Niezale¿ne Forum Projektu Cheops Niezale¿ne Forum Projektu Cheops
Aktualno¶ci:
 
*
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj. Grudzieñ 23, 2024, 10:47:57


Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji


Strony: [1] |   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Egipskie Legendy  (Przeczytany 12947 razy)
0 u¿ytkowników i 1 Go¶æ przegl±da ten w±tek.
Betti
Go¶æ
« : Luty 27, 2011, 14:19:12 »

Wlasnie ogl±da³am film
Staro¿ytni Kosmici: Go¶cie / Ancient Aliens: The Visitors (2010)
http://www.youtube.com/watch?v=1Z5r_YHepIc&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=-gEh-Ftfzas&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=i81uZxSKWfA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=kzxa_DD6IX0&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=B9uxnjPo7H8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=_OQzghTDCQc&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=qRZEQEozdOU&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=rWx6ffN-y1c&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=NIqja88UKqM&feature=related

i zaciekawi³a mni legenda Zep Tepi czy ktos o niej slysza³?
Zapisane
Rafaela
Go¶æ
« Odpowiedz #1 : Kwiecieñ 12, 2011, 18:57:26 »



Wierzenia staro¿ytnych Egipcja


W staro¿ytnym Egipcie znaczenie i rangê poszczególnych bogów wyznacza³a wiara ludu, upodobania w³adców, a tak¿e pomys³y kap³anów. Lud czci³ przede wszystkim tych bogów, którzy byli bezpo¶rednio zwi±zani z rodzinn± wiosk± albo miastem. Gdy ros³o znaczenie którego¶ z bogów, umacnia³y siê wp³ywy miasta, i odwrotnie: ranga miasta decydowa³a o ogólnoegipskim zasiêgu wp³ywów jego patrona. W niektórych miastach dzia³ali kap³ani-teologowie, którzy opracowali naukê o naturze bogów, ¶wiata, ich pochodzeniu. Tworzyli rodziny bogów, ³±cz±c ich w pary, trójki, ogdoady (ósemki), enneady, czyli grupy dziewiêcio-osobowe, i nawet wiêksze.

Lud egipski, oddaj±c ho³dy rozlicznym bóstwom, nie zdawa³ sobie sprawy
Podobna praca 75%

Wierzenia staro¿ytnych Egipcjan
z istotnego znaczenia ich symboliki. T³umaczy³ je niejednokrotnie na swój sposób, szukaj±c ich opieki w ¿yciu codziennym. Dlatego na czo³o wierzeñ religijnych w staro¿ytnym Egipcie wybi³ siê kult OZYRYSA, którego uwa¿ano za boga opiekuñczego wszelkiej wegetacji, przed którym równie¿ po ¶mierci nale¿a³o t³umaczyæ siê ze swoich przewinieñ i wystêp-ków dokonanych za ¿ycia.
Dostêpne dzi¶ fakty i ¼ród³a ka¿± nam religiê egipsk± wyja¶niaæ jako d³ugowieczny proces historyczny, który dokona³ siê w epoce pradynastycznej w kraju nad Nilem. W czasach, bowiem przed po³±czeniem Dolnego i Górnego Egiptu wypracowana zosta³a najstarsza kosmogonia na terenie o¶rodka kap³añskiego w Heliopolis.
Teologia heliopolitañska t³umaczy³a powstanie ¶wiata w sposób nastêpuj±cy: z praoceanu, który nazwano imieniem NUN, wy³oni³ siê na wzgórzu w Heliopolis najstarszy prabóg imieniem ATUM; powsta³ on sam z siebie.
Kiedy jednak w okresie Starego Pañstwa pocz±³ siê rozpowszechniaæ kult boga RA, kolegium kap³añskie w Heliopolis zadecydowa³: Atum i Ra s± jedn± i t± sam± osob±, a ojcem bogów by³ po prostu ATUM-RA, którego mia³ symbolizowaæ ¶wiêty kamieñ benben. Atum-Ra przez samozap³odnienie wyplu³ SZU, boga ¶wietlnej atmosfery, oraz TEFNUT, boginiê wilgoci i ciemnych otch³ani podziemnych. Szu i Tefnut zrodzili boga ziemi imieniem GEB i boginiê nieba zwan± NUT, która to para wyda³a na ¶wiat dwóch synów, a tak¿e dwie córki: Ozyrysa i SETA oraz IZYDÊ i NEFTYDÊ. W ten sposób powsta³a Wielka Enneada (Dziewi±tka) bogów heliopolitañskich, do których pó¼niej przy³±czy³ siê syn Ozyrysa oraz Izydy – HORUS, najpopularniejsze bóstwo dawnego Egiptu.
Ale obok Wielkiej Dziewi±tki heliopolitañskich bogów mamy do czynienia z inn±, tzw. Ma³± Ennead± heliopolitañsk±; do niej kap³ani w pierwszym rzêdzie zaliczyli Horusa, TOTA, boginiê prawdy imieniem MAAT – postaæ kobiec± ze strusim piórem we w³osach – i boga szakala: ANUBISA, któremu pó¼niej przypad³y wa¿ne funkcje w S±dzie Ozyrysa, jako patronowi mumifikacji. Mistyczna cyfra 9 posiada w ca³ej religii Egiptu bardzo donios³e znaczenie.
Izyda – boska ma³¿onka i matka, op³akuj±ca ¶mieræ swego mê¿a – nale¿a³a obok NEIT, swej siostry Neftydy i ma³o znanej bogini imieniem SELKIT, czczonej pod postaci± skorpiona, do czterech bogiñ opiekuñczych rytua³u zmar³ych. Wyobra¿ona ona by³a pod postaci± kobiety ze swym god³em, tzw. tronem Izydy na g³owie.
Ozyrys staje siê bogiem ¶wiat³a podziemnego, oddawszy w³adzê nad lud¼mi synowi swemu, Horusowi. Dlatego g³ówna postaæ dramatu, Ozyrys, zmar³y król, w³adca podziemi i bóg wegetacji, którego g³ównym miejscem kultu by³o miasto Abydos w Górnym Egipcie, wyobra¿any by³ w sztuce pod postaci± mumii królewskiej w koronie kompozytowej, ukszta³towanej z po³±czenia obu koron: króla Górnego i Dolnego Egiptu, lub te¿ w koronie atet z piórami. W skrzy¿owanych na piersiach d³oniach trzyma³ zakrzywione ber³o heka i bicz nechacha. Twarz malowano mu ciemnozielonym lub czarnym kolorze.

Koncepcja ¿ycia po¶miertnego

Egipcjanie postrzegali ¶mieræ jako „przej¶cie do szczê¶cia”. W rezultacie Egipcjanie traktowali ¿ycie doczesne jako przygotowanie do ¶mierci. Oprócz prowadzenia cnotliwego ¿ycia, cz³owiek musia³ zapewniæ sobie to, ¿e po ¶mierci zostanie zmumifikowany, a jego trumna wyposa¿ona we wszystkie artyku³y i sprzêty przydatne w ¿yciu wiecznym. Ponadto, ¿eby obej¶æ wszelkie niebezpieczeñstwo czyhaj±ce podczas drogi przez pod-ziemny ¶wiat, nad nieboszczykiem musia³y byæ odprawione wyszukane rytua³y spisane w Ksiêdze umar³ych.
Cz³owiek po ¶mierci, je¶li móg³ oczy¶ciæ siê z wszystkich grzechów, dostaæ siê do nieba i ¿yæ w¶ród szczê¶liwych pól jaru, stawa³ siê sam Ozyrysem.
Jednym z podstawowych elementów tego aktu by³o zabezpieczenie cia³a zmar³ego, a pó¼niej mumifikacja i dokonanie odpowiedniego rytua³u pogrzebowego. Rytua³ ten sk³ada³ siê z szeregu ceremonii, miêdzy innymi nale¿a³ doñ symboliczny zabieg zwany „otwarciem ust” mumii. Ale rzecz najwa¿niejsz± stanowi³o wyposa-¿enie zmar³ego w odpowiednie dokumenty, które u³atwi³yby mu po ¶mierci odbycie tzw. Negatywnej Spo-wiedzi na S±dzie Ozyrysa.
Aby uzyskaæ zbawienie konieczne by³o zachowanie cia³a. Po ¶mierci zmar³ego odnoszono do miejsca balsamowania w towarzystwie zawodowych p³aczek. Zmar³y oddawany by³ w rêce paraszytów – kap³anów zajmuj±cych siê balsamowaniem. Ze wzglêdu na ci±g³e obcowanie z trupami oraz zapach budzili odrazê.
Wed³ug wierzeñ egipskich cz³owiek sk³ada³ siê z dziewiêciu czê¶ci: 1) cia³a – chet, 2) duchowej osobowo¶ci – ka, 3) duszy – ba, 4) cienia – chai bit, 5) ¶wietlnej postaci – achu, 6) serca – ib, 7) potêgi – sechem, Cool imienia – ren, 9) w³a¶ciwego cia³a duchowego – sachu.
W zale¿no¶ci od zamo¿no¶ci zmar³ego dokonywano jednego z trzech sposobów mumifikacji:
– tani – umycie, wrzucenie do basenu z sol±. Po up³ywie kilku dni wyci±gano i grzebano obok grobowców dostojników, by móg³ siê ¿ywiæ tym, co spada z ich sto³u,
– ¶redni – wnêtrzno¶ci usuwano przez odbyt, mózg wyci±gano przez nos, nastêpnie wrzucano do basenu z sol±. Dalej by³ proces podobny do pierwszego.
– najdro¿szy – kap³an rozcina³ cia³o od mostka do wzgórka ³onowego, usuwaj±c wszystko oprócz serca (potrzebne by³o na S±dzie Ozyrysa). Mózg wyci±gano przez nos. Sterylizowano jamê ustn±, dokonywano dehydracji – osuszenia natronem lub sod± kaustyczn±, nastêpnie smarowani wonnymi olejkami. Wnêtrze cia³a wype³niano natronem, wonnymi ¿ywicami, brzuch wype³niano s³om± zmieszan± ze smo³±. Nastêpnie ca³e cia³o pokrywano sod± kaustyczn± i pozostawiano na ok. 40 dni. Po tym okresie usuwano z cia³a materia³ wypychaj±cy, wypychano ponownie piaskiem i glin± oraz kawa³kami materia³u nas±czonego wonno¶ciami takimi jak mirra i cynamon, oraz trocinami. Ca³e cia³o nacierano ma¶ciami, p³ynnymi ¿ywicami, nastêpnie banda¿owano i ozdabiano amuletami, bi¿uteri±. Metoda by³a na tyle skuteczna, ¿e kiedy w 1881 r. odkryto mumie Setiego I i odwiniêto banda¿e, cia³o by³o bardzo dobrze zakonserwowane.

=========================================

Wybrani bogowie

Ammit (Ammut) – potwór zwany „po¿eraczem zmar³ych”, przedstawiany z g³ow± krokodyla, cia³em hipopotama i nogami lwa.

Amon – egipski „król bogów”, pocz±tkowo uzyska³ istotn± pozycjê jako król Teb w Górnym Egipcie, gdzie oddawano mu cze¶æ jako bogu urodzaju. Jego ranga stale ros³a, bowiem by³ on gwarantem wspania³o¶ci i potêgi w³adzy faraonów. Amona czêsto przedstawiano w ceremonialnej koronie z dwoma pionowymi pióropuszami, a niekiedy tak¿e z g³ow± barana. Jeszcze przed doj¶ciem do w³adzy XVIII dynastii w po³owie drugiego tysi±clecia przed Chrystusem. Amon, uto¿samiany z bogiem-s³oñcem, jako AMON-RE sta³ siê najwy¿szym bogiem Egiptu. Nadal sprawowany by³ jednak tak¿e odrêbny kult boga RE. Faraonowie Totmes III i Amenhotep III nazywali siebie „synami Amona” i widzieli w nim sprawcê swoich zwyciêstw nad wrogami. Za panowania Echnatona, syna Amenhotepa III, kult Amona zosta³ zakazany, bowiem nowy w³adca og³osi³ ATONA najwy¿szym bogiem. Jednak w 1333 roku przed Chrystusem, kolejny faraon przywróci³ kult Amona, przybieraj±c imiê Tutanchamona, „¯yj±cy Wizerunek Amona”. Z czasem kult Amona rozprzestrzeni³ siê tak¿e poza granicami Egiptu, w Etiopii i Libii. Ma³¿onk± Amona by³a MUT, a ich syn nazywa³ siê CHONSU.

Anubis – we wczesnym okresie uchodzi³ za czwartego syna egipskiego boga-s³oñce RE, jednak w pó¼niejszych czasach by³ uwa¿any za syna boga wegetacji OZYRYSA i NEFTYDY, siostry IZYDY. Tu¿ po przyj¶ciu na ¶wiat Anubisa Neftyda ukry³a go w bagnach delty Nilu, chc±c go ochroniæ przed swoim ma³¿onkiem SETEM. Malca znalaz³a bogini matka Izyda, która wychowa³a go. Kiedy Ozyrys opu¶ci³ Egipt, by szerzyæ nauki po ¶wiecie, Anubis towarzyszy³ mu w jego podró¿ach. Pó¼niej, gdy Ozyrys zosta³ zabity przez Seta, Anubis zaj±³ siê pochówkiem; zawin±³ cia³o Ozyrysa w p³ótna, tworz±c w ten sposób pierwsz± mumiê. Dlatego te¿ uchodzi³ za twórcê rytua³ów pogrzebowych i zwracano siê do niego jako „Pana Zwojów Mumii”. Bóg ten uczestniczy³ tak¿e w s±dzie nad dusz± zmar³ego i prowadzi³ sprawiedliwych zmar³ych przed tron Ozyrysa. Anubisa przedstawiano pod postaci± szakala lub jako mê¿czyznê z g³ow± szakala.

Anukis – ¿ona CHNUMA, matka SATIS.

Apep (Apop) – odwieczny, kosmiczny wróg RE, najwy¿szego boga panteonu egipskiego. Straszliwy w±¿

Apep symbolizowa³ chaos i zniszczenie. Ka¿dego dnia, gdy bóg-s³oñce Re przemierza³ niebosk³on na swym statku, Apep atakowa³ statek boga. Wierzono te¿, ¿e w czasie ca³kowitego zaæmienia po³yka³ go w ca³o¶ci. Mimo swej okrutnej si³y Apep nigdy nie odniós³ ostatecznego zwyciêstwa nad bogiem-s³oñce. Jednocze¶nie sam tak¿e nigdy nie zosta³ ostatecznie i ca³kowicie pokonany, chocia¿ wierzono, ¿e czerwone niebo o zmierzchu jest ¶wiadectwem zwyciêstwa s³oñca nad wê¿em. Wed³ug pewnego mitu Apep zosta³ zrodzony, gdy NEITH, „Wielka Matka”, bogini ³±czona z wojn± i polowaniem, splunê³a w otch³añ NUN, pierwotnego chaosu wód. W czasach pó¼niejszych Apepa uto¿samiano z SETEM. Bardzo czêsto jest te¿ nazywany greckim imieniem APOPIS.

Apis (Hapi) – najbardziej znane spo¶ród egipskich ¶wiêtych zwierz±t. Oddawano mu cze¶æ w Memfis, a jego sanktuarium znajdowa³o siê naprzeciwko ¶wi±tyni wielkiego boga stwórcy PTAHA. Wierzono, ¿e czarny byk Apis jest kolejnym wcieleniem lub „Wspania³± Dusz±” Ptaha, który, jak powiadano, przyj±wszy postaæ ognia zap³odni³ dziewicz± ja³ówkê i narodzi³ siê z niej ponownie jako czarny byk. Ka¿dego dnia Apisa wypuszczano na dziedziniec przyleg³y do jego ¶wi±tyni, a kap³ani przepowiadali przysz³o¶æ z jego ruchów i zachowañ. Zwykle kolejne byki do¿ywa³y sêdziwego wieku, ale gdy osi±ga³y 25 lat, topiono je w zbiorniku z wod±. Dwukrotnie byki by³y zabijane przez Persów. Kap³ani Ptaha potrafili rozpoznaæ nowego ¶wiêtego byka na podstawie znaków na jego ciele, w tym bia³ego trójk±ta na czole i sierpa ksiê¿yca na prawym boku. O wielkiej czci, któr± otaczano te zwierzêta, ¶wiadczy fakt, ¿e ich zmumifikowane cia³a grzebano w ogromnych podziemnych komorach grobowych z zachowaniem uroczystego ceremonia³u.

Aton – egipski bóg tarczy s³onecznej, który zyska³ na znaczeniu w czternastym wieku przed Chrystusem, za panowania Amenhotepa IV, faraona z XVIII dynastii. Uznano wówczas, ¿e jest on to¿samy z bogiem-s³oñce RE. Amenhotep IV wznosi³ Atonowi ¶wi±tynie w pobli¿u sanktuariów najwy¿szego boga AMONA i ku oburzeniu kleru Amona obsypywa³ je darami. Po czterech latach panowania faraon og³osi³, ¿e kult Atona jest oficjaln± religi± pañstwa i ¿e tego boga nale¿y czciæ jako jedynego stwórcê rodzaju ludzkiego. Kult innych bogów, a zw³aszcza Amona, zosta³ zakazany. W ramach polityki upowszechnienia nowej religii w ca³ym pañstwie ¶wi±tynie Amona zamkniêto, a jego przedstawienia zatarto. Faraon zmieni³ swoje dotychczasowe imiê Amenhotep, który znaczy³o „Amon jest zadowolony”, na Echnaton, „Chwa³a Atona” lub „On, który jest oddany Atonowi”, i przeniós³ sw± stolicê z Teb do miasta, które dzisiaj jest znane jako el-Amarna, zbudo-wanego specjalnie dla chwa³y Atona. Aton zawsze jest przedstawiany jako ogromny czerwony dysk s³oneczny, z którego wychodz± promienie ¶wiat³a. Wierzono, ¿e promienie zakoñczone d³oñmi przekazuj± piêkno Atona w³adcy. Po ¶mierci Echnatona przywrócono kult Amona i innych bogów, za¶ promienie Atona zniszczono, by jego piêkno nie dociera³o ju¿ do Echnatona.

Atum – bóg stwórca, najstarszy z heliopolitañskiej Wielkiej Dziewi±tki, którego imiê znaczy³o „Ca³kowity”, „Kompletny”. By³ jedno¶ci± z której wywodzi³a siê wielo¶æ. Wedle Ksiêgi Umar³ych prze¿yje on tak¿e koniec ¶wiata, bêd±c pocz±tkiem i koñcem wszechrzeczy. Od czasów zredagowania Tekstów Piramid zosta³ zidentyfikowany z RE, sta³ siê uosobieniem s³oñca zachodz±cego. Odgrywa³ ogromn± rolê w wierzeniach w ¿ycie pozagrobowe w okresie Starego Pañstwa – jeden z paragrafów Tekstów Piramid stwierdza, ¿e ATUM-RE nie odda³ zmar³ego króla OZYRYSOWI. Mimo, ¿e w czasach pó¼niejszych solarn± koncepcjê tego bóstwa kwestionowa³y konkurencyjne wierzenia, jeszcze w Okresie Pó¼nym Atum mia³ w³asn± ¶wi±tyniê w Helio-polis. W ¶wi±tyniach z czasów Nowego Pañstwa w przedstawieniach Boskich Narodzin Króla wizerunek Atuma jest umieszczany w Radzie Bogów. Ukazywany jest tak¿e pod drzewem Iszad, na którym bogini SESZAT i THOT zapisywali na li¶ciach wydarzenia historyczne. Wzmianka o zrabowaniu brody Atuma w dniu buntu, wystêpuj±ca w Tekstach Sarkofagów, wi±¿e siê z mitycznym królestwem Atuma. W sztuce wystêpuje jako mê¿czyzna w podwójnej koronie Egiptu na g³owie, czasem jednak przedstawiano go w postaci wê¿a, skarabeusza, ma³py lub ichneumona.

Ba i Ka – w wierzeniach staro¿ytnych Egipcjan elementy duszy lub pierwiastka ¿ycia uwalniany z cia³a po ¶mierci cz³owieka. Ba unosi³o siê ponad zmar³ych i wystêpuje zwykle w ikonografii pod postaci± ptaka z ludzk± g³ow±. O Ka powiadano, ¿e objawia siê zmar³emu jako niebieski feniks. Powraca³o ono do grobu, gdzie zjada³o po¿ywienie pozostawione przez krewnych i kap³anów. Przekonanie to by³o tak silnie zakorze-nione, ¿e na ¶cianach grobowców zapisywano czasami menu takich posi³ków.

Bastet – lokalna bogini z miasta Bubastis, „Domu Bastet”, stolicy jednego z nomów Dolnego Egiptu. Uchodzi³a za córkê boga-s³oñce RE, chocia¿ czasami nazywano j± tak¿e jego siostr± i ma³¿onk±. Pó¼niej zosta³a ¿on± boga stwórcy PTAHA. W niektórych wersjach mitu to nie NEFTYDA, ale Bastet by³a matk± Anubisa, boga z g³ow± szakala. Pierwotnie Bastet, bogini-lwica, symbolizowa³a zarówno gor±co pochodz±ce od s³oñca, jak i potêgê spojrzenia boga Re. Mniej wiêcej od 1000 roku przed Chrystusem zaczêto j± przedstawiaæ jako kocicê lub kobietê z g³ow± kota. Niemniej jednak w niektórych mitach zachowa³a ona aspekt zbli¿ony do SACHMET, lwiog³owej bogini. Bastet by³a zwykle bogini± czyni±c± dobro, chroni±c ludzko¶æ przed chorobami i z³ymi duchami. Co wa¿niejsze, by³a bogini± p³odno¶ci i mi³o¶ci, lubi³a muzykê i taniec. W czwartym wieku przed Chrystusem odbywa³y siê w jej ¶wi±tyni w Bubastis uroczysto¶ci religijne, których celem by³o zapewnienie urodzajno¶ci w kraju. Kotom oddawano cze¶æ jako ¶wiêtym zwierzêtom Bastet, a ich zmumifikowane cia³a grzebano na terenie jej sanktuariów.

Bes – bóstwo domowego ducha ochronnego ciesz±cego siê popularno¶ci± g³ównie w¶ród prostego ludu. Bes bowiem reprezentowa³ szereg ¿yczliwych, gnomopodobnych istot. Chroni³y one osobiste sfery ka¿dego cz³owieka i odpêdza³y od niego z³e duchy. Ubiór Besa sk³ada³ siê najczê¶ciej z noszonej na grzbiecie skóry lwa lub pantery. Duch ten czêsto nosi³ na sobie tak¿e przeró¿ne przedmioty, które mia³y zwi±zek z ka¿dym z wykonywanych przez niego zadañ. No¿e s³u¿y³y ochronie przed demonami i niebezpiecznymi zwierzêtami, za¶ instrumenty muzyczne mia³y swoim d¼wiêkiem cieszyæ i przychylnie nastrajaæ bóstwa, jednocze¶nie odpêdzaj±c z³e duchy. Pierwotnie te kar³owate istoty odpowiedzialne by³y za czas narodzin i mia³y chroniæ domostwa przed drapie¿nikami. Pó¼niej pole ich dzia³ania rozci±gniêto na wiele przedmiotów domowych. W ten sposób wizerunki ducha Besa znalaz³y siê na zag³ówkach jako ochrona podczas snu oraz na lustrach i kosmetykach, aby chroniæ przed z³ymi czarami i urokami. Uwidacznia³a siê w ten sposób ich przynale¿no¶æ do ¶wity bogini HATHOR, która odpowiada³a m.in. za kobiece piêkno.

Chepra – bóstwo popychaj±ce tarczê s³oneczn±.

Chnum – egipski bóg stwórca, który mia³ uformowaæ ¶wiat na kole garn-carskim. Jego imiê znaczy „Formierz”. Czêsto by³ przedstawiany jako cz³owiek z g³ow± barana, siedz±cy przy kole garncarskim, na którym stoi ulepiona przez niego istota. Chnum ulepi³ z gliny zarówno bogów, jak i ludzi. Dodatkowo opiekowa³ siê ¼ród³ami Nilu, kontroluj±c coroczne wylewy wielkiej rzeki. W jednej z legend król D¿eser z III dynastii (XXVII wiek przed Chrystusem) zapyta³ swego ministra i architekta, mêdrca IMHOTEPA o przyczynê g³odu, który od siedmiu lat nêka³ mieszkañców Egiptu. Poziom wody w Nilu nie podniós³ siê na tyle wysoko, by nawodniæ pola i ludzie przymierali g³odem. Imhotep doradzi³ D¿eserowi, ¿eby z³o¿y³ ofiary Chnumowi. Król pos³ucha³ tej rady, po czym Chnum ukaza³ mu siê we ¶nie i obieca³, ¿e uwolni wody rzeki. W owym roku ¿niwa w królestwie by³y nadzwyczaj udane.

Scali³em posty
Darek
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 12, 2011, 20:34:33 wys³ane przez Dariusz » Zapisane
Rafaela
Go¶æ
« Odpowiedz #2 : Kwiecieñ 12, 2011, 19:02:05 »

Chonsu – wêdrowiec, tebañski bóg ksiê¿yca o funkcjach i atrybutach przejêtych od hermopolitañskiego THOTA. Uwa¿any by³ w Tebach za syna AMONA i MUT. Wyobra¿ano go w postaci ludzkiej lub te¿ z g³ow± soko³a czy ibisa. Na g³owie nosi³ dysk ksiê¿ycowy. Zwi±zany by³ tak¿e z kultami SZU i HORUSA, a u schy³ku Nowego Pañstwa zyska³ aspekt boga-uzdrowiciela.

Geb – egipski bóg ziemi, brat i ma³¿onek NUT, najstarszy syn SZU i TEFNUT, pierwotnej pary bóstw powietrza i wilgoci. Szu, w innej wersji RE, gwa³townie wyrwa³ Nut z namiêtnego u¶cisku Geba i w ten sposób Nut utworzy³a niebo, a Geb ziemiê. Wcze¶niej nie by³o dosyæ miejsca miêdzy splecionymi cia³ami obojga i Nut nie mog³a wydaæ potomstwa. Geb stale têskni³ i nie móg³ przeboleæ rozdzielenia z ukochan± Nut, a jego cierpienie by³o przyczyn± trzêsieñ ziemi. Uwa¿ano go za dobroczynnego boga, który dawa³ urodzaj polom i uzdrawia³ chorych. Obawiano siê jednocze¶nie, ¿e mo¿e on zamkn±æ zmar³ego w swym ciele i przez to uniemo¿liwiæ mu wej¶cie do ¶wiata podziemnego. Najczê¶ciej bóg ten przedstawiany jest jako brodaty mê¿czyzna le¿±cy pod stopami Szu. Czasami jego cia³o ma kolor zielony dla pokazania, ¿e wyrastaj± z niego ro¶liny. Rzadziej pojawia siê on z gêsi± lub pod postaci± byka. Nut i Geb, „Ojciec Bogów” wydali na swiat OZYRYSA, IZYDÊ, NEFTYDÊ i SETA. Królowie Egiptu tytu³owali siê „spadkobiercami Geba”.

Harpokrates – uosobienie HORUSA-dziecka.

Hathor – egipska bogini nieba, mi³o¶ci i rado¶ci, patronka muzyki i tañca, uosobienie Wielkiej Macierzy; córka boga-s³oñca RE, zwykle przedstawiana pod postaci± krowy lub kobiety z krowimi rogami i tarcz± s³oneczn± miêdzy nimi. Jako bogini mi³o¶ci, tañca i pie¶ni opiekowa³a siê matkami i dzieæmi. Karmi³a ¿yj±cych i zabiera³a zmar³ych do ¶wiata podziemnego. Tam wzmacnia³a ich po¿ywienie i napojem z drzewa sykomory, które by³o uwa¿ane za jej wcielenie. Z drewna sykomory z kolei wyrabiano trumny królewskie, w czym wyra¿a³a siê wiara, ¿e ¶mieræ jest jedynie powrotem do ³ona matki. Z Hathor identyfikowano Oko boga Re. Kiedy Re zestarza³ siê, ludzko¶æ zaczê³a spiskowaæ przeciwko niemu. Dowiedziawszy siê o tym, rozgniewany bóg postanowi³ wytêpiæ ludzi i wys³a³ przeciwko nim boskie Oko, straszliw±, pal±c± potêgê s³oñca. Oko przybra³o postaæ Hathor, która jako lwica SACHMET, „Potê¿na”, rzuca³a siê na wszystkich niegodziwych ludzi i zabija³a ich. W koñcu Re uzna³, ¿e do¶æ ju¿ przelano krwi, i wezwa³ do zakoñczenia rzezi. Jedynie jego interwencja powstrzyma³a Sachmet od ca³kowitego zniszczenia rodzaju ludzkiego. By po³o¿yæ kres bezlitosnej rzezi powodowanej przez Sachmet, Re wyla³ na pole walki tysi±ce dzbanów piwa zmieszanego z sokiem granatu. Spragniona krwi Sachmet pi³a jasnoczerwony napój, s±dz±c, ¿e jest to krew, i wkrótce by³a tak pijana, i¿ zaprzesta³a ataków i zamieni³a siê z powrotem w piêkn± boginiê Hathor. Na pami±tkê tego wydarzenia w dniu dorocznego ¶wiêta Hathor wypijano wiele dzbanów piwa i soku granatu.

Heket – bogini pomagaj±ca kobietom w czasie porodu, wyobra¿ana pod postaci± ¿aby.

Horus – jak w opowie¶ci o IZYDZIE i OZYRYSIE, wystêpuje czasami pod imieniem HARSIESIS dla odró¿nienia od bodaj dwudziestu innych Horusów w panteonie egipskim. Przedstawiano go pod postaci± soko³a lub z g³ow± soko³a. Horus narodzi³ siê na wyspie Chemmis w pobli¿u Buto po odej¶ciu Ozyrysa do ¶wiata podziemnego i zosta³ w tajemnicy wychowany przez Izydê. Ostatecznie Harsiesis pom¶ci³ ¶mieræ Ozyrysa z r±k Seta i odzyska³ tron królewski. Rz±dzi³ w sposób pokojowy i by³ czczony w ca³ym Egipcie. Horusowi oddawano cze¶æ jako bogu nieba. Powiadano, ¿e s³oñce i ksiê¿yc s± jego oczami. HORACHTY, „Horus Hory-zontu”, by³ bogiem s³oñca wschodz±cym ka¿dego ranka ponad horyzont. Czêsto identy-fikowano go z bogiem-s³oñce RE i z czasem oba bóstwa po³±czy³y siê w jedno, czczone jako RE-HORACHTY.

Izyda – egipska bogini matka, córka GEBA i NUT, siostra i ma³¿onka OZYRYSA. Zazwyczaj by³a ukazywana z wielkimi, rozpostartymi skrzyd³ami i postrzegana jako personifikacja tronu. Wizerunek tronu by³ tak¿e hieroglifem okre¶laj±cym imiê bogini, a jej ³ono uwa¿ano za tron Egiptu. Ucz±c kobiety mielenia ziarna, przêdzenia i tkactwa, Izyda pomog³a Ozyrysowi w dziele wprowadzania cywilizacji na terenie Egiptu. Nauczy³a tak¿e ludzi jak leczyæ choroby i zapozna³a ich z instytucj± ma³¿eñstwa. Kiedy Ozyrys opu¶ci³ Egipt, udaj±c siê w podró¿ po ¶wiecie, Izyda w jego zastêpstwie m±drze i dobrze rz±dzi³a krajem. Fragmenty mitu o Izydzie, wystêpuj±ce w ró¿nych tekstach egipskich, zosta³y zredagowane w spójn± opowie¶æ przez Plutarcha w pierwszym wieku po Chrystusie. Dowiedziawszy siê o ¶mierci Ozyrysa z r±k z³ego boga SETA, Izyda pogr±¿y³a siê w rozpaczy. Obciê³a w³osy, przywdzia³a ¿a³obne szaty i wyruszy³a na poszukiwanie jego cia³a. Dzieci powiedzia³y Izydzie, ¿e widzia³y skrzyniê ze zw³okami Ozyrysa, wyp³y-waj±c± z uj¶cia Nilu na pe³ne morze. Ostatecznie skrzynia zosta³a wyrzucona na brzeg pod piêknym drzewem w okolicach Byblos w Libanie. Drzewo natychmiast zaczê³o tak szybko rosn±æ, ¿e wkrótce zamknê³o trumnê Ozyrysa w swym pniu. Us³yszawszy o cudownym drzewie, król Byblos rozkaza³ je ¶ci±æ i dostarczyæ pieñ do swojego pa³acu, gdzie u¿yto go jako podpory dachu. Wiadomo¶æ o niezwyk³ym drzewie rozesz³a siê lotem b³yskawicy. Izyda natychmiast odgad³a, co siê sta³o, pospieszy³a do Byblos i w przebraniu usiad³a przy studni w centrum miasta. Kiedy s³u¿±ce królowej przysz³y po wodê do studni, Izyda zaczê³a zaplataæ im w³osy, nadaj±c im swym tchnieniem tak wspania³± woñ, ¿e wkrótce królowa wezwa³a nieznajom± do pa³acu i uczyni³a j± piastunk± swego dziecka. Ka¿dej nocy Izyda umieszcza³a dziecko królowej w ogniu nie¶miertelno¶ci, sama za¶ przybiera³a postaæ jaskó³ki i lata³a wokó³ kolumny z cia³em Ozyrysa. Pewnego wieczora królowa wesz³a do komnaty i ujrza³a swego syna w p³omieniach. Przera¿ona, krzyknê³a przera¼liwie, tym samym pozbawiaj±c swoje dziecko szansy na uzyskanie nie¶miertelno¶ci. Izyda wyjawi³a wtedy sw± to¿samo¶æ i poprosi³a, ¿eby oddano jej kolumnê. Jej ¿yczenie zosta³o spe³nione i w ten sposób odzyska³a w koñcu cia³o Ozyrysa. Izyda przywioz³a cia³o Ozyrysa z powrotem do Egiptu i ukry³a je w bagnie. Set odkry³ jednak cia³o i poci±³ je na 14 kawa³ków, które rozrzuci³ po kraju. Za pomoc± kilku innych bogów Izyda odnalaz³a wszystkie czê¶ci cia³a, z wyj±tkiem penisa, który po³knê³a ryba. Wed³ug jednej z wersji mitu bogini po³±czy³a odnalezione kawa³ki i u¿ywaj±c swych uzdrowicielskich i magicznych mocy, przywróci³a Ozyrysa do ¿ycia. Przed odej¶ciem do ¶wiata podziemnego Ozyrys sp³odzi³ z Izyd± syna Horusa. Izyda zyska³a tak wielk± s³awê w samym Egipcie i poza jego granicami, ¿e z czasem przejê³a ona funkcje prawie wszystkich innych bogiñ. Czczono j± jako wielk± boginiê matkê, boginiê pod postaci± ptaka, pani± ¶wiata podziemnego, która dawa³a ¿ycie umar³ym, i boginiê w¶ród praoceanu.

Maat (Mayet) – egipska bogini prawdy, sprawiedliwo¶ci i harmonii. Jako córka boga-s³oñce RE kierowa³a s±dem nad zmar³ymi w sali tronowej OZYRYSA. Ka¿dy cz³owiek po ¶mierci musia³ siê stawiæ przed 42 sêdziami w ¶wiecie podziemnym i z³o¿yæ o¶wiadczenie co do swej winy b±d¼ niewinno¶ci. Dusza zmar³ego by³a wa¿ona na wadze w obecno¶ci bogini Maat, któr± symbolizowa³o strusie pióro. Szalki wagi trzyma³ ANUBIS, bóg z g³ow± szakala, a wyroki zapisywa³ ma³¿onek Maat, bóg ksiê¿yca THOT. Je¶li na sercu zmar³ego ci±¿y³y grzechy, by³ on po¿erany przez straszliwego ¿eñskiego potwora AMMUT, w czê¶ci krokodyla, w czê¶ci hipopotama i lwa. Je¶li natomiast zmar³y ¿y³ „z Maat w sercu”, a zatem by³ czysty i cnotliwy, stawa³ siê duchem i móg³ ¿yæ wraz z bogami, bior±c udzia³ w walce z wê¿em APEPEM. W ikonografii Maat wystêpuje z piórem na g³owie, które by³o k³adzione na wadze w momencie s±du. Jako „oddech ¿ycia” boginiê przedstawiano czêsto przed faraonem, przysuwaj±c± do jego nosa znak anch, symbol ¿ycia. Wszyscy ludzie mieli ¿yæ „przez Maat, w Maat i dla Maat”.

Min – pradawny bóg staro¿ytnego Egiptu, zawsze przedstawiany z cz³onkiem w stanie erekcji i z cepem w uniesionej prawej rêce. Na g³owie nosi³ koronê ozdobion± dwoma wysokimi, pionowymi pióropuszami. Niewykluczone, ¿e pierwotnie Min czczony by³ jako bóg stwórca, ale w okresie klasycznym zwracano siê do niego jako do boga dróg i opiekuna podró¿uj±cych przez pustyniê. G³ównym o¶rodkiem jego kultu by³o Koptos, wa¿ny o¶rodek handlowy; podró¿ni modlili siê do Mina przed wyruszeniem w drogê. Min by³ tak¿e bogiem p³odno¶ci i gwarantem dobrych zbiorów. Najwa¿niejsze ¶wiêto ku jego czci nazywano ¦wiêtem Schodów. Siedz±c na stopniu, bóg otrzymywa³ pierwszy snopek z nowych zbiorów, z¿êty osobi¶cie przez króla.

Montu – bóg z Hermonthis (Armant) oraz Teb, wojownik przedstawiany jako cz³owiek z g³ow± soko³a. W Karnaku posiada³ w³asny ¶wiêty okrêg, wzniesiony w czasach Nowego Pañstwa na pó³noc od okrêgu AMONA. W ¦rednim Pañstwie by³ opiekuñczym bogiem w³adców wywodz±cych siê z Teb.

Mut – bogini o postaci sêpa lub kobiety w nakryciu g³owy przypominaj±cym sêpa. Pani Iszeru – okrêgu ¶wiêtego po³o¿onego na po³udnie od okrêgu AMONA w Karnaku. Razem, z Amonem i CHONSU tworzyli triadê bóstw tebañskich. Mut identyfikowana by³a z szeregiem innych bogiñ: BASTET, SACHMET, WAD¯ET. Jako ma³¿onka AMONA-RE w Tebach uwa¿ana by³a za personifikacjê Oka S³onecznego.

Nechbet – bogini III nomu w Górnym Egipcie, wystêpuj±ca pod postaci± sêpa, którego przedstawiano najczê¶ciej z rozpostartymi skrzyd³ami, trzymaj±cego w szponach symbol wieczno¶ci. Nechbet uwa¿ana by³a za boginiê matkê, która wraz z bogini±-kobr± WAD¯ET z Dolnego Egiptu, opiekowa³a siê faraonem. Pe³ni³a kilka funkcji w ró¿nych kultach, wystêpowa³a jako ¿ona HAPI, a w kulcie s³onecznym jako córka RE i jego prawe oko.

Nefertum – bóstwo lotosu, cz³onek triady memfickiej wraz z PTAHEM i SACHMET, blisko zwi±zany z krêgiem bóstw solarnych. Przedstawiany w sztuce w postaci dziecka na kwiecie lotosu albo mê¿czyzny z koron± w kszta³cie tego kwiatu.

Neftyda (Nebthet) – córka boga ziemi GEBA i bogini nieba NUT, ma³¿onka z³ego boga SETA. Jej imiê znaczy „Pani Domu” lub „Pani Pa³acu”. Boginiê tê uwa¿ano tak¿e za symbol obrze¿y pustyni, najczê¶ciej ja³owych, ale niekiedy, po wylewie Nilu, przynosz±cych plony. Neftyda i Set nie mieli w³asnych dzieci, jednak w jednym z mitów Neftyda uraczy³a winem swego brata OZYRYSA, po czym uwiod³a go i sp³odzi³a z nim dziecko. W niektórych wersjach owym dzieckiem by³ ANUBIS, bóg z g³ow± szakala. Kiedy jej ma³¿onek Set zamordowa³ Ozyrysa, Neftyda opu¶ci³a go i pomaga³a swej siostrze IZYDZIE w balsamowaniu cia³a Ozyrysa. Nastêpnie boginie przybra³y postaæ soko³a i kani i unios³y siê nad cia³em, strzeg±c go do czasu pochówku. Przez zwi±zek z Ozyrysem Neftyda, jako opiekunka zmar³ych, wesz³a do krêgu bóstw ¶wiata podziemnego.

Neith – egipska wielka bogini matka, by³a pierwotnie lokaln± bogini± Sais, miasta zlokalizowanego w delcie Nilu w Dolnym Egipcie. Czczono w niej tak¿e boginiê wojowniczkê i opiekunkê domostwa. Jej symbolem jako bogini wojny, która sz³a na czele ¿o³nierzy do bitwy, by³a tarcza i dwie skrzy¿owane strza³y. Neith uwa¿ana by³a za matkê boga-krokodyla SOBKA, mia³a te¿, przez spluniêcie w wodn± otch³añ NUN, stworzyæ straszliwego kosmicznego wê¿a APEPA. Z czasem Neith zaczêto nazywaæ matk± wszystkich bogów, a zw³aszcza boga-s³oñce RE, i wyobra¿ano j± sobie jako niebiañsk± krowê MEHET-UERET, która urodzi³a niebo, zanim jeszcze pojawi³o siê ¿ycie. Neith sta³a siê tak¿e opiekunk± zmar³ych. Przedstawiano j± niekiedy w scenach, w których daje ona zmar³ym po¿ywienie i picie po ich przybyciu do ¶wiata podziemnego.

Nepri – bóg zbo¿a, którego narodziny obchodzono uroczy¶cie w pierwszym dniu miesi±ca ¿niw. Odgrywa³ rolê nie tylko w ¿yciu doczesnym rolniczego spo³eczeñstwa, ale tak¿e pomaga³ zmar³ym w wyj¶ciu z grobu do Pañstwa Umar³ych, ¿ywi³ ich i poi³ piwem jako „Ten, który ¿yje po ¶mierci”. W za¶wiatach pojawia³ siê przed bark± s³oneczn± w drugiej godzinie nocy. Jego ma³¿onk± by³a NEPIT o wê¿owych kszta³tach, wystêpuj±ca równie¿ w postaci kobiety. Sam Nepri przyjmowa³ albo postaæ wê¿a albo mê¿czyzny o ciele pokrytym k³osami.

Nun – w mitologii egipskiej personifikacja istniej±cej na pocz±tku czasu otch³ani wód, zawieraj±cej zaczyn wszelkiego ¿ycia. Wed³ug jednego z egipskich mitów o stworzeniu ¶wiata w wodach chaosu znajdowa³y siê cztery pary bóstw: Nun i NAUNET, HUH i HAUHET, KUK i KAUKET oraz AMON i AMAUNET. Pary te tworzy³y Ósemkê (Ogdoadê), symbolizuj±c± pierwotne wody. W koñcu utworzy³y one jajo w wodach Nun, z którego wyklu³ siê mityczny ptak-gêgacz, uosobienie boga stwórcy; w innych wersjach powsta³o z niego powietrze. Wed³ug jeszcze innej tradycji bóg s³oñca ATUM wy³oni³ siê z Nun w formie wzgórza, pierwotnej góry, i z niego mieli siê zrodziæ bóg powietrza SZU i bogini wilgoci TEFNUT. Nun przedstawiano jako mê¿czyznê stoj±cego w wodzie, który na uniesionych ramionach podtrzymuje barkê boga-s³oñce.

Nut (Neuht) – egipska bogini nieba, bli¼niacza siostra boga ziemi GEBA. Gdy wbrew woli RE po¶lubi³a ona swego brata, bóg Re rozz³o¶ci³ siê i kaza³ SZU rozdzieliæ tê parê. Szu, Powietrze, popchn±³ Nut w górê, tworz±c niebo, Geba za¶ zepchn±³ w dó³, w wyniku czego powsta³a ziemia. Re, z³y na Nut, zdecydowa³, ¿e nie bêdzie ona mog³a mieæ dzieci w ¿adnym z miesiêcy w roku. Dopiero bóg THOT zlitowa³ siê nad ni±. Wyzwa³ ksiê¿yc na partiê warcabów, a kiedy wygra³, jako nagrodê wzi±³ sobie dosyæ ksiê¿ycowego ¶wiat³a, by stworzyæ piêæ dodatkowych dni. Ka¿dego z tych dni Nut urodzi³a dziecko: OZYRYSA, SETA, IZYDÊ, NEFTYDÊ i, w niektórych wersjach mitu, HORUSA. Inny mit opowiada, jak Nut pomog³a Re, gdy bóg ten, rozczarowany postêpkami ludzi, postanowi³ siê od nich oddaliæ. Przybrawszy postaæ krowy, bogini nios³a go w górê na swoim grzbiecie, jednak im wy¿ej wznosi³a siê Nut, tym mocniej siê chwia³a. W koñcu musia³a wezwaæ czwórkê bogów, by podtrzymali jej nogi. Bogowie ci stali siê filarami nieba. Przedstawiana jako kobieta wygiêta w ³uk.

Ozyrys – syn egipskich bóstw GEBA i NUT, by³ pierwotnie bogiem przyrody, symbolizuj±cym roczny cykl wegetacyjny. Z czasem sta³ siê jednak bogiem umar³ych. W czasie jego narodzin odezwa³ siê g³os, który obwie¶ci³ przyj¶cie na ¶wiat w³adcy. Ozyrys, który wyrós³ na wysokiego i przystojnego boga, jako najstarszy syn przej±³ dziedzictwo po swoim ojcu i zosta³ królem Egiptu, królow± za¶ uczyni³ sw± siostrê IZYDÊ. Nauczy³ mieszkañców kraju wypiekaæ chleb i robiæ wino, nadzorowa³ budowê pierwszych ¶wi±tyñ i kaza³ robiæ pos±gi bogów. Wzniós³ tak¿e miasta i ustanowi³ sprawiedliwe prawa. Gdy ucywilizowa³ Egipt, wyruszy³ w wielk± podró¿, szerz±c zdobycze cywilizacji we wszystkich krajach, do których przyby³. Podstaw± sukcesu misji Ozyrysa by³ fakt, ¿e ka¿dy, kogo napotka³ na swojej drodze, natychmiast ulega³ jego charyzmie. Po powrocie Ozyrysa do Egiptu odby³o siê na jego cze¶æ wiele uro-czysto¶ci. Jednak m³odszy brat SET, zazdroszcz±c Ozyrysowi popularno¶ci, powzi±³ zbrodniczy plan zamordowania go. Zaprosi³ Ozyrysa na ucztê, w czasie której przyniesiono im piêkn± drewnian± skrzyniê. Niby w zabawie Set oznajmi³, ¿e skrzynia przypadnie temu, kto najlepiej bêdzie do niej pasowa³. Niczego nie podejrzewaj±c, Ozyrys po³o¿y³ siê w skrzyni i w tym momencie wyskoczyli z ukrycia pozostali spiskowcy, zabili wieko skrzyni, po czym wrzucili j± do Nilu. Ostatecznie morze wyrzuci³o skrzyniê na brzeg w okolicach Byblos. W innej wersji Set zabi³ Ozyrysa przybrawszy postaæ krokodyla. Istnieje te¿ trzecia wersja mitu, wed³ug której Set zamieni³ siê w byka i zatratowa³ Ozyrysa na ¶mieræ. Gdy Izyda dowiedzia³a siê o tym, co spotka³o jej brata i mê¿a, przepe³niona rozpacz± podjê³a poszukiwania jego cia³a. W koñcu odnalaz³a je, przywioz³a z powrotem do Egiptu i ukry³a na bagnach. Set znalaz³ cia³o Ozyrysa i poci±³ je na 14 kawa³ków, ale Izyda nie da³a za wygran±. Z³o¿y³a z kawa³ków cia³o Ozyrysa, a nastêpnie odprawi³a obrzêd magiczny, który przywróci³ go do ¿ycia. By³ to pierwszy rytua³ balsamowania zw³ok. Ozyrys, g³êboko zasmucony, postêpowaniem swojego brata postanowi³ zrezygnowaæ z ¿ycia i obj±³ panowanie nad umar³ymi w ¶wiecie podziemnym. W za¶wiatach stan±³ na czele s±du nad umar³ymi. Ozyrysa przedstawiano zazwyczaj jako brodatego mê¿czyznê, owiniêtego w banda¿e mumii, który trzyma w rêkach laskê pastersk± i oganiaczkê od much, symbole w³adzy królewskiej. Bóg ten uosabia³ si³y odradzaj±cej siê cyklicznie przyrody, jak równie¿ zagro¿enie wynikaj±ce z surowych warunków pogodowych dla dobrobytu mieszkañców Egiptu.


Zapisane
Rafaela
Go¶æ
« Odpowiedz #3 : Kwiecieñ 12, 2011, 19:03:32 »

Ptah – bóg Memfis, dawnej stolicy kraju zlokalizowanej w pó³nocnym Egipcie, gdzie dokonywano koronacji faraonów. Wedle kosmogonii memfickiej Ptah mia³ stworzyæ ¶wiat, aczkolwiek wydaje siê, ¿e by³ on pierwo-tnie bogiem p³odno¶ci. W trzecim tysi±cleciu przed Chrystusem Ptah zaj±³ trzeci± pozycjê w hierarchii bóstw po AMONIE i RE. Uwa¿any za twórcê sztuk i rzemios³, Ptah opiekowa³ siê budow± gmachów publicznych i ¶wi±tyñ; mia³ tak¿e odlaæ z metalu postacie bogów i królów. W jednym z mitów Ptah stworzy³ ¶wiat potêg± swego s³owa. Zazwyczaj Ptah przedstawiany jest w lnianej d³ugiej szacie, ¶ci¶le przylegaj±cej do cia³a, w kulistej czapce i z ber³em w³adzy w rêkach. Niekiedy jednak pojawia siê on tak¿e jako skulona, wystraszona postaæ, wierzono bowiem, ¿e w tym przebraniu Ptah chroni³ ludzi przed wszelkimi rodzajami z³a. Kiedy o¶rodek w Memfis straci³ na znaczeniu, Ptaha zaczêto identyfikowaæ z innymi bóstwami, m.in. z OZYRYSEM. Jego ma³¿onk± by³a bogini-lwica SACHMET, a synem tej pary by³ bóg lotosu NEFERTUM. Tuz obok ¶wi±tyni Ptaha znajdowa³o siê sanktuarium byka APISA, który uchodzi³ za jego ¿ywe wcielenie.

Re (Ra) – najwy¿sze uosobienie s³oñca, jeden z najwa¿niejszych bogów egipskiego panteonu, czczony w Heliopolis. Bóg ten mia³ siê zrodziæ na prapagórku, który wynurzy³ siê z pierwotnych wód NUN, po czym podj±³ dalszy plan stworzenia. Niekiedy przedstawiano go jednak jako dziecko wy³aniaj±ce siê z kwiatu lotosu. Egipcjanie wierzyli, ¿e ka¿dego ranka bogini nieba rodzi s³oñce, które, po k±pieli i porannym posi³ku, wyrusza na swej barce w podró¿ po niebosk³onie, w kolejnych godzinach dnia dokonuj±c inspekcji ka¿dej z 12 prowincji. Zachód s³oñca wyobra¿ano sobie jako zej¶cie Re do ¶wiata podziemnego, w którym bóg przebywa³ przez noc, by rankiem ponownie siê narodziæ. W czasie swej nocnej wêdrówki przez ¶wiat podziemny musia³ walczyæ ze swym odwiecznym wrogiem, straszliwym kosmicznym wê¿em APEPEM. Z Re zrodzili siê bóg powietrza SZU i bogini wilgoci TEFNUT. W jednym z mitów para ta zniknê³a, udaj±c siê w odleg³e obszary wszech¶wiata. Kiedy bóg Re w koñcu ich odnalaz³, z rado¶ci nie móg³ powstrzymaæ siê od p³aczu. Z jego ³ez powstali pierwsi ludzie. Inny mit opowiada, jak Re sta³ siê zgrzybia³ym, ¶lini±cym siê starcem i IZYDA postanowi³a odkryæ jego tajemne imiê. Z ziemi zmoczonej ¶lin± wielkiego boga uformowa³a wê¿a i umie¶ci³a go przy ¶cie¿ce, któr± Re zwyk³ chadzaæ. W rezultacie w±¿ uk±si³ boga, który w agonii, zatruty wê¿owym jadem, krzycza³ z bólu. Izyda zgodzi³a siê go wyleczyæ pod warunkiem, ¿e wyjawi jej swe imiê. Cierpienia Re by³y tak wielkie, ¿e w koñcu przysta³ na ten warunek. Izyda obieca³a z kolei, ¿e nie przeka¿e swej wiedzy nikomu innemu poza HORUSEM, a nastêpnie, przez wypowiedzenie prawdziwego imienia boga, uzdrowi³a go. Faraonowie nazywali siebie „synami Re” nie tylko ze wzglêdu na nabo¿n± cze¶æ, jak± otaczano boga-s³oñce, lecz tak¿e w zwi±zku z tradycj±, wedle której bóg ten stworzy³ porz±dek z pierwotnego chaosu. Boga Re przedstawiano zazwyczaj pod postaci± soko³a z dyskiem s³onecznym na g³owie.

Renenutet – bogini ¿niw i p³odów, przedstawiana pod postaci± wê¿a.

Satis – bogini wyobra¿ana z rogami antylopy na g³owie, córka ANUKIS i CHMUMA.

Sechmet (Sachmet) – bogini chorób i wojny, córka RE, jej imiê znaczy „Potê¿na”, w Memfis czczona jako ¿ona PTAHA, przedstawiana jako kobieta z g³ow± lwicy. Jej kap³ani tworzyli jedno z najstarszych zrzeszeñ lekarzy i weterynarzy.

Selkit – bogini czczona pod postaci± skorpiona o g³owie kobiety lub kobiety ze skorpionem na g³owie. Niektóre przekazy czyni± j± ¿on± HORUSA i matk± HARACHTESA. By³a (wraz z IZYD¡, NEFTYD¡ i NEIT) opiekunk± wnêtrzno¶ci. Posiada³a moc uzdrawiania, któr± objawia³a za po¶rednictwem czarowników.

Serapis – bóstwo synkretyczne okresu ptolemejskiego, mieszanka OZYRYSA i ZEUSA.

Seszat – bogini pisma i rachunków, zajmuj±ca siê równie¿ spisywaniem roczników królewskich. Asystowa³a przy wytaczaniu planów budowli sakralnych, dlatego te¿ czczono j± jako opiekunkê budownictwa i ludzi w nim zatrudnionych. Uwa¿ano j± za córkê lub siostrê THOTA i czczono j± w Hermopolis (tam gdzie Thota). W Heliopolis identyfikowano j± z NEFTYD¡, a obie te boginie pochodzi³y z miasta Sais w Delcie. Sesza wystêpowa³a w postaci kobiety ze skomplikowanym symbolem na g³owie: sk³ada³ siê on z siedmioramiennej gwiazdy zawieszonej na pó³okr±g³ym ³uku zwieñczonym dwoma piórami.

Set (Seth) – egipski bóg burz, pustyñ i chaosu, syn boga ziemi GEBA i bogini nieba NUT, sta³ siê z czasem synonimem z³a, choæ jednocze¶nie cieszy³ siê wielkim powa¿aniem. Dziki i nieokrzesany, mia³ bia³± skórê i rude w³osy. Set tak bardzo zazdro¶ci³ powodzenia swemu bratu OZYRYSOWI, ¿e w koñcu zamordowa³ go i sam przej±³ w³adzê w Egipcie. Jednak w tajemnicy przed Setem Ozyrys i IZYDA sp³odzili syna HORUSA. Izyda wychowywa³a Horusa w ukryciu, dopóki nie sta³ siê na tyle doros³y, by pom¶ciæ ¶mieræ swego ojca. Ozyrys tak¿e powraca³ czasami ze ¶wiata podziemnego, by pouczyæ syna w sprawach sztuki wojennej. W odpowiednim momencie Horus wyda³ bitwê Setowi i pokona³ go. Przed trybuna³em bogów Set o¶wiadczy³, ¿e jemu nale¿y siê tron Egiptu, poniewa¿ spo¶ród wszystkich bogów tylko on jest dostatecznie silny i dzielny, by ochraniaæ boga RE. Niektórzy bogowie wziêli pocz±tkowo stronê Seta, ale Izyda przekona³a ich do zmiany stanowiska. Zapytany w tej sprawie Ozyrys, który przebywa³ w ¶wiecie podziemnym, upomnia³ o prawa swego syna do tronu i zagrozi³ wys³aniem demonów, które bêd± atakowaæ bogów. W koñcu Re zgodzi³ siê z roszczeniami Horusa. W jednym z mitów Set zamieszka³ z bogiem Re w niebie. Wedle innej wersji zosta³ skazany na to, ¿e przez ca³± wieczno¶æ bêdzie d¼wiga³ Ozyrysa na swych barkach. W kolejnej opowie¶ci pojawia siê bogini NEITH, która zaproponowa³a, ¿eby Set po¶lubi³ dwie boginie obcego pochodzenia, ANAT i ASTARTE, co mia³o mu zrekompensowaæ utratê w³adzy na rzecz Horusa. Mit o Secie i bogini Anat opowiada, jak bóg ten napotka³ k±pi±c± siê w rzece boginiê-krowê HATHOR i zgwa³ci³ j±. Natychmiast zosta³ za to ukarany straszliw± chorob± i jego ma³¿onka Anat zwróci³a siê o pomoc do boga Re. Ostatecznie Izyda pomog³a Anat uleczyæ Seta. Bóg ten, symbolizuj±cy ciemn± stronê ¶wiata, mia³ zamieszkiwaæ ja³owe obszary pustyni.

Sobek (Sebek) – egipski bóg-krokodyl, by³ przedstawiany w sztuce b±d¼ jako krokodyl w koronie na g³owie, b±d¼ jako mê¿czyzna z g³ow± krokodyla. Najwiêcej wyznawców mia³ w Krokodilopolis, stolicy oazy Fajum. ¯ywy krokodyl zwany Petsuchos, którego trzymano w stawie przy g³ównym sanktuarium Sobka, uchodzi³ za wcielenie boga. Wyznawcy Sobka starali siê pozyskaæ jego przychylno¶æ i opiekê, pij±c wodê ze ¶wiêtego stawu i karmi±c krokodyla smako³ykami. W okresie XIII dynastii (pierwsza po³owa drugiego tysi±clecia przed Chrystusem) kilku faraonów nosi³o imiê Sobekhotep, „Sobek jest zadowolony”, i niewykluczone, ¿e wielu ludzi uwa¿a³o Sobka za g³ówne bóstwo. Sobek uosabia³ wojenne umiejêtno¶ci i si³ê faraona. Zdolno¶ci, które w tym wypadku winny cechowaæ w³adzê, ³atwo odnale¼æ w zachowaniu ¿yj±cych w Nilu krokodylu, które budzi³y po dziw ze wzglêdu na si³ê swych potê¿nych szczêk oraz szybko¶æ i sprawno¶æ, z jak± chwyta³y swe ofiary. Wedle niektórych mitów z³y bóg SET ukry³ siê w ciele Sobka, próbuj±c unikn±æ kary za zamordowanie OZYRYSA. Sobka uwa¿ano niekiedy za syna NEITH, wielkiej matki i bogini wojowniczki, która mia³a te¿ wydaæ na ¶wiat straszliwego wê¿a APEPA.
Szemsu-Hor – towarzysze HORUSA.

Szu – egipski bóg powietrza i ¶wietlanej atmosfery, mê¿czyzna w pierwszej parze prabóstw. Jego imiê t³umaczy siê jako „Pustka”, b±d¼ te¿ jako „Ten, który podtrzymuje”. Szu powsta³ z najwy¿szego boga RE, który jako ATUM-RE wyplu³ go lub wykaszln±³ ze swoich ust. Ma³¿onk± Szu by³a bogini wilgoci TEFNUT, stworzona w ten sam sposób. Szu i Tefnut opu¶cili Amona-Re, by zbadaæ NUN, mroczn± otch³añ istniej±c± na samym pocz±tku czasu. Gdy powrócili, Atum-Re zacz±³ p³akaæ z rado¶ci, a z jego ³ez powstali pierwsi ludzie. Szu i Tefnut sp³odzili GEBA, Ziemiê, i NUT, Niebo. Pó¼niej Szu rozdzieli³ swoje dzieci, podnosz±c Nut na swych rêkach. W sztuce czêsto przedstawiano go, jak podtrzymuje niebo. Szu zast±pi³ Re na tronie bogów, ale stronnicy straszliwego wê¿a APEPA nieustannie atakowali go. Zmêczony ci±g³± walk± Szu abdykowa³, pozostawiaj±c królestwo swemu synowi Gebowi, i po strasznej, trwaj±cej ponad tydzieñ burzy przeniós³ siê do nieba. Jako syn boga-s³oñce Re Szu przedstawiany jest niekiedy jako mê¿czyzna z g³ow± lwa.

Sokaris – bóg zmar³ych nekropoli memfickiej, maj±cy postaæ soko³a, stra¿nik wej¶cia do podziemi. W pew-nych aspektach by³ identyfikowany z PTAHEM, tworz±c jedn± z form tego boga, a przez do³±czenie OZYRYSA powsta³o synkretyczne bóstwo zmar³ych PTAH-SOKARIS-OZYRYS. Pracownicy nekropoli memfickiej uwa¿ali go za swego opiekuna.

Taczenen – bóstwo wód praoceanu, jedno z wcieleñ PTAHA.

Tefnut – bogini wilgoci i ciemnych otch³ani podziemnych, ¿ona SZU, córka NEIT, matka GEBA i NUT. Mówiono o niej, ¿e powsta³a ze ¶liny Atuma. W micie helioplitañskim przedstawiona w postaci Oka S³one-cznego a tak¿e Ksiê¿ycowego. Jej kult by³ szeroko spopularyzowany, gdy¿ ³±czono j± z ró¿nymi lokalnymi boginiami o postaciach lwic.

Toeris – bogini, której imiê oznacza³o „Wielka”, bóstwo opiekuñcze o ciele hipopotama, g³owie krokodyla i ³apach lwa. Kult jej siêga Okresu Pradynastycznego, pó¼niej utraci³a sw± moc i zosta³a zdegradowana do pozycji demona opiekuñczego, czuwaj±cego przede wszystkim nad kobietami i dzieæmi.

Tot (Thot) – egipski bóg ksiê¿yca, w³adca czasu, opiekun pisarzy i wszelkiej wiedzy, wynalazca pisma (hieroglify), „Pan ¦wiêtych S³ów”. Czasami uwa¿ano go za najstarszego syna boga-s³oñce RE, chocia¿ wedle innej tradycji mia³ wyskoczyæ z g³owy z³ego boga SETA. Thot pe³ni³ funkcjê wezyra przy OZYRYSIE, bogu wegetacji i ¶mierci, jak równie¿ ¶wiêtego skryby tego boga. Zaznajomiony z wiedz± tajemn±, pomaga³ przy pochówku Ozyrysa, a jako bóg-lekarz wyleczy³ oko HORUSOWI. W koñcu Thot wst±pi³ na tron Egiptu jako nastêpca Horusa i szczê¶liwie rz±dzi³ krajem przez ponad 3000 lat. Pó¼niej zaj±³ miejsce na niebosk³onie jako ksiê¿yc. W jednym z mitów Re rozkaza³ mu roz¶wietliæ nocne niebo. Po³knê³y go wówczas demony, które jednak musia³y go pó¼niej wypluæ kawa³ek po kawa³ku. W sztuce Thota przedstawiano pod postaci± ibisa lub pawiana. Bóg ten mia³ byæ autorem ksi±g magicznych, znanych jako Ksiêga Thota, które zosta³y ukryte w jednym z grobów w Memfis. Zaklêcia zawarte w tej ksiêdze dawa³y ponoæ w³adzê nad bogami. Thot zapisywa³ tak¿e wyrok s±du nad zmar³ym w za¶wiatach.

Wad¿et (Uad¿yt) – bogini-kobra czczona w Dolnym Egipcie. Zazwyczaj przedstawiano j± jako kobrê w posta-wie gotowo¶ci do ataku, ale czasami pojawia siê tak¿e pod postaci± lwicy. W micie, który opowiada o tym, jak IZYDA wychowywa³a w tajemnicy swego syna HORUSA, Wad¿et wystêpuje jako niañka m³odego boga. Wad¿et i NECHBET by³y opiekunkami stra¿niczkami faraona.

KSIÊGA UMAR£YCH (fragment)

\"(...) Nie grzeszy³em przeciw ludziom, nie szkodzi³em poddanym, nie czyni³em nieprawo¶ci w miejscu, prawdy, nie zna³em z³a, nie pope³ni³em grzechów.
Nigdy nie stara³em siê byæ pierwszy ani te¿, by dzie³a r±k poddanych moich dawano mi wobec innych ludzi, nie stara³em siê, aby wynoszono mnie na urzêdy, nie uciska³em s³ug zg³odnia³ych, nie sta³em siê przyczyn± nêdzy biedaków, nie robi³em tego, co jest wstrêtne bogom.
Nie oczernia³em s³ugi wobec prze³o¿onych, nie sta³em siê przyczyn± g³odu, nie sta³em siê przyczyn± p³aczu, nie zabija³em sam ani nie kaza³em zabijaæ, nie zadawa³em cierpienia nikomu.
Nie pomniejsza³em ofiar w ¦wi±tyniach, nie umniejsza³em chlebów bo¿ych, nie zabiera³em placków duszom zmar³ych.
Nie oddawa³em siê rozpu¶cie ani samogwa³towi.
Nie pomniejsza³em miary, nie fa³szowa³em odwa¿ników, nie sta³em siê przyczyna czyjej¶ nêdzy za pomoc± jêzyczka u wagi, nie odj±³em mleka od ust niemowlêcia, nie przepêdza³em bydl±t z pastwisk ich, nie chwyta³em ptaków zabronionych, nie ³owi³em ryb na przynêtê zrobion± z cia³ ich.
Nie zatrzyma³em wody, gdy p³ynê³a, nie przerywa³em tam na wodzie wzburzonej, nie gasi³em ognia w czasie jego, nie odst±pi³em od dni sk³adania ofiar z miêsiwa wybranego, nie zwi±za³em byd³a przeznaczonego na pokarm bo¿y, nie zatrzymywa³em boga podczas procesji jego.
Jestem czysty, jestem czysty, jestem czysty, jestem czysty (...)/"
Zapisane
Dariusz


Maszyna do pisania...


Punkty Forum (pf): 3
Offline

P³eæ: Mê¿czyzna
Wiadomo¶ci: 6024



Zobacz profil Email
« Odpowiedz #4 : Kwiecieñ 12, 2011, 20:27:29 »

Cytat: Betti
i zaciekawi³a mni legenda Zep Tepi czy ktos o niej slysza³?

Tak wiêc:

Cytat: Legenda Zep Tepi
Potwierdzam, m. in. takie informacje podaje Legenda dziejów Zep Tepi - oto fragment:

W Pró¿ni z punktu zwanego Punktem Zerowym Bogowie Stworzenia, "Zep Tepi" wyruszyli aby stworzyæ now± rzeczywisto¶æ. Zep Tepi jest miejscem budz±cej siê pamiêci i pocz±tkiem i koñcem wszystkiego. Zep [znaczy Czas], Tepi [znaczy Pierwszy], razem znacz± Pierwszy Czas albo Z³oty Wiek.
Egipcjanie nazywali Staro¿ytnych Bogów Z³otego Wieku Zep Tepi, stanowili Oni Panteon egipskich Bogów: Ptah, Ra, Su, Seb, Set, Ozyrys [po³±czony z Orionem by³ bogiem odrodzenia i zmartwychwstania], Horus, Ma i Thoth. Konstelacja Oriona by³a uznawana przez staro¿ytnych Egipcjan za najbardziej znacz±c± konstelacjê, w czasie Zep Tepi by³a w swej najni¿szej pozycji na po³udniowym niebie.
Od czasu Zep Tepi w wyniku precesji zrównañ dnia z noc± stopniowo przewodzi Orion [Ozyrys] i jest coraz wy¿ej na niebie. Sfinks zosta³ zbudowany w czasie Zep Tepi, w czasie, gdy S³oñce umieszcza siê w konstelacji Oriona i Lwa [Leo].
Symbolem boga Aker jest horyzont, punkt przesilenia i zrównania dnia z noc±. Punkt Zerowy - [Zep Tepi], który przedstawiano jako dwa lwy siedz±ce na zadach, odwrócone nawzajem i patrz±ce w dal, nazywano ich “Wczoraj” i “Jutro”. Oblicze jednego lwa zwrócone jest ku wschodowi, gdzie s³oñce wschodzi i rozpoczyna siê nowy dzieñ, za¶ drugi patrzy na zachód gdzie s³oñce zachodzi, schodz±c do Za¶wiatów.
Obszar pomiêdzy zadami lwów czêsto pokazywano z ko³em s³oñca jako, ¿e unosi siê pomiêdzy dwoma wzgórzami. Oznacza to te¿ podró¿ s³oñca przez niebiosa podczas dnia, oznacza równie¿, ¿e zapewni bezpieczeñstwo Akera podczas jego niebezpiecznej podró¿y ka¿dej nocy w Za¶wiatach. Aker ochrania równie¿ bramê do Za¶wiatów i otwiera j± aby przepu¶ciæ zmar³ego Króla. Aker by³ czczony w ¶wi±tyniach jako Netjer, przypuszczalnie by³ po³±czony z pradawnym pojêciem si³ Ziemi.
Zgodnie z mitami Staro¿ytnego Egiptu, legendarne Bramy Za¶wiatów by³y chronione przez dwa gigantyczne lwy albo sfinksy nazywane Aker. W grobach Nowego Pañstwa przedstawiano Sfinksa Aker jako wychodz±cego z bramy i siedz±cego na zadzie w pustym miejscu. Poni¿ej widaæ ciekawy podziemny strumieñ albo kana³. Za stelami lwów umieszczony jest ogromny kopiec lub piramida i pod nim znajdowa³a siê wielka, owalna komora, która zdaje siê byæ zapieczêtowana. Opowiadano o tej tajemniczej komorze, ¿e tam by³a ukryta jaka¶ wielka tajemnica, niew±tpliwie tych co rz±dzili ziemi± Egiptu podczas odleg³ej epoki Zep Tepi. Ta dziwna izba by³a nazywana Sokar w Rostau. Podobieñstwo z Sfinksem i kompleksem w Giza jest uderzaj±ce, w staro¿ytno¶ci Giza nazywano Rostau. Jastrz±b lub sokó³ Sokar, by³ naczelnym bóstwem Giza i by³ identyfikowany z Horusem.
Gdy Ziemia zatrzês³a siê i wszystko zosta³o zatracone w oceanie tworzenia, nast±pi³ czas Zep Tepi, wtedy Tehuti przypuszczalnie opu¶ci³ ojczyznê i wraz z innymi uchod¼cami czeka³ dopóki wody morza nie wycofa³y siê z Ziemi, mieli osiedliæ siê aby zapocz±tkowaæ nastêpny program ludzko¶ci.
W wyobra¿eniach graficznych przedstawiano, ¿e Tehuti [Thoth - Czas] zaczyna³ nastêpny program ludzko¶ci, wschodzi³o s³oñce, wieki Lew rycza³ i zaczyna³o siê nowe tworzenie, symbolizowane przez Lwa [Sfinksa] - [mê¿czyzna, kobieta], który siedzi obok Wielkiej Piramidy, przypuszczalnie byli z nim ci co prze¿yli Wielki Potop.
Gdy Bogowie i Boginie powracali na planetê to przeprowadzany by³ ju¿ inny program, lub nowa wersja rzeczywisto¶ci. Nazywano t± grupê bogów kreatorami istnieñ lub Zep Tepi [Pierwszy Czas]. Tehuti mia³ przybywaæ na Ziemiê przez portal, w jego piramidzie, któr± Egipcjanie nazywali Khem i zaczyna³ budowê nowej rzeczywisto¶ci. Powy¿ej by³a piramida, w której zamieszkiwali Tehuti i Zep Tepi, poni¿ej by³a jej kopia, inna Wielka Piramida z projektem zakodowanym i umieszczonym w jej wnêtrzu.
Zep Tepi przypuszczalnie pozostawali na Ziemi wystarczaj±co d³ugo, ¿eby stworzyæ now± rasê ludzi. Zep Tepi pozostawili po sobie wiele pami±tek o si³ach stworzenia ludzi. Zgodnie z zapisami na kamieniach Wielkiej Piramidy, które opisuj± tak zwany Cykl Feniksa [Phoenix], wêdrówkê systemu s³onecznego na galaktycznej orbicie. Pocz±tek obecnego cyklu Feniksa, wg astronomów nast±pi³ 3 lipca 14 000 pne o godz. 23:57 GMT, co byæ mo¿e stanowi datê powstania Wielkich Piramid. Okres cyklu Feniksa wynosi 16.011 lat, zatem zakoñczenie aktualnego Cyklu Feniksa wg naszego obecnego kalendarza nast±pi w roku 2 012.
Na planecie by³o 12 obszarów [punktów siatki], przez które bogowie Zep Tepi wyruszali, aby stworzyæ 12 narodów - Tehuti powo³a³ do istnienia wszystkie narody w tym samym czasie. Prawdê o stworzeniu Tehuti zapisa³ w Sali Zapisów, [Amenti] na Kryszta³owej Tabliczce, któr± zakopano w ziemi, nieopodal Wielkiej Piramidy, której towarzyszy Sfinks. Zep Tepi pozostawili kryszta³owy rdzeñ, który pokazuje rzeczywisto¶æ stworzenia ludzko¶ci i ukryli te informacje w Sali Amenti i w Z³otym Nakryciu Wielkiej Piramidy.
We wszystkich legendach, Zep Tepi przekaza³ wiadomo¶æ, ¿e powróc± przy koñcu tego Cyklu Czasu i przynios± ze sob± tajne klucze do bram Ziemi ¦wiêtej albo Z³otego Wieku - znacz±cej spiraln± ¶wiadomo¶æ. W roli Zep Tepi, Henoch zakodowa³ wiadomo¶ci i ukry³ w staro¿ytnym jêzyku symboli, znanym w staro¿ytno¶ci jako Hiburu [d¼wiêki lubi± Nibiru], co jest pierwotnym ¼ród³em jêzyka, który wprowadzili Zep Tepi na pocz±tku cyklu.
Przypuszczalnie wiele tysiêcy lat temu na Ziemi wykonano wielki genetyczny eksperyment, w poszukiwaniu nie¶miertelno¶ci, próbowano stworzyæ wy¿sz± rasê ludzko¶ci.
Greckie s³owo Feniks pochodzi³o od egipskiego s³owa Taty - Hanok, znaczy "Dom Henocha". Wiedza Henocha sugeruje, ¿e regularne kataklizmy dzia³aj± jak ewolucyjny bodziec, w nastêpnej fazie ewolucyjnej o¿ywiaj± nowe formy ¿ycia,, które przyby³y po ucieczce z matecznika planet.
Zgodnie z wieloma legendami, Zep Tepi bêd± regularnie powracaæ na Ziemiê, na pocz±tku i przy koñcu oraz w po³owie ka¿dego czasu cyklu co 13 000 lat, bowiem rok zodiakalny orbity wokó³ ¶rodka galaktyk wynosi ca 26 tys. lat. Uwarunkowania naszej galaktycznej orbity powoduj±, ¿e te 13 tys. letnie okresy poprzedzaj± wielkie kataklizmy.
Egipcjanie zarejestrowali historie Gwiezdnych Podró¿ników, takich jak Henoch, którzy podró¿owali poza Wielkim Okiem Oriona i powróci³, aby chodziæ jak bogowie w¶ród ludzi. Staro¿ytne teksty sugeruj±, ¿e jeste¶my przeznaczeni aby staæ siê bogami, a wielka Wiedza Thotha [Henocha] dana ludziom mog³a siê rozwijaæ poza obecn± ziemsk± postaci±.
Podczas Pierwszego Czasu, Zep Tepi, gdy bogowie panowali na Ziemi, nazywano ten czas Z³otym Wiekiem, podczas którego wody otch³ani wycofa³y siê i pierwotna ciemno¶æ zosta³a wypêdzona, a ludzko¶ci ofiarowano dar cywilizacji. Opowiadano równie¿ o Urshu, po¶rednikach pomiêdzy bogami i lud¼mi, kategoria o mniejszej bosko¶ci, ten tytu³ oznacza³ Nadzorców, ich dzia³ania zarejestrowa³y staro¿ytne teksty hieroglificzne i ¶wiête pomniki. Szczególnie ¿ywe wspomnienia zachowano o potê¿nych bogach, nazywali siê Neteru i ¿yli na ziemi razem z rodzajem ludzkim i wykonywali najwy¿sz± w³adzê w Heliopolis i w innych sanktuariach nad Nilem w Górnym i Dolnym Egipcie.
Niektórzy z tych Neteru byli rodzaju mêskiego, inne za¶ by³y rodzaju ¿eñskiego, lecz wszyscy posiadali si³y nadprzyrodzone, w³±cznie ze zdolno¶ci± ukazywania siê dowolnie w postaci mê¿czyzny lub kobiety, albo jako zwierzê, ptak, gad, drzewo lub ro¶lina i zawsze przedstawiano ich jako silniejszych i bardziej rozumnych od ludzi, jednak wierzono, ¿e w pewnych okoliczno¶ciach mog± zachorowaæ, umrzeæ albo nawet zostaæ zabici.
Staro¿ytni Egipcjanie pozostawili zapisy opisuj±ce Zep Tepi jako faktycznie historycznych ludzi, którzy nadeszli z po³udnia i zaczêli cywilizowaæ i panowaæ nad tubylczym ludem. Ta grupa ludzi znana jako Zep Tepi, byli to uciekinierzy, których spotka³o wielkie nieszczê¶cie w ich poprzedniej ojczy¼nie i szukali bezpieczeñstwa i nowego ¿ycia w dolinie Nilu. Zgodnie z podaniami Egipcjan Zep Tepi zbudowali Wielkiego Sfinksa i kompleks Piramid w Giza.
¦wiêta wiedza zosta³a zarejestrowana na Tabliczkach Thotha, który jako Bóg Tehuti by³ ponoæ przez nieznany okres czasu w³adc± Atlantydy. Szmaragdowe Tabliczki napisa³ Król-Kap³an, Thoth z Atlantydy, który za³o¿y³ koloniê w staro¿ytnym Egipcie [Khem} po zatopieniu ojczystej Atlantydy.
Ponoæ Thoth, przedstawi³ na tych tabliczkach ca³± starodawn± wiedzê zatopionej Atlantydy. Wed³ug tych tabliczek Thoth przez 16 tys. lat rz±dzi³ staro¿ytnym Egiptem, ca 52 tys. ÷ 36 tys. lat pne. W tym czasie, staro¿ytna barbarzyñska rasa Egipcjan, w¶ród której siê osiedli³ On i jego towarzysze, zosta³a podniesiona na wysoki stopieñ rozwoju cywilizacji. Thoth by³ nie¶miertelny, pokona³ ¶mieræ i móg³ przybywaæ, kiedy tylko chcia³. Jego rozleg³a m±dro¶æ dawa³a mu w³adzê nad ró¿nymi koloniami Atlantydy, w³±cznie z tymi w Po³udniowej i w ¦rodkowej Ameryce, a gdy nadszed³ jego czas opu¶ci³ Egipt, choæ przedtem z³o¿y³ ¶lubowanie, ¿e powróci na Ziemiê.
Wzniós³ Wielk± Piramidê ponad wej¶ciem do Wielkich Sal Amenti, które sta³y siê za¶wiatami, Salami Bogów, gdzie duchy zmar³ych przechodzi³y na os±dzenie. Umie¶ci³ tam swoje zapisy i mianowa³ stra¿ników swych tajemnic w¶ród najdostojniejszych Egipcjan. Wed³ug tej relacji Thoth by³ budowniczym Wielkiej Piramidy w Giza, przypisywanej mylnie Cheopsowi.
Zewnêtrzne ¶ciany ¶wi±tyni Edfu okre¶laj± datê pocz±tku Zep Tepi, lub Pierwszego Czasu Bogów, czyli królów Neteru [Bogów]. Wielka Piramida przedstawia pocz±tek cyklu Feniksa, [wg astronomów wyst±pi³ 3 lipca 14 000 pne g. 23:57 GMT]. Tehuti wystêpuje jako Pan, twórca religii, potrafi±cy uginaæ ¶wiat³o, tworz±cy z³udzenia naszej rzeczywisto¶ci [magia i z³udzenie]. Znany jest on w Egipcie jako Thoth, "Pan Magii i Czasu".
Pierwotnie Egipcjanie identyfikowali Feniksa z bocianem lub czapl±, który jako ptak nazywa³ siê "Benu", znamy jest z opisów w Ksiêdze Zmar³ych i innych egipskich tekstach i by³ czczony w Heliopolis, by³ jednym z naj¶wiêtszych symboli po³±czonym ze wschodz±cym s³oñcem i Egipskim bogiem Ra [S³oñca]. Przedstawia³ "odradzaj±c± siê duszê Ra" lub "serce odradzaj±cego siê S³oñca", wszystkie mistyczne symbole Cyklu Feniksa szczególnie s± zwi±zane ze zmartwychwstaniem.
http://forum.historia.org.pl/topic/10195-legenda-zep-tepi/
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 12, 2011, 20:32:56 wys³ane przez Dariusz » Zapisane

Pozwól sobie byæ sob±, a innym byæ innymi.
PHIRIOORI
Go¶æ
« Odpowiedz #5 : Kwiecieñ 12, 2011, 23:04:47 »

Przemawia do mnie ten artykó³. Chyba fajne forum ogólnie
Zapisane
Rafaela
Go¶æ
« Odpowiedz #6 : Kwiecieñ 13, 2011, 10:07:56 »

Ja tez sie bardzo ucieszylam, kiedy to znalazlam. Slyszymy duzo tu na forum o Egipcie, ale tak naprawde
niewiele o nim wiem, choc to tylko legendy.

. Egipcjanie wierzyli, ¿e porz±dek na ¶wiecie zale¿y od dobrego humoru bogów. Nale¿a³o wiêc ¿yæ z nimi w przyja¼ni. By³o to zadanie faraona, który w ¶wi±tyni nawi±zywa³ kontakt z bogami. Ka¿dego dnia ofiarowywa³ bóstwu posi³ek, my³ i przebiera³ jego pos±g stoj±cy w sanktuarium. W zamian za tê s³u¿bê bóg obdarza³ swego "syna" ¿yciem i dobrym losem.
2. Egipcjanie nie przywi±zywali wiêkszej wagi do okre¶lania kompetencji i w³adzy poszczególnych bóstw lub te¿ do ¶cis³ego ustalania zwi±zków miêdzy nimi. Bogowie byli istotami wy¿szymi. Pojawili siê na Ziemi przed cz³owiekiem i posiadali

Wierzenia i mity staro¿ytnych egipcjan
moc, której cz³owiek posi±¶æ nie potrafi³. Niektórzy bogowie mieli jednak do spe³nienia konkretne zadania.
3. Najwa¿niejszym bogiem by³ opiekun tarczy s³onecznej Re. W Ozyrysie widziano bóstwo p³odnej natury i w³adcê ¶wiata zmar³ych. Horus by³ bóstwem niebios i opiekunem w³adzy faraona. Thot by³ opiekunem nauki, wynalazc± pisma i rachmistrzem, a Montu bogiem wojny; Chnum mia³ ulepiæ z gliny ludzi. Izyda by³a ¿on± Ozyrysa, matk± Horusa, uosobieniem tronu króla, a Hathor matk± S³oñca, pani± nieba i ¿ycia, patronk± rado¶ci i mi³o¶ci.
4. Liczne bóstwa czczono lokalnie i nie uzyska³y one rangi ogólnoegipskiej. Warto odnotowaæ próbê ustanowienia w XIV w. p.n.e. w ca³ym pañstwie kultu jednego boga - Atona. Reforma ta nie przyjê³a siê, ale by³a ciekawym przyk³adem na wyobra¿enie przez Egipcjan bogów. Mo¿na by siê pokusiæ o postawienie pytania czy Egipcjanie wierzyli w wielu bogów (politeizm), czy w jednego pod wieloma postaciami...
5. Bóstwa przedstawiano najczê¶ciej w postaci zwierz±t lub ludzi z g³owami zwierz±t. Re malowano jako cz³owieka z g³ow± soko³a, ponad któr± widnia³a tarcza s³oneczna; Horusa z g³ow± soko³a; Thota - ibisa, Chnuma - barana; Sobka jako krokodyla lub z g³ow± krokodyla. Ozyrys i Izyda przedstawiani byli w postaci ludzi, przy czym ubrany w bia³e szaty Ozyrys nosi³ na g³owie koronê Górnego Egiptu. Bogom po¶wiêcano zwierzêta, które by³y przedmiotem osobnego kultu. Uwa¿ano, ¿e objawiaj± siê w nich cechy boskie: si³a, zrêczno¶æ, agresywno¶æ, piêkno, p³odno¶æ. Zgodnie z tymi wyobra¿eniami np. ¶wiêty byk Apis nie by³ bogiem, ale w jego sile i p³odno¶ci objawia³a siê si³a i p³odno¶æ boga - stwórcy ¶wiata, Ptaha.
6. Bogom oddawano cze¶æ poprzez modlitwy, sk³adanie ofiar, urz±dzanie procesji i ¶wi±t. Egipcjanie uwa¿ali, ¿e pos±gi wiod³y ¿ycie podobne do ¿ycia ludzi: ukazuj±c postaci bóstwa by³y czym¶ wiêcej ni¿ ich wyobra¿eniem, stawa³y siê istot±, któr± przedstawia³y. "¯ywy" pos±g mia³ prawo do tych samych zabiegów co cz³owiek. Umieszczano na nim imiê i cechy przedstawionej postaci. Wizerunek mia³ byæ wierny i piêkny. Pos±g anonimowy, pozbawiony hieroglificznego napisu, traci³ sw± moc - stawa³ siê tylko materi±.
7. Wa¿nymi dzie³ami egipskiej architektury by³y ¶wi±tynie. Budowano je wed³ug sta³ych zasad. Aleja z ustawionych po obu stronach sfinksów prowadzi³a do wej¶cia. Znajdowa³o siê ono miêdzy dwoma pylonami, tzn. wielkimi ostros³upami o ¶ciêtych wierzcho³kach. Dalej by³ otoczony kolumnami dziedziniec, a za nim wielka sala z wieloma rzêdami kolumn zakoñczonych u góry g³owicami o kszta³tach stulonego p±ka lotosu albo korony palmy. Nastêpnie tzw. Sala ¦wiêtej Barki i wreszcie Miejsce ¦wiête, sanktuarium, do którego wstêp mia³ tylko faraon i najwy¿si kap³ani. Tutaj znajdowa³ siê pos±g bóstwa.
9. Rozwija³a siê rze¼ba i reliefy, którymi zdobiono ¶wi±tynie. Postacie bóstw i faraonów przedstawiano w pozycji siedz±cej, stoj±cej lub krocz±cej, w postawie sztywnej i wynios³ej. Odtwarzaj±c cia³a i twarze nie wolno by³o ukazywaæ ich starzenia siê, wad (tzw. bezczasowa m³odo¶æ) ani przedstawiaæ uczuæ.
Urzêdników przedstawiano w podobnej pozycji, ale bez ograniczeñ "bezczasowej m³odo¶ci", a lud, nie stosuj±c niemal ¿adnych regu³, zazwyczaj w czasie pracy.
Reliefy zdobi³y kolumny oraz ¶ciany ¶wi±tyñ. Podobnie jak malowid³a ¶cienne komponowano je parami, umieszczaj±c jeden nad drugim. Postaæ ludzk± przedstawiano tak, aby ogl±daj±cy móg³ zobaczyæ jak najwiêcej: g³owê profilem, oko widziane z przodu, doln± czê¶æ tu³owia bokiem, tors z przodu, stopy bokiem.



« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 13, 2011, 10:31:07 wys³ane przez Rafaela » Zapisane
songo1970


Maszyna do pisania...


Punkty Forum (pf): 22
Offline

P³eæ: Mê¿czyzna
Wiadomo¶ci: 4934


KIN 213


Zobacz profil
« Odpowiedz #7 : Kwiecieñ 13, 2011, 12:07:29 »

Ukryty bli¼niak Ziemi i narodziny cywilizacji, Poza granicami prawdopodobieñstwa
ciekawy art.- niejako w uzupe³nieniu.
http://www.paranormalne.eu/forum/index.php?showtopic=4730
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 13, 2011, 12:08:35 wys³ane przez songo1970 » Zapisane

"Pustka to mniej ni¿ nic, a jednak to co¶ wiêcej ni¿ wszystko, co istnieje! Pustka jest zerem absolutnym; chaosem, w którym powstaj± wszystkie mo¿liwo¶ci. To jest Absolutna ¦wiadomo¶æ; co¶ o wiele wiêcej ni¿ nawet Uniwersalna Inteligencja."
Strony: [1] |   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap

Strona wygenerowana w 0.045 sekund z 21 zapytaniami.

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

ostwalia maho gangem phacaiste-ar-mac-tire opatowek