Rafaela
Go¶æ
|
|
« : Luty 16, 2011, 10:19:49 » |
|
Ja sam uzdrawiam
(Pwt 32,39)
Drogi Przyjacielu! Pytasz mnie o sakrament namaszczenia chorych. Aby dobrze zrozumieæ rzeczywisto¶æ tego sakramentu, warto najpierw zastanowiæ siê, czym jest choroba w ¿yciu cz³owieka.
Nie mam czasu na chorobê
Choroba, zw³aszcza ciê¿ka, jest czym¶, co stanowi jeden z najpowa¿niejszych problemów ludzkiego ¿ycia. Jest tym, co cz³owieka przyt³acza, gnêbi i niejednokrotnie nie pozwala normalnie funkcjonowaæ w "zdrowym" spo³eczeñstwie. Ka¿dy cz³owiek boi siê choroby, bo czêsto nie rozumie jej sensu i warto¶ci. Cz³owiek, który nie dostrzega sensu i celu swojej choroby, jest przekonany, ¿e ta choroba mo¿e go doprowadziæ ju¿ tylko do ¶mierci. Poniewa¿ cz³owiek boi siê ¶mierci, nie chce umieraæ. Dlaczego? Bo za wszelk± cenê pragnie ocaliæ ¿ycie. Dlatego te¿ nie chce chorowaæ. Robi wszystko, by ¿yæ jak najd³u¿ej i cieszyæ siê dobrym zdrowiem. Zajêty tym, by chroniæ swoje zdrowie i ¿ycie cz³owiek mówi czêsto: "Nie mam czasu na chorobê". Dlaczego? "Bo jestem zajêty zdobywaniem dóbr materialnych, które zapewni± mi dostatnie ¿ycie przez d³ugie lata". A gdy choroba jednak go "dopadnie", jest w stanie oddaæ wszystko, co zgromadzi³, wszystkie swoje dobra materialne, po to, by odzyskaæ utracone zdrowie.
Dlaczego? Bo przyzwyczai³ siê do pogoni za tym, co ziemskie, za materi±. A nie potrafi ju¿ byæ kim¶, nie potrafi byæ cz³owiekiem. A choroba mo¿e byæ, i dla wielu przecie¿ bywa, takim czasem, kiedy cz³owiek ma szansê zwolniæ w tym morderczym biegu za pieni±dzem i karier±, po to, by nauczyæ siê, jak byæ cz³owiekiem, oraz aby móg³ odkryæ sens i warto¶æ w³asnej choroby oraz cierpienia.
Warto¶æ choroby i cierpienia
Chrze¶cijañstwo daje mo¿liwo¶æ zupe³nie innego spojrzenia na ten problem. Jednak cz³owiek zaczyna szukaæ ratunku u Boga dopiero wtedy, gdy wszystkie inne sposoby na odzyskanie zdrowia czy ocalenie ¿ycia oka¿± siê ma³o skuteczne.
Wcze¶niej próbuje sam ocaliæ w³asne ¿ycie i zdrowie, uciekaj±c siê do najró¿niejszych metod i sposobów, które niekoniecznie s± zgodne z nauk± Bo¿±. Jakby zapomnia³, ¿e w tej walce z chorob± nie jest sam. Jest z nim Pan Bóg, który jeszcze bardziej ni¿ on sam pragnie przede wszystkim zdrowia jego duszy. Uzdrowienie cia³a dane jest wówczas, je¶li taka jest wola Boga i je¶li to ma s³u¿yæ duchowemu zbudowaniu i dobru cz³owieka. Dlatego tak bardzo wa¿ne jest, by cz³owiek w czasie choroby zwraca³ siê czêsto do Boga i u Niego szuka³ pociechy oraz nadziei uleczenia.
Naprzeciw ludzkiemu strachowi
Dobry Bóg na pewno nie pozostanie obojêtny na jego pro¶by. Wrêcz przeciwnie. Wychodz±c naprzeciw ludzkiemu strachowi przed chorob± i ¶mierci±, ustanowi³ jeden z siedmiu sakramentów, przeznaczony specjalnie dla chorych, jakim jest namaszczenie chorych. Dziêki niemu Bóg chce ciê przekonaæ, ¿e nigdzie indziej poza Nim samym nie znajdziesz uzdrowienia. Przez ten sakrament Jezus Chrystus pragnie szczególnie dzia³aæ i udzielaæ siê chorym. Pytaj± niektórzy, czy nale¿y baæ siê tego sakramentu?
Sk±d to pytanie? Pytanie takie mo¿e nurtowaæ cz³owieka, który nie jest do koñca ¶wiadomy tego, czym jest i co mo¿e mu ofiarowaæ zarówno namaszczenie, jak i ka¿dy inny sakrament. Nie jest on ¶wiadomy ³aski, która tym sposobem p³ynie od samego Boga. Bo sakrament jest niczym innym, jak widzialnym znakiem dzia³ania niewidzialnej ³aski Boga, który pragnie, by ka¿dy z nas osi±gn±³ prawdziwe szczê¶cie.
A wiêc nie lêkaj siê ³aski, bo przez ³askê w³a¶nie Bóg pragnie udzielaæ siê cz³owiekowi, szczególnie temu dotkniêtemu chorob± i s³abo¶ci±. Poprzez dzia³anie tego sakramentu sam Jezus uto¿samia siê z tob± i z ka¿dym chorym, mówi±c: By³em chory, a odwiedzili¶cie Mnie (Mt 25,36). Nie bój siê namaszczenia, poniewa¿ jest to sakrament uzdrowienia. Tym, czego najbardziej poszukujesz, jest w³a¶nie uzdrowienie. Dlatego nie bój siê i czêsto przyjmuj ten sakrament, je¶li pragniesz uzdrowienia duszy i cia³a.
Bo on przecie¿ w³a¶nie dlatego zosta³ ustanowiony, aby Jezus móg³ byæ jeszcze bli¿ej ciebie. Aby¶ ty móg³ byæ bli¿ej Boga. Bo to jest jedynym pragnieniem Tego, który przecie¿ tak bardzo ciebie i wszystkich ukocha³: ¿eby mieæ blisko siebie wszystkich, zw³aszcza cierpi±cych.
Wiêc nie bój siê Boga, który przychodzi, by daæ ci siebie do walki z chorob±, by ciê umocniæ w dobrym, by utwierdziæ ciê w przekonaniu, ¿e zwyciê¿ysz z Jego pomoc±. Nie bój siê Boga, który chce ci daæ swego Ducha ¦wiêtego. Nie bój siê przyj±æ Boga, który przychodzi z moc± i si³±.
Nie szukaj kap³ana dopiero wtedy, gdy twoje ¿ycie jest powa¿nie zagro¿one, bo sam Jezus pragnie, aby¶ wezwa³ jego pomocy ju¿ wówczas, kiedy zaczyna ci groziæ niebezpieczeñstwo choroby lub staro¶ci. Pamiêtaj, ¿e ten sakrament nie jest przeznaczony tylko dla tych, którzy umieraj±, chocia¿ bywa nazywany "sakramentem odchodz±cych". On ma ci ul¿yæ w cierpieniu i zjednoczyæ z Chrystusem ukrzy¿owanym. Dlatego tak wa¿ne jest, by¶ prosi³ Go o to, by ciê jak naj¶ci¶lej zjednoczy³ ze swoj± Mêk± na krzy¿u. Jest to jeden ze skutków dzia³ania tego sakramentu, by¶ by³ ukrzy¿owany z Jezusem, dla zbawienia ¶wiata.
Namaszczenie ma równie¿ za zadanie podnie¶æ ciê na duchu i umocniæ w dobrym. A wiêc nie traktuj tego sakramentu jako czego¶, co przyspieszy twoj± ¶mieræ. Nie, on ma obudziæ w tobie nadziejê ¿ycia wiecznego. Ta nadzieja pozwoli ci przezwyciê¿yæ trudy twojej choroby. Je¶li, modl±c siê o zdrowie, do tej pory nie uzyska³e¶ tej ³aski, namaszczenie mo¿e ci jej udzieliæ, pod warunkiem, ¿e taka jest wola Bo¿a.
Pytanie o wiarê
Je¿eli w sakramencie pokuty nie mog³e¶ uzyskaæ przebaczenia, namaszczenie chorych usuwa twoje grzechy.
Chcesz uzyskaæ zdrowie? Pewnie powiesz: Tak, oczywi¶cie! A ja ciê zapytam: Czy wierzysz? Jezus czêsto pyta³ ludzi o wiarê, a dzi¶ równie¿ do ciebie kieruje to pytanie: Czy wierzysz?
Ca³e dzia³anie sakramentu namaszczenia chorych, jak te¿ innych sakramentów w twoim ¿yciu, zale¿y od tego, w jakim stopniu uwierzysz w jego skuteczno¶æ. Na ile uwierzysz, na tyle Bóg udzieli ci ³aski zdrowia. Patrz±c nieraz na chorych w szpitalach, widzê, jak wiele autentycznej rado¶ci mo¿e sprawiæ ten sakrament cz³owiekowi, który przyjmuje go z wiar±.
To w³a¶nie wiara sprawia, ¿e ten sakrament mo¿e odnosiæ i odnosi w cz³owieku swoje b³ogos³awione skutki. Taki cz³owiek zaczyna wierzyæ w to, ¿e bêdzie lepiej, ¿e jego ¿ycie i cierpienie ma warto¶æ w oczach Bo¿ych.
Je¶li we w³asnym cierpieniu i chorobie nie potrafisz mo¿e dzisiaj dostrzec celu i sensu, to wiedz, ¿e dla Boga jeste¶ kim¶ bardzo drogim, bo On wykorzysta twoje cierpienie dla swoich zbawczych celów, a je¶li to pos³u¿y dla zbawienia twojej duszy, udzieli ci tak¿e ³aski uzdrowienia cia³a.
"Sakrament odchodz±cych"
Zapytasz: A gdzie¿ odchodz± ci, którzy go przyjmuj±? Odchodz± do innego, lepszego ¶wiata. ¦wiata, w którym nie bêdzie ju¿ bólu ani ³ez, choroby, cierpienia, ¶mierci. Odchodz± tam, gdzie czeka na nich ju¿ tylko Bóg Ojciec i Jego mi³osierna mi³o¶æ. Bo przecie¿ nie mo¿e byæ inaczej. Po ¿yciu tak ¶ci¶le zjednoczonym z cierpi±cym na krzy¿u Jezusem musi nast±piæ to upragnione spotkanie z Nim w szczê¶liwej wieczno¶ci.
I to jest kolejny skutek dzia³ania tej sakramentalnej ³aski - poprzedzona sakramentem pokuty i pojednania, dope³niona Eucharysti± przyjêt± jako wiatyk, doprowadza ona cz³owieka do szczê¶liwego spotkania z kochaj±cym Ojcem w Jego królestwie.
Niech wiêc namaszczenie chorych, wraz z pokut± i Eucharysti±, "przygotuje ciê do Ojczyzny", niech pomo¿e ci bezpiecznie przej¶æ na drug± stronê ¿ycia i rzuciæ siê w kochaj±ce ramiona Boga Ojca, który jest sam± Mi³o¶ci±. Pro¶ równie¿ Maryjê, swoj± Niepokalan± Mamusiê, by by³a przy tobie w godzinie ostatniego przej¶cia i wyprosi³a dla ciebie ³askê szczê¶liwego obcowania z Bogiem w niebie.
Sylwia Matczak
|