Teologia obala teoriê o koñcu ¶wiata w 2012.
AntychrystAutor: Piotr Kapusta 2010-10-27 09:45:08
Czy w 2012 roku nastanie koniec ¶wiata? Wszyscy pozwalamy ogarn±æ siê jednej wielkiej paranoi, na co tylko czekaj± ró¿ne sekty. Zanim wiêc damy siê znów nabraæ na kolejny koniec ¶wiata (które ju¿ tyle razy mia³y byæ) i kolejne przyj¶cie antychrysta, prze¶led¼my historiê tej tajemniczej postaci.
Podstawy biblijneSamo s³owo "antychryst" pojawia siê w Biblii jedynie w 1J i 2J. s± to nastêpuj±ce fragmenty:
"Dzieci, jest ju¿ ostatnia godzina, i tak, jak s³yszeli¶cie, Antychryst nadchodzi, bo oto teraz w³a¶nie pojawi³o siê wielu Antychrystów; st±d poznajemy, ¿e ju¿ jest ostatnia godzina.[…] Któ¿ za¶ jest k³amc±, je¶li nie ten, kto zaprzecza, ¿e Jezus jest Mesjaszem? Ten w³a¶nie jest Antychrystem, który nie uznaje Ojca i Syna". (1J 2,18.22)
"Ka¿dy za¶ duch, który nie uznaje Jezusa, nie jest z Boga; i to jest duch Antychrysta, który - jak s³yszeli¶cie - nadchodzi i ju¿ teraz przebywa na ¶wiecie". (1J 4,3)
"Wielu, bowiem pojawi³o siê na ¶wiecie zwodzicieli, którzy nie uznaj±, ¿e Jezus Chrystus przyszed³ w ciele ludzkim. Taki jest zwodzicielem i Antychrystem". (2J 7)
Przedrostek anti, oznacza "wbrew czemu¶/zamiast czego¶/w miejsce czego¶". Ma to byæ, wiêc kto¶, kto bêdzie chcia³ zaj±æ miejsce Chrystusa i bêdzie wobec tego Jego przeciwnikiem. Co tak naprawdê mówi o antychry¶cie Biblia?
1. Jego przyj¶cie to znak ostatniej godziny. Prawdopodobnie Jan wprowadzi³ ten termin nawi±zuj±c do pó¼nych pism ¿ydowskich, jak np. Ksiêga Daniela – mówi±cych o nadej¶ciu w czasach ostatecznych wielkiego przeciwnika Boga.
2. Cechuj± go: brak mi³o¶ci, niemoralno¶æ, zaprzeczanie wcieleniu Jezusa i Jego mesjañstwu.
3. Jan pisz±c o nim powo³uje siê na katechezê Jezusa na ten temat ("jak s³yszeli¶cie") i precyzuje, ¿e s± to wszyscy g³osz±cy b³êdne nauki o Chrystusie, bêd±cy cz³onkami gmin.
4. Prawdopodobnie samo s³owo "antychryst" pochodzi od Jana.
5. Najprawdopodobniej Jan ma tu na my¶li gnostyków i/lub doketów.
6. Podobny wyd¼wiêk maj± te¿ proroctwa o ohydzie ziej±cej pustk± oraz fa³szywych mesjaszach i prorokach. Cechy antychrysta indywidualnego i zbiorowego mo¿emy dopatrzeæ siê te¿ w 2Tes i Ap (2 bestie, które w po³±czeniu z postaci± Smoka, "ma³puj±" Boga, usi³uj±c na¶ladowaæ Trójcê ¦w.).
Poniewa¿ Biblia o postaci antychrysta mówi niewiele i do¶æ ogólnikowo, st±d bardzo czêsto dochodzi³o i wci±¿ dochodzi do nadinterpretacji Biblii i wskazywania wci±¿ nowych kandydatów na antychrysta.
Antychry¶ci w historii Ko¶cio³aW czasach ojców Ko¶cio³a uczono o antychry¶cie, jako fa³szywym mesjaszu, którym pos³u¿y³ siê szatan do szerzenia z³a w ¶wiecie. Po raz pierwszy pojêcia tego u¿y³ Polikarp – biskup Smyrny, w zwi±zku z plag± herezji, twierdz±c, ¿e ka¿dy, kto nie wyznaje wiary w cz³owieczeñstwo Syna Bo¿ego, kto nie uznaje ¶wiadectwa Jego krzy¿a oraz odrzuca rzeczywisto¶æ zmartwychwstania, zas³uguje na miano antychrysta. Ogólnie rzecz bior±c, tradycja patrystyczna wskazuje na 2 typy antychrysta:
1) Herezjologiczny – czyli prze¶ladowca doktrynalny;
2) Eschatologiczny – czyli prze¶ladowca dni ostatnich.
Po drug± interpretacjê siêgn±³ po raz pierwszy ¶w. Ireneusz, uto¿samiaj±c antychrysta z trzeci± besti± z Apokalipsy i Ps 90.
Oczekiwanie na przyj¶cie antychrysta zdominowa³y zw³aszcza ¶redniowiecze i XVI-XVII wiek. W ten sposób wyra¿ano zwodniczo¶æ z³a i jego pozorn± wszechmoc, a zarazem by³ to skuteczny sposób charakteryzowania oponentów w Ko¶ciele i pañstwie, i godnego dowarto¶ciowania oporu wobec nich. Ju¿ wcze¶niej widziano w antychry¶cie, np. Kaligulê, Nerona, Szymona Maga, arian; maga, który zostanie cesarzem rzymskim, og³osi siê Chrystusem i zwiedzie ¯ydów, podaj±c siê za syna Dawida i rozbudowuj±c ¶wi±tyniê.
¦redniowieczny antychryst to cz³owiek, w którego duszy w sensie moralnym mieszka szatan, (¶w. Tomasz z Akwinu), b±d¼ jak np. hiszpañski mistyk Ferdinando z Kordoby, osoba zbyt wykszta³cona, jak na tamte czasy i jak na zwyk³ego ¶miertelnika (zna³ on na pamiêæ Bibliê, pisma teologów, ksiêgi prawne, pisma niektórych filozofów, jêzyki: hebrajski, ³acinê, grecki, arabski).
Najbardziej zawa¿aj±cy na przysz³ych pokoleniach opis antychrysta da³ ¿yj±cy w X w. mnich Adson z Montier-en-Der, który korzystaj±c z ró¿nych wcze¶niejszych komentarzy do Apokalipsy i listów Paw³owych, stworzy³ wrêcz jego biografiê.
A oto fragmenty:
Antychryst narodzi siê z narodu ¿ydowskiego, tzn. ze szczepu Dana wedle proroctwa mówi±cego: "Stanie siê Dan wê¿em na drodze, ¿mij± rogat± na ¶cie¿ce" (Rdz 49,17). […] narodzi siê za¶ z kopulacji ojca i matki, tak jak u innych ludzi, a nie, jak mówi± niektórzy, z samej dziewicy. Lecz jednak ca³y bêdzie poczêty w grzechu, w grzechu sp³odzony i w grzechu siê narodzi. W samym za¶ jego pocz±tku poczêcia diabe³ równocze¶nie wejdzie w ³ono jego matki i z mocy diab³a bêdzie pielêgnowany i chroniony w brzuchu matki, i moc diab³a bêdzie z nim. A jako do wnêtrzno¶ci Matki Pana naszego Jezusa Chrystusa przyby³ Duch ¦wiêty i J± zacieni³ Sw± Moc±, i nape³ni³ Bosko¶ci±, aby poczê³a z Ducha ¦wiêtego, i to, co siê narodzi³o by³o Boskim i ¦wiêtym. Tak tak¿e diabe³ w matkê Antychrysta siê zapu¶ci, i ca³± j± wype³ni, ca³± otoczy, ca³± opanuje, ca³± wewn±trz i na zewn±trz posi±dzie, aby diabe³ "pocz±³" poprzez wspó³dzia³aj±cego cz³owieka, i to, co bêdzie narodzone, ca³e by³o nieprawe, ca³e z³e, ca³e zatracone.[…] Pos³uchajcie tak¿e o miejscu, gdzie powinien siê narodziæ […] korzeñ ca³ego z³a powinien powstaæ, tzn. z miasta Babilonu. […] Tak¿e zniszczon± ¶wi±tyniê, któr± Salomon wybudowa³ Bogu, przywróci do jej stanu poprzedniego i obrzeza siê, i bêdzie siê mieni³ synem Boga Wszechmog±cego.[…] Sprawi, by ogieñ z nieba strasznie zstêpowa³, drzewa nagle kwit³y i usycha³y […] tak¿e zmar³ych bêdzie porusza³ wobec ludzi, tak, aby w b³±d zostali wprowadzeni […] ofiaruje wierz±cym w niego skarby z³ota i srebra. Których za¶ nie zdo³a popsuæ darami, przezwyciê¿y terrorem. Których za¶ nie zdo³a przestraszyæ znakami i cudami, spróbuje zwie¶æ. Których ani znakami nie zdo³a zwie¶æ, tych zabije wobec wszystkich.[…] Przed jego wyst±pieniem dwaj wielcy prorocy zostan± pos³ani na ¶wiat, to znaczy Enoch i Eliasz.
W okresie krucjat, antychrysta widziano w Mahomecie i armii saracenów; z nastaniem epoki reformacji uto¿samiano go z papie¿ami. Sam Luter w artyku³ach szmalkaldzkich z 1537r. stwierdzi³: Papam esse verum antichristum. Od Edwarda Bagshawa – teologa z XVII w. przyjmuje siê, ¿e antychryst musi byæ liczby mnogiej, obejmuj±c sumê licznych fa³szywych Chrystusów i proroków, zjednoczonych pod jednym przewodem. Pod koniec XVII w. z racji najazdów tureckich na Europê, od¿yje przypisywanie cech antychrysta Mahometowi.
W XVIII w. cechy te przypisywano np. Piotrowi I Wielkiemu, w XIX w. – Napoleonowi, w XX w. Bolszewikom, Hitlerowi, Stalinowi, czy bin Ladenowi. Jak wiêc widzimy, ka¿da epoka ma swego antychrysta. Co warte uwagi: w marcu 2007 roku, w Watykanie, kard. G. Biffi, w oparciu o teksty prawos³awnego teologa – So³owjowa, wyg³osi³ dla Benedykta XVI rekolekcje na temat antychrysta.
Wspó³czesnym trendem jest przypisywanie mu cech pacyfisty, ekologa i ekumenisty, ascety, naukowca i filantropa, który ju¿ od m³odo¶ci by³ zdolnym i wytrawnym egzeget±, oczywi¶cie wierz±cym, nie mniej jednak niemog±cym zaakceptowaæ 3 spraw odno¶nie Jezusa:
1. Jego podej¶cia do kwestii moralnych (dzielenia ludzi na dobrych i z³ych)
2. Jego absolutnej jedyno¶ci (uwa¿aæ Go bêdzie za jednego z wielu, swego poprzednika)
3. Tego, ¿e Chrystus ¿yje, (dlatego zaprzecza³ zmartwychwstaniu)
Dalej – wg So³owjowa – zwo³a on przedstawicieli wszystkich wyznañ chrze¶cijañskich na sobór powszechny, który odbêdzie siê pod jego przewodnictwem. Katolikom zagwarantuje ziemsk± w³adzê papie¿a; prawos³awnym instytut gromadz±cy i przechowuj±cy wszelkie cenne sprzêty liturgiczne nale¿±ce do tradycji wschodniej; protestantom za¶ szczodrze finansowane centrum wolnych studiów biblijnych. Masy chrze¶cijan zaanga¿uj± siê na jego rzecz. Warto, wiêc ¶ledziæ ten w±tek, bo wbrew pozorom temat antychrysta wci±¿ jest "na fali" i pewnie bêdzie siê przewija³ w ka¿dej epoce.
http://interia360.pl/artykul/antychryst,40082