Niezale¿ne Forum Projektu Cheops Niezale¿ne Forum Projektu Cheops
Aktualno¶ci:
 
*
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj. Grudzieñ 22, 2024, 18:09:06


Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji


Strony: [1] |   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Wdowy poswiecone Bogu.  (Przeczytany 2236 razy)
0 u¿ytkowników i 1 Go¶æ przegl±da ten w±tek.
Rafaela
Go¶æ
« : Luty 15, 2011, 19:56:26 »


¦luby dozgonne

Jest coraz wiêcej tych, którzy swoje powo³anie widz± w indywidualnej formie ¿ycia konsekrowanego jako dziewice, wdowy, wdowcy i pustelnicy.

Ka¿dego roku w uroczysto¶æ Niepokalanego Poczêcia Naj¶wiêtszej Maryi Panny w kaplicy szczeciñskiego Archidiecezjalnego Wy¿szego Seminarium Duchownego odbywa siê wzruszaj±ca uroczysto¶æ konsekracji wdów. W czasie ubieg³orocznej Mszy ¦wiêtej celebrowanej przez ks. bpa Mariana B³a¿eja Kruszy³owicza w towarzystwie kap³anów z parafii wdów cztery pobo¿ne niewiasty z³o¿y³y ¶lub dozgonnej czysto¶ci podczas specjalnego obrzêdu. Nastêpnie ka¿da z wdów - profesek otrzyma³a od biskupa krzy¿, znak zawierzenia swego dalszego ¿ycia Jezusowi Chrystusowi, oraz ksiêgi Liturgii Godzin niezbêdne do odmawiania zalecanych modlitw przez osoby konsekrowane.

Szczególnie wymowna by³a koñcz±ca obrzêd, wspólna modlitwa wdów za ich zmar³ych mê¿ów. Wszyscy uczestnicy tej buduj±cej uroczysto¶ci - wdowy i ich go¶cie - przyst±pili do Komunii ¦wiêtej pod dwiema postaciami. Ksi±dz Biskup w okoliczno¶ciowej homilii wyrazi³ rado¶æ Ko¶cio³a z powodu przed³u¿enia ma³¿eñstwa konsekrowanych wdów poprzez powierzenie siebie Oblubieñcowi - Jezusowi Chrystusowi. Jest to niezwykle wa¿ne teraz, gdy ¶wiat dotyka wszechogarniaj±ca laicyzacja, a niejednokrotnie ma miejsce profanacja sakramentu ma³¿eñstwa. Ka¿da z pob³ogos³awionych wdów otrzyma³a z r±k Ksiêdza Biskupa dokument ko¶cielny stwierdzaj±cy z³o¿enie ¶lubu czysto¶ci w czasie Naj¶wiêtszej Ofiary.

Religijna jako¶æ codziennego ¿ycia

Stan wdowieñstwa konsekrowanego wcale nie zrywa dotychczasowych wiêzi rodzinnych, a nadaje now±, bardziej religijn± jako¶æ codziennemu ¿yciu. Wszystkich urzeka optymizm i serdeczny u¶miech osób konsekrowanych. Jako wdowy - wolne dla Boga, a jednocze¶nie matki i babcie - duchem Chrystusowej Ewangelii staraj± siê przepoiæ klimat domowy i zawodowy. Stosown± pomoc swoim dzieciom i wnukom ³±cz± z modlitw± w ich intencji.

"Bogu dziêkujê za ten dzisiejszy dzieñ, kiedy mog³am staæ siê wdow± konsekrowan± - nie kryje swej rado¶ci Danuta Dzier¿anowska z parafii pw. ¶w. Józefa w Stargardzie Szczeciñskim. - Cieszê siê, ¿e na tê uroczysto¶æ z mojej parafii przyjecha³o trzech ksiê¿y, w tym ksi±dz proboszcz Jaros³aw Staszewski SChr. Ju¿ jako wdowa ukoñczy³am teologiê na warszawskim Uniwersytecie Stefana Kardyna³a Wyszyñskiego. W stargardzkiej parafii, prowadzonej przez kap³anów Towarzystwa Chrystusowego, pracujê w poradni ma³¿eñsko-rodzinnej, katechizujê i przygotowujê m³odzie¿ do sakramentu bierzmowania".
Ks. dr Mateusz Matuszewski, konsultor Komisji ds. Kultu Bo¿ego Konferencji Episkopatu Polski, zapytany o to, co oznacza konsekracja stanu wdowieñstwa, odpowiada: "Wdowy, które zdecydowa³y siê ofiarowaæ Jezusowi resztê swojego ¿ycia, ¶lubuj±c zachowanie czysto¶ci i gotowo¶æ do podjêcia zadañ wyznaczonych przez Ko¶ció³, wchodzi³y do specjalnego stanu. Ju¿ Orygenes (III wiek), wielki znawca Pisma ¦wiêtego, podpowiada³ wdowom, aby przyjmuj±c Bo¿e wezwanie, sk³ada³y specjalny ¶lub, dziêki któremu ich prace stan± siê bli¿sze Panu Bogu oraz wzmocni± swoj± misjê wdowieñstwa konsekrowanego. Natomiast ¦wiêty Augustyn uwa¿a³, ¿e do stanu wdów nie nale¿± wszystkie kobiety, którym zmarli mê¿owie, ale tylko te, które dokona³y same dobrowolnego wyboru ¿ycia w czysto¶ci i zjednoczy³y siê przysiêg± z samym Bogiem. Wy¿szo¶æ wdowiego stanu nad ponownym zam±¿pój¶ciem polega na tym, ¿e wdowa po¶wiêcona Panu Bogu mo¿e jeszcze pe³niej Mu siê oddaæ, w czym pomaga specjalne b³ogos³awieñstwo Ko¶cio³a".

Aposto³ki modlitwy, mi³osierdzia i pokuty

Czy ka¿da wdowa mo¿e dost±piæ konsekracji swego stanu? "Do stanu wdów konsekrowanych - kontynuuje ks. M. Matuszewski - poprzez obrzêd specjalnego b³ogos³awieñstwa mo¿e wej¶æ kobieta, która wcze¶niej ¿y³a w sakramentalnym ma³¿eñstwie, a które usta³o na skutek ¶mierci jej mê¿a. Ponadto musi mieæ dobr± opiniê w swojej parafii, wyró¿niaæ siê roztropno¶ci± i dobrymi obyczajami, wyraziæ ochotê pracy w dzie³ach charytatywnych parafii i diecezji. Zanim wdowa uzyska aprobatê biskupa i zostanie w³±czona do stanu wdowieñstwa konsekrowanego, musi przej¶æ odpowiedni± formacjê, zdobywaj±c wiedzê o istocie pob³ogos³awionego wdowieñstwa i czekaj±cych j± zadaniach. Wdowy konsekrowane nie opuszczaj± ¶wiata, jak czyni± to siostry zakonne. Nadal mieszkaj± u siebie, czêsto kontynuuj± pracê zawodow± lub s± emerytkami czy rencistkami. ¯yj± wed³ug harmonogramu zajêæ, które same sobie wyznaczaj±. Gorliwiej anga¿uj± siê w ¿ycie swojej wspólnoty parafialnej, wspó³pracuj±c w tym zakresie ze swoimi duszpasterzami. S± aposto³kami modlitwy, mi³osierdzia i pokuty. Najwa¿niejsze jest to, ¿e pob³ogos³awione przez Ko¶ció³, staj± siê wybranymi przez Chrystusa i s± bardzo cennym darem dla Ko¶cio³a i ¶wiata".

Wdowieñstwo jako przed³u¿enie i intensyfikacja

W Polsce mamy prawie dwa miliony wdów. One po ¶mierci swoich mê¿ów czêsto nie mog± znale¼æ swego godnego miejsca w Ko¶ciele. Nie inaczej by³o z pierwsz± wdow± konsekrowan±, Lidi± Cholew±, której m±¿, Bernard, kapitan ¯eglugi Wielkiej, ponad dwadzie¶cia lat temu zmar³ nagle na zawa³ serca. W swojej szczeciñskiej parafii razem z mê¿em by³a zaanga¿owana w dzia³alno¶æ wspólnoty Odnowy w Duchu ¦wiêtym. By³a przekonana, ¿e skoro Pan Bóg zabra³ jej mê¿a, to musia³ mieæ wobec niej jakie¶ szczególne plany. Nie my¶la³a o kolejnym ma³¿eñstwie, chcia³a ca³kowicie po¶wiêciæ siê Panu Bogu i ludziom, ale nie wiedzia³a jeszcze, jak to zrobiæ. Dopiero w roku 1994 papie¿ Jan Pawe³ II w adhortacji Vita Consecrata zachêca³ do wznowienia wczesnochrze¶cijañskiej praktyki konsekracji wdów. Wtedy Lidia poprosi³a o pomoc miejscowego ordynariusza, bpa B³a¿eja Kruszy³owicza, aby przygotowa³ j± do obrzêdu konsekracji wdowiego stanu, zgodnie z papieskimi wytycznymi. Ksi±dz Biskup przydzieli³ jej duchowego przewodnika i po dwuletniej starannej formacji, w grudniu 1996 roku, podczas uroczystej Mszy ¦wiêtej na rêce Ksiêdza Biskupa, w obecno¶ci syna (tak¿e kapitana ¯eglugi Wielkiej), synowej i wnuków z³o¿y³a ¶lub dozgonnej czysto¶ci. Celebrans zdj±³ jej ¶lubn± obr±czkê, pob³ogos³awi³ j± i ponownie na³o¿y³ na palec, ale ju¿ jako znak przynale¿no¶ci do Boskiego Oblubieñca - Jezusa Chrystusa.

W ¶lad za ni± posz³y inne pobo¿ne wdowy, które po odpowiednim przygotowaniu tak¿e zosta³y pob³ogos³awione i utwierdzone w powo³aniu do jedno¶ci z samym Chrystusem. Jest ich coraz wiêcej, w ca³ym kraju oko³o dwustu. Od kilku lat zawsze w Adwencie cz³onkinie Ordo Viduarum (Stanu Wdów) wraz z dziewicami konsekrowanymi i pustelnikami gromadz± siê na Jasnej Górze na dorocznej pielgrzymce, której towarzysz± rekolekcje stanowe. Jednym z g³osz±cych nauki rekolekcyjne jest o. Misjonarz Oblat Maryi Niepokalanej, który zapraszany jest tak¿e do ró¿nych parafii w ca³ym kraju, aby zainteresowaæ kobiety stanem wdowieñstwa konsekrowanego. W³a¶nie jemu postawiono pytanie: czy wdowieñstwo konsekrowane mo¿e byæ przed³u¿eniem sakramentalnego ma³¿eñstwa? "Oczywi¶cie - odpowiada. - Wdowieñstwo jest przed³u¿eniem i szczególn± intensyfikacj± sakramentalnej ³aski ma³¿eñstwa. Mi³o¶æ do ma³¿onka ma siê tutaj realizowaæ w postaci mi³o¶ci dziewiczej. Aby mog³o siê to staæ, wdowa musi przyj±æ ablacyjno-ofiarnicz± postawê ca³kowitego oddania siê Chrystusowi oraz uczyæ siê uczestnictwa w oblubieñczej mi³o¶ci Maryi - Dziewicy i Wdowy. Ojcowie Ko¶cio³a odkryli nadprzyrodzone znaczenie wdowieñstwa konsekrowanego. To w³a¶nie ¶w. Augustyn napisa³, ¿e Ko¶ció³ jest jak wdowa. Oczekiwanie wdowy, która ponownie pragnie ujrzeæ swego ma³¿onka, jest podobne do oczekiwania Ko¶cio³a na ponowne przyj¶cie Jezusa Chrystusa. Zmar³y m±¿ jest dla wdowy wyrazem mi³o¶ci samego Boga, a pragnienie ponownego po³±czenia siê z nim jest ¿yczeniem samego Boga".

Modlitwa pe³na paschalnej nadziei

Obrzêd konsekracji wdów jest bardzo wzruszaj±cy. O. W. £yko dopowiada: "Do tej pory Ko¶ció³ nie posiada rytua³u b³ogos³awieñstwa wdów o charakterze powszechnym. Ka¿da diecezja dokonuje tego obrzêdu na podstawie wersji roboczej, przyjêtej przez miejscowego ordynariusza. Episkopat Polski skierowa³ do Kongregacji ds. Kultu Bo¿ego i Dyscypliny Sakramentów pro¶bê o zatwierdzenie przygotowanego w Polsce nowego Obrzêdu b³ogos³awieñstwa wdów dla polskich diecezji.

Mamy wiêc nadziejê, ¿e wkrótce liturgia b³ogos³awieñstwa wdów bêdzie sprawowana wed³ug ksiêgi zatwierdzonej przez Stolicê Apostolsk±. Oprócz elementów wspólnych ka¿dej formie konsekracji, takich jak wyra¿enie pragnienia i decyzji wej¶cia na drogê ¿ycia konsekrowanego, dalej modlitwy konsekracyjnej, znamiennym rysem obrzêdu b³ogos³awieñstwa wdów jest przekazanie krzy¿a i Ksiêgi Liturgii Godzin. Obrzêd wieñczy pe³na paschalnej nadziei modlitwa wdów - profesek za swoich zmar³ych ma³¿onków. W Kielcach jest ju¿ nawet pierwszy pob³ogos³awiony wdowiec, który do z³o¿enia ¶lubu czysto¶ci przygotowywa³ siê wraz z wdowami. Wdowcy swoje powo³anie do ¿ycia konsekrowanego mog± realizowaæ, wstêpuj±c do seminarium duchownego lub do którego¶ z zakonów. Mniejsze mo¿liwo¶ci maj± tutaj wdowy".

Byæ ¼ród³em nadziei i ¿ycia!

Wypada podkre¶liæ, ¿e w Polsce te klasyczne, indywidualne formy ¿ycia konsekrowanego stanowi± eklezjaln± jedno¶æ dziêki powo³aniu przez obecnego metropolitê szczeciñsko-kamieñskiego, ks. abpa  Andrzeja Dziêgê, specjalnego zespo³u koordynacyjnego przy Komisji Episkopatu Polski ds. ¯ycia Konsekrowanego, któr± Ksi±dz Arcybiskup wcze¶niej kierowa³. Wdowieñstwo konsekrowane nie jest czym¶ w rodzaju "spó¼nionego dziewictwa". S± to komplementarne formy ¿ycia konsekrowanego i bynajmniej nie stanowi± one jakiegokolwiek zagro¿enia dla klasycznej formy ¿ycia konsekrowanego, jakim jest ¿ycie zakonne, zw³aszcza w zgromadzeniach ¿eñskich.

W³adys³awê Sztych odwiedzam w jej mieszkaniu na piêtrze, w pobli¿u ko¶cio³a, w Dêbnie Lubuskim. Od jedenastu lat jest wdow± konsekrowan±. Za ni± posz³o kilkana¶cie innych wdów z tego miasta, które biskup konsekrowa³. Ona jest ich liderk±. Tak wspomina dzieje swojego ¿ycia: "Z perspektywy lat widzê, ¿e Pan Bóg przygotowywa³ mnie do konsekrowanego wdowieñstwa. W pa¼dzierniku 1983 roku zmar³ mój m±¿, pozostawiaj±c mnie z dwójk± dzieci. Wtedy to stoj±c w kaplicy przy jego trumnie, wpatrzona w krzy¿, z³o¿y³am przysiêgê zmar³emu mê¿owi i Panu Bogu, ¿e pozostanê mu wierna do koñca swego ziemskiego ¿ycia i nigdy nie wyjdê za m±¿". Pañstwo Sztychowie byli zawsze gorliwymi katolikami. W czasie misji ¶wiêtych powierzyli swoj± rodzinê Naj¶wiêtszemu Sercu Pana Jezusa, a na odwrocie Chrystusowego wizerunku widnieje staranny zapis tego aktu oddania napisany rêk± Jaros³awa. Po ¶mierci mê¿a jeszcze bardziej wzros³a religijno¶æ W³adys³awy, która udziela siê w Odnowie w Duchu ¦wiêtym i katechizuje przedszkolne dzieci.

Najwa¿niejsze jest to, ¿e poprzez u¶wiêcenie obranego przez siebie stanu ¿ycia osoby te s± ¼ród³em nadziei i ¿ycia dla innych. Ojciec W. £yko wo³a w czasie kazañ rekolekcyjnych: "B±d¼cie ¼ród³em nadziei i ¿ycia!". A przecie¿ dzisiaj ludziom tak bardzo potrzeba NADZIEI.

Bogdan Nowak
Zapisane
Strony: [1] |   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap

Strona wygenerowana w 0.022 sekund z 17 zapytaniami.

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

watahaslonecznychcieni phacaiste-ar-mac-tire ostwalia granitowa3 maho