Niezale¿ne Forum Projektu Cheops Niezale¿ne Forum Projektu Cheops
Aktualno¶ci:
 
*
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj. Grudzieñ 22, 2024, 18:58:56


Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji


Strony: 1 2 3 [4] 5 6 |   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Przeniesiony "Katolicyzm - zak³amana i barba¿yñska religia"  (Przeczytany 70884 razy)
0 u¿ytkowników i 10 Go¶ci przegl±da ten w±tek.
Joel
Go¶æ
« Odpowiedz #75 : Wrzesieñ 27, 2008, 00:33:38 »

Dv2 napisales - "Pozdrawiam i otwórzcie umys³y "

Troche sie zdziwilem U¶miech Myslalem, ze to ty nie masz zbytnio otwartego umyslu, lecz zyczysz tego innym U¶miech W takim badz razie - Dziekuje U¶miech

A ja tobie pragne zyczyc otwartosci umyslu, duszy i serca ! Ale takie prawdziwe otwarcie, nie pozorne,

Cytuj
ten w którego ja wierzê nie przyk³ada warto¶ci do takich rzeczy jak nazewnictwo.

I moj rownierz, - kazdy widzi "swojego" Boga, kazdy widzi inne wartosci.

Mysle, ze twoja wartosc co do nazewnictwa i obojetnosc Boga do tej rzeczy - jest trafna Michal, wedlug mnie. Ja zastepuje czasami rownierz slowo Bog, na slowo milosc - bo dla mnie nie ma przy tym roznicy, wtedy latwiej mi jest okreslic, w jakiego to ja Boga wierze U¶miech I tobie rownierz to polecam. Np ? Czy Bog jest msciwy ? A teraz... Czy milosc jest msciwa ? no wlasnie, Dziekuje U¶miech

Pozdrawiam,
Joel.
« Ostatnia zmiana: Wrzesieñ 27, 2008, 00:34:32 wys³ane przez Joel » Zapisane
Micha³
Go¶æ
« Odpowiedz #76 : Wrzesieñ 27, 2008, 01:46:36 »

Jedna uwaga - je¶li nawet 90% chrzescijañstwa jest "powielona", czy to ujmuje mu autentyczno¶ci? T³umaczy³em kiedy¶ obszernie, jak Duch objawia siê w historii, ¿eby doprowadziæ do punktu kulminacyjnego. Poz tym NIGDZIE nie wystêpuje WCIELENIE. Dla mnie podobna argumentacja nie ma wielkiego znaczenia, dlatego nie bêdê wdawa³ siê w szczegó³ow± analizê Twojego tekstu, Michale. Szkoda mi czasu.

to nie jest mój text. ja go tu tylko wklei³em ze wzglêdu na tematykê  U¶miech
Zapisane
Micha³
Go¶æ
« Odpowiedz #77 : Wrzesieñ 27, 2008, 01:52:39 »


Cytuj
ten w którego ja wierzê nie przyk³ada warto¶ci do takich rzeczy jak nazewnictwo.

I moj rownierz, - kazdy widzi "swojego" Boga, kazdy widzi inne wartosci.

Mysle, ze twoja wartosc co do nazewnictwa i obojetnosc Boga do tej rzeczy - jest trafna Michal, wedlug mnie. Ja zastepuje czasami rownierz slowo Bog, na slowo milosc - bo dla mnie nie ma przy tym roznicy, wtedy latwiej mi jest okreslic, w jakiego to ja Boga wierze U¶miech I tobie rownierz to polecam. Np ? Czy Bog jest msciwy ? A teraz... Czy milosc jest msciwa ? no wlasnie, Dziekuje U¶miech

Pozdrawiam,
Joel.

no to przybij pi±tkê bo ja uwa¿am tak samo  Du¿y u¶miech
Zapisane
Enigma
Go¶æ
« Odpowiedz #78 : Wrzesieñ 27, 2008, 12:48:52 »

Michale, prosze czy móg³by¶ zaczaæ korzystaæ z opcji 'modyfikuj wiadomo¶æ' zanim zechcesz dorzuciæ kolejn± wypowied¼, jedna za drug±? Wprowadza to ma³e zamieszanie ( i jest obowi±zkem moderatora kleic takie duble)

A co do pogl±dów:
nie jestem niewolnikiem ¿adnej religii tak jak nie mam ¿adnych bogów nad sob±.. to luzie wymy¶lili pojêcie "bóg" - ten w którego ja wierzê nie przyk³ada warto¶ci do takich rzeczy jak nazewnictwo.

co do "dzizesa" - uznaje go ale jako cz³owieka - nie jako boga.

warto¶ci jakie kieruj± mym ¿yciem? chyba wszyscy którzy trafili na to forum maj± takie same...

Pozornie ten same, a w szczegó³ach, kompletnie ró¿ne, ale dzisiejszy swiat na szczescie na to przyzwala.
Ok, nie kazdy wierzy w boga, bogów nie ma zadnego przymusu - bogowie przylecieli z kosmosu  Mrugniêcie Chodzi³o mi o to czy wogóle wierzysz w swiaty duchowe, czy ze 'Dusza' jest wypadkow± procesów fizycznych zachodz±cych w ciele - innymi s³owy, jest napêdzana elektrochemicznie' jak sam napisa³e¶ wyzej. Bo jesli uwazasz ze po smierci znikamy... to przeciez jest forum Pch, a ten projekt opiera sie g³ównie na sesjach Samuela, przekazywanych z innego wymiaru. Wiec kim/czym jest dla ciebie ta istota:
- duchem opiekuñczym
- obcym z innej cywilizacji
- kawa³em wojskowych z nasa
- szkodliwym demonem
Gdyby¶ móg³ w przyblizeniu odpowiedzieæ, to rozja¶ni mi jaki masz pogl±d na sprawe, bo naprawde co cz³owiek to inna teoria
Zapisane
Micha³
Go¶æ
« Odpowiedz #79 : Wrzesieñ 27, 2008, 14:01:50 »

Michale, prosze czy móg³by¶ zaczaæ korzystaæ z opcji 'modyfikuj wiadomo¶æ' zanim zechcesz dorzuciæ kolejn± wypowied¼, jedna za drug±? Wprowadza to ma³e zamieszanie ( i jest obowi±zkem moderatora kleic takie duble)

oczywi¶cie.

A co do pogl±dów:

Pozornie ten same, a w szczegó³ach, kompletnie ró¿ne, ale dzisiejszy swiat na szczescie na to przyzwala.
Ok, nie kazdy wierzy w boga, bogów nie ma zadnego przymusu - bogowie przylecieli z kosmosu  Mrugniêcie Chodzi³o mi o to czy wogóle wierzysz w swiaty duchowe, czy ze 'Dusza' jest wypadkow± procesów fizycznych zachodz±cych w ciele - innymi s³owy, jest napêdzana elektrochemicznie' jak sam napisa³e¶ wyzej.

wierzê.

Bo jesli uwazasz ze po smierci znikamy... to przeciez jest forum Pch, a ten projekt opiera sie g³ównie na sesjach Samuela, przekazywanych z innego wymiaru. Wiec kim/czym jest dla ciebie ta istota:
- duchem opiekuñczym
- obcym z innej cywilizacji
- kawa³em wojskowych z nasa
- szkodliwym demonem
Gdyby¶ móg³ w przyblizeniu odpowiedzieæ, to rozja¶ni mi jaki masz pogl±d na sprawe, bo naprawde co cz³owiek to inna teoria

nie ufam mu
Zapisane
Dariusz
Go¶æ
« Odpowiedz #80 : Wrzesieñ 27, 2008, 14:33:54 »

>dv2< napisa³:

"Dariusz
Zanim zapytasz, przeczytaj tekst. Bo nie wiem jak mo¿na by³o tego nie zauwa¿yæ.... ale có¿ niektórzy ludzie tak maj±

Pozdrawiam"

No có¿ ja tak mam. Tekst przeczyta³em lecz nie ten i st±d moje pytanie. teraz dopiero zauwazy³em róznicê.
nadrobiê stracon± lekturê.
Zapisane
dv2
Go¶æ
« Odpowiedz #81 : Wrzesieñ 27, 2008, 15:00:39 »

heh, nom, nie ma sprawy U¶miech ale mo¿e podyskutujmy?

Co o tym my¶licie? Dla mnie samo to ¿e "naginanie" porównañ Józefa z Jezusem tak aby jak najbardziej zauwa¿yæ same podobne rzeczy jest troche na si³e i nie na miejscu. Samo to ¿e kto¶ nagina to do jego 12 braci, skoro mia³ 11 ju¿ wydaje ¶iê byæ ¶mieszne U¶miech nie mówi±c ju¿ o tym cytatach które s± "na si³e" przeinaczane U¶miech
« Ostatnia zmiana: Wrzesieñ 27, 2008, 15:01:10 wys³ane przez dv2 » Zapisane
Dariusz
Go¶æ
« Odpowiedz #82 : Wrzesieñ 27, 2008, 15:41:33 »

Co do Józefa jako odppowiednika Jezusa, to zgodzê siê z tym porównaniem. Pomij±c fakt ¿e synów Jakuba by³o 12 ³±cznie z Józefem, ale ca³o¶ci rodzeñstwa Józef mia³ 12, gdy¿ mia³ jeszcze siostrê.
Zwróæ uwagê, ¿e wszystko w Starym Testamencie by³o niejako pierwowzorem pó¼niejszego Jezusa.
Za¶ co siê tyczy cytatów, napisa³e¶:
" poza tym te niby cytaty z Biblii s± poprzekrencane, tak¿e o czy my tu mówimy "

Nie koniecznie poprzekrêcane. Wszystko zale¿y od tego z jakiego przek³adu B. korzysta³ autor artyku³u.
Zapisane
Hironobu15
Go¶æ
« Odpowiedz #83 : Wrzesieñ 27, 2008, 22:23:21 »

A czy na ¶wiecie instnieje jeszcze orgina³???
Zapisane
dv2
Go¶æ
« Odpowiedz #84 : Wrzesieñ 27, 2008, 23:00:12 »

Pisz±c braci autor napewno nie mia³ na my¶li siostry, zapewniam U¶miech
a co do tego to sam sprawdza³em autentyczno¶æ wszystkich cytatów podanych przez autora, i NIE BY£O ani jednego przytoczonego w³a¶ciwie, niektóre by³y mniej a nie które BARDZO przeinaczone. Tu ju¿ nie chodzi kto z jakiego przek³adu korzysta, tylko o to aby wszystko by³o powiedziane tak jak ma to na celu PISMO ¦WIÊTE, a nie tak jak chce ¿eby to by³o powiedziane przez autora przytaczanego tekstu.

Pozdrawiam
Zapisane
Micha³
Go¶æ
« Odpowiedz #85 : Wrzesieñ 27, 2008, 23:10:38 »

Pisz±c braci autor napewno nie mia³ na my¶li siostry, zapewniam U¶miech
a co do tego to sam sprawdza³em autentyczno¶æ wszystkich cytatów podanych przez autora, i NIE BY£O ani jednego przytoczonego w³a¶ciwie, niektóre by³y mniej a nie które BARDZO przeinaczone. Tu ju¿ nie chodzi kto z jakiego przek³adu korzysta, tylko o to aby wszystko by³o powiedziane tak jak ma to na celu PISMO ¦WIÊTE, a nie tak jak chce ¿eby to by³o powiedziane przez autora przytaczanego tekstu.

Pozdrawiam

ale co¶ tam siê chyba zgadza z prawd± ?
Zapisane
dv2
Go¶æ
« Odpowiedz #86 : Wrzesieñ 27, 2008, 23:18:19 »

je¶li chodzi o cytaty, to mniej jak wiêcej zgadza siê z prawd±, je¶li chodzi o wszelakie porównania Jezusa do tego czy tamtego to te¿ ogólnie mijaj± siê one z celem.
Ogólnie tekst ma mase b³êdów i nie¶cis³o¶ci.
Widaæ ¿e autor do czego¶ d±¿y, ale chyba sam nie wie do czego U¶miech

Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Wrzesieñ 27, 2008, 23:18:35 wys³ane przez dv2 » Zapisane
Kiara
Go¶æ
« Odpowiedz #87 : Wrzesieñ 28, 2008, 18:47:10 »

Moze jest w srod was jais znawca i opisze akt stosowany wspolczesnie w religji chrzescijanskiej , polegajsacy na lezeniu krzyzem na podlodze w swisatyni. Czemu sluzy takie rozkrzyzowanie , jaki ma kontretny cel? Kiedy i dlaczsgo jest stosowane? Od kiedy jest stosowane , czego jest symbolem?
Kiara
Zapisane
Micha³
Go¶æ
« Odpowiedz #88 : Wrzesieñ 28, 2008, 18:48:39 »

Moze jest w srod was...


...nas.

alienujesz siê od naszej forumowej spo³eczno¶ci ?
« Ostatnia zmiana: Wrzesieñ 28, 2008, 18:49:07 wys³ane przez Micha³ » Zapisane
Kiara
Go¶æ
« Odpowiedz #89 : Wrzesieñ 28, 2008, 20:38:32 »

Pisze Was, bo ja nie jestem w was ( nas) znajacych odpowiedz na moje pytanie, to wszystko.
Mysle ze zamast dywagowac o formah , badz mily i znajdz cos na ten temat. Za co z gory dziekuje.
Kiara
Zapisane
Micha³
Go¶æ
« Odpowiedz #90 : Wrzesieñ 28, 2008, 20:54:37 »

Pisze Was, bo ja nie jestem w was ( nas) znajacych odpowiedz na moje pytanie, to wszystko.
Mysle ze zamast dywagowac o formah , badz mily i znajdz cos na ten temat. Za co z gory dziekuje.
Kiara

Nie zrozum mnie ¼le (bo na poprzednim forum z zaciekawieniem i ufno¶ci± czyta³em wszystkie twoje posty) ale zawsze uwa¿a³em ¿e ty znasz pytania na wszystkie odpowiedzi..

Zapisane
Leszek
Go¶æ
« Odpowiedz #91 : Wrzesieñ 28, 2008, 21:10:21 »

Moze jest w srod was jais znawca i opisze akt stosowany wspolczesnie w religji chrzescijanskiej , polegajsacy na lezeniu krzyzem na podlodze w swisatyni. Czemu sluzy takie rozkrzyzowanie , jaki ma kontretny cel? Kiedy i dlaczsgo jest stosowane? Od kiedy jest stosowane , czego jest symbolem?
Kiara
Kiaro
http://www.google.pl/search?q=le%C5%BCenie+krzy%C5%BCem&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:pl:official&client=firefox-a

pozdrawiam serdecznie  U¶miech
Zapisane
dv2
Go¶æ
« Odpowiedz #92 : Wrzesieñ 28, 2008, 22:13:36 »

Brawo Leszek.

Kiaro google nie boli  U¶miech

Pozdrawiam
Zapisane
Kiara
Go¶æ
« Odpowiedz #93 : Pa¼dziernik 11, 2008, 19:23:57 »

Brawo Leszek.

Kiaro google nie boli  U¶miech

Pozdrawiam

Dziekuje za pomoc w znalezieniu informacji. Nie mam juz tyle czasu jak dawniej na poszukiwania. Jednak bardziej mnie interesuje ten symbol w znaczeniu przed chrzescijanskim niz w ujeciu wspolczesnej religji  kk, ktora go zaadoptowala  dla swoich interpretacji.
Kiara
Zapisane
Betti
Go¶æ
« Odpowiedz #94 : Pa¼dziernik 12, 2008, 13:21:27 »

W imiê wiary g³osz±cej mi³o¶æ bli¼niego

Analityk (zredagowany przez: Anna Mielczarek)

S³owa kluczowe: chrze¶cijañstwo, ko¶ció³ katolicki, ¦wiêta Inkwizycja

2008-10-09 14:25:19
Matka op³akuj±ca syna

Matka op³akuj±ca syna / fot. Analityk
Historia religii to temat zawsze trudny, bo stanowi po³±czenie historii, ludzi, którzy w ci±gu wieków na ni± wp³ywali i j± tworzyli, z odczuciami ka¿dego z nas zwi±zanymi z czym¶ tak intymnym jak wiara. Spróbujmy odrzuciæ uczucia i spójrzmy na to ch³odnym okiem historyka.

Zacznijmy od Judei prze³omu ery. S± to ziemie znajduj±ce siê pod panowaniem Rzymu, a ludno¶æ oczekuje Zbawiciela, który w jej rozumieniu poprowadzi do wyzwolenia spod panowania Rzymu i utworzenia w³asnego pañstwa. Dlatego te¿ Jezus, g³osz±cy nauki moralne, nie móg³ zostaæ przyjêty przez ogó³ Izraelitów jako Zbawiciel. W okresie tym pojawia³o siê wiele osób g³osz±cych dobr± nowinê, nauki religijne, czy te¿ bardziej radykalne sposoby walki z Imperium. Z pewno¶ci± równolegle dzia³aj±cym i nauczaj±cym z Jezusem by³ jego krewny, Jan Chrzciciel.

Fakty o Jezusie

Z okresu dzieciñstwa Jezusa wiemy, ¿e urodzi³ siê w rodzinie Maryi i Józefa, który opiekowa³ siê nim do 12 roku ¿ycia, kiedy to prawdopodobnie umiera. Z pewno¶ci± nikt nie kwestionowa³ w tych czasach wspólnego ¿ycia Maryi i Józefa jako jednej rodziny. Dogmat o niepokalanym poczêciu Jezusa wprowadzony zosta³ konstytucj± apostolsk± Ineffabilis Deus 8 grudnia 1854 roku przez papie¿a Piusa IX. Chocia¿ ju¿ w XV w by³ on uznawany przez katolików. Maryja przez pierwszych chrze¶cijan okre¶lana by³a jako Matka Jezusa. Okre¶lenie Bogarodzica pojawia siê dopiero w roku 431. Tak wiêc dla osób, które mia³y mo¿liwo¶æ s³uchania jego nauk, Jezus by³ g³osicielem nauk moralnych i nauczycielem, wêdruj±cym po kraju i przekazuj±cym swe nauki w sposób naj³atwiejszy do zrozumienia ówczesnym ludziom - poprzez przypowie¶ci.

G³oszona przez niego wiara by³a przepe³niona mi³o¶ci± cz³owieka do cz³owieka. Z pewno¶ci± nale¿y równie¿ powiedzieæ, ¿e Jezus nie by³ niechêtny kobietom. Spraw± sporn± jest rola Marii Magdaleny, której Ko¶ció³ przypisuje rolê uratowanej jawnogrzesznicy, za¶ niektórzy historycy uczennicy Jezusa (aposto³a) lub nawet ¿ony, wychodz±c miêdzy innymi z za³o¿enia, ¿e 30-letni mê¿czyzna o statusie spo³ecznym Jezusa, w tym okresie, ¿ony nie mieæ nie móg³. Ko¶ció³ Wschodni otacza j± czci± jako Aposto³kê Aposto³ów.

Pocz±tek nauki Jezusa ³±czy siê ze spotkaniem z dzia³aj±cy pod silnym wp³ywem esseñczyków Janem. Nauka ta skierowana jest do ludzi skromnych, mieszkaj±cych po wioskach Galilei. Próba przeniesienia nauki na grunt Jerozolimy i spór z dwoma g³ównymi frakcjami Izraela: faryzeuszami i saduceuszami, z którymi esseñczycy byli w konflikcie, koñczy siê ukrzy¿owaniem. Elementem, który z pewno¶ci± odegra³ istotn± rolê dla rozwoju chrze¶cijañstwa by³ fakt, ¿e Jezus, podobnie jak Jan, mia³ uczniów. Uczniowie ci ponie¶li dalej jego naukê, tworz±c w ró¿nych miastach Imperium Rzymskiego gminy chrze¶cijañskie. Gmina religijna zwi±zana ze ¶w. Janem Chrzcicielem przetrwa³a do ok. III w.

Tolerancyjni jak chrze¶cijanie

Chrze¶cijañstwo pierwszych wieków to w³a¶nie takie gminy skupiaj±ce w sobie ludzi skrzywdzonych przez ¿ycie, niewolników, ludzi biednych, poszukuj±cych wzajemnego wsparcia, zarówno duchowego, religijnego, jak równie¿ w sprawach bardziej ziemskich. Od zawsze by³o wiadome, ¿e kto jak kto, ale s³u¿ba w³adzê ma. Wsparciem i ¼ród³em wiedzy dla tej nauki by³y kr±¿±ce opisy ¿ycia i nauki Jezusa, czêsto powsta³e w wiele lat po jego ¶mierci (Ewangelia Marka powsta³a przed rokiem 79, Ewangelia Mateusza datowana jest na 41 - 90 r.n.e, za¶ Ewangelia £ukasza od roku 57 nawet do roku 125 n.e., Ewangelia Jana datowana jest na koniec I wieku, ale równie¿ wiele nie uznanych, jak np. datowana na rok ok. 50.n.e. Ewangelia Galilejska, bêd±c± spisem wypowiedzi Jezusa i wiele, wiele innych). Dodatkowym ¼ród³em wiedzy by³y listy, stanowi±ce nauki przesy³ane pomiêdzy gminami, jak te¿ wêdrówki ró¿nych osób przenosz±cych siê z gminy do gminy i nios±cych naukê Pana.

Trzeba stwierdziæ, ¿e je¿eli chodzi o religie, Rzymianie byli bardzo tolerancyjni. Przyjmowali religie ró¿nych ludów, o ile nie zagra¿a³y one pañstwu. Ka¿dy bóg o ile znalaz³ wyznawców, mia³ prawo do posiadania w³asnej ¶wi±tyni. Wiêc sk±d siê bior± prze¶ladowania Chrze¶cijan? Rzymianie ¿±dali tolerancji miêdzy wyznawcami ró¿nych wiar, na zasadzie: my akceptujemy twego Boga, a ty akceptuj mojego. W³adza dodatkowo wymaga³a akceptacji bosko¶ci Cezarów. Tego warunku Chrze¶cijañstwo nie spe³nia³o, st±d te¿ wynika³y pó¼niejsze konflikty, prowadz±ce niekiedy do skazywania na ¶mieræ za wiarê. Przyk³adem tego by³y np. czasy Nerona, gdzie bardziej z przyczyn politycznych, ni¿ nietolerancji wymordowano grupê Chrze¶cijan. Nie by³a to jedyna taka sprawa. Lecz ju¿ lata 300 przynios³y zmianê, w której ofiary sta³y siê katami. Ju¿ biskup rzymski Juliusz, jeden z pierwszych papie¿y, pisz±c w roku 340 do Euzebian w Antiochii, wyrazi³ swoje ubolewanie z powodu przemocy coraz powszechniej stosowanej przez chrze¶cijan: O umi³owani, decyzje Ko¶cio³a nie s± ju¿ d³u¿ej zgodne z Ewangeli±, lecz d±¿± jedynie do skazywania na wygnanie i ¶mieræ. W roku 392 Cesarz Teodozjusz I Wielki wprowadza karê ¶mierci za uczêszczanie i sk³adanie ofiar w ¶wi±tyniach pogañskich. W wieku V pogromy innowierców by³y powszechnie uznawane. Przyk³adem niech bêdzie Hypatia z Aleksandrii, pierwsza w historii kobieta matematyk, bestialsko zamordowana w marcu roku 415 przez t³um, którego podburzenie przypisywane jest ¶w. Cyrylowi z Aleksandrii.

Rozwój chrze¶cijañstwa

Dla Pierwszych Chrze¶cijan symbolem wiary jest znak ryby, nawi±zano w ten sposób do dwóch pierwszych liter greckich s³owa Christos, krzy¿ jako symbol religii zostaje wprowadzony w III w.

Dat± istotn± dla Chrze¶cijañstwa by³a data 28 pa¼dziernika 312 roku, data Bitwy przy Mo¶cie Mulwijskim, któr± to, zgodnie ze ¼ród³ami chrze¶cijañskimi, pomóg³ wygraæ sam Chrystus. Praktycznie, od tej bitwy chrze¶cijañstwo staje siê religi± pañstwow±. Ca³kowicie zmienia siê jego charakter. Nastêpuj± szybkie zmiany. Kler zostaje zwolniony z p³acenia podatków i s³u¿by w armii (r. 319).

Biskupi zostaj± wyjêci spod ¶wieckiej odpowiedzialno¶ci prawnej (r. 355). Rok 381, Sobór Konstantynopolitañski I do uznawanej przez pierwszych chrze¶cijan „Dwójcy przenaj¶wiêtszej" do³±czy³ „Ducha ¦wiêtego". Sobór Nicejski (r.325) przynosi wybór kanonu Ewangelii (spo¶ród kilkudziesiêciu tworzonych i uznawanych przez pierwszych chrze¶cijan wybrano 4).

Do¶æ ciekawym tematem, podnoszonym przez wielu, jest podobieñstwo miêdzy wywodz±cym siê z Indii Bogiem Mitr± a dzisiejszym obrazem Jezusa. Mitra by³ Bogiem uznawanym za jednego z Bogów solarnych, Bogiem ¶wiat³o¶ci dbaj±cym o spokój miêdzy lud¼mi oraz ³ad w ¶wiecie. W Grecji by³ on identyfikowany z Apollem lub Heliosem. Jego kult umacnia siê w Rzymie w I w n.e.. Podobieñstwa wizerunku Jezusa do tego Boga niektórzy dopatruj± siê poprzez dzieñ narodzin - 25 grudnia, wniebowst±pienie - dzieñ wiosennego zrównania nocy i dnia, ¦wiêt± Trójcê Mitry, która jest znacznie starsza od chrze¶cijañskiej, Chrzest, Komuniê, Zmartwychwstanie oraz niedzielê jako ¶wiêty dzieñ odpoczynku, po¶wiêcony Bogu. Przy czym, je¿eli chodzi o niedzielê, to pojawia siê ona jako dzieñ ¶wiêty ju¿ we wcze¶niejszych pismach chrze¶cijañskich. Faktem jest, ¿e jest to dzieñ po¶wiêcony s³oñcu, czego nie negowali pierwsi chrze¶cijanie. [ "W dniu Pana, w niedzielê, gromad¼cie siê razem, by ³amaæ chleb i sk³adaæ dziêkczynienie, a wyznawajcie ponadto wasze grzechy, aby ofiara wasza by³a czysta"]*.

Dekalog "poprawiony"

 Przyjêcie niedzieli jako dnia ¶wiêtego wymaga³o zmiany trzeciego przykazania dekalogu, który w Ksiêdze Powtórzonego Prawa brzmi:

12 Bêdziesz zwa¿a³ na szabat, aby go ¶wiêciæ, jak ci nakaza³ Pan, Bóg twój.
13 Sze¶æ dni bêdziesz pracowa³ i wykonywa³ wszelk± tw± pracê,
14 lecz w siódmym dniu jest szabat Pana, Boga twego. Nie bêdziesz wykonywa³ ¿adnej pracy ani ty, ani twój syn, ani twoja córka, ani twój s³uga, ani twoja s³u¿±ca, ani twój wó³, ani twój osio³, ani ¿adne twoje zwierzê, ani obcy, który przebywa w twoich bramach; aby wypocz±³ twój niewolnik i twoja niewolnica, jak i ty.
15 Pamiêtaj, ¿e by³e¶ niewolnikiem w ziemi egipskiej i wyprowadzi³ ciê stamt±d Pan, Bóg twój, rêk± mocn± i wyci±gniêtym ramieniem: przeto ci nakaza³ Pan, Bóg twój, strzec dnia szabatu.

Z dekalogu - dziesiêciu przykazañ usuniêto równie¿ przykazanie drugie (rok 725), zakazuj±ce czczenia jakichkolwiek wizerunku Boga. Przykazanie to, z ca³± stanowczo¶ci± utrzymane zosta³o w Islamie, który od Pierwszych Chrze¶cijan przyj±³ zarówno Bibliê jak i nauki Jezusa, wielbi±c Go jako jednego z proroków. Dzi¶ widzimy to choæby w protestach dotycz±cych pojawiania siê w prasie wizerunku Allacha. Aby dekalog nadal zawiera³ dziesiêæ przykazañ, podzielono ostatnie, oddzielaj±c po¿±danie ¿ony bli¼niego, od po¿±dania zwierz±t i innych warto¶ci materialnych tego¿ bli¼niego. Otworzy³o to mo¿liwo¶æ produkcji medalików, pami±tek, jak równie¿ zdobienia ko¶cio³ów wizerunkami Osób ¦wiêtych.

Znacz±cej zmianie uleg³o równie¿ podej¶cie do pokuty jako oczyszczenia siê z grzechu. Od III w. przyjmowana by³a pokuta jednorazowa, na ³o¿y ¶mierci. Spowied¼ „szeptana" praktykowana dzi¶ w Ko¶ciele w Polsce (w innych krajach, np. Francja dopuszczalne jest publiczne wyznanie grzechów tzw. „spowied¼ powszechna") wprowadzona zosta³a w roku 1215 na Soborze Laterañskim IV. Z pewno¶ci± spowied¼ taka umo¿liwia uzyskanie porady w trudnych sprawach, lecz czy tylko takie znaczenie mia³a ona dla Ko¶cio³a staj±cego siê drug± w³adz± w Pañstwie? Pozostawiê to do oceny czytelnika. Trzeba jednak zaznaczyæ, ¿e tajemnica spowiedzi by³a jedn± z najbardziej obwarowanych tajemnic i jej zdradzenie wi±za³o siê z wysokimi karami, lecz tajemnica ta nie obejmuje wniosków ogólnych.

Równie¿ nieznanym pojêciem dla Pierwszych Chrze¶cijan by³ czy¶ciec. Wprowadzi³ go papie¿ Grzegorz I (590 - 604), co umo¿liwi³o sprzeda¿ odpustów od kar czy¶æcowych i uzdrowienie finansów kurii rzymskiej, a w prawie 1000 lat pó¼niej doprowadzi³o do kolejnego roz³amu w Ko¶ciele, Reformacji.

Ko¶ció³ s±dzi

Oko³o roku 1000 mamy ju¿ Ko¶ció³ bêd±cy silnym o¶rodkiem w³adzy. Jednym z lepszych narzêdzi uprawiania polityki w tym okresie sta³a siê ekskomunika. Przyk³adem mo¿e byæ spór o prawo mianowania biskupów miêdzy Grzegorzem VII (papie¿ w latach 1073-1085.) a Cesarzem Niemieckim Henrykiem IV. Grzegorz VII ekskomunik± doprowadza do stawienia siê Henryka IV we w³osiennicy pod zamkiem w Cannosie, gdzie przez trzy dni i noce oczekiwa³ na zdjêcie ekskomuniki. Pó¼niej ta sama broñ zwraca siê przeciw Grzegorzowi, gdy za wprowadzenie w roku 1074 celibatu i rozbijanie ma³¿eñstw, zostaje on ekskomunikowany przez Biskupów w³oskich i potêpiony przez Synod w Brixen w 1080. Jak widaæ na tym przyk³adzie, Ko¶ció³ ju¿ wtedy jest równorzêdnym w³adcy elementem sprawowania polityki, potwierdzaj±cym i odbieraj±cym status "w³adzy nadanej przez Boga", jak równie¿ miejscem silnych walk wewn±trz Ko¶cio³a, równie¿ z u¿yciem si³y.

Reformy papie¿a Grzegorza VII prowadzi³y do wyjêcia Ko¶cio³a spod w³adzy ¶wieckiej, centralizacji w³adzy papie¿a oraz zabezpieczenia maj±tku (celibat).

Równocze¶nie z wyjêciem spod w³adzy ¶wieckiej budowana jest ko¶cielna w³adza s±downicza. Proces jej powstawania rozci±gniêty by³ na ponad 1000 lat. Od pocz±tku Ko¶ció³ dysponowa³ tylko takimi narzêdziami jak ekskomunika i pokuta. Jeszcze w roku 1215 IV Sobór Laterañski, stwierdza, ¿e tych, którzy odmówi± przyjêcia zasad wiary katolickiej, nale¿y ekskomunikowaæ i przekazaæ w rêce w³adz ¶wieckich. Kara w pierwszym rzêdzie obejmowa³a konfiskatê ca³ego mienia. W 1231 roku papie¿ Grzegorz IX og³osi³ konstytucjê Excomunicamus et anathematisamus, która stanowi ju¿ podstawê powstania ¦wiêtej Inkwizycji. Jurysdykcji ¦wiêtej Inkwizycji pocz±tkowo podlegali tylko ludzie, którzy przyjêli chrzest. Z pewno¶ci± wielu inkwizytorów by³o lud¼mi wielkiej wiary, dbaj±cych o nawracanie, lecz ¶wiat nie powinien zapomnieæ o Gian Pietro Carafa (pó¼niejszego papie¿a Paw³a IV), który deklarowa³: "Gdyby mój w³asny ojciec popad³ w najmniejsz± choæby herezjê, w³asnorêcznie zebra³bym drewno na stos dla niego", czy te¿, Konrad Dorso, który deklarowa³: "Spali³bym i stu niewinnych, gdyby miêdzy nimi znalaz³ siê choæ jeden winny", jak równie¿ tysi±cach ofiar zmar³ych podczas tortur, spalonych na stosach itd. ¦wiêta Inkwizycja jest organizacj±, której ci±g³o¶æ mo¿na wyprowadziæ po dzieñ dzisiejszy. W 1908 papie¿ Pius X przekszta³ci³ j± w Kongregacjê ¦wiêtego Oficjum, za¶ w 1965 Pawe³ VI w ¦wiêt± Kongregacjê Nauki Wiary.

Z pewno¶ci± do dzia³alno¶ci s±downiczej nale¿y zaliczyæ krucjatê przeciwko Katarom, w czasie którego wyginê³a wiêkszo¶æ populacji ludno¶ci Francji Po³udniowej (krucjata og³oszona w r.1209). O ogromnie strat w ludno¶ci niech ¶wiadczy fakt, ¿e praktycznie sprowadzi³ do poziomu dialektów jêzyki d'Oc, którymi pos³ugiwa³a siê ludno¶æ po³udniowych terenów Francji. 22 lipca 1209, kiedy to zdobyto Béziers, w ko¶ciele ¶w. Marii Magdaleny wymordowano 7.000 mê¿czyzn, kobiet i dzieci, zarówno Katarów jak i katolików, a na ulicach zabito i poraniono kolejnych kilka tysiêcy.

Mroki ¦redniowiecza

Krwawe nawracania maj± miejsce przez ca³e ¶redniowiecze. Przyk³adem odnosz±cym siê do naszych obecnych terenów niech bêdzie wymordowanie ludów ba³tyckich Prusów i Jad¼wingów. W pó¼niejszych okresach za szczególnie krwawe nale¿y uznaæ nawracanie Indian Ameryki Po³udniowej, kiedy to w ci±gu 100 lat nawracania na chrze¶cijañstwo z 11 milionowej populacji Indian Pogan w Meksyku pozosta³o 1.5 miliona Indian Katolików, gdzie np. w Brazylii dzia³a³ beatyfikowany w 1980 roku Jezuita José de Anchieta, któremu przypisywane s± s³owa, ¿e „Miecz i ¿elazny prêt to najlepsi kaznodzieje".

¦redniowieczny Ko¶ció³ doprowadza do upadku medycyny, która by³a na wysokim poziomie ju¿ w okresie neolitu (cz³owiek neolitu z powodzeniem przeprowadza³ operacje trepanacji czaszki, porody cesarskie, zabiegi dentystyczne i stosowa³ leczenie zio³ami i innymi dobrami dostêpnymi w naturze). Wiedza medyczna przekazywana by³a z pokolenia na pokolenie poprzez wybranego ucznia. U nas znane by³y tzw. szeptunki, które wybiera³y sobie najczê¶ciej ciemnow³ose uczennice. Ko¶ció³ uznaje je za czarownice i pali na stosach (lata 1450-1750 r.). S±dzone by³y dziewczynki od 9.5 roku ¿ycia i ch³opcy od 10 roku ¿ycia. A do oskar¿enia brane by³y pod uwagê zeznania nawet 2 letnich dzieci. Szacuje siê, ¿e tylko w latach 1404 - 1598 spalono na stosie 30 tysiêcy kobiet. W czasach tych upadaj± równie¿ inne dzia³y nauki. Musieli¶my dopiero czekaæ Odrodzenia, okupionego ¶mierci± wielu wybitnych osób, m.in. Giordano Bruno, który za herezjê, ¿e gwiazdy s± innymi s³oñcami, zostaje spalony na stosie (jego inkwizytorem by³ Robert Bellarmin - od 1599 kardyna³, ¶wiêty Ko¶cio³a), aby znowu nauka mog³a rozwin±æ skrzyd³a.

Maj±tek Ko¶cio³a

Ciekawym tematem jest maj±tek Ko¶cio³a. Z pewno¶ci± Jezus nie wychowa³ siê w biedzie. Sam fakt, ¿e mê¿czyzna sprawuj±cym nad nim w dzieciñstwie opiekê by³ rzemie¶lnikiem, ka¿e domy¶laæ siê, ¿e jego dzieciñstwo we wzglêdnej (wzglêdem jego rówie¶ników) biedzie nie up³ywa³o. Jednak o podej¶ciu Jezusa do gromadzenia maj±tku mo¿na wywnioskowaæ choæby ze s³ów mówi±cych, i¿ ³atwiej wielb³±dowi przej¶æ przez ucho igielne, ni¿ bogaczowi dostaæ siê do bram nieba, za¶ przepêdzenie kupców ze ¦wi±tyni wyra¼nie wskazuje, ¿e na wierze interesów robiæ nie wolno. Sam te¿ w swoim ¿yciu (patrz±c na s³owa Nowego Testamentu) zabiega³ raczej o dobra duchowe ni¿ materialne. Gromadzenie dóbr materialnych przez Ko¶ció³ potwierdzone zosta³a bull± papiesk± "inter nonnullos"(r.1326 r.), w której uznano za herezjê fakt, ¿e Jezus i aposto³owie nie posiadali dóbr materialnych.

Sk±d pochodzi maj±tek Ko¶cio³a? O ile na zachodzie pewna czê¶æ maj±tku pochodzi z maj±tków odebranych rodzinom pos±dzanym za herezjê, o tyle w Polsce do¶æ wysoka tolerancja religijna powoduje, ¿e ¦wiêta Inkwizycja nie mia³a mo¿liwo¶ci rozwiniêcia skrzyde³, st±d nale¿y powiedzieæ, ¿e maj±tek Ko¶cio³a pochodzi raczej z darowizn, zarówno w³adców (obecnie pañstwa), którzy darowali ziemie na rozwój wiary, za potwierdzenie w³asnych praw do w³adzy, lub w ramach ugody w pewnych sprawach moralnych (przyk³adowo potwierdzona przez Ko¶ció³ bigamia Kazimierza Wielkiego), jak i te¿ z darowizn prywatnych, czy te¿ wiana wniesionego przez osoby wstêpuj±ce do zakonów. Otwarte pozostaje pytanie czy to w³asno¶æ hierarchii, czy te¿ wspólnoty religijnej?

2000 lat historii Ko¶cio³a to temat rozleg³y, który mo¿na by omawiaæ na tysi±cach stron. Z pewno¶ci± tekst ten nawet nie lizn±³ tematu drogi, jak± Ko¶ció³ pierwszych Chrze¶cijan pokona³, aby przekszta³ciæ siê w ¶redniowieczny Ko¶ció³ Katolicki. Jest to tylko próba historycznego, zarysowania tematu. A z pewno¶ci± dowodzi ona prawdy, ¿e historia pisana jest przez tych, co wymordowali bohaterów.

¬ród³a: Tekstu tego na pewno nie nale¿y traktowaæ jako pracê naukow± ani te¿ w pe³ni obejmuj±c± temat. Dlatego te¿ jako ¼ród³o podajê Wikipediê. Niektórzy zarzucaj± jej mog±ce pojawiaæ siê b³êdy, lecz ma ona niezaprzeczaln± zaletê, jest dostêpna czytelnikowi w momencie czytania tego tekstu. Dziêki czemu mo¿e on sprawdziæ i ewentualnie skorygowaæ prezentowane tu fakty.

* Dzieje Apostolskie
Zapisane
Loukas
Go¶æ
« Odpowiedz #95 : Pa¼dziernik 12, 2008, 19:18:33 »

Wiêkszo¶æ tego tekstu jest kompletnie bez warto¶ci, poniewa¿ odnosi siê jedynie do Rzymskiego Katolicyzmu, nie za¶ Chrze¶cijañstwa jako takiego. Wiêc jak± ma warto¶æ?
Zapisane
Enigma
Go¶æ
« Odpowiedz #96 : Pa¼dziernik 12, 2008, 20:35:29 »

Wiêkszo¶æ tego tekstu jest kompletnie bez warto¶ci, poniewa¿ odnosi siê jedynie do Rzymskiego Katolicyzmu, nie za¶ Chrze¶cijañstwa jako takiego. Wiêc jak± ma warto¶æ?

Ueh, Loukasie twój post nie jest tu zbytnio trafiony. Przecie¿ ca³y temat odnosi sie do Rzymskiego katolicyzmu - 'Katolicyzm - zak³amana i barba¿yñska religia'... wiec?
Zapisane
tom1ek

Gadu³a


Punkty Forum (pf): 47
Offline

P³eæ: Mê¿czyzna
Wiadomo¶ci: 946


yeah! ;)


Zobacz profil
« Odpowiedz #97 : Pa¼dziernik 12, 2008, 20:59:10 »

Wiêkszo¶æ tego tekstu jest kompletnie bez warto¶ci, poniewa¿ odnosi siê jedynie do Rzymskiego Katolicyzmu, nie za¶ Chrze¶cijañstwa jako takiego. Wiêc jak± ma warto¶æ?

Ueh, Loukasie twój post nie jest tu zbytnio trafiony. Przecie¿ ca³y temat odnosi sie do Rzymskiego katolicyzmu - 'Katolicyzm - zak³amana i barba¿yñska religia'... wiec?

wiêc Loukas po prostu ci±gle zaprzecza i krytykuje, bo to potrafi jeszcze jako tako robic
Zapisane

Konto na cheops4.org.pl o tym samym nicku i awatarze nale¿y do mnie. Pozdrawiam starych znajomych U¶miech
Mora
Go¶æ
« Odpowiedz #98 : Pa¼dziernik 12, 2008, 21:03:38 »

OTO TEKST Z STRONY ateista.pl

80 pytañ dooko³a teizmu

Jeden z czytelników Ateisty.pl nades³a³ nam anglojêzyczny zbiór osiemdziesiêciu pytañ „które zrobi± z Ciebie ateistê”. Artyku³ ukaza³ siê po angielsku na stronie www.infidelguy.com, a u nas zosta³ opublikowany za zgod± w³a¶cicieli wspomnianego serwisu.

Pytania, które znajduj± siê w tym zbiorze mog± byæ trywialne, b³ahe, ale i bardzo g³êbokie. Ponadto niektóre z nich mog± dostarczyæ du¿± dozê humoru, lecz niestety równie¿ wprawiæ w niesmak wierz±c± czê¶æ naszych czytelników. Mo¿na tutaj znale¼æ równie¿ pytania poddaj±ce w w±tpliwo¶æ pewne tezy tylko pozornie, je¶liby przyj±æ pewne dogmaty.

Zapraszamy do tej do¶æ prowokacyjnej lektury oraz zachêcamy wszystkich o udzielanie sobie odpowiedzi, które obalaj± tezy postawione w tych pytaniach i twierdz± o istnieniu Boga – oczywi¶cie uwa¿amy za w±tpliwe podwa¿enie tych¿e tez, poniewa¿ by któr±kolwiek z nich obaliæ nale¿y przyj±æ irracjonalny dogmat. [Przy niektórych pytaniach za³±czono odpowied¼, pozosta³o tak jednak by zachowaæ zgodno¶æ z orygina³em – przyp. t³um.]

[Kolejno¶æ identyczna z oryginaln±, t³umaczenie mo¿liwie najbardziej dos³owne. Nie wprowadza³em zmian w tre¶ci, chocia¿ wiele razy chcia³em co¶ wyci±æ lub dodaæ by poprawiæ warto¶æ merytoryczn± – przyp. t³um.]

Redakcja nie ponosi odpowiedzialno¶ci za obrazê uczuæ religijnych wynik³± z lektury tekstu. Wszystko co poni¿ej, jest pó³ ¿artem, pó³ serio. Je¶li kto¶ poczuje siê ura¿ony, to z góry przepraszamy. Zarzuty prosimy kierowaæ do autorów.


1. Dlaczego Bóg zawierzy³ przekazywanie Jego s³owa jednemu ze swoich omylnych dzieci? Przecie¿ wie, ¿e ludzie s± grzesznikami. Czy profesor odwa¿y³by siê powierzyæ jednemu ze swoich studentów misjê prowadzenia wyk³adów, podczas gdy przysz³o¶æ pozosta³ych studentów wisia³aby na w³osku? Je¿eli Bóg tak nas pokocha³ i chce by¶my byli przy nim, dlaczego sprawi³, ¿e nasze wieczne dusze zosta³y postawione w obliczu takiego niebezpieczeñstwa?

2. Je¶li Szatan jest najwiêkszym oszustem, sk±d mamy wiedzieæ, ¿e nie wykiwa³ Chrze¶cijan sk³aniaj±c ich by ubóstwiali go jak Boga (Jahwe) i teraz nakazuje im niszczyæ „prawdziwego” Boga w swoim w³asnym imieniu? – Cice Mool

3. Je¿eli Bóg str±ci³ diab³a do piekie³, a piek³o jest miejscem wiecznego potêpienia, z którego ju¿ sam Bóg nie mo¿e uratowaæ, to dlaczego kaznodzieje mówi± nam, ¿e diabe³ przechadza siê korytarzami szkó³ i kusi nastolatków do brania narkotyków i uprawiania seksu przedma³¿eñskiego? Stra¿nik wiêzienny, który pozwoli³by wiê¼niom uciec, by ci zaczêli zabijaæ i gwa³ciæ, zosta³by z pewno¶ci± zwolniony, a nawet os±dzony za niekompetencje. - jshanahan@austin.rr.com

4. Wiele razy s³ysza³em od wierz±cych, ¿e Szatan jest te¿ obecny w ko¶cio³ach, dlatego te¿ nawet tam ludzie maj± wci±¿ nieczyste my¶li. Je¿eli znalaz³ tam drogê, sk±d Chrze¶cijanie wiedz±, ¿e nie odkry³ równie¿ sposobu na przekrêcenie Biblii? – The Infidel Guy

5. Je¿eli wszech¶wiat jest wszêdzie z definicji, dlaczego tei¶ci pytaj± sk±d siê wzi±³? Jak mo¿e byæ jakie¶ gdzie¶ dla wszech¶wiata skoro ten z definicji jest ju¿ wszêdzie? – Chris & The Infidel Guy

6. Czy Bóg my¶li? Je¶li tak, to nie mo¿e byæ wszechwiedz±cy. Pomy¶l o tym. – The Infidel Guy

7. Je¿eli dusza jest niematerialna, a ludzkie cia³a materialne to w jaki sposób dusza pozostaje w ciele?

8. Je¶li Bóg jest wszechwiedz±cy, to jak mo¿e byæ zawiedziony swoim stworzeniem? -Pm453ca@aol.com

9. Je¶li Bóg jest niezmienny, to jaki jest dowód na jego istnienie skoro wszystko wokó³ nas siê zmienia? – The Infidel Guy

10. Czemu Bóg sprowadzi³ na ziemiê potop? Przecie¿ nie poskutkowa³. Z³o powróci³o. Bóg powinien wiedzieæ, ¿e tak siê stanie! Wiêc po co siê w ogóle przejmowa³? – PhineasBg

11. Czemu jest tak, ¿e tei¶ci ka¿± mi zbadaæ ca³y wszech¶wiat bym móg³ powiedzieæ, ¿e Boga nie ma, kiedy w rzeczywisto¶ci wystarczy zbadaæ jedno miejsce i nie znale¼æ Boga by stwierdziæ, ¿e go nie ma skoro ma byæ wszechobecny? – Chris

12. Je¶li Eden by³ naprawdê prawdziwym rajem, to dlaczego Ewa chcia³a zje¶æ jab³ko? Czy¿ doskona³e miejsce nie powinno zapewniæ cz³owiekowi wszystkiego, co ten by chcia³, tak by nie pragn±³ ju¿ niczego? - keyser soze

13. „Albowiem zap³at± za grzech jest ¶mieræ” (Rz 6, 23). Czy to oznacza, ¿e zwierzêta równie¿ grzesz±? A organizmy jednokomórkowe? Czy ro¶liny grzesz±? Przecie¿ one równie¿ umieraj±, nie tylko ludzie. Dlaczego zwierzê umiera, skoro nie zna moralnej ró¿nicy pomiêdzy dobrem i z³em? - Nef

14. Dlaczego Wszechmocny Bóg sta³ siê cia³em w celu z³o¿enia w ofierze samego siebie samemu sobie tak by jego stworzenie mog³o uciec przed Jego w³asnym gniewem? Czy w swej nieskoñczonej m±dro¶ci nie móg³ wymy¶liæ czego¶, choæ trochê bardziej skutecznego? - Omphaloskeptic2@aol.com

15. Je¶li jeste¶my wszyscy dzieæmi bo¿ymi i nigdy nie widzieli¶my Boga, czy to czyni nas Jego bêkartami? Nie wspominaj±c ju¿ o tym, ¿e moja matka nie po¶lubi³a Boga. - hyasynth_vii@yahoo.com

16. Po 11 wrze¶nia wielu ludzi wznosi³o dooko³a okrzyki: “Bo¿e, pob³ogos³aw Amerykê” (God bless America). Dlaczego tak wci±¿ mówi±? Z tego wynika, ¿e Bóg nigdy niczego nie pob³ogos³awi³. Je¶liby to uczyni³ to 11 wrze¶nia nie mia³by nigdy miejsca. Tei¶ci zwykli mówiæ, ¿e „wszystko jest czê¶ci± bo¿ego planu”. Skoro tak, to dlaczego ¶cigamy Bin Ladena? Czy¿ nie by³ on wraz z innymi terrorystami jedynie wykonawc± bo¿ego planu? Wygl±da na to, ¿e Bin Laden i terroryzm nie jest naszym wrogiem, lecz Bóg.

17. Chrze¶cijanie mówi±, ¿e Bóg nie jest twórc± chaosu. A co powiesz na Wie¿ê Babel? - The Screaming Monkeys

18. Chrze¶cijanie twierdz±, ¿e umieraj±ce dziecko idzie prosto do nieba. Dlaczego wiêc s± tak przeciw aborcji? Wszystkie dzieci s± pozbawiane okazji by pój¶æ do piek³a. A mo¿e te¿ Bóg oczekuje od nienarodzonych p³odów przyjêcia nauk Jezusa? - dissolvedego@satannet.org

19. Dlaczego Bóg ma uczucia (zazdro¶æ, z³o¶æ, smutek, mi³o¶æ, itp.) je¶li jest wszechmocny, wszechwiedz±cy i wszechobecny? Uczucia powstaj± w reakcji na co¶, wiêc jak Bóg mo¿e na co¶ reagowaæ skoro jest wszechwiedz±cy i ma przewidziany plan?

20. Je¶li Jezus Chrystus jest rzekomo cia³em stworzonym przez wszechmocnego Boga… jak jest mo¿liwe, ¿e nie odziedziczy³ Grzechu Pierworodnego? Pamiêtaj, jest rzekomo cz³owiekiem i jednocze¶nie Bogiem i je¿eli rzeczywi¶cie by³ w pe³ni cz³owiekiem jak i Bogiem, musia³ odziedziczyæ Grzech Pierworodny. Co¶ – His Lordship, Lucifer

21. Je¶li Bóg jest ojcem Jezusa, to jak wygl±da jego DNA? Czy Bóg ma spermê? Je¶li nie, to sk±d Maria wziê³a DNA potrzebne do stworzenia Jezusa? To czyni Mariê aseksualn±, a Jezusa dziewczynk±, gdy¿ nie by³o chromosomu Y. - chris_crispy@hotmail.com and Rebe2amble@aol.com

22. Nigdy nie dosta³em zdalnie sterowanego autka, gdy by³em dzieckiem, chocia¿ tak bardzo siê o nie modli³em. Czy gdybym prosi³ o potêpienie, Bóg spe³ni³by moje ¿yczenie?... Uff, dziêki Bo¿e! - dissolvedego@satannet.org

23. W Dniu S±du Ostatecznego Jezus ma siê pojawiæ w chmurach. Jak wiêc chrze¶cijanie po drugiej stronie globu go zobacz±? Czy bêd± miliony Jezusów? A co z lud¼mi, którzy pracuj± pod ziemi±? - Rebe2amble@aol.com

24. Od prawdziwego muzu³manina wymaga siê, by nie robi³ niczego, czego nie robi³ prorok Mahomet. Je¶li kto¶ pamiêta, by³a kiedy¶ wielka debata, nt., kiedy muzu³manie mog± je¶æ owoce mango. Je¶li to prawda, to dlaczego do diab³a islamscy fundamentali¶ci lataj± samolotami?

25. Gdyby ziemia zosta³a ca³kowicie zalana podczas potopu, ka¿de ¿ywe stworzenie by zginê³o poza tymi, które przetrwa³yby na arce. Sk±d wiêc wziê³o siê tyle unikalnych gatunków np. w Australii, których nie ma nigdzie indziej na Ziemi?

26. Skoro Bóg jest wszechwiedz±cy i „jest mi³o¶ci±”, dlaczego doprowadzi³ do stworzenia dziecka [cz³owieka], gdy wiedzia³, ¿e to dziecko pewnego dnia siê go wyprze i bêdzie musia³o spêdziæ wieczno¶æ p³on±æ w jeziorze ognia? Gdybym by³ Bogiem nie zrobi³bym tego; mam wiêcej mi³o¶ci do ludzi ni¿ On. - TiredTurkeyProd

27. Jak Niebo mo¿e byæ krain± zupe³nej b³ogo¶ci, skoro wiemy, ¿e ludzie, których kochali¶my i troszczyli¶my siê o nich sma¿± siê teraz w Piekle? – The Infidel Guy – ODPOWIED¬: - Gdy dostaniemy siê do Nieba nie bêdzie bólu. Bóg wyczy¶ci nasze wspomnienia o umi³owanych mog±cych byæ w Piekle, gdy¿ nie chce by¶my do¶wiadczali ból.

28. Objawienia maj± miejsce na Ziemi. A co gdy skolonizujemy Ksiê¿yc, Marsa lub zasiedlimy trwale stacjê kosmiczn±? Czy uciekniemy od „wyroku”? – Ray Sommers – ODPOWIED¬: Bóg pojawi siê i tam. – Jim

29. Wielu ludzi wierzy w duchy. Moje pytanie: „Dlaczego jest tak, ¿e ludzie widz± tylko duchy ludzi lub zwierz±t domowych? Czemu nie neandertalczyków lub jeszcze lepiej, dinozaurów? To by³by koszmar, zobaczyæ ducha Brontozaura przechadzaj±cego siê po mie¶cie.

30. Skoro Bóg cofn±³ morze, tak by Moj¿esz i ¯ydzi mogli uciec przed Egipcjanami, to dlaczego nie otworzy³ bram obozów koncentracyjnych? – Guilherme Hoffmann

31. Czemu dano nam woln± wolê, kiedy obowi±zkiem w naszym ¿yciu jest pod±¿anie zgodnie z tym, co nam kazano? Musimy przestrzegaæ zasad pod gro¼b± kary. Czy to jest wolna wola? – Gandalfs Nephew

32. “…Pan - to Bóg wieczny, Stwórca krañców ziemi. On siê nie mêczy ani nie nu¿y,…” (Iz 40, 28) . Je¶li to prawda, to dlaczego Bóg odpoczywa³ siódmego dnia?

33. Za ka¿dym razem, gdy idê na pogrzeb, ksi±dz mówi co¶ w rodzaju: “Bóg wezwa³ tê duszê do Nieba”, lub “Bóg powiedzia³, ¿e czas i¶æ do domu”, lub co¶ takiego. Je¶li Bóg wzywa tych ludzi do „domu”, to dlaczego zamykamy morderców w wiêzieniach? Jak mo¿emy kogokolwiek os±dziæ za wykonywanie woli bo¿ej?


34. Czy Adam i Ewa mieli pêpki?

35. Konserwatywni ¯ydzi u¿ywaj± imienia Jahwe jako imienia Boga, gdy¿ jego prawdziwe imiê jest przypuszczalnie niewymawialne. Moje pytani brzmi: Jak ludzie mog± wzywaæ imiê Pana na daremnie, kiedy nikt w rzeczywisto¶ci nie zna jego imienia?

36. Czemu Bóg jest przewa¿nie okre¶lany jako “On”?

37. Je¶li urodzisz siê opó¼nionym czy to oznacza, ¿e twoja “dusza” jest równie¿ opó¼niona? – Matt Edwards

38. Planeta Ziemia, jak jeste¶my wiarygodnie poinformowani ma kilkana¶cie miliardów lat [ok. 4,5 mld lat – przyp. t³um.]. Ostatnie dinozaury wymar³y jakie¶ 70 milionów lat temu. Homo sapiens, jedyna forma ¿ycia wed³ug chrze¶cijañskiej doktryny, która jest jedynym obiektem zainteresowañ Boga wg. ich pogl±dów nie jest starsza ni¿ 100 000 lat. W jaki sposób w ¶wietle tych faktów judeo-chrze¶cijañski Bóg spêdza³ te miliardy lat, póki nie stworzy³ ludzi, którzy sprawili, ¿e sta³ siê taki zajêty? – Trish Huesken/John Perkins

39. Skoro cz³owiek jest stworzony na wzór i podobieñstwo Boga, to czy oznacza to, ¿e Bóg ma penisa? – Terry Clark

40. Czemu nie mo¿emy poczekaæ, a¿ dostaniemy siê do Nieba by czciæ Boga?

41. Jaki jest cel modlitwy? Co ograniczona istota mo¿e powiedzieæ wszechmocnemu i wszechwiedz±cemu bóstwu, czego ono by jeszcze nie wiedzia³o?

42. Skoro Bóg ma w stosunku do Ciebie plan, który nie mo¿e zostaæ zmieniony, to naprawdê masz woln± wolê?

43. Je¶li “dusza” jest ca³ym tob± (esencj±), to dlaczego je¶li masz wypadek, tracisz pamiêæ, nie funkcjonujesz i mo¿esz byæ sparali¿owany to wa¿y o tym uszkodzenie mózgu, a nie tak wa¿na „dusza”? – Matt Edwards

44. Chrze¶cijanie lubi± mówiæ du¿o o tym, co Jezus po¶wiêci³. Ale skoro Jezus by³ wszechwiedz±cym Bogiem, to czy w momencie, gdy umiera³ nie wiedzia³, ¿e za mniej ni¿ 3 dni znajdzie siê w Niebie by rz±dziæ? Je¶li Jezus „¿yje” i króluje w Niebie to co tak naprawdê po¶wiêci³? – Cyndy Hammond

45. Skoro wszechmocny Bóg chce by¶my wszyscy go poznali, to dlaczego nie wszyscy go znaj±?
Zapisane
Mora
Go¶æ
« Odpowiedz #99 : Pa¼dziernik 12, 2008, 21:03:57 »

46. Gdzie jest Piek³o i Niebo? Wierzono, ¿e Niebo jest gdzie¶ w chmurach, do czasu, gdy wspó³cze¶ni astronomowie nie dowiedli czego innego.

47. Skoro dzie³o bo¿e jest tak doskona³e to po co mê¿czyznom sutki?

48. Sk±d Adam i Ewa mogli wiedzieæ, ¿e to ¼le byæ niepos³usznym w stosunku do Boga, je¶li nie zjedli jeszcze owocu drzewa poznania dobra i z³a? Nie mo¿na ich poci±gaæ do odpowiedzialno¶ci, je¶li nie zdawali sobie sprawy z tego, co robi±.

49. Skoro Bogu nie pasowa³y nieobrzezane cz³onki, to dlaczego wpierw stworzy³ mê¿czyznê z napletkiem?

50. Je¶li Bóg jest wszechwiedz±cy to nie ma rzeczy, któr± mogliby¶my go zaskoczyæ? Je¶li tak, to czemu tak czêsto reagowa³ na to co robimy?

51. Je¶li reinkarnacja jest prawd± to jak to mo¿liwe, ¿e populacja ro¶nie? Sk±d siê bior± te dodatkowe „dusze”? – Matt Edwards

52. Czemu wszechmocny, wszechobecny Bóg potrzebuje pomocy ludzi lub anio³ów by g³osiæ swoje s³owo i je spe³niaæ?

53. Jak Jezus wst±pi³ do Nieba wraz ze swym cia³em, kiedy Pawe³ mówi, ¿e cia³o nie mo¿e dost±piæ Królestwa Niebieskiego? (1 Kor 15, 50)

54. Skoro Bóg chce by¶my ¿yli prawo i wybierali „dobro”, to czemu stworzy³ z³o? (Iz 45, 6:7). Nie wspominaj±c o tym, ¿e ju¿ wiedzia³, którzy ludzie nie wybior± „dobra”, wiêc po co tworzy³ ich na pocz±tku? Wygl±da na to, ¿e wielu rodzi siê po to by i¶æ do Piek³a.

55. S³yszê chrze¶cijan mówi±cych ca³y czas o wojnie pomiêdzy Niebem a Piek³em. Je¶li to prawda, to czy Bóg ma ograniczenia mocy? Tylko cz³owiek prowadzi wojny, ze wzglêdu na ograniczenia i z przezorno¶ci. Bóg ma wszystko: wszechmoc i wszechwiedzê, nie ma powodu do wojny.

56. Biblia jest pe³na zdañ zaczynaj±cych siê od: “I Pan zobaczy³”. Czy nie wiedzia³ o tym ju¿ wcze¶niej?

57. Biblia twierdzi, ¿e na pocz±tku Bóg stworzy³ Niebo i Ziemiê. Nie mówi nic o wszech¶wiecie. Niektórzy powiedz±, ¿e niebo by³o przestrzeni± kosmiczn±, a w takim razie, kiedy Bóg stworzy³ Niebo duchowe? A je¶li niebo by³o duchowym Niebem, to kiedy Bóg stworzy³ wszech¶wiat?

58. Je¶li chrze¶cijanie mówi±, ¿e wiedz±, i¿ Bóg istnieje i czyni cuda, to na co im wiara? Wiara to nie wiedza.

58. Przeszczepy mózgu w koñcu bêd± mo¿liwe, a gdzie bêdzie wtedy dusza?

60. Je¶li Bóg naprawdê chce by¶my go poznali, to dlaczego nie wszczepi³ wiedzy o nim w nasze umys³y w momencie narodzin? W ten sam sposób, jak twierdzi wielu teistów, wszczepi³ nam poczucie dobra i z³a.

61. Je¶li Bóg by³ ojcem Jezusa (nie Józef), to dlaczego drzewo genealogiczne Jezusa jest poprowadzone przez Józefa? – Cyndy Hammond

62. Chrze¶cijanie mówi±, ¿e skoro my i nasz wszech¶wiat jest inteligentnym dzie³em, to musia³ zostaæ stworzony przez Boga. Ale wtedy Bóg równie¿ nim jest, wiêc kto go stworzy³? – Rathish Sriparavastu

63. Dlaczego prawie ka¿dy atrybut Boga jest równoznaczny z nieistnieniem? (np. bezcielesny, niematerialny, niezg³êbiony, niezrozumia³y, niewypowiedziany, niepoznawalny itp.)

64. Czemu Bóg nie pojawi siê przed ka¿dym w tym samym czasie? Wszyscy na ¶wiecie by wiedzieli, ¿e on istnieje. I proszê nie mówiæ, ¿e ju¿ to próbowa³. Z pewno¶ci± Bóg wie dok³adnie jak przekonaæ do siebie nêdznego cz³owieka.

65. Cytuj±c za Nowym Testamentem (Mt 5, 17:18): „Nie s±d¼cie, ¿e przyszed³em znie¶æ Prawo albo Proroków. Nie przyszed³em znie¶æ, ale wype³niæ. Zaprawdê bowiem powiadam wam: Dopóki niebo i ziemia nie przemin±, ani jedna jota, ani jedna kreska nie zmieni siê w Prawie, a¿ siê wszystko spe³ni.” Wiêc skoro Jezus wci±¿ nie zmieni³ „prawa” to czemu nadal nie palimy wied¼m, kamienujemy cudzo³o¿nic i niepos³usznych dzieci, nie zabijamy homoseksualistów, nie wyganiamy ludzi pracuj±cych podczas Sabatu (pielêgniarki, lekarze itp.), nie rozlewamy krwi na o³tarze, nie urywamy g³ów ma³ym ptakom, no i oczywi¶cie nie sk³adamy bogom ofiar z ludzi. – Sheila L. Chambers

66. Je¿eli wierz±cy mog± przyj±æ, ¿e Bóg zawsze tu by³ to dlaczego nie mog± zaakceptowaæ podobnej i bardziej prawdopodobnej tezy, ¿e wszech¶wiat istnia³ od zawsze w pewnej formie?

67. Je¶li historia Arki Noego jest prawdziwa to co Noe robi³ z odchodami wszystkich zwierz±t? Nie by³o nawet odpowiedniej wentylacji. Cholera, a co jad³y miêso¿erne zwierzêta? A gdzie by³y dinozaury i jednoro¿ce w tym wszystkim?

68. Który mi³osierny bóg przyjmuje w ofierze swoj± w³asn± kreacjê? Zw³aszcza syna? – Reverend Heresy

69. Czy Jezus by³ Bogiem pod ludzk± postaci±? Je¶li tak, to Bóg ratowa³ nas przed samym sob±. Trochê samolubne, czy¿ nie? To jest to, co chrze¶cijanie bezwiednie g³osz± przyjmuj±c, ¿e Jezus jest Bogiem.

70. Wielu chrze¶cijan twierdzi, ¿e cz³owiek nie mo¿e os±dzaæ wyroków boskich jako z³e, poniewa¿ Bóg ma plan i jest w³a¶nie Bogiem. To stawia nas w sytuacji, w której musimy uznaæ, ¿e nikt nie mo¿e równie¿ stwierdziæ czy Bóg jest dobry. Czy w takim razie Bóg jest amoralny? Wygl±da na to, ¿e moralno¶æ jest subiektywnym pojêciem ró¿ni±cym siê w zale¿no¶ci od kultury. W takim razie, jak mo¿emy os±dzaæ Boga w któr±kolwiek ze stron?

71. Czemu Bóg stworzy³ niewierz±cych i karze ich za bycie takimi, jakimi ich stworzy³? – Cyndy Hammond

72. Czym jest plan boski? Wszechwiedz±cy, wszechmocny Bóg nie potrzebuje planów. Plany s± znakiem ograniczenia mocy. Robimy je, bo nie jeste¶my wszystkowiedz±cy, ani wszechmocni. Dla Boga plan lub projekt jest tylko czym¶, co robi go bardziej ludzkim jak Ty i ja. Ograniczonym.

73. Wielu ludzi wierzy w istnienie duszy. Je¶li przypuszczalnie mo¿emy widzieæ, w±chaæ, smakowaæ, czuæ oraz s³yszeæ bez naszego cia³a to czy je potrzebujemy? Czy¿ cia³o nie jest marnotrawstwem? Czemu nie jeste¶my po prostu „duszami” unosz±cymi siê w przestrzeni? – Matt Edwards

74. Jak mi³o¶ciwy i kochaj±cy Bóg mo¿e ogl±daæ miliardy swoich dzieci p³on±ce wielokrotnie przez ca³± wieczno¶æ?

75. Przed wynalezieniem pisma (5000 lat p.n.e.), na jakiej podstawie Bóg s±dzi³ ludzi, którzy umarli zanim zosta³ spisany tekst hebrajski i grecki (Biblia). [t³umaczenie dos³owne] - agent2g@aol.com

76. Jak dusze mog± siê paliæ? Czy¿ nie s± one istotami niematerialnymi? S³ysza³em co¶ o duchowych sp³oniêciach ale… sza! Bóg na pewno wysila siê tylko po to by torturowaæ dzieci, które kocha. Jak kto¶ mo¿e trzymaæ siê barbarzyñskiej wiary, ¿e co¶ musi umrzeæ by uspokoiæ bóstwo po pope³nieniu z³ego uczynku? – Nickolaus Wing

78. Chrze¶cijanie mówi±, ¿e wszystko jest czê¶ci± boskiego planu. Je¶li tak, to co za ró¿nica czy siê modl± czy nie? – Rathish Sriparavastu

79. Dlaczego SIDS (Syndrom Nag³ej ¦mierci Noworodków) ma w ogóle miejsce? Czemu¿ Bóg mia³by pozwoliæ ¿yæ dziecku przez tak krótki czas? Czemu nie daæ mu po prostu siê nie urodziæ? – Terry Clark

80. Czemu Bóg nie zakaza³ Adamowi i Ewie je¶æ z innego magicznego drzewa? - damon@internetwis.com


t³umaczenie: Przemys³aw Piela
Zapisane
Strony: 1 2 3 [4] 5 6 |   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap

Strona wygenerowana w 0.039 sekund z 20 zapytaniami.

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

opatowek zipcraft x22-team gangem ostwalia