknê³a siê spod kontroli. José MartÃnez Romero, autor jedynej napisanej na temat tego zjawiska ksi±¿ki (nie pokusi³ siê o ni± nawet de Argumosa) wierzy³, ¿e to co dzia³o siê w Belmez mia³o znamiona prawdziwo¶ci, jednak zainteresowanie pani Gómez sprawami finansowymi sprawi³o, ¿e utraci³ zainteresowanie t± spraw±.
Wizerunki z posadzki w Domu Twarzy przy ul. Rodrigueza 5 w Belmez. Jak widaæ, by³y one bardzo zró¿nicowane.W wywiadzie przeprowadzonym dla madryckiego radia, burmistrz Belmez, Donato Hervás wyja¶ni³, ¿e miejscowi przez lata nauczyli siê ¿yæ z tym do¶æ niecodziennym zjawiskiem, uznaj±c je za co¶, czego nie da siê unikn±æ. Jak przyzna³, dla wielu osób twierdzenie, ¿e twarze by³y efektem dzia³ania oszustów, by³o niczym osobista uraza.
W latach 90-tych XX w. to senne hiszpañskie miasteczko sta³o siê znane raz jeszcze. Pierwszym powodem by³o o¿ywienie siê zainteresowania nowej generacji parapsychologów faktem, i¿ od czasu badañ de Argumosy w Domu twarzy nie próbowano innych zabiegów dokumentacyjnych. Drugi powód wi±za³ siê z faktem, i¿ wraz z biegiem lat, twarze stawa³y siê coraz mniej wyra¼ne a wiele z nich zniknê³o zupe³nie.
Nawiguj±c po innym wymiarzeW sierpniu 1995 r. w bibliotece w Belmez zorganizowano wystawê pt. „Nawiguj±c po innych wymiarach”, na której znalaz³y siê zdjêcia, informacje i dokumenty na temat manifestacji twarzy w domu pani Gómez. Organizatorem by³o Towarzystwo Parapsychologiczne z Puerto Real, które nadal interesowa³o siê t± tajemnic±, a wystawa stanowi³a „kompilacjê wydarzeñ, analiz i twarzy, które pojawia³y siê w toku lat”. Sebastián RodrÃguez – wydawca „Mundo Paranormal” zauwa¿y³, ¿e przedsiêwziêcie to mia³o niezwyk³y charakter, podobnie jak sama sprawa twarzy, która trwa³a przez lata i by³a dostêpna dla ka¿dego zwiedzaj±cego, co stawia³o j± jako unikat po¶ród innych paranormalnych fenomenów.
Choæ z biegiem lat liczba wizerunków ustosunkowa³a siê na poziomie jednocyfrowym, wed³ug RodrÃgueza, „nawet gdyby pozosta³a tylko jedna twarz, Belmez by³oby warte badañ”.
Coraz bledsze twarze oraz ¶mieræ MarÃa Gómez w lutym 2004 r. nie oznacza³y jednak koñca tej historii, a wrêcz przeciwnie, pojawi³y siê w niej nowe elementy, które zaskoczy³y parapsychologów m³odszej generacji. Wydawa³o siê bowiem, ¿e twarze wyemigrowa³y z ul. RodrÃgueza do miejsca, gdzie pani Gómez spêdzi³a swoje ostatnie lata. Patricia HervÃas – badaczka zjawisk niezwyk³ych a tak¿e producent programu radiowego „Enigmas I Misteris”, mia³a mo¿liwo¶æ odwiedzenia Belmez i przyjrzenia siê ostatniej manifestacji twarzy.
Nowe twarze na nowy wiek Wizerunek kobiety w k±cie Domu TwarzyW chwili pojawienia siê nowych twarzy w okolicach domu przy ul. 5 RodrÃguez zgromadzi³ siê t³um zachêcony pog³oskami, ¿e twarze s± tak samo widoczne i „¿ywe” jak w latach 70-tych. Na ulicy Cervantesa, gdzie ostatnie lata ¿ycia spêdza³a pani Gómez, grupa badaczy z SEIP (Sociedad Española de Investigaciones ParapsÃcológicas, pol. Hiszpañskiego Towarzystwa Badañ Parapsychologicznych) odkry³a 21 nowych twarzy, na których od razu skoncentrowa³a siê uwaga miejscowej spo³eczno¶ci.
Nowy Dom twarzy przy ul. Cervantesa jest przestrzenny, choæ leciwy. Wizerunki pojawi³y siê na betonowej pod³odze na trzecim piêtrze i sk³ada³y siê z ³atwo rozpoznawalnych wzorów o ró¿nych rozmiarach. Felipa Gómez, siostrzenica Marii, ujawni³a co sta³o siê ze starym domem: - Stoi on pusty. To prawda, ¿e jaki¶ czas temu wynajêto go grupie imigrantów, których badacze staraj± siê zlokalizowaæ. Wed³ug pog³osek, para ta zdola³a wykonaæ kilka ciekawych zdjêæ przy pomocy telefonu komórkowego. Na pierwszym widaæ twarz na bia³ym t-shircie, na drugim na ¶cianie domu.
21 wrze¶nia 2004 r. na miejscu zjawi³ siê Pedro Amorós z SEIP. – Zaczêli¶my szukaæ twarzy i nagle znale¼li¶my co¶, co na ni± wygl±da³o w jednym z rogów pokoju. Podekscytowani, skropili¶my pod³ogê wod± i twarze zaczê³y siê pojawiaæ. Cztery godziny pó¼niej, kiedy pod³oga wysch³a, twarze zaczê³y ¿yæ…- mówi³.
Eksperci przez d³ugi czas uwa¿ali, ¿e wilgoæ jest niezbêdna w manifestacji twarzy z Belmez. W ich przypadku beton stanowi no¶nik, za¶ Maria Gómez dysponowaæ mia³a „psychiczn± energi±” wzbudzaj±c± pojawianie siê twarzy. Problem pojawi³ siê jednak, kiedy zabrak³o domniemanego „medium”, a wiêc po ¶mierci pani Gómez.
Parapsychologowie nie byli pewni, co do wyja¶nieñ tego zjawiska. Jeden z nich, Lorenzo Fernández, przyzna³: - Je¶li mia³bym wysun±æ jakie¶ wyja¶nienie, to przytoczê fakt, ¿e MarÃa Gómez spêdzi³a w tym domu [przy ul. Cervantesa] czê¶æ swojej m³odo¶ci – najbardziej traumatyczny okres w jej ¿yciu. Jest mo¿liwe, ¿e dosz³o tu do swego rodzaju „impregnacji” miejsca.
Jedna z nowych mêskich twarzy w domu przy ul. Cervantesa.Luis Mariano Fernández, kolejny parapsycholog, zauwa¿y³: - W¶ród s³ów, które MarÃa przekaza³a mi ze szpitalnego ³ó¿ka na dwa czy trzy dni przed zgonem, by³o zdanie: „Mo¿ecie zamkn±æ mnie w trumnie, zabraæ z domu, ale moje twarze pozostan± ze mn±.” Wygl±da na to, ¿e odesz³a ona w stanie niepokoju…
Zwi±zek nowych twarzy z Belmez z MarÃa Gómez opiera³ siê o jeszcze jeden fakt. 88 procent wizerunków by³ podobnych do niej. Warto dodaæ, ¿e po jej ¶mierci dom przy ul. RodrÃgueza, a wiêc pierwotne miejsce wystêpowania fenomenu, zosta³ zamkniêty dla mediów I badaczy. Powsta³y tak¿e plany zorganizowania w nim muzeum, jednak oferowana przez miasto cena nie zadowala³a du¿ej rodziny medium, które wed³ug czê¶ci opinii sta³o za materializowaniem twarzy nie z tego ¶wiata. Zaczêli oni tak¿e wysuwaæ roszczenia finansowe wzglêdem mediów i parapsychologów, którzy de facto nigdy nie wysunêli okre¶lonych wniosków wzglêdem zjawiska, które rozpoczê³o siê w 1971 roku.
Wydawa³o siê jasne, ¿e „nowe twarze z Belmez”, które ukaza³y siê domu przy ul. Cervantesa próbowa³y odci±gn±æ uwagê od starego miejsca. Mañez Francisco – badacz z Walencji, wyda³ im negatywn± opiniê. Jak twierdzi³, nowe wizerunki powsta³y przy pomocy oleju i wody (poprzednie z ul. RodrÃgueza mia³y byæ „namalowane” przy pomocy azotanu srebra). W¶ród hipotez wyja¶niaj±cych powstanie wizerunków z Belmez wysuniêto tak¿e mo¿liwo¶æ u¿ycia do ich preparowania ¶rodków oksyduj±cych lub kwasów. Entuzjazm Amorósa i SEIP ostudzi³y hiszpañskie media, które sprawê „nowych twarzy z Belmez” og³osi³y nastawionym na zysk oszustwem.
Zobacz tak¿e:►
Skomentuj na INFRA FORUM►
Eksperyment ze Scole: Obrazy z za¶wiatów►
Wizje z ³o¿a ¶mierci►
Duchy: Sk±d siê bior±?_____________________
T³umaczenie i opracowanie: INFRAAutor: Scott Corrales & Patricia HervÃas
¬ród³o: Inexplicata
http://www.infra.org.pl/ycie-po-yciu/nawiedzone-miejsca/1152-maski-zapomnienia-twarze-z-belmez