cd.....
Izraelczycy pamiêtaj± gorzk± lekcjê Gazy. Wielu krytyków Izraela to ignoruje. Nieodpowiedzialnie doradzaj± Izraelowi, by dobrowolnie wkroczy³ na tê sam± ryzykown± ¶cie¿kê ponownie. Przeczytajcie, co ci ludzie mówi± i to tak, jakby nic siê nie sta³o - po prostu powtarzaj±c te same informacje, te same wzory, jak gdyby ¿adne z tych rzeczy dotychczas siê nie wydarzy³y.
I krytycy nadal naciskaj± na Izrael do daleko id±cych ustêpstw, bez uprzedniego zapewnienia bezpieczeñstwa Izraelowi. Chwal± tych, którzy nie¶wiadomie karmi± nienasyconego krokodyla wojuj±cego islamu, jako mê¿ów stanu. Os±dzili jako wrogów pokoju tych, którzy twierdz±, ¿e najpierw musimy zbudowaæ solidne bariery, aby uchroniæ siê przed krokodylem, lub przynajmniej wsun±æ mu ¿elazny prêt miêdzy rozwarte szczêki.
Tak wiêc w obliczu etykiet i oszczerstw, Izrael musi wys³uchaæ lepszej rady. Lepsza z³a prasa ni¿ dobra mowa pogrzebowa, a najlepsze by³oby sprawiedliwe rozeznanie sytuacji, którego sens historyczny wykracza poza najbli¿sze ¶niadanie, i który uznaje uzasadnione obawy Izraela o w³asne bezpieczeñstwo.
Wierzê, ¿e w powa¿nych negocjacji pokojowych, te potrzeby i problemy mog± znale¼æ w³a¶ciwe rozwi±zanie, ale nie bêd± rozpatrywane bez negocjacji. I potrzeb jest wiele, w³a¶nie dlatego, ¿e Izrael jest tak ma³ym krajem. Bez Judei, Samarii i Zachodniego Brzegu, Izrael ma zaledwie 9 mil szeroko¶ci.
Chcê, aby¶cie umie¶cili go we w³a¶ciwej perspektywie, bo wszyscy jeste¶my teraz w mie¶cie. To oko³o dwóch trzecich d³ugo¶ci Manhattanu. Jest to odleg³o¶æ miêdzy Battery Park i Columbia University. I nie zapominajcie, ¿e ludzie, którzy mieszkaj± w Brooklynie i New Jersey s± znacz±co uprzejmiejsi od niektórych s±siadów Izraela.
Wiêc jak - w jaki sposób chroniæ taki malutki kraj, otoczony przez ludzi, którzy poprzysiêgli mu zniszczenie i s± uzbrojeni po zêby przez Iran? Oczywi¶cie, nie da siê broniæ go od wewn±trz i samotnie ju¿ choæby ze wzglêdu na zbyt w±sk± przestrzeñ. Izrael potrzebuje wiêkszej strategicznej g³êbi, i w³a¶nie dlatego 242. rezolucja Rady Bezpieczeñstwa nie wymaga od Izraela, by opu¶ci³ wszystkie terytoria zajête w wojnie sze¶ciodniowej. Mówi o wycofaniu siê z terytoriów, ale tylko do granic zabezpieczenia i obrony. I wiêc aby siê obroniæ, Izrael musi utrzymaæ d³ugoterminow± obecno¶æ wojskow± w krytycznych obszarach strategicznych na Zachodnim Brzegu.
Wyja¶ni³em to prezydentowi Abbasowi. Odpowiedzia³, ¿e je¶li pañstwo palestyñskie ma byæ suwerennym krajem, nigdy nie zaakceptuje takiego rozwi±zania. Dlaczego nie? Ameryka ma swoje wojska w Japonii, Niemczech i Korei Po³udniowej przez ponad pó³ wieku. Wielka Brytania mia³a przestrzeñ powietrzn± na Cyprze lub raczej bazê lotnicz± na Cyprze. Francja pozostawi³a swoje si³y w trzech niezale¿nych pañstwach afrykañskich. ¯adne z tych pañstw nie twierdzi, ¿e nie jest suwerenne.
Jest wiele innych wa¿nych kwestii bezpieczeñstwa, którymi równie¿ nale¿y siê zaj±æ. We¼my kwestiê przestrzeni powietrznej. Ponownie, ma³e wymiary Izraela powoduj± ogromne problemy bezpieczeñstwa. Ameryka mo¿e byæ przekraczana przez samolot odrzutowy w sze¶æ godzin. Przelot nad Izraelem zajmuje trzy minuty. Wiêc ta ma³a przestrzeñ powietrzna Izraela ma byæ przekrojona na pó³ i dana pañstwu palestyñskiemu, nie¿yj±cemu w pokoju z Izraelem?
Nasze g³ówne miêdzynarodowe lotnisko jest kilka kilometrów od Zachodniego Brzegu. Bez gwarancji pokoju, czy¿ nasze samoloty nie stan± siê celem dla rakiet przeciwlotniczych umieszczonych w s±siaduj±cym pañstwie palestyñskim? A jak zaprzestaæ przemytu na Zachodni Brzeg? To nie jest tylko kwestia Zachodniego Brzegu, ale gór na Zachodnim Brzegu. Te wzgórza dominuj± nad przybrze¿n± równin±, gdzie osiedli³a siê wiêkszo¶æ ludno¶ci Izraela. Jak mo¿emy zapobiec przemytowi w te góry rakiet, które mog± zostaæ wystrzelone w nasze miasta?
Mówiê o tych problemach, poniewa¿ nie s± to problemy czysto teoretyczne. S± one jak najbardziej realne. I dla Izraelczyków s± spraw± ¿ycia i ¶mierci. Wszystkie te potencjalne pêkniêcia w bezpieczeñstwie Izraela musz± byæ zabezpieczone odpowiednimi deklaracjami pañstwa palestyñskiego w porozumieniu pokojowym, nie pó¼niej, bo je¶li zostawimy to na pó¼niej, nie bêd± nigdy zamkniête. I te problemy wybuchn± nam prosto w twarz i roznios±, zniszcz± pokój.
Palestyñczycy powinni najpierw ustanowiæ pokój z Izraelem, a nastêpnie otrzymaæ miêdzynarodowe uznanie ich pañstwa. Chcê powiedzieæ jedn± rzecz. Po podpisaniu uk³adu pokojowego, Izrael nie bêdzie ostatnim krajem, który powita pañstwo palestyñskie jako nowego cz³onka Organizacji Narodów Zjednoczonych. Bêdzie pierwszym. (Oklaski)
I jest jeszcze jedna sprawa. Hamas narusza prawo miêdzynarodowe, przetrzymuj±c naszego ¿o³nierza Gilada Szalita w niewoli od piêciu lat. Nie pozwolono nawet na odwiedzenie go przez Czerwony Krzy¿. Jest przetrzymywany w lochu, w ciemno¶ci, wbrew wszelkim konwencjom miêdzynarodowym. Gilad Szalit jest synem Aviva i Noam Szalit. Jest wnukiem Zvi Szalita, który ocala³ z Holokaustu, bo jako ch³opiec przyjecha³ w 1930 roku do ziemi Izraela. Gilad Szalit jest synem izraelskiej rodziny. Ka¿dy naród reprezentowany tutaj powinien domagaæ siê jego natychmiastowego uwolnienia. (Oklaski) Je¶li chcecie podj±æ dzi¶ uchwa³ê o Bliskim Wschodzie, to uchwalcie nale¿n± rezolucjê. (Oklaski)
Panie i panowie, w zesz³ym roku w Izraelu w Bar-Ilan University, w tym roku w Knesecie i w Kongresie USA, przedstawi³em swoj± wizjê pokoju, w którym zdemilitaryzowane pañstwo palestyñskie uznaje pañstwo ¿ydowskie. Tak, pañstwo ¿ydowskie. W koñcu, to ONZ uzna³a pañstwo ¿ydowskie 64 lat temu. Czy nie s±dzicie, ¿e nadszed³ ju¿ czas, by Palestyñczycy zrobili to samo?
¯ydowskie pañstwo Izrael bêdzie zawsze chroniæ prawa wszystkich mniejszo¶ci, w tym ponad 1 miliona arabskich obywateli Izraela. Chcia³bym móc powiedzieæ to samo o przysz³o¶ci pañstwa palestyñskiego, ale palestyñskim urzêdnikom uda³o siê wyraziæ w³a¶nie tu w Nowym Jorku rzeczywist± ideê: mówi± o pañstwie palestyñskim, do którego nie zostan± wpuszczeni ¿adni ¯ydzi. Bêd± wolni od ¯ydów – Judenrein. To czystki etniczne. Ju¿ dzi¶ istniej± przepisy prawne dzi¶ w Ramallah, które sprawiaj±, ¿e za sprzeda¿ ziemi ¯ydom grozi³a kara ¶mierci. To jest rasizm. A wiemy, jakie prawo to wywo³uje.
Izrael nie ma zamiaru czegokolwiek zmieniæ w demokratycznym charakterze naszego pañstwa. Po prostu nie chcemy aby Palestyñczyków próbowali zmieniæ ¿ydowski charakter naszego pañstwa. (Oklaski) Chcemy, aby zrezygnowali z wizji zalania Izraela milionami Palestyñczyków.
Prezydent Abbas stoj±c tutaj powiedzia³, ¿e istot± konfliktu izraelsko-palestyñskiego jest osadnictwo. Có¿, to dziwne.
Nasz konflikt szaleje i szala³ przez blisko pó³ wieku przed rozpoczêciem izraelskiego osadnictwa na Zachodnim Brzegu. Je¶li wiêc to, co prezydent Abbas mówi, by³oby prawd±, to my¶lê, ¿e ma na my¶li „osadnictwo” w Tel Awiwie, Hajfie, Jaffie, Beer Sheva. Czyli to, co mia³ na my¶li na drugi dzieñ, kiedy powiedzia³, ¿e Izrael zajmuje palestyñsk± ziemiê od 63 lat. Nie powiedzia³, od 1967 r., powiedzia³ – od 1948 roku. Mam nadziejê, ¿e kto¶ zechce zadaæ mu to pytanie, poniewa¿ pokazuje prost± prawdê: sednem konfliktu nie jest osadnictwo. Osiedla s± rezultatem konfliktu. (Oklaski)
Osiedla byæ musz± .... - to problem, którym mamy siê zaj±æ i rozwi±zaæ w trakcie negocjacji. Ale sednem konfliktu zawsze by³a i niestety pozostaje odmowa Palestyñczyków do uznania pañstwa ¿ydowskiego w jakiejkolwiek granicy.
My¶lê, ¿e nadszed³ czas, by przywódcy palestyñscy zaakceptowali to, co uznane zosta³o przez wszystkich powa¿anych miêdzynarodowych przywódców, od Lorda Balfoura i Lloyda George’a w 1917 roku, przez prezydenta Trumana w 1948 roku, a¿ do prezydenta Obamy, zaledwie dwa dni temu tutaj: „Izrael jest pañstwem ¿ydowskim!”. (Oklaski)
Prezydencie Abbas, zaprzestañ chodzenia doko³a problemu. Uznaj pañstwo ¿ydowskie i zawrzyjmy pokój. W takim prawdziwym pokoju Izrael jest przygotowany na bolesne kompromisy. Wierzymy, ¿e Palestyñczycy nie powinni byæ ani obywatelami Izraela, ani tym bardziej jego poddanymi. Powinni ¿yæ w swoim wolnym w³asnym pañstwie. Ale powinni byæ gotowi, podobnie jak my, na kompromis. I bêdziemy wiedzieli, ¿e s± gotowi do kompromisu i pokoju, gdy rozpoczn± na powa¿nie akceptowaæ wymogi bezpieczeñstwa Izraela, kiedy zaprzestan± zaprzeczaæ naszej historycznej wiêzi z nasz± staro¿ytn± ojczyzn±.
Czêsto s³yszê, jak oskar¿aj± Izrael o judaizacjê Jerozolimy. To tak jakby oskar¿aæ Amerykê o amerykanizacjê Waszyngtonu lub Brytyjczyków o anglicyzacjê Londynu. Wiecie, dlaczego jeste¶my nazwani "¯ydami" ["Judejczykami"]? Poniewa¿ pochodzimy z Judei.
W swoim biurze w Jerozolimie mam staro¿ytn± pieczêæ. Jest to sygnet ¿ydowskiego urzêdnika z czasów biblijnych. Pieczêæ zosta³a znaleziona tu¿ obok zachodniego muru i jej historia siêga 2700 roku, do czasów króla Ezechiasza. Ma podpis ¿ydowski wygrawerowane w jêzyku hebrajskim. Brzmi: Netanjahu. To jest moje nazwisko. Moje imiê, Benjamin, siêga tysiêcy lat wstecz, Benjamin - Biniamin - syna Jakuba (Jaakowa), który by³ znany tak¿e jako Izrael. Jakub i jego 12 synów przemierza³o te same wzgórza Judei i Samarii 4000 lat temu, i by³a ci±g³a obecno¶ci ¯ydów na tej ziemi od wieków.
Ci ¯ydzi, którzy zostali wygnani z naszej ziemi, nigdy nie przestali marzyæ o powrocie tutaj: ¯ydzi w Hiszpanii, w przededniu ich wydalenia; ¯ydzi na Ukrainie, uciekaj±cy przed pogromami, walcz±cy ¯ydzi w getcie warszawskim, gdy nazi¶ci je okr±¿ali.
Oni nigdy nie przestali siê modliæ i nigdy nie przestali têskniæ. Szeptali: „W przysz³ym roku w Jerozolimie. W przysz³ym roku w ziemi obiecanej”. (Oklaski)
Jako premier Izraela, mówiê za sto pokoleñ ¯ydów, którzy rozproszyli siê po ca³ej ziemi, którzy cierpieli wszelkie z³o pod s³oñcem, ale nigdy nie porzucili nadziei na przywrócenie ich ¿ycia narodowego w jednym, jedynym pañstwie ¿ydowskim.
Panie i panowie, nadal wyra¿am nadziejê, ¿e prezydent Abbas bêdzie moim partnerem w dziele pokoju. Ciê¿ko pracowa³em dla jego utrwalenia. W dzieñ, gdy obj±³em moje stanowisko, wezwa³em o bezpo¶rednie negocjacje bez warunków wstêpnych.
Prezydent Abbas jednak nie odpowiedzia³. Wiêc nakre¶li³em wizjê pokoju dwóch pañstw dla dwóch narodów. Nadal nie odpowiedzia³. Usun±³em setki blokad dróg i punktów kontrolnych w celu u³atwienia swobodnego przemieszczania siê po obszarach palestyñskich, co u³atwi³o fantastyczny wzrost gospodarki palestyñskiej. Ale znowu – bez odpowiedzi. Podj±³em bezprecedensowy krok wstrzymania budowy nowych budynków w osiedlach na 10 miesiêcy. ¯aden premier nigdy nie zrobi³ tego wcze¶niej. (oklaski.) Jeszcze raz Was pochwali³em, ale nie by³o odpowiedzi. Brak jakiegokolwiek odzewu.
W ci±gu ostatnich kilku tygodni, oficjele amerykañscy przedstawili pomys³y wznowienia rozmów pokojowych. Znalaz³y siê tam idee dotycz±ce granic, które mi siê nie podoba³y. By³y te¿ tam gwarancje pañstwa ¿ydowskiego, o których jestem pewien, ¿e Palestyñczykom siê nie spodoba³y.
Ale mimo wszystkich moich zastrze¿eñ, by³em gotów i¶æ do przodu z tymi amerykañskimi pomys³ami.
Prezydencie Abbas, dlaczego nie do³±czy Pan do mnie? Musimy zaprzestaæ negocjacji na temat negocjacji. We¼my siê za to. Wynegocjujmy pokój. (Oklaski)
Spêdzi³em wiele lat na obronie Izraela na polu bitwy. I przez dziesi±tki broni³em sprawy Izraela przed s±dem opinii publicznej. Prezydencie Abbas, po¶wiêci³ pan ¿ycie rozwi±zaniu sprawy palestyñskiej. Czy konflikt poprzednich pokoleñ musi trwaæ nadal, czy te¿ umo¿liwimy naszym dzieciom i wnukom mówienie w nadchodz±cych latach, jak w koñcu znale¼li¶my sposób na jego zakoñczenie? To jest to, do czego powinni¶my d±¿yæ i to, co - wierzê - mo¿emy osi±gn±æ.
Przez dwa i pó³ roku spotkali¶my siê w Jerozolimie tylko raz, mimo ¿e moje drzwi zawsze by³y dla ciebie otwarte. Je¶li chcesz, przyjadê do Ramallah. Jednak mam lepszy pomys³. Spotkali¶my siê wreszcie, pokonuj±c odleg³o¶æ tysiêcy kilometrów samolotem do Nowego Jorku. Teraz jeste¶my w tym samym mie¶cie. Jeste¶my w tym samym budynku. Tak wiêc spotkajmy siê dzi¶ w ONZ. (Oklaski) Kto tam nas zatrzyma? Co tu jest w stanie nas powstrzymaæ? Je¶li naprawdê chcemy pokoju, co nas powstrzyma od dzisiejszego spotkania i pocz±tku negocjacji pokojowych?
Sugerujê, aby¶my rozmawiali otwarcie i szczerze. Pos³uchajmy siebie nawzajem. Zróbmy, jak mówimy na Bliskim Wschodzie: porozmawiajmy "doogri". Oznacza to, ¿e prosto, otwarcie. Opowiem ci o moich potrzebach i obawach. W zamian Ty powiesz mi o swoich. I z pomoc± Bo¿± znajdziemy wspóln± p³aszczyznê pokoju. (Oklaski)
Jest takie stare powiedzenie, ¿e Arab nie mo¿e klaskaæ jedn± rêk±. Có¿, tak samo jest z pokojem. Nie mogê pogodziæ siê sam z sob±. Nie mogê pogodziæ siê bez ciebie. Prezydencie Abbas, wyci±gam d³oñ - d³oñ Izraela - w pokoju. Mam nadziejê, ¿e podejmie pan tê d³oñ. Obaj jeste¶my synami Abrahama. Mój naród nazywa go Awrahamem. Twój naród nazywa go Ibrahimem. Mamy tego samego patriarchê. Trwamy na tej samej ziemi. Nasze losy s± ze sob± powi±zane. Pozwól nam zrealizowaæ wizjê Izajasza - (mówi w jêzyku hebrajskim) - "Ci, którzy krocz± w ciemno¶ci, ujrz± wielkie ¶wiat³o." Niech to ¶wiat³o bêdzie ¶wiat³em pokoju.
(Oklaski)
(Trzeba podkre¶liæ, ¿e pierwsze t³umaczenie przemówienia B. Netanjahu na jêzyk polski ukaza³o siê na stronie:
http://fejsbukower.blogspot.com/2011/09/przemowienie-premiera-izraela-w-onz.htmlPoniewa¿ jednak zawiera³o ono wiele powa¿nych translatorskich nie¶cis³o¶ci i istotnych b³êdów, zdecydowali¶my siê na t³umaczenie, które uwzglêdniaj±c niektóre pomys³y tamtego przek³adu, wprowadza konieczne zmiany, poprawki, uzupe³nienia. Autorowi tamtego t³umaczenia serdecznie dziêkujemy za inspiracjê i dobre intencje).