janusz
Wielki gadu³a ;)
Punkty Forum (pf): 29
Offline
P³eæ:
Wiadomo¶ci: 1370
Zobacz profil
|
|
« Odpowiedz #100 : Luty 17, 2009, 23:33:29 » |
|
Carlo Crivelli w³oski malarz z XV w. malowa³ wy³±cznie obrazy religijne. Jednym z najbardziej jego znanych obrazów jest ''Zwiastowanie z ¶w. Emidiuszem''.Co chcia³ przekazaæ autor potomnym, ukazuj±c na niebie kulê ¶wietln± wysy³aj±c± promieñ, przenikaj±cy ¶ciany i dotykaj±cy czo³a modl±cej siê Maryji ? http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Carlo_Crivelli_069.jpgDlaczego Maria uk³ada podobnie rêce / sko¶ne skrzy¿owanie/ jak Faraonowie egipscy?Czy¿by sko¶ny krzy¿ symbol S³oñca wystêpuj±cy tak¿e na ¦lê¿y przenikn±³ do chrze¶cijañstwa?
|
|
« Ostatnia zmiana: Luty 20, 2009, 11:53:27 wys³ane przez janusz »
|
Zapisane
|
|
|
|
Dariusz
Go¶æ
|
|
« Odpowiedz #101 : Luty 21, 2009, 21:02:36 » |
|
Janusz, pomijaj±c wszystkie inne szczegó³y tego obrazu, to pytanie na koniec poata, jest chyba retoryczne?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
janusz
Wielki gadu³a ;)
Punkty Forum (pf): 29
Offline
P³eæ:
Wiadomo¶ci: 1370
Zobacz profil
|
|
« Odpowiedz #102 : Luty 22, 2009, 23:59:11 » |
|
Naturalnie,kto pyta nie b³±dzi.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Blad
Go¶æ
|
|
« Odpowiedz #103 : Luty 23, 2009, 08:17:00 » |
|
w ¶redniowieczu rêce skrzy¿owane na piersiach i g³owa pochylona oznacza³y pokorê która by³a królow± cnót, natomiast postawa klêcz±ca pochodzi z judaizmu. Hebrajczycy uwa¿ali kolana za symbol si³y; zgiêcie kolan jest zatem ugiêciem naszej si³y przed Bogiem. Gest ten pojawia siê w istotnych miejscach ST jako wyraz uwielbienia (np. 2 Krn 6,13;Ezd 9,5).
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
janusz
Wielki gadu³a ;)
Punkty Forum (pf): 29
Offline
P³eæ:
Wiadomo¶ci: 1370
Zobacz profil
|
|
« Odpowiedz #104 : Luty 23, 2009, 23:38:07 » |
|
Witaj Blad niechc±cy Ciê wywo³a³em Symbol ''X'' wystêpuje tak¿e jako znak iluminacji,o¶wiecenia. Uwa¿ano go za ¶wiêty,poniewa¿ nim wed³ug ksiêgi Ezechiela znaczono czo³a duchowo o¶wieconych.Oznacza³ te¿ pierwsz± literê greckiego s³owa Christos.Identyfikowano go, tak¿e z hermetycznym symbolem ukrytego Ko¶cio³a ¶w Graala,którego g³ównym stra¿nikiem by³ ponoæ Botticelli.W jego obrazie ''Madonna z Ksiêg±'' na jej szacie, widnieje czerwona litera ''X''.Dzieci±tko Jezus trzyma trzy w³ócznie iluminacji - popularny motyw u ¶redniowiecznych alchemików i ró¿okrzy¿owców http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Sandro_Botticelli_065_E4.jpgCzy katolityzm jest oparty na staro¿ytnym kulcie solarnym w poni¿szym linku. http://protestanci.forumowisko.net/printview.php?t=341&start=0&sid=23b0b1d8e6f857d49bf4f4eab53d88b3
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Blad
Go¶æ
|
|
« Odpowiedz #105 : Luty 24, 2009, 16:30:10 » |
|
Bo m±drego to i warto pos³uchaæ Chrze¶cijañstwo na pewno przejê³o wiele symboli solarnych jednym z nich jest aureola, ale co do tego krzy¿a mam bardzo du¿o w±tpliwo¶ci ¿e jest (czy raczej by³) symbolem solarnym, jak zobaczysz symbolem s³oñca w planetach jest okr±g z ma³ym ko³em po¶rodku, natomiast ten znak jest symbolem ziemi, wiem, wiele ¼róde³ podaje go jako solarny lecz do mnie to nie przemawia. http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Earth_symbol.svg&filetimestamp=20090122141506, ten krzy¿ tak i zreszt± krzy¿ celtycki (który przed zaadoptowaniem go przez chrze¶cijañstwo wygl±da³ bardzo podobnie) odnosi siê do czterech kierunków na ziemi, czterech pór roku, 4 przesileñ. ''Madonna z Ksiêg±'' hmmm czerwony X jest poprostu sposobem wi±zania sukni co by³o w zwyczaju,¿eby piersi nie wysz³y na wierzch , ten znak o którym mówisz jest wci¶niêty pomiêdzy Jezusa a d³oñ Maryi, i jak siê przyjrzysz dok³adnie aureoli Jezusa brak jest czê¶ci "krzy¿a" z prawej strony.
|
|
« Ostatnia zmiana: Luty 24, 2009, 16:37:54 wys³ane przez Blad »
|
Zapisane
|
|
|
|
janusz
Wielki gadu³a ;)
Punkty Forum (pf): 29
Offline
P³eæ:
Wiadomo¶ci: 1370
Zobacz profil
|
|
« Odpowiedz #106 : Luty 25, 2009, 12:43:25 » |
|
Ko³o Ezechiela,swastyka to typowy symbol ''wêdruj±cego S³oñca''. Cztery ramiona krzy¿a, wyznacza³y cztery pory roku czyli miejsca na niebie,w których ukazuje siê S³oñce podczas przesileñ i równonocy. http://pl.wikipedia.org/wiki/Symbol_solarnyZastanawiaj±ca jest te¿ liczba 12 aposto³ów,12 plemion Izraela,12 kamieni na piersi naczelnego kap³ana.Dlaczego ka¿demu z 12 plemion odpowiada³ odpowiedni znak zodiaku oraz kolor kamienia?W Apokalipsie,miasto które ma zej¶æ z nieba ma cztery bramy po trzech anio³ów przy ka¿dej z nich. ''Katolickie S³oñce'' prezentowane wcze¶niej ma dooko³a siebie 12 anio³ków. Symbole czterech ewangelistów to cztery znaki zodiaku. Plemieniu Judy przyporz±dkowany by³ znak zodiakalny Lwa. Wielu malarzy umieszcza³o na swoich obrazach symbole ukrytej herezji. Ilustrowali w ten sposób swoje powi±zania z tajnymi bractwami dzia³aj±cymi poza oficjalnie panuj±c± religi±. W dzie³ach Leonarda da Vincii pojawia siê na przyk³ad tzw. ''gest Jana'' - uniesiony palec.Podobno artysta nale¿a³ do tajemniczego zakonu, dla którego Jan Chrzciciel by³ wa¿niejszy od Jezusa. http://www.kul.pl/oldbukul/nabytki/obrazki/archiwum_nabytkow_2007/leonardo_da_vinci.jpghttp://www.mojeobrazy.com.pl/wielcy/da_vinci/images/vinci1_jpg.jpg
|
|
« Ostatnia zmiana: Luty 25, 2009, 12:45:08 wys³ane przez janusz »
|
Zapisane
|
|
|
|
janusz
Wielki gadu³a ;)
Punkty Forum (pf): 29
Offline
P³eæ:
Wiadomo¶ci: 1370
Zobacz profil
|
|
« Odpowiedz #107 : Marzec 03, 2009, 11:51:30 » |
|
Wiosna Sandra Botticellego/1477-1478/ jest hermetycznym opisem przej¶cia bytu duchowego w rzeczywisto¶æ materialn±. Ka¿da z postaci uosabia kolejny etap tej drogi. Malarz by³ wtajemniczony w pogañskie misteria. W kontrowersyjnych ''Documents Prieure'' przechowywanych w Bibliotece Paryskiej figuruje jako wielki mistrz Zakonu Syjonu, dla którego bóg Thot by³ wa¿nym autorytetem.Na obrazie ''Wiosna'' postaæ widoczna jako pierwsza to w³a¶nie patron m±dro¶ci,maj±cy tajemn± w³adzê nad s³owami, Hermes zwany Trismegistosem/Trzykroæ Najwiêkszym/ odpowiednik egipskiego boga Thota. http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Botticelli_Primavera.jpghttp://www.youtube.com/watch?v=QE8DMmkBNAA
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Blad
Go¶æ
|
|
« Odpowiedz #108 : Marzec 05, 2009, 09:35:13 » |
|
janusz to ci da trochê do my¶lenia
|
|
« Ostatnia zmiana: Marzec 05, 2009, 09:35:52 wys³ane przez Blad »
|
Zapisane
|
|
|
|
janusz
Wielki gadu³a ;)
Punkty Forum (pf): 29
Offline
P³eæ:
Wiadomo¶ci: 1370
Zobacz profil
|
|
« Odpowiedz #109 : Marzec 12, 2009, 00:14:29 » |
|
Tak to prawda daje do my¶lenia. Podobno kluczem do obrazów Leonarda by³o jego unikatowe pismo, które czyta siê najlepiej za pomoc± lustra.Hugo Conti,argentyñski historyk amator odkryl,¿e postacie na obrazach renesansowego geniusza wpatrzone s± w przestrzeñ,jakby wskazywa³y gdzie nale¿y umie¶ciæ lustro aby dostrzec ukryte niesamowite wizerunki. http://dsc.discovery.com/news/slideshows/Leonardo-mirror.html
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|
Blad
Go¶æ
|
|
« Odpowiedz #111 : Marzec 21, 2009, 22:09:15 » |
|
nie wiem,, ale ten jest bardzo wymowny. Ka¿dy mo¿e znale¼æ co¶ dla siebie
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
janusz
Wielki gadu³a ;)
Punkty Forum (pf): 29
Offline
P³eæ:
Wiadomo¶ci: 1370
Zobacz profil
|
|
« Odpowiedz #112 : Marzec 28, 2009, 16:29:27 » |
|
''Ambasadorowie''to podwójny portret namalowany przez Hansa Holbeina M³odszego w 1533 r.Wype³niaj± go symboliczne klucze rozmieszczone na ca³ym p³ótnie.Naczelnym motywem jest zakryta przed niewtajemniczonymi obecno¶æ ¶mierci. Spogl±daj±c na obraz z prawej albo z lewej strony,mo¿na dostrzec zdeformowan± czaszkê.Aby zobaczyæ j± wyra¼nie trzeba pos³u¿yæ siê przyrz±dem optycznym modyfikuj±cym proporcje. Malarz mia³ dostêp do wynalezionej techniki malarskiej Leonarda da Vinci.Wiek XVI bywa zwykle nazywany stuleciem odkryæ i postêpu nauki.Wszelkie dotychczasowe prawdy chwia³y siê wówczas w posadach. Holbein chcia³ przekazaæ,¿e cala duma z odkryæ geograficznych i postêpu nauki,pycha dzie³ sztuki,zabieganie o stanowiska,przepych strojów i walka o doktrynalne zasady - wszystko to jest banalne i absurdalne wobec nieuchronnego koñca,jaki nas wszystkich czeka. http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Holbein-ambassadors.jpg&filetimestamp=20041203231304http://pl.wikipedia.org/wiki/AmbasadorowieDopiero w XXw. litewski historyk sztuki Jurgis Baltrusaitis rozpozna³ w dziwnym krzta³cie na pod³odze zdeformowan± ludzk± czaszkê.
|
|
« Ostatnia zmiana: Marzec 28, 2009, 16:37:50 wys³ane przez janusz »
|
Zapisane
|
|
|
|
janusz
Wielki gadu³a ;)
Punkty Forum (pf): 29
Offline
P³eæ:
Wiadomo¶ci: 1370
Zobacz profil
|
|
« Odpowiedz #113 : Kwiecieñ 02, 2009, 12:10:48 » |
|
''Mi³o¶æ niebiañska i ziemska''-nasycony kolorami obraz Tycjana ukazuje hermetyczn± wersjê dwóch rodzajów mi³o¶ci za pomoc± alchemicznych i pogañskich symboli. Symbolika kolorów wskazuje na purpurê jako kolor boskiej mi³o¶ci a tak¿e na wype³nienie ''wielkiego dziela'' alchemi,sztuki królewskiej.Ramiê nagiej dziewczyny unosi siê, w d³oni trzyma ona lampkê oliwn±,której p³omieñ oznacza mi³o¶æ duchow± i wieczn±.Z kolei druga pani - ubrana, wskazuje palcem zwiêd³± ró¿ê, symbolizuj±c± ulotno¶æ mi³o¶ci ziemskiej.Rêka wskazuj±ca kwiat jest zgiêta i opiera siê o naczynie,s³u¿±ce prawdopodobnie do przechowywania klejnotów,a pier¶ kobiety je os³ania.To przejrzysta aluzja do egoizmu charakteryzuj±cego mi³osc ziemsk±,przeciwstawn± otwarto¶ci i mi³o¶ci boskiej. http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Tizian_029.jpg
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Blad
Go¶æ
|
|
« Odpowiedz #114 : Kwiecieñ 02, 2009, 13:34:28 » |
|
Nie mogem sie oprzeæ i murze napisaæ, zwróæ uwagê na kolor d³oni która prawdopodobnie zerwa³a ró¿e ¿ krzaka. Ca³y obraz jest wyra¼nie podzielony na dwie czê¶ci lecz ........ kobieta z lamp± o;iwn± patrzy bardzo smutnie i wydaje sie z têsknota na z³ot± bransoletkê. Chcialbym jeszcze zwróciæ uwagê na ornamentyke studni (bo prawdopodobnie jest to albo studnia albo co¶ wype³nione wod± - rêka dziecka znurzona w niej, a za jego plecami fonntanna wody wzburzona prawdopodobnie jego nózkami) nieostro¶c krajobrazu gór z lewej strony i drzewo po ¶rodku wyra¼nie dzieli go na 2 ¶wiaty. http://pl.wikipedia.org/wiki/Barwa_purpurowa#Purpura_a_fiolet_.E2.80.93_nieporozumienia_j.C4.99zykowePurpura wi±¿e siê z bogactwem i w³adz±, by³a kolorem królewskim. Która z kobiet ma wiêcej purpury? ta z bogactwem ziemskim czy ta z bogactwem duchowym?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kiara
Go¶æ
|
|
« Odpowiedz #115 : Kwiecieñ 02, 2009, 16:47:28 » |
|
Piekna i prosta jest symbolika tego obrazu . Oznacza osiaganie doskonalosci przez zycie od czerwieni do bieli przez wielosc wcielen czlowieka , ktory rozwija sie od dziecka do doroslosci przez kontaz woda ( uczuciami. Osiaganie doskonalosci ( bieli ) jest przejsciem zprzez zycie ( czrwieni) do mometu uzyskania pelni ( bieli i czerwieni), po drodze sa drogowskazy. Nie mam teraz czasu na pelniejszy opis. Dla mnie to droga do doskonalosci. Kiara
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
polo
Go¶æ
|
|
« Odpowiedz #116 : Kwiecieñ 02, 2009, 17:09:16 » |
|
Komentuj±c chcia³em tylko aby¶cie przyjrzeli siê dok³adnie dzieci±tku. Nie fontanna to jest lecz czarne skrzyd³a zaczepione na ³opatkach.. Rêk± wodê m±ci... t³umaczenia dalszego sami dopatrzeæ siê musicie..
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kiara
Go¶æ
|
|
« Odpowiedz #117 : Kwiecieñ 02, 2009, 17:26:52 » |
|
Komentuj±c chcia³em tylko aby¶cie przyjrzeli siê dok³adnie dzieci±tku. Nie fontanna to jest lecz czarne skrzyd³a zaczepione na ³opatkach.. Rêk± wodê m±ci... t³umaczenia dalszego sami dopatrzeæ siê musicie..
Bo tak wyglada dualizm w zyciu czlowieka, ma dostep do wiedzy uczuc, poprzez doswiadczanie ," macenie wody" - uczuc. Z jednej strony jest bezgrzesznym slodkim dzieciatkiem , a z drugiej zlym aniolem z czarna moca. Co i jak zrobi? Jak bedzie zyl? Ktore doswiadczenia go zdominuja? Osiagnie biel , czy nie? Pokaze zycie. Kiara
|
|
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 02, 2009, 17:28:40 wys³ane przez Kiara »
|
Zapisane
|
|
|
|
janusz
Wielki gadu³a ;)
Punkty Forum (pf): 29
Offline
P³eæ:
Wiadomo¶ci: 1370
Zobacz profil
|
|
« Odpowiedz #118 : Kwiecieñ 02, 2009, 17:30:50 » |
|
Na obrazie Tycjana jest dok³adnie odwrotnie,ni¿ sugerowa³a by to obowi±zuj±ca moralno¶æ.By³ on zwolennikiem pogañskiego symbolizmu klasycznej Grecji.W jej mitologii nago¶æ to niewinno¶æ,czysto¶æ a przede wszystkim prawda /naga prawda/.Dziewczyna w czerwonej pelerynie pozwala by zrzuci³ j± wiatr i ods³oni³ jej bosko¶æ w ca³ej okaza³o¶ci. Druga postaæ prezentuje z kolei nienaganne uczesanie,klejnoty i falist± sukniê z okaza³ym dekoltem.Tym sposobem autor ujawnia podstêpno¶æ mi³o¶ci ziemskiej,której przeciwstawia idealnie przejrzyst± mi³o¶æ bosk±. Kamienny sarkofag zamieniony w fontannê jakby dzieli³ a zarazem ³±czy³ dwa ¶wiaty przez postaæ anielskiego kupidyna.Duch nie mo¿e istnieæ bez materii i odwrotnie materia bez ducha.Jedno potrzebuje drugiego i nawzajem siê przenika a oba ¶wiaty mimo ró¿nic ³±czy i tu i tam strza³a amora. ¦wiat materialny reprezentuje obrazek po lewej stronie z trudnym do zdobycia wzgórzem, z baszt± lub twierdz± na szczycie.Po prawej niebiañska kraina z góruj±c± dzwonnic± ¶wi±tyni.
|
|
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 02, 2009, 17:59:08 wys³ane przez janusz »
|
Zapisane
|
|
|
|
Kiara
Go¶æ
|
|
« Odpowiedz #119 : Kwiecieñ 02, 2009, 17:42:33 » |
|
Mozna robic odczyt z dwoch stron jednak zaczynamy od ziemskiego , a on zawiera sie w czerwieni w 1 czakrze zycia, i nie ma w nim niemoralnosci. Jest droga do doskonalosci ktora jest biel, przez caly dualistyczny cykl zdarzen w ktorych nie ma dobra i zla w ich potocznych znaczeniach. Jest za to doswiadczanie zmiennosci , ktora my przywyklismy tak klasyfikowac. Biel doskonalosc, ma rowniez to co czerwien ( moim zdaniem dla tego jest dekolt ( symbol dyskretnej informacji) , ale w duchowosci nie ma pelni wiedzy. Wiedza musi byc odkryta przez doswiadczanie, a to dzieje sie juz w materi. Ani jedna ani druga nie roznia sie od siebie, stanowia pelnie. Schodzac w dol odkrywamy , wchodzac w gore uzyskujemy doskonalosc. A co jest po drodze? Mozna powiedziec Kupidyn, bo w niewinnosci dzieciecia ( jak w nasieniu drzewo) jest rowniez seksualnosc Satyra.Liczy sie grunt na ktorym realizujemy przeznaczenie. Czego chce doswiadczyc i co pozna? O tym mowi woda, zycie uczuciami lub zabawa nimi. Kiara ps. Nie musisz moj odczyt traktowac jako wlasciwy.On jest taki tylko dla mnie.
|
|
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 02, 2009, 21:53:27 wys³ane przez Kiara »
|
Zapisane
|
|
|
|
janusz
Wielki gadu³a ;)
Punkty Forum (pf): 29
Offline
P³eæ:
Wiadomo¶ci: 1370
Zobacz profil
|
|
« Odpowiedz #120 : Kwiecieñ 02, 2009, 19:48:20 » |
|
W sumie odczyt symboli jaki tutaj wspólnie dokonali¶my nawi±zuje do s³ynnej hermetycznej sentencji: ''Jak na górze,tak na dole''. Dzie³o Tycjana spe³ni³o wiêc swoje podstawowe zadanie, przy pomocy kolorów,form, postaci, krajobrazów i innych szczegó³ów, pobudzi³o nas do interpretacji zawartych w nim idei.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kiara
Go¶æ
|
|
« Odpowiedz #121 : Kwiecieñ 02, 2009, 21:56:28 » |
|
To nie jest jeszcze pelny odczyt , mozna zrobic szczegolowy. Albo polozyc na nim jedna karte tarota i tez odda pelnie wiedzy. Teraz mam malo czasu, dlatego nie robie odczytow obrazow , ktore prezetujesz. Sa ciekawe , jest pewne ze ludzie malujacy je mieli dostep do wiedzy. Kiara
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
arteq
Go¶æ
|
|
« Odpowiedz #122 : Kwiecieñ 02, 2009, 22:10:28 » |
|
Czy z poni¿szego obrazka da siê rózwnie¿ co¶ odczytaæ? Ok, OK - to oczywi¶cie ¿art, aby wprowadziæ nieco humoru, bo temat nieco ponurawy siê zrobi³. Dla jasnosci, zdajê sobie sprawê, ¿e wiele z obrazów ma w sobie przes³ania. Nie zawsze zgadzam siê co do tre¶ci tych przes³añ, ale to nieco inna sprawa. Je¿eli uwa¿acie ¿art za ciêzkawy - wywaliæ z w±tku.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
janusz
Wielki gadu³a ;)
Punkty Forum (pf): 29
Offline
P³eæ:
Wiadomo¶ci: 1370
Zobacz profil
|
|
« Odpowiedz #123 : Kwiecieñ 03, 2009, 09:23:11 » |
|
Witaj arteg. Dlaczego od razu wywaliæ.Obrazek pokazuje jak wielu z nas w sytuacji Reksia,nie wie co dalej robiæ.Po pierwsze nale¿y g³o¶no wo³aæ o pomoc. Nastêpnie sprawdziæ czy oddycha,je¶li tak to odpowiednio u³o¿yæ cia³o i wezwaæ pogotowie.Przy brak oddechu przyst±piæ do zabiegu resuscytacji. Usta usta teraz nie wchodz± w rachubê,wa¿ne jest ugniatanie klatki piersiowej,czyli bezpo¶redni masa¿ serca.Mo¿na te¿ udro¿niæ drogi oddechowe i to jest najwa¿niejsze bo kura jedz±c ziarno mog³a siê nim po prostu zad³awiæ. Smutn± prawd± jest ¿e dla wielu z nas ta prosta pomoc,jest wiedz± tajemn±, której nie znamy.
|
|
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 03, 2009, 09:45:46 wys³ane przez janusz »
|
Zapisane
|
|
|
|
arteq
Go¶æ
|
|
« Odpowiedz #124 : Kwiecieñ 03, 2009, 09:30:51 » |
|
Hehe, lubiê osoby z poczuciem humoru... Znasz Reksia, to poszed³e¶ w kierunku pomocy, a co jakby ³obuz sam poddusi³ kurê i rozgl±da siê czy kto¶ widzia³. ;]
No tak Janusz, ale mi chodzi³o o to ukryte przes³anie ;]
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|