Wielka zagadka Miedzianego Zwoju z Qumran WÂśrĂłd wzbudzajÂących kontrowersje ZwojĂłw znad Morza Martwego znajdowaÂł siĂŞ jeden, ktĂłry wykonano z miedzi. Jego twĂłrcom zaleÂżaÂło widocznie, aby treÂści w nim zawarte przetrwaÂły wieki. Jak siĂŞ okazaÂło, byÂło to coÂś w rodzaju mapy skarbĂłw, opisujÂącej miejsce ukrycia... 43 ton zÂłota i 23 ton srebra. WyglÂądaÂło na to, ze ktoÂś z osady ascetĂłw w Qumran dysponowaÂł tajemnicÂą bliskowschodniego odpowiednika El-Dorado. Gdy w 1952 r. odkryto zwĂłj, wielu zaczĂŞÂło myÂśleĂŚ o znalezieniu skarbĂłw, ale sprawa, jak to zwykle bywa, nie okazaÂła siĂŞ byĂŚ tak prosta…
____________________
Philip Coppens
W 1947 roku w jaskiniach po³o¿onych wzd³u¿ wybrze¿a Morza Martwego odkryto liczne rêkopisy, które do historii przesz³y jako Zwoje z Qumran. Do dziœ stanowi¹ one Ÿród³o naukowych kontrowersji. Tylko dlaczego? Najprawdopodobniej przyczyn¹ jest to, ¿e ich odczytanie pozwoli³o na spojrzenie z zupe³nie innego punktu widzenia na pocz¹tki chrzeœcijaùstwa oraz judaizmu w czasach Chrystusa. Eksperci wierzyli, ¿e w tym czasie w pobliskim Qumran ¿y³a spo³ecznoœÌ esseùczyków, która by³a grup¹, z której wywodzi³ siê Jan Chrzciciel a mo¿e i Jezus. Dziœ nie ³¹czy siê jednak esseùczyków z jego postaci¹, choÌ wci¹¿ istniej¹ pewne domniemania w stosunku do Jana Chrzciciela, gdy¿ spo³ecznoœÌ z Qumran s³ynê³a z ascetycznego trybu ¿ycia.
Ujmuj¹c rzecz dok³adniej, ekspertom uda³o siê zidentyfikowaÌ szcz¹tki ok. 825 z 870 zwojów znalezionych niedaleko Qumran, a wiele z nich zawiera³o w sobie cenne informacje. Dla przyk³adu, przed 1947 rokiem najstarszy tekst ze Starego Testamentu pochodzi³ z ok. IX wiek n.e. Zwoje z Qumran sprawi³y, ¿e trzeba by³o nieco zmieniÌ te szacunki, bowiem cz³onkowie wspólnoty ¿yj¹cej w tym miejscu zbierali pisma od kilku wieków przed nasz¹ er¹, a zakoùczyli tego ok. 68 r. n.e. To tak, jakby w paleontologii odnaleziono nagle ¿ywego dinozaura i wszystkie wnioski p³yn¹ce z badania koœci okaza³yby siê nic nie warte. Pocz¹tkowo na Zwoje znad Morza Martwego natrafiali miejscowi pasterze, zaœ kiedyœ jeden z nich dotar³ do Betlejem z nadziej¹ sprzedania znaleziska. Pocz¹tkowo nie spotka³ siê z wiêkszym zainteresowaniem, potem zaœ zaoferowano mu za okaz równowartoœÌ dzisiejszych 30 USD. Kiedy jednak zwoje trafi³y na rynek antykwaryczny, zwróci³y uwagê naukowców, którzy pragnêli dowiedzieÌ siê czegoœ na temat ich pochodzenia.
Jaskinia nr 4, w ktĂłrej odnaleziono ok. 40000 fragmentĂłw staroÂżytnych zwojĂłw.
Do 1952 roku groty, w ktĂłrych znaleziono zwoje staÂły siĂŞ miejscem prac grup naukowcĂłw reprezentujÂących ró¿nego rodzaju instytucje. WewnÂątrz tzw. „Groty nr 3”, ktĂłrÂą odkryto 14 marca 1952 roku, natrafiono jednak na okaz bardziej tajemniczy niÂż pozostaÂłe. Po odkryciu miedzianego zwoju metal, z ktĂłrego byÂło on stworzony byÂł silnie skorodowany i nie daÂło siĂŞ go rozwin¹Ì. ByÂło to nie lada wyzwanie dla tych, ktĂłrzy chcieli siĂŞ dowiedzieĂŚ, co na nim zapisano. WydawaÂł siĂŞ on byĂŚ bowiem unikatem wÂśrĂłd innych znalezisk z Qumran. Ostatecznie John Allegro z Oxford University zdoÂłaÂł przekonaĂŚ innych naukowcĂłw, aby znalezisko zabraĂŚ do Anglii, gdzie H. Wright Baker z Manchester University delikatnie poci¹³ je na 23 paski. Kiedy Allegro zacz¹³ odczytywaĂŚ zwĂłj, natrafiÂł na Âślad nowej tajemnicy.
Po rozcz³onkowaniu okaza³o siê, ¿e pierwotnie miedziany zwój mierzy³ ok. 30 cm. szerokoœci i ok. 2.5 m. d³ugoœci. Allegro oczyta³ jego zawartoœÌ, a nastêpnie prze³o¿y³ na jêzyk angielski. Okaza³o siê, ¿e Zwój zawiera listê 64 miejsc, które spisano w dwóch kolumnach. W ka¿dym z nich ukryty by³ skarb. Pojawi³y siê tak¿e wskazówki, w którym miejscu odnaleŸÌ mo¿na du¿e iloœci z³ota i srebra, a tak¿e innych cennych przedmiotów, w tym klejnotów, pachnide³ i olejków. Oznacza³o to, ¿e tematyka zwoju odbiega³a znacznie od spraw religijnych i w przeciwieùstwie do innych znalezisk znad Morza Martwego tzw. Miedziany Zwój okaza³ siê byÌ czymœ w rodzaju mapy skarbów. To sprawia³o, ¿e by³ jeszcze bardziej tajemniczy, bowiem wœród i tak kontrowersyjnych Zwojów z Qumran by³ on niczym schwytany w rêkê gor¹cy kamieù.
Od czasu jego odkrycia wielu autorĂłw wykorzystaÂło go (a czasem naduÂżyÂło) do poparcia swoich teorii, zarĂłwno naukowych, jak i laickich. Dla przykÂładu, Christopher Knight i Robert Lomas w ksi¹¿ce pt. „Second Messiah” („Drugi Mesjasz”) skupili siĂŞ na metalowym zwoju twierdzÂąc, Âże pod wielkÂą ÂświÂątyniÂą w Jerozolimie zgromadzono co najmniej 24 takie (mimo, Âże zwĂłj oryginalnie nie zawieraÂł wskazĂłwek nt. ukrycia pozostaÂłych i co wiĂŞcej, Âżadne z miejsc, gdzie ukryte miaÂły byĂŚ skarby nie wymieniaÂło ÂświÂątyni).
S³owo o skarbie prêdzej czy póŸniej musia³o zwróciÌ uwagê poszukiwaczy.
Oficjalne t³umaczenie zwoju zlecone zosta³o o. Józefowi Milikowi, polskiemu bibliœcie i orientaliœcie. Allegro nie by³ jednak zadowolony z powolnych prac nad Zwojami z Qumran. Przez wiele lat Allegro chcia³ opublikowaÌ swe w³asne t³umaczenie, wyprzedzaj¹ce oficjaln¹ wersjê, ale nie pozwalali mu na to prze³o¿eni obawiaj¹c siê, ¿e znajomoœÌ zawartoœci Miedzianego Zwoju poci¹gn¹Ì mo¿e za sob¹ szereg ekspedycji poszukiwaczy skarbów, którzy zak³óciÌ mog¹ prace wykopaliskowe. Mieli oczywiœcie racjê, bowiem nawet sam Allegro w grudniu 1959 i marcu 1960 roku zorganizowa³ dwie wyprawy do Jordanii, gdzie spodziewa³ siê znaleŸÌ któreœ z opisanych skarbów. Jednak na pró¿no.
W 1960 r. Allegro zÂłamaÂł protokó³ i opublikowaÂł „Skarb Miedzianego Zwoju”. Jego zwierzchnicy, Rolan de Vaux i o. Milik stwierdzili jednak, Âże tÂłumaczenie zawiera wady. Co wiĂŞcej, twierdzili, Âże miejsca, w ktĂłrych zostaÂło rzekomo skryte zÂłoto zostaÂły wymyÂślone przez Allegro i od tego czasu jego autorytet w Âśrodowisku naukowym znacznie spadÂł.
W 1962 r. pojawiÂło siĂŞ ostateczne tÂłumaczenie, a z nim nieco dodatkowych informacji. OkazaÂło siĂŞ, Âże sam miedziany zwĂłj powstaÂł miĂŞdzy 50 a 100 r. n.e. Pismo przypominaÂło nieco dialekt misznaicki, ale zawieraÂło teÂż wpÂływy greki. Litery umieszczono na zwoju przy pomocy dÂłuta, a trud, jaki zadali sobie jego twĂłrcy ÂświadczyÂł, Âże byÂł to wielce waÂżny dokument. WybĂłr miedzi jako materiaÂłu ÂświadczyÂł o tym, Âże zwĂłj miaÂł przetrwaĂŚ wiele lat. Ktokolwiek byÂł jego autorem, stworzyÂł mapĂŞ skarbĂłw.
Jednak pojawi³y siê komplikacje i problemy. Jasne by³o tylko, ¿e skarby ukryto w 64 miejscach, ale pojawi³y siê w¹tpliwoœci, co do tego, jakie by³y to iloœci. Uwa¿ano, ¿e w regionie ukryto ok. 43 ton z³ota i 23 tony srebra, co posiada oczywiœcie gigantyczn¹ wartoœÌ. Nie dziwi zatem, ¿e zawartoœÌ zwoju sta³a siê obsesj¹ wielu poszukiwaczy z³ota.
By³a to iloœÌ oczywiœcie olbrzymia, jeœli nie niewyobra¿alna i zastanawia³o, jak nieliczna wspólnota ascetów znad Morza Martwego mog³a wejœÌ w jego posiadanie. Sprawi³o to nawet, ¿e zaczêto w¹tpiÌ w realnoœÌ skarbu.
Miedziany ZwĂłj z Qumran przed rozwiniĂŞciem

Poniewa¿ starano siê równie¿ ustaliÌ miejsce, z którego pochodzi skarb, pojawi³y siê hipotezy, ¿e móg³ nale¿eÌ do Drugiej Œwi¹tyni w Jerozolimie, któr¹ Rzymianie zniszczyli w roku 70 n.e. Mniej wiêcej w tym samym okresie nast¹pi³ zmierzch wspólnoty z Qumran, co sprawi³o, ¿e po³¹czono ze sob¹ te dwie sprawy.
John Allegro pisaÂł: „Miedziany zwĂłj i jego kopia (albo kopie) miaÂły za zadanie poinformowaĂŚ tych, ktĂłrzy przetrwali toczÂącÂą siĂŞ wĂłwczas wojnĂŞ, gdzie znajdujÂą siĂŞ ukryte Âśrodki. JeÂśli jednak miaÂły zostaĂŚ znalezione, to nie wolno byÂło ich bezczeÂściĂŚ. StanowiÂł on takÂże rodzaj przewodnika wskazujÂącego miejsce ukrycia skarbĂłw, ktĂłre wykorzystaĂŚ moÂżna byÂło na cele wojenne.”
Naukowcy doszli zatem do wniosku, ¿e cz³onkowie lokalnej spo³ecznoœci ukryli skarby przez zburzeniem œwi¹tyni. Zauwa¿aj¹ jednak, ¿e rzymski £uk Tytusa, który upamiêtnia zdobycie Jerozolimy, zawiera scenê rabowania z niej skarbów. Pojawi³ siê jednak argument mówi¹cy, ¿e specjalnie pozostawiono w niej nieco kosztownoœci, którymi zaspokoiÌ mieli siê Rzymianie, jednak wiêkszoœÌ schowano, a miejsca zapisano na zwoju, który potem ukryto nad Morzem Martwym, aby mog³y na ich œlad trafiÌ przysz³e pokolenia. Pojawia siê oczywiœcie wiele wariacji tej teorii. Dr Norman Golb sugeruje, ¿e skarb skryli w Qumran œwi¹tynni s³udzy, zaœ sama lokalna spo³ecznoœÌ nie mia³a z nim wiele do czynienia, choÌ ostatecznie w jakiœ sposób zwój znalaz³ siê on u niej.
OczywiÂście w celu znalezienia skarbĂłw opisanych w Miedzianym Zwoju wyruszyÂło wiele ekspedycji, jednak wiĂŞkszoœÌ z nich borykaÂła siĂŞ z problemami. Co bowiem, jeÂśli w poszukiwaniu zÂłota kopaĂŚ naleÂży w „jaskini poÂłoÂżonej obok fontanny domu nale¿¹cego do Hakkoza”, gdzie znajdowaÂły siĂŞ cztery sztabki zÂłota? NaleÂżaÂło wiĂŞc zlokalizowaĂŚ Hakkoza i dom, choĂŚ istniejÂą teÂż Âłatwiejsze przykÂłady. „W ruinach, ktĂłre znajdujÂą siĂŞ w dolinie Akor, pod schodami prowadzÂącymi na wschĂłd […] znajduje siĂŞ skrzynia i naczynia wa¿¹ce siedemnaÂście talentĂłw”. Akor lub Achor, to dolina niedaleko Jerycha. Niestety antyczne ÂźrĂłdÂła nie mĂłwiÂą nam, gdzie ona leÂży – na pó³noc, czy poÂłudnie od miasta. Te dwa przykÂłady naleÂży pomnoÂżyĂŚ nastĂŞpnie przez 32 i dopiero wtedy bĂŞdzie widoczna peÂłna skala problemu.
Wnioski wyci¹gniête z lektury wskazywa³y, ¿e ktokolwiek by³ adresatem tego dokumentu, musia³ dobrze znaÌ miejsca, w których ukryto skarb. Zaraz oczywiœcie pojawia siê problem dotycz¹cy tego, czy rzeczywiœcie zwój mia³ przetrwaÌ tak d³ugi okres, skoro dla postronnych pozostawa³ w³aœciwie bez wartoœci. Pojawi³a siê koncepcja mówi¹ca, ¿e planowano go odkryÌ w najbli¿szej przysz³oœci i to byÌ mo¿e dlatego szczegó³y dotycz¹ce miejsca ukrycia kosztownoœci nie zawieraj¹ wiêkszej iloœci detali.
JeÂśli skarby pochodziÂły ze ÂŚwiÂątyni, to byĂŚ moÂże miaÂły one byĂŚ zwrĂłcone potem kapÂłanom? Zdaje siĂŞ za tym przemawiaĂŚ fakt, Âże rodzina Hakkoz byÂła zwiÂązana z odbudowÂą ÂświÂątyni i umieszczenie jej na liÂście wskazuje na ÂświÂątynne powiÂązania. CaÂły sens znika jednak, gdy dochodzimy do koĂąca, a wiĂŞc odkrycia zwoju w grocie niedaleko Morza Martwego.
ZawartoœÌ zwoju równie¿ stanowi powa¿ny problem. IloœÌ z³ota i srebra w nim wymienionego wydaje siê bowiem ogromna w porównaniu z tym, co uda³o siê przetopiÌ naszym przodkom w przesz³oœci. Suma wydobycia z³ota w Starym Œwiecie do ok. I wieku n.e. szacowana jest na ok. 160 ton, co wskazuje, ¿e zawartoœÌ zwoju opisuje jedn¹-czwart¹ ca³kowitej jego iloœci. Podobnie jest ze srebrem, przy czym chodzi tu o jedn¹-trzeci¹ ca³ego wydobycia. Jest zatem nieprawdopodobne, aby wspólnota z Qumran zgromadzi³a tak¹ iloœÌ dóbr. Mo¿na pokusiÌ siê nawet o stwierdzenie, ¿e niemo¿liwe by³o skomasowanie takiej iloœci metali w jednym rêku.
UporaĂŚ z tym problemem postanowiÂł siĂŞ brytyjski metalurg, Robert Feather, ktĂłry stwierdziÂł, Âże jednostki miary na Miedzianym Zwoju pochodziÂły z Egiptu. TradycyjnÂą biblijnÂą jednostkÂą miary jest talent odpowiadajÂący ok. 35 kg. StaroÂżytni Egipcjanie wypracowali jednak inny system sÂłu¿¹cy stosowany do cennych metali, w tym miedzi, zÂłota i srebra. Jeden gedet odpowiadaÂł 9-10 gramom, co po przeliczeniu wskazuje, Âże na zwoju wymieniono nie 43 tony a ok. 26 kg zÂłota i 14 kg srebra – znacznie mniej, ale i tak sporo.
Problemem pozostaje to, dlaczego twórcy zwoju wci¹¿ wykorzystywali egipskie miary, skoro zarzucono je ok. 500 r. p.n.e. Jednak wed³ug Feathera, Miedziany Zwój datowany na okres od 150 r. p.n.e do 70 r. n.e. móg³ byÌ kopi¹ starszego dokumentu. John Elwolde zauwa¿y³, ¿e znajduj¹ siê w nim fragmenty odpowiadaj¹ce jêzykowi u¿ywanemu w okresie, kiedy egipskie miary by³y nadal stosowane.
Co wiĂŞcej, zwĂłj powstaÂł z bardzo czystej miedzi zawierajÂącej Âśladowe elementy cyny, Âżelaza i arszeniku, niemal identyczne pod wzglĂŞdem chemicznym z miedzianymi przedmiotami uÂżywanymi w Egipcie za czasĂłw XVIII dynastii. Feather jest przekonany, Âże miedÂź, ktĂłrÂą wykorzystano do stworzenia Zwoju pochodzi z Egiptu i przypomina tÂą produkowanÂą za Ramzesa III. W jakiÂś jednak dotÂąd niewyjaÂśniony sposĂłb, na wiele wiekĂłw po zarzuceniu przez Egipcjan zarĂłwno systemu miar, jak i wykorzystywania miedzi do pisania, ktoÂś w okresie miedzy 150 r. p.n.e. a 70 n.e. znalazÂł lub odtworzyÂł zwĂłj miedzi, dostosowaÂł go do odpowiedniego formatu, a nastĂŞpnie umieÂściÂł na nim cenne (i to dosÂłownie) informacje. Ktokolwiek to uczyniÂł, musiaÂł doÂłoÂżyĂŚ wielu staraĂą, co jedynie podkreÂśla, jak waÂżne byÂło to przedsiĂŞwziĂŞcie.
Miedziany ZwĂłj z Qumran w kawaÂłkach

G³ówne pytanie zwiÂązane z problemem Miedzianego Zwoju jest doœÌ proste i wszyscy myÂślÂą o nim od poczÂątku. Gdzie szukaĂŚ i gdzie tak naprawĂŞ ukryto skarby. John Allegro wskazaÂł na cztery moÂżliwe rejony, przy czym jednym byÂł obszar samego Morza Martwego, gdzie znaleziono zwoje. Drugim byÂła stoÂłeczna Jerozolima z licznymi ÂświÂątyniami i innymi miejscami, gdzie moÂżna byÂło coÂś ukryĂŚ. Trzecim miejscem byÂło Jerycho, zaÂś czwartym GĂłra Gerizim – miejsce ÂświĂŞte dla Samarytan, wedÂług ktĂłrych to wÂłaÂśnie je wybraÂł Jahwe. JednakÂże w wymienionych miejscach nigdy nie natrafiono oficjalnie na coÂś, co mogÂłoby odpowiadaĂŚ opisanym w zwoju skarbom. Czy zatem wszystko, co zostaÂło na nim spisane, przepadÂło na wieki? ByĂŚ moÂże nie.
Robert Feather by³ nie tylko zwolennikiem egipskiego œladu w historii Zwoju, ale uzna³ on nawet, ¿e miejsca, które wymienia równie¿ le¿¹ nad Nilem. Niestety, kraj ten jest du¿o wiêkszy od Izraela, co sprawia, ¿e poszukiwania by³yby jeszcze trudniejsze. Feather zasugerowa³ jednak scenariusz, w którym skarb zosta³ ostatecznie odkryty.
ZwrĂłciÂł on uwagĂŞ na krĂłtki, ale doœÌ gwaÂłtowny okres rzÂądĂłw Echnatona, ktĂłry wÂładaÂł krajem przez 17 lat w drugiej poÂłowie XIV w. p.n.e. Kojarzony jest on g³ównie z porzuceniem starych wierzeĂą i zastÂąpieniem ich nowym bĂłstwem, Atonem, w wyniku czego powstaÂła monoteistyczna religia. Ró¿ni naukowcy, w tym Zygmunt Freud, zwrĂłcili uwagĂŞ na zwiÂązki miĂŞdzy monoteistycznymi tendencjami Echnatona a poczÂątkami religii Âżydowskiej, bowiem MojÂżesz wezwaÂł „swĂłj lud”, ktĂłry wierzyÂł w jednego Boga, aby opuÂściÂł kraj Egipcjan.
Echnaton zbudowa³ dla kraju now¹ stolicê, która dziœ pogrzebana jest pod piaskami kilku wiosek po³o¿onych na pustyni, w tym m.in. Tel El-Amarny. Wykopaliska rozpoczê³y siê tam doœÌ póŸno i nie mia³y ju¿ takiego oddŸwiêku jak prace z piramidami czy kompleksami œwi¹tynnymi. Wyprawa Niemieckiego Towarzystwa Orientalistycznego, której przewodzi³ Ludwig Borchardt, pracowa³a tam od 1907 do 1914 roku, odkrywaj¹c m.in. s³ynne popiersie Nefretete znajduj¹ce siê dziœ w berliùskim muzeum. Po I Wojnie Œwiatowej prace prowadzi³o tam Egipskie Towarzystwo Badawcze, które dokona³o odkryÌ mog¹cych wi¹zaÌ siê z Miedzianym Zwojem.
Miedziany ZwĂłj przechowywany jest w muzeum w Ammanie
W 1926 roku grupa po przewodnictwem dr Henriego Frankforta odnalazÂła pojemnik z 23 sztabami zÂłota (w sumie ok. 4 kg), obok ktĂłrego znajdowaÂły siĂŞ inne cenne przedmioty, jak i wlewki ÂświadczÂące, Âże materiaÂł szykowano do przetopienia. Feather byÂł pewny, Âże byÂły to wlewki wspomniane w Miedzianym Zwoju.
Przedtem nikt raczej nie sugerowa³, ¿e skarb opisany na zwoju móg³ zostaÌ odkryty zanim znaleziono jego samego. Feather twierdzi³ jeszcze, ¿e mieszkaùcy wsi El-Hagg Qandil odkryli z³oto, którego iloœÌ odpowiada³a temu, co zapisano na zwoju z Qumran. Te wszystkie szczegó³y wed³ug niego, nie mog¹ byÌ zbiegiem okolicznoœci.
Martha Bell stwierdziÂła, Âże to, co odkryÂł dr Frankfort naleÂżeĂŚ musiaÂło do zÂłotnika, jednak z racji tego, Âże na skarb natrafiono w dzielnicy „biedoty”, w ktĂłrej brak byÂło Âśladu jakichkolwiek zakÂładĂłw, „znalezione przedmioty mogÂły pochodziĂŚ z rabunku”.
Mówi¹c krótko, mo¿emy mieÌ do czynienia z czymœ, co dok³adnie odpowiada szczegó³om umieszczonym na problematycznym zwoju. ByÌ mo¿e zatem jego tajemnica rozwi¹za³a siê jeszcze zanim wywo³a³ on dwudziestowieczny skandal. Dziœ znalezisko Frankforta przechowywane jest w kairskim muzeum. I lepiej, ¿eby nie ogl¹da³ go ¿aden ³owca skarbów.
http://www.wykop.pl/ramka/450577/miedziany-zwoj-czyli-mapa-skarbow-z-qumran/