cd.:
Próby wyja¶nieñJednym z fizycznych aspektów abdukcji s± znajdowane w ciele osób uprowadzonych przedmioty nazywane „implantami". Ich przeznaczenie jest niejasne; wystêpuj± ponadto w wielu formach i s± umiejscowione w ró¿nych miejscach cia³a. Niektórzy przypisuj± im rolê „pozaziemskich czipów", choæ jest to kwestia wysoce kontrowersyjna. Co ciekawe, niektóre implanty uda³o siê wydobyæ chirurgicznie. W ich usuwaniu specjalizuje siê m.in. amerykañski lekarz, Roger Leir (wiêcej o jego badaniach).Obecne teorie na temat abdukcji obejmuj±: wyja¶nienia psychiatryczne, psycho-socjologiczne/kulturowe, pozaziemskie oraz co¶ co mo¿na nazwaæ hipotez± „innych wymiarów ¶wiadomo¶ci”:
a)
Teoria psychiatryczna: Nie ma wyra¼nego wzorca wystêpowania chorób psychicznych, aczkolwiek u osób uprowadzanych mog± pojawiaæ siê pewne zaburzenia. By³em jednak zdumiony jak niewiele jest takich przypadków mimo ogromnego wp³ywu wywieranego na ludzk± psychikê przez abdukcje. Wiele osób uprowadzanych cierpi jednak na post-traumatyczny syndrom stresu. Nie jest do koñca jasne co jest jego bezpo¶rednim ¼ród³em i trudno jest tu nakre¶liæ jednoznaczny obraz kliniczny. Molestowanie w dzieciñstwie jest powszechnie uznawane za jedno z mo¿liwych ¼róde³, choæ nie odnosi³o siê do ¿adnego z przypadków, z którymi zetkn±³em siê ja czy inni badacze.
b)
Teoria psychosocjologiczna/kulturowa: Opowie¶ci o uprowadzeniach przez pasa¿erów UFO nasuwaj± skojarzenia z masow± histeri± albo zbiorowym szaleñstwem. Argumentem przeciw temu jest fakt, ¿e uprowadzeni zazwyczaj nie komunikuj± siê miêdzy sob±; poznaj± siê dopiero na spotkaniach grup wsparcia. Sugeruje siê tak¿e, ¿e osoby takie zapo¿yczaj± szczegó³y swych do¶wiadczeñ z otoczenia, zw³aszcza z mass-mediów. To kusz±ce rozwi±zanie okazuje siê jednak nietrafne. Fenomen UFO opisywany jest przez media od 1947 r.; zjawisko abdukcji od 1966 r. czyli od przypadku uprowadzenia ma³¿eñstwa Hillów. Wiêkszo¶æ medialnych czy popkulturowych tworów, w tym filmy (jak „Bliskie spotkania III stopnia” czy „ET”) ma charakter ogólnikowy i nie przekazuje detali wystêpuj±cych w opowie¶ciach ofiar abdukcji. Filmy dokumentalne charakteryzuj± to zjawisko w sposób bardziej dok³adny, acz nie do koñca.
Niektórzy do¶wiadczenia uprowadzonych przypisuj± jungowskiej idei zbiorowej nie¶wiadomo¶ci i „psychoidowi”. Jacques Vallée ³±czy z kolei to zjawisko z mitycznymi i historycznymi spotkaniami z niewielkimi istotami dopuszczaj±cymi siê porwañ ludzi. Bullard tak odnosi siê do tej koncepcji: „Poszukiwanie porównañ to typowa cecha folklorystów. Jest to kompleksowe zagadnienie, prowadz±ce nas do sedna natury rzeczywisto¶ci postrzeganej przez poszczególne kultury”.
W rozmowie z historykiem nauki Thomasem Kuhnem i jego ¿on±, Jehane, otrzyma³em od niej pytanie: „W jaki sposób bogaty stereotyp, pe³en obrazów, mo¿e byæ przekazywany niebezpo¶rednio?” Pytanie to zmusza nas do zmiany pojêcia „zbiorowej nie¶wiadomo¶ci”. To samo pytanie zada³ mi nied³ugo potem na Harvardzie filozof W. V. Quinn. Poruszy³ on temat tego, w jaki sposób zestaw dramatycznych tre¶ci, wykraczaj±cych czêsto poza rozumienie naszej rzeczywisto¶ci, staje siê udzia³em tysiêcy zdrowych ludzi, których dziel± spore odleg³o¶ci i które siê nie znaj±?
Badanie zjawiska abdukcji ma wp³yw na postrzeganie natury wszech¶wiata. Próbuj±c wyja¶niæ ten fenomen niektórzy odwo³uj± siê do alternatywnych idei bliskich filozofiom i religiom Wschodu, które opisuj± wszech¶wiat i rzeczywisto¶æ jako grê ¶wiadomo¶ci z „fizycznymi manifestacjami”. Zachód, z przyczyn równie tajemniczych co natura uprowadzeñ, odci±³ siê prawie ca³kowicie od ¶wiadomo¶ci istnienia jakiejkolwiek formy wy¿szej inteligencji lub anima mundi.
c)
Hipoteza pozaziemska: Poprzez eliminacjê kolejnych wyja¶nieñ, badacze doszli do wniosku, ¿e za niektóre spotkania z UFO musz± odpowiadaæ istoty pozaziemskie, zdolne do funkcjonowania w naszej rzeczywisto¶ci. „Wyja¶nienie pozaziemskie” jednak dzia³a - zadowala swoich entuzjastów systematycznym, wewnêtrznie spójnym opisem zjawiska abdukcji przypisuj±c mu obce pochodzenie. Jacobs zdaje siê mieæ racjê stwierdzaj±c, ¿e „nie ma ¿adnego mocnego dowodu na to, i¿ mamy do czynienia z czym¶ innym ni¿ to co relacjonuj± uprowadzeni”. Z hipotez± pozaziemsk±, zw³aszcza tak dos³ownie sformu³owan±, s± jednak spore problemy. Profesor Michael Swords w artykule „UFOs as Time Travelers” („UFO jako podró¿nicy w czasie”) zadaje nastêpuj±ce pytania: dlaczego nie mamy dobrej jako¶ci zdjêæ UFO l±duj±cego np. na gêsto zaludnionym obszarze, albo ¿adnych zdjêæ obcych? Dlaczego, za ewentualnym wyj±tkiem incydentu w Roswell nie mamy ¿adnych artefaktów bêd±cych dowodem na obecno¶æ obcych?
d)
„Penetracja Innych Wymiarów”: Ka¿da teoria napotyka na sprzeczno¶ci nie do przezwyciê¿enia. Je¶li fenomen abdukcji rozpatrywaæ nale¿y w odniesieniu do psychiki, mamy do czynienia z anomalnym zjawiskiem pozostawiaj±cym ¶lady fizyczne, o którym donosz± zdrowi ludzie. Z drugiej strony hipoteza pozaziemska nagina nasze pojêcie materialnego wszech¶wiata i jego w³a¶ciwo¶ci. Dlatego te¿ niektórzy ufolodzy jak Jacques Vallée czy Karl Brunstein mówi± o przenikaniu do naszej rzeczywisto¶ci ¶wiatów a nawet wszech¶wiatów równoleg³ych. Vallée pisze: „Jestem przekonany, ¿e fenomen UFO jest dowodem na inne wymiary le¿±ce poza czasoprzestrzeni±; UFO mo¿e nie pochodziæ z kosmosu tylko z wielo¶wiatu, który nas otacza...” Co ciekawe, sami uprowadzeni, bêd±cy zazwyczaj osobami nie znaj±cymi takich hipotez, mówi± o poczuciu penetracji ich ¶wiadomo¶ci przez czynniki spoza znanej nam rzeczywisto¶ci. Osoby te odczuwaj± dzia³anie innej ni¿ nasza inteligencji, która skupia siê na planie tworzenia nowych form ¿ycia oraz na zmianie ¶wiadomo¶ci rasy ludzkiej. Jeden z uprowadzonych mówi³: „Kiedy widzimy, ¿e nadchodz± to widzimy to jak na ekranie, który umieszczony jest w oku. Tak jakby kto¶ ¶wieci³ jasnym ¶wiat³em na ekran i rozmazywa³ obraz. To co dla nas jest ekranem, co nazywamy rzeczywisto¶ci±, oni przepalaj± na wylot pokazuj±c nam, ¿e to tylko ‘twór’, jedna z wersji.”
Wnioski i podsumowanie Ok³adka s³ynnej ksi±¿ki dr Macka pt. „Abducted. Human Encounters with Aliens" („Uprowadzeni: Ludzkie spotkania z kosmitami"). O zjawisku abdukcji Mack mówi³: „Nigdy nie twierdzi³em: 'Tak, kosmici porywaj± ludzi'. Twierdzê za to, ¿e istnieje przekonywuj±ce zjawisko, które trudno inaczej wyt³umaczyæ; jest tajemnicze. Jeszcze nie wiadomo, co za nie odpowiada, ale wydaje siê, ¿e zas³uguje na dalsze zbadanie."Fenomen abdukcji zmusza do zmierzenia siê z niepokoj±c±, choæ autentyczn± zagadk± - jak pisa³ Edmund Bolles, „nale¿y siê przyznaæ, kiedy czego¶ nie da siê wyja¶niæ”. Poniewa¿ nie ma sposobu, aby przedstawiæ tu jednoznaczny, sensowny wniosek, próbujemy wysuwaæ prawdopodobne wyja¶nienia. Psychologiczne teorie nie s± jednak w stanie w pe³ni wyja¶niæ przyt³aczaj±cych i zagadkowych do¶wiadczeñ nêkaj±cych niepowi±zanych ze sob± ludzi, w tym równie¿ dzieci. Do¶wiadczeniom tym towarzysz± w dodatku równie nietypowe ¶lady fizyczne. Z drugiej strony nasze rozumienie fizycznej rzeczywisto¶ci nie t³umaczy, w jaki sposób istoty z innej przestrzeni i czasu mog³yby przenikaæ do naszej rzeczywisto¶ci i dzia³aæ incognito.
Uprowadzeni zmieniaj± siê pod wp³ywem swoich do¶wiadczeñ, które s± emocjonalnie i fizycznie wyczerpuj±ce. Wymagaj± podej¶cia nacechowanego empati± i zrozumieniem. Zwykle nawet niewielka pomoc jest w stanie wiele zdzia³aæ. Kiedy uprowadzeni napotkaj± kogo¶, kto ich wys³ucha i potraktuje powa¿nie (bez natychmiastowego dopasowywania ich relacji do do¶wiadczeñ z przesz³o¶ci i znanych kategorii diagnostycznych), odczuwaj± ulgê. Niektórzy uprowadzeni chc± zg³êbiæ swoje do¶wiadczenia, przez co odwo³uj± siê m.in. do pomocy hipnozy. Wymaga to jednak szczególnych ¶rodków ostro¿no¶ci (o których wspomina D. Gotlib z Toronto). Ogromn± warto¶æ maj± tak¿e grupy wsparcia. Jest to wa¿ne z tego powodu, i¿ jak zosta³o powiedziane wcze¶niej, uprowadzani czêsto ¿yj± w izolacji i strachu przed tym, czy horror nie powróci. Zwykle obawiaj± siê te¿ wy¶miania i napiêtnowania przez otoczenie.
Podsumowuj±c, fenomen uprowadzeñ jest niezwykle interesuj±cy zarówno z klinicznego jak i naukowego punktu widzenia. Na chwilê obecn± nie mo¿na go wyja¶niæ w zadowalaj±cy sposób. Dalsze badania nad tym zjawiskiem pozwol± jednak nie tylko lepiej zrozumieæ ludzk± psychikê, ale równie¿ nasz± rzeczywisto¶æ psychologiczn± i fizyczn±. Mo¿e to doprowadziæ do podobnego prze³omu jakiego dokonali Kopernik, Darwin czy Freud, do wniosku, ¿e nie jeste¶my sami we wszech¶wiecie, a nasz± przestrzeñ dzielimy z innymi formami ¿ycia – mistrzami we wp³ywaniu i manipulowaniu nasz± psychik±. Byæ mo¿e w jaki¶ sposób kontroluj± nas inne istoty ¿ywe lub inne formy ¶wiadomo¶ci, zdolne do ubezw³asnowolnienia jednostek na ¿yczenie dla celu, którego jeszcze nie jeste¶my w stanie okre¶liæ…
Literatura:Berlitz C., Moore W., The Roswell Incident, Avon Books, 1988.
Bolles E. B., A Second Way of Knowing, Prentice Hall Press, 1991.
Brunstein K., Beyond the Four Dimensions: Reconciling Physics, Parapsychology and UFOs, Walker and Co., 1979.
Bullard T. E., The American Way: Truth, Justice and Abduction, „Magonia” 34:3-7, X 1989.
Bullard T.E., Why Abduction Reports Are Not Urban Legends, „International UFO Reporter”, 16(4):15-20,24, VI/VIII 1991.
Faruk E. A., The Delphos Case: Soil Analysis and Appraisal of a CE-2 Report, „Journal of UFO Studies”, 1:41-65, 1989.
Fuller J. G., The Interrupted Journey, Dial Press, 1966.
Hopkins B., Intruders: The Incredible Visitations at Copley Woods. Random House, 1987.
Hopkins B., Missing Time: A Documented Study of UFO Abductions. Richard Marek Publishers, 1981.
Hufford D.J., The Terror That Comes in the Night: An Experience-Centered Study of Supernatural Assault Traditions, University of Pennsylvania Press, 1982.
Gotlib D., Who Speaks for the Witness? Medical and Ethical Issues in Abduction Research, [w:] Andrus W. (red.), MUFON 1990 International UFO Symposium Proceedings. Seguin, Texas, Mutual UFO Network, Inc., 1990.
Jacobs D., Secret Life: The Structure and Meaning of UFO Abductions, Simon & Schuster, 1992.
Jung C. G., Flying Saucers: A Modern Myth of Things Seen in the Skies. Harcourt, Brace and Company, 1959.
Randle K., Schmitt D., UFO Crash at Roswell, Avon Books, 1991.
Swords M., UFOs as Time Travelers, „International UFO Reporter” 15(5):18-21,24, IX/X 1990.
Thompson K., Angels and Aliens: UFOs and the Mythic Imagination. Addison-Wesley Publishing Co., 1991.
Thompson K., The UFO Encounter Experience as a Crisis of Transformation, [w:] Grof S, Grof C. (red.), Spiritual Emergency: When Personal Transformation Becomes a Crisis. Jeremy P. Tarcher, Inc., 1989.
Vallee J., Dimensions: A Casebook of Alien Contact. Contemporary Books, 1988.
Vallee J., Passport to Magonia: From Folklore to Flying Saucers. Henry Regnery Company, 1969.
Verga M.: Traces of UFO Landings? [w:] Spencer, J., Evans, H (red.), Phenomenon: Forty Years of Flying Saucers. Avon Books,1988.
Wolf F. A., Parallel Universes: The Search for Other Worlds, Simon and Schuster, 1990.
Zobacz tak¿e:►
Skomentuj na INFRA FORUM►
Dr Leir i tajemnica implantów►
Wywiad z Betty Andreasson►
Przypadek Kelly Cahill_____________________
T³umaczenie i opracowanie: INFRAAutor: dr J. Mack
¬ród³o: ufoevidence.orghttp://www.infra.org.pl/fenomen-ufo/ufo-fenomeny-i-fakty/1244-dr-mack-tajemnice-uprowadze