Dosta³am zagadkê do rozwi±zania,mam pewne skojarzenia ,ale nie chcê nic sugerowaæ .Czekam na wasze opinie.
Niewiasta obleczona w s³oñce− postaæ z Apokalipsy ¶w. Jana Aposto³a, opisana w rozdziale 12.
Matka Bo¿a z Guadalupe
Czêsto w sztuce religijnej, przede wszystkim Ko¶cio³a katolickiego Maryja przedstawiana jest jak niewiasta opisana w Apokalipsie. Wokó³ jej postaci zarysowywana jest ¶wietlista po¶wiata, pod nogami odwrócony przygaszony ksiê¿yc, wokó³ za¶ g³owy wieniec z dwunastu gwiazd. Znanym przedstawieniem Matki Bo¿ej w takiej postaci jest cudowny wizerunek Matki Bo¿ej z Guadalupe w Meksyku. W przedstawieniu tym Maryja jest ukazana jako kobieta brzemienna, a wiêc tak jak to zosta³o opisane w tek¶cie Apokalipsy.
Wizja ¶w. Jana na Patmos, obraz Tobiasa Verhaechta.
Natchniony autor ostatniej ksiêgi Nowego Testamentu zaraz po opisaniu tego, co ma siê wydarzyæ na g³os siódmej tr±by, przechodzi do zreferowania kolejnego widzenia. Bohaterami wizji s± tajemnicza niewiasta oraz smok, którzy w wydaniach t³umaczeñ biblijnych na jêzyki narodowe pisani s± z du¿ej litery.
Niewiasta obleczona jest w s³oñce, ma pod nogami ksiê¿yc, wokó³ jej g³owy widnieje wieniec z dwunastu gwiazd. Autor podkre¶la, i¿ kobieta spodziewa siê dziecka, jest brzemienna. Jednocze¶nie przedstawiony zostaje potê¿ny smok koloru ognia z siedmioma g³owami, dziesiêcioma rogami i siedmioma diademami, odpowiadaj±cymi liczbie g³ów. Bestia nastaje na ¿ycie maj±cego urodziæ siê ch³opca. W dramatycznym momencie dziecko zostaje uniesione do tronu Boga. Niewiasta zbieg³a na pustyniê, gdzie Bóg zapewni³ jej byt przez tysi±c dwie¶cie sze¶ædziesi±t dni (wersety 1–6).
Kolejna scena to walka Micha³a Archanio³a ze smokiem. Smok, którego tekst biblijny nazywa oskar¿ycielem, wê¿em starodawnym, szatanem i diab³em, zosta³ pokonany. Kar± dla smoka jest str±cenie go na ziemiê, gdzie i tak jego dni s± policzone. W gniewie stara siê jeszcze zaszkodziæ niewie¶cie i jej potomstwu (wersety 7–12).
Trzecia scena, pe³na dynamiki, zwi±zanej z prze¶ladowczymi dzia³aniami smoka i ucieczk± niewiasty. Niewiasta dziêki orlim skrzyd³om, które zosta³y jej dane, pierzcha na pustyniê, do miejsca specjalnie dla niej przygotowanego, z dala od wê¿a. W±¿ wypuszcza w jej kierunku rzekê ze swoich wnêtrzno¶ci, ta jednak nie zdo³a³a zaszkodziæ niewie¶cie, gdy¿ ziemia otwar³a siê i poch³onê³a jej nurty (wersety 13–18).
Maryja jako Niewiasta obleczona w s³oñce na obrazie Rubensa.
Wed³ug egzegezy kolektywnej niewiasta obleczona w s³oñce jest symbolem Narodu Wybranego w czasach ostatecznych, ludu, który zawar³ przymierze ze swoim Bogiem. Postaæ niewiasty z rozdzia³u 12 Apokalipsy jest przeciwieñstwem nierz±dnicy z rozdzia³ów 17–9, która w rozdzia³ach 19 i 21 przemieni siê w oblubienicê Baranka i niebieskie Jeruzalem. Jak rozdzia³ 4 z opisem wizji tronu Bo¿ego otwiera³ czê¶æ ksiêgi, w której przedstawiona zosta³a Historia Zbawienia i czasy s±du, tak rozdzia³ 12 otwiera drug± czê¶æ, nazywan± przez egzegetów eklezjaln±, w której autor zawar³ opis prze¶ladowañ wspólnoty Chrystusa i zwyciêstwo w czasach ostatecznych. Mêski potomek to mesjasz, d³ugo oczekiwany wybawiciel. Niewiasta, jego matka, przedstawiona jest jako figura kosmiczna i niebiañska − obleczona w s³oñce, ksiê¿yc i gwiazdy (odwo³anie do Ksiêgi Izajasza, gdzie w rozdz. 60 w podobnych rysach opisana zostaje Córa Syjonu). Dwana¶cie gwiazd symbolizuje dwana¶cie pokoleñ Izraela. Niewiasta jest wiêc personifikacj± ludu Nowego Przymierza, wspólnoty wierz±cych, Ko¶cio³a. Bóle rodzenia to czas wydania na ¶wiat wszystkich wierz±cych, ogó³u ¶wiêtych i zbawionych w czasach ostatecznych. Smok to Szatan nastawaj±cy na dobro dzieci Ko¶cio³a. Bóg opiekuje siê swoim ludem podczas ca³ej ziemskiej wêdrówki.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Niewiasta_obleczona_w_s%C5%82o%C5%84ceA rozwi±zanie zagadki mo¿e byæ takie.....
Twardowski by³ alchemikiem, który (b³±dzi³)szuka³ nie¶miertelno¶ci. Ksiê¿yc to materia z której wyzwoli nas Zbawiciel, na którego cudowne narodzenie zgodzi³a siê dziewica Maryja. Matka Boska by³a tym prawdziwym alchemicznym naczyniem, które da³o pierwszego nie¶miertelnego. Skrzy¿owane rêce i pochylona g³owa w tym wypadku to symbol pokory i zgody, czyli...... ''Niech mi siê stanie''.
Symbol krzy¿a na pó³ksiê¿ycu.
Ksiê¿yc jest te¿ symbolem ³odzi przenosz±cej na tamten ¶wiat oraz znakiem powrótu z krainy ¶mierci.
''Ego eimis anastasis'' - ''Ja jestem zmartwychwstaniem'' to s³owa daj±ce wiarê i nadziejê w spe³nienie obietnicy Boga.
Anch stoj±cy na pó³ksiê¿ycu symbolizuje zwyciêstwo ducha nad materi±. Anch - wieczyste ¿ycie, wieczysty duch, natomiast ksiê¿yc to materia. Symbol znany by³ tak¿e templariuszom, rycerzom Jezusa, umieszczali go na swoich budowlach.
Ko¶ció³ templariuszy w Garway.
W legendzie o Parsifalu i ¶w Graalu, ³ód¼ by³a równie¿ symbolem poszukiwania nie¶miertelno¶ci i wyzwolenia z okowów ¶mierci.
Parsifal i ¶w. Graal.
W astrologii, ksiê¿yc wyobra¿ano sobie pod postaci± m³odzieñca z sierpem u ramion i zwano go królem oraz zbawicielem (''soter''). Pamiêtajmy, ¿e nazwa Ksiê¿yc oznacza syna ksiêcia. Sierp ksiê¿yca jest wiêc zapowiedzi± przyj¶cia na ¶wiat syna bo¿ego.
Edit. Przywrócono obrazy.