cd....
418 — Synod w Kartaginie wprowadza chrzest niemowl±t, co s³u¿y automatycznemu przyrostowi szeregów Ko¶cio³a. Od XII w. przekszta³cono go w chrzest przez pokropienie.
Biblia zaleca chrzest doros³ych jako wyraz ¶wiadomej i osobistej decyzji zawarcia przymierza z Bogiem, któr± powinno poprzedzaæ poznanie zasad wiary i pokuta rozumiana jako zmiana ¿ycia oraz wiara w Jezusa (Mt 28,19; Mk 16,16; Dz 2,38). Nie mo¿na za kogo¶ zdecydowaæ ani kogo¶ przymusiæ do chrztu.
428 — Nestoriusz, patriarcha Konstantynopola, zwolennik chrystologii antiochskiej, odrzuca w stosunku do Marii okre¶lenie „rodzicielka boga” i przyjêcie „rodzicielka Chrystusa” (czyli dualizm istoty bosko-cz³owieczej… dwie natury Jezusa).
431 — Sobór Efeski I potêpia nestorianizm i przyjmuje zasadê wiary w bosk± naturê Jezusa i uznaje Mariê za „Bo¿± Rodzicielkê”. Wyra¿enie Christo Tokos – Matka Chrystusa – zosta³o zast±pione przez Theo Tokos – Boga Rodzica. Pocz±tek kultu Maryi, który odwzorowuje pogañski kult bogini-matki. Wed³ug Biblii cze¶æ, pok³ony, modlitwy nale¿± siê tylko Bogu.
Ten i nastêpne sobory nie s± uznawane przez Ko¶ció³ asyryjski.
449 — Sobór Efeski II zwo³any przez cesarza Teodozjusza II w celu zakoñczenia sporu o naturê Jezusa. Wziê³o w nim udzia³ oko³o 150 biskupów.
Obradami soboru kierowali Teodozjusz II i patriarcha Aleksandrii Dioskur, obaj bêd±cy zwolennikami monofizytyzmu. Do obrad w soborze nie dopuszczono wielu przeciwników monofizytyzmu, chc±c utrzymaæ liczebn± przewagê jego zwolenników. Dioskur nie zezwoli³ na odczytanie listu papie¿a Leona I.
Kiedy nieliczna mniejszo¶æ przeciwników monofizytyzmu zaczê³a protestowaæ przeciwko uchwa³om soboru, do ko¶cio³a w którym odbywa³y siê obrady, wtargnê³a uzbrojona grupa i si³± usunê³a opornych biskupów z miejsca obrad. Z powodu tych zdarzeñ sobór ten zyska³ miano synodu zbójeckiego.
Sobór uzna³ nauki Eutychesa za prawowierne i przyj±³ monofizytyzm. Leon I odmówi³ uznania uchwa³ soboru.
¦mieræ Teodozjusza II w 450 i wst±pienie na tron nowego cesarza, bêd±cego przeciwnikiem monofizytyzmu, doprowadzi³a do zwo³ania w 451 nowego soboru w Chalcedonie, na którym zosta³y cofniête wszystkie uchwa³y synodu zbójeckiego.
449 — Leon I wprowadza prymat biskupa Rzymu nad innymi biskupami i tym samym staje siê pierwszym papie¿em w dzisiejszym rozumieniu tego s³owa. Dot±d istnia³o wiele rozproszonych tez o prymacie, a ka¿dy biskup wiêkszego miasta nazywany by³ papie¿em, czyli „papa”.
— Leon I rozszerzy³ zakaz ma³¿eñstw na subdiakonów.
— W po³owie V wieku dzieñ 15 sierpnia staje siê ¶wiêtem Wniebowziêcia NMP, a cesarz Maurycjusz ustanawia ten dzieñ ¶wiêtem dla ca³ego Cesarstwa.
451 — Sobór Chalcedoñski, czwarty sobór powszechny. Odrzuci³ monofizytyzm, sformu³owa³ doktrynê o dwóch naturach Chrystusa: boskiej i ludzkiej. Ten sobór i nastêpne nie s± przyjmowane przez tzw. ko¶cio³y przedchalcedoñskie (dawniej nazywane monofizyckimi).
VI wiek —
- Chrze¶cijañski filozof Beothius, pisa³: „Kobieta jest ¶wi±tyni± zbudowan± na bagnie”.
— Za spraw± mnichów irlandzkich spowied¼ „na ucho” rozprzestrzenia siê po ca³ej Europie. Do tego czasu spowied¼ na ogó³ odbywano publicznie i to bardzo rzadko w ci±gu ca³ego ¿ycia.
— Ma³¿eñstwa zawarte przez duchownych po wy¶wiêceniu uznawane s± za niewa¿ne (praktyka posz³a inn± drog±).
— Na mocy cesarskiego dekretu, wszyscy poganie zostali uznani za ludzi bez maj±tku i praw: „i¿by ograbieni z mienia, popadli w nêdzê”.
— Pocz±tek represji wobec chrze¶cijan ¶wiêc±cych sobotê. Sobota – siódmy dzieñ tygodnia – jest w Biblii dniem ¶wiêtym jako pami±tka stworzenia ¶wiata (Rdz 2,2–3); nakaz ¶wiêcenia soboty (szabatu) zawarty jest w Dekalogu (Wj 20,8–11) i przestrzegany przez Jezusa, aposto³ów i pierwszych chrze¶cijan.
508 — Zwyciêstwo króla Franków, Chlodwiga, zwolennika chrze¶cijañstwa rzymskiego, nad innymi ksi±¿êtami frankijskimi. Ko¶ció³ rzymski podporz±dkowa³ sobie prawie ca³± Europê zachodni±. Od tamtego czasu jest stale uwik³any w politykê. Biblia nakazuje rozdzia³ Ko¶cio³a od pañstwa; zwi±zek miêdzy Ko¶cio³em a w³adz± ¶wieck± nazywa nierz±dem (Jr 2,20–31; Ez 16,17–19; Oz 2,5) i obrzydliwo¶ci± (Ap 18,9).
538 — Cesarz Justynian wywy¿szy³ biskupa Rzymu Linusa. Faktyczny pocz±tek instytucji papiestwa. Papie¿ jako nastêpca Piotra jest ska³± i g³ow± Ko¶cio³a; wed³ug Biblii Jezus jest ska³± i g³ow± Ko¶cio³a (1Kor 3,11; 10,4; 1P 2,8).
539 — Ustanowiono w³adzê papie¿y oraz ofiarê mszy ¶wiêtej. Prymat papie¿y zast±piono zwierzchnictwem nad ca³ym Ko¶cio³em.
547 — Ustanowienie postu czterdziestodniowego.
553 — Sobór Konstantynopolitañski II, pi±ty sobór powszechny. Potwierdzi³ doktryny i kanony poprzednich soborów. Potêpiono na nim Trzy Rozdzia³y Orygenesa, w tym teoriê preegzystencji dusz, oraz papie¿a Wigiliusza (ale nie Ko¶ció³ Rzymski). Cesarz nakaza³ skre¶liæ jego imiê z wykazu papie¿y.
585 — Na drugim synodzie w Maçon jeden z biskupów utrzymywa³, ¿e kobieta nie mo¿e byæ zwana cz³owiekiem (mulierem hominem non posse vocari). Czasem twierdzi siê tak¿e, ¿e na tym synodzie biskupi g³osowali nad problemem, czy kobiety maj± duszê.
589 — Trzeci synod w Toledo poleca biskupom, by sprzedawali kobiety podejrzane o spó³kowanie z ksiê¿mi, a uzyskane ze sprzeda¿y pieni±dze przeznaczali na cele charytatywne (podobny nakaz wydaje czwarty sobór w Toledo w 633 r.).
593 — Papie¿ Grzegorz I wprowadzi³ wiarê w czy¶ciec, dla uzdrowienia finansów kurii rzymskiej poprzez sprzeda¿ odpustów od kar czy¶æcowych. Dusza wierz±cego najczê¶ciej l±duje w wymy¶lonym przez papie¿a czy¶æcu, gdzie czasowo cierpi za grzechy, a czas trwania cierpieñ zale¿y od rodzaju grzechów i p³acenia ksiêdzu przez krewnych na ziemi. Dusza niewierz±cego l±duje w piekle (miejsce wiecznych mêczarni).
Od tej pory bóg na s±dzie ostatecznym nie stawia³ dusz po prawicy i po lewicy lecz po prawicy, po lewicy i po ¶rodkowicy, i ci po ¶rodkowicy szli do czyszczalni, by k±paæ siê w kwasie azotowym, a nie w smole… W zwi±zku z powy¿szymi zmianami organizacyjnymi piek³o musia³o otworzyæ dodatkowe oddzia³y czy¶æcowe, z których dusze po odbyciu kary lecia³y do nieba. Za tê przys³ugê bóg obieca³ lucyferowi coroczn± odp³atno¶æ i darowanie czê¶ci kar za pomoc w szczytnym dziele zbawienia.
600 — Wprowadzenie „godzinki” do M.B. oraz ³aciny do liturgii.
638 — VI Synod w Toledo nakazuje przymusowe ochrzczenie wszystkich ¯ydów zamieszka³ych w Hiszpanii.
665 – IX Synod w Toledo, którego kanon 10 stanowi³: „Kto tedy, od biskupa po subdiakona, p³odzi synów w ma³¿eñstwie zas³uguj±cym na potêpienie, z kobiet± woln± lub niewolnic±, ten powinien podlegaæ karze kanonicznej; dzieci z takiego haniebnego zwi±zku nie tylko nie powinny otrzymaæ spadku po rodzicach, lecz na zawsze, jako niewolnicy, stanowiæ w³asno¶æ Ko¶cio³a, którego kap³anami byli ich ojcowie, gdy¿ ci sp³odzili ich w nagannych okoliczno¶ciach”.
680–681 — Sobór Konstantynopolitañski III, szósty sobór powszechny. Potêpi³ monoteletyzm (pogl±d, ¿e Chrystus, zarówno w swojej naturze boskiej, jak i ludzkiej, kierowa³ siê jedn± wol±). Zaczêto u¿ywaæ krzy¿a jako god³a.
692 — Sobór w Trullo, który by³ przed³u¿eniem poprzedniego. Zaj±³ siê g³ównie sprawami administracji i dyscypliny ko¶cielnej. Nie uczestniczyli w nim biskupi Zachodu i jego kanony nie s± uznawane przez Ko¶ció³ Katolicki. Prawos³awni traktuj± go jako czê¶æ szóstego soboru powszechnego.
694 — XVII Synod w Toledo uznaje wszystkich ¯ydów za niewolników. Ich kapita³y ulegaj± konfiskacie, zostaj± im te¿ odebrane dzieci od siódmego roku ¿ycia wzwy¿.
705 — Papie¿ Jan VII podpisa³ uchwa³y Synodu Trullañskiego II, który orzek³, ¿e nad Ko¶cio³em powszechnym stoi nie jeden papie¿, ale dwóch papie¿y o równych prawach – papie¿ Konstantynopola i Rzymu.
715 — Wprowadzono modlitwy do ¶wiêtych.
726 — W Rzymie zaczêto czciæ obrazy ¶wiêtych. Ko¶ció³ rzymski z Dziesiêciu Boskich Przykazañ usun±³ drugie, które brzmi: „Nie uczynisz sobie obrazu rytego ani ¿adnej podobizny tego, co jest na niebie w górze i co na ziemi nisko, ani z tych rzeczy, które s± w wodach pod ziemia. Nie bêdziesz siê im k³ania³ ani s³u¿y³”. Otwar³o to drogê do handlu medalikami, obrazami, szkaplerzami, krzy¿ykami, pos±gami, itp.
Przykazañ jednak musia³o pozostaæ dziesiêæ. Podzieli³ wiêc ko¶ció³ ostatnie przykazanie, mówi±ce o niepo¿±daniu ani ¿ony, ani os³a, ani wo³u, na dwie czê¶ci i odt±d katolicy maj± te¿ Dziesiêæ Przykazañ, tak jak i ¯ydzi.
753 — Synod w Metzu. Zdarza³o siê, i¿ duchowni hañbili kobiety w ¶wi±tyniach. Dopuszczali siê tego nawet wobec najbli¿szych krewnych i chyba nierzadko. Dlatego te¿ na synodzie postanowiono: „Je¶li duchowni uprawiaj± porubstwo z zakonnicami, matkami (!), siostrami itd., to posiadaj±cych wy¿sze ¶wiêcenia trzeba pozbawiaæ ich stanowisk, a kap³anów z ni¿szymi ¶wiêceniami ch³ostaæ”.
783 — Nasta³ zwyczaj ca³owania nóg papie¿a.
787 — Sobór Nicejski II, siódmy sobór powszechny, na którym ostatecznie usuniêto drugie przykazanie biblijnego Dekalogu, potêpiaj±c ikonoklazm, dopuszczaj±c kult relikwii i obrazów oraz modlitwy do ¶wiêtych. Zakaz kultu wizerunków to jedno z dziesiêciorga przykazañ (Wj 20,4–5); Biblia zawiera zakaz zmiany przykazañ (Mt 5,18).
800 — Papie¿ rzymski Leon III sta³ siê ¶wieckim ksiêciem.
801 — Leon III ustanowi³ Dni Krzy¿owe.
813 — Oznajmiono o wziêciu Marii Panny do nieba. Ustanowiono ¦wiêto Wniebowziêcia NMP.
835 — Papie¿ Jan XI ustanawia osobne ¶wiêto ku czci Wszystkich ¦wiêtych, wyznaczaj±c na dzieñ im po¶wiêcony 1 listopada.
850 — Zniszczenie autonomii biskupów (podporz±dkowanie ich Rzymowi) przez fa³szywe dekretalia rzekomego Izydora.
869–870 — Sobór Konstantynopolitañski IV (katolicki), wed³ug Ko¶cio³a Katolickiego ósmy sobór powszechny, nieuznawany przez prawos³awie. Potêpiono Focjusza, uznaj±c go za schizmatyka. Potêpienie to, odrzucone przez biskupów wschodnich, usankcjonowa³o podzia³ chrze¶cijañstwa na katolicyzm i prawos³awie.
879–880 — Sobór Konstantynopolitañski IV (prawos³awny). Zrehabilitowa³ i przywróci³ patriarchê Focjusza na zajmowane stanowisko, pocz±tkowo uznany na Zachodzie jako powszechny, jednak nastêpnie odrzucony. Podtrzymano opiniê o b³êdach Focjusza.
X wiek — Odo z Cluny (878–942) g³osi³, ¿e „Obejmowaæ kobietê to tak jak obejmowaæ wór gnoju…”.
Woda by³a szkodliwa dla zdrowia, wiêc siê ówczesne chrze¶cijanki nie my³y z przyczyn religijnych, nadto samo dotykanie „tych” czê¶ci cia³a by³o grzechem…
I dalej: „Gdyby ludzie mogli dostrzec to, co kryje siê pod skór±… ogl±danie kobiety powodowa³oby tylko wymioty… Skoro sami nawet koniuszkami palców nie chcemy dotykaæ ¶luzu i ³ajna, dlaczego tak gorliwie po¿±damy objêcia naczynia z nieczysto¶ciami”.
— Ca³a Europa znalaz³a siê pod panowaniem papie¿y.
95 procent ludno¶ci nie umia³o ani czytaæ, ani pisaæ; ludzie ¿yli w ciemnocie i brudzie; wodê uwa¿ano za szkodliw± dla zdrowia, a mycie siê za grzech; kwit³y przes±dy i gus³a. Za³amuje siê aktywno¶æ na polu medycyny, techniki, nauki, edukacji, sztuki i handlu. Rozpoczyna siê mroczny okres w historii Europy. W tym okresie kraje islamskie rozwija³y siê prê¿nie. Kwit³ handel, nauka, sztuka, przemys³.
— Kardyna³ Boroniusz pisa³ o papieskim dworze: „Jak¿e¿ wygl±da³ rzymski Ko¶ció³ w tych czasach? Jaki ohydny! Tylko wszechw³adne kurtyzany rz±dz± w Rzymie! One to nadaj±, zmieniaj± i odbieraj± biskupstwa, a wstyd mówiæ, one to sadzaj± na tronie ¶w. Piotra swych kochanków, fa³szywych papie¿y…".
955–964 — Papie¿ Jan XII. Kremoñski biskup Luitprand opowiada³ o nim: „… ¿adna kobieta nie mia³a odwagi pokazaæ siê na ulicach Rzymu, poniewa¿ Jan gwa³ci³ wszystko: dziewczêta, mê¿atki i wdowy, nawet na grobach ¶wiêtych aposto³ów”. Oskar¿ano go tak¿e o wykastrowanie pewnego kardyna³a; o to, ¿e pi³ wino za zdrowie diab³a, a przy grze w ko¶ci, zaklina³ siê na Wenerê i Jowisza…
Jan XII zakoñczy³ ¿ycie bardzo romantycznie, jak w najlepszym melodramacie: uwiód³ mianowicie ¿onê jednemu z bardziej pobo¿nych a zarazem krewkich Rzymian, a ten przydybawszy swoj± ¿onê w objêciach Namiestnika Chrystusa, tak go obi³ wbrew mi³osierdziu ewangelicznemu, i¿ papie¿ Jan XII zmar³ w kilka dni pó¼niej wskutek zadanych ran.
993 — Papie¿ Jan XV zaczyna kanonizowaæ zmar³ych – mianuje pierwszych ¶wiêtych i rozpowszechnia kult matki Jezusa jako Matki Boga. Szczególny to zaszczyt dla paulinów, bowiem napêdza im wyp³acaln± klientelê. Kult ¶wiêtych to dla Ko¶cio³a prawdziwa ¿y³a z³ota.
1000 — Ustanowiono odrêbne uroczysto¶ci Wszystkich ¦wiêtych i Dzieñ Zaduszny.
— Chrze¶cijanie ca³ej Europy oczekiwali w wielkim przera¿eniu koñca ¶wiata, który to kataklizm mia³ nast±piæ, gdy pradawny potwór „Lewiatan” ¶pi±cy w rzymskich katakumbach przebudzi siê z woli Pana i w ramach kary za grzechy po¿re ca³y ¶wiat chrze¶cijañski…
Powy¿sze zaj¶cie nie mia³o miejsca, wiêc szczê¶liwy Papie¿ wraz z owieczkami zarz±dzi³ wielk± fetê i czas zabaw i dziêkczynienia Panu za dobroæ i ratunek dla ¶wiata… Tak powsta³ KARNAWA£.
A TAK WYGL¡DA£ ¦WIAT ZIEMSKI I NADPRZYRODZONY WED£UG KO¦CIELNYCH NA PRZE£OMIE PIERWSZEGO I DRUGIEGO TYSI¡CLECIA NASZEJ ERY.
Bóg by³ wówczas feudalnym panem, w³adc± niebiañskiej fortecy, podobnej na niektórych sztychach do pa³acu Karola Wielkiego w Akwizgranie. Siedzia³ na tronie i z wysoka spogl±da³ na anio³y i ludzi – swoich wasali. A wasale gestem d³oni z³o¿onych do modlitwy, który jeszcze do niedawna oznacza³ przej¶cie pod w³adzê suwerena, oddawali mu siê na s³u¿bê.
¦wiat ziemski i nadprzyrodzony trwa³y w przemieszaniu. Miêdzy niebem a ziemi± odbywa³ siê nieustanny ruch. Czuwaj±cy anio³owie w razie potrzeby przybywali ludziom z pomoc±, kohorty demonów stale kusi³y do grzechu. Diabe³, wiaro³omny wasal Boga, mia³ jeszcze wówczas sporo z fauna czy satyra, ale jego moc ros³a.
Ju¿ nawet klasztorne mury nie dawa³y pewnej obrony. Do¶wiadczy³ tego mnich (…), któremu z³y ukaza³ siê pewnej nocy przed jutrzni± w nogach ³ó¿kach. „Postaci by³, na ile oceniæ mog³em, niewielkiej, szyjê mia³ cienk±, twarz chud±, oczy bardzo czarne, czo³o pomarszczone, nos w±ski, wargi grube, podbródek ¶ciêty i ma³y, capi± bródkê, uszy w³ochate i postrzêpione, w³osy zje¿one i gêste, zêby psie, czaszkê spiczast±, pier¶ bombiast±, garb na plecach, trzês±cy siê ty³ek, odzienie plugawe” – opisywa³ wstrz±¶niêty mnich.
KO¦CIÓ£ POTWIERDZI£ TO OBJAWIENIE I TAKI OBRAZ DIAB£A PRZYJ¡£ W SWYCH NAUKACH… ANIO£ WYGL¡DA£ Z GO£A INACZEJ… A JAK??? PÓJD¬CIE SE DO KO¦CIO£A, TAM ICH PE£NO, TO SOBIE OBEJRZYJCIE…
XI wiek — O francuskich biskupach jeden z historyków tego okresu, pisa³:
„… opactwa, biskupstwa, nawet arcybiskupstwa znalaz³y siê po wiêkszej czê¶ci w rêkach pra³atów, którzy prowadzili hulaszczy ¿ywot drobnych feuda³ów. Za czasów Filipa I biskupem Beauvais by³ cz³owiek niepi¶mienny i rozpustny. Angeran, biskup w Lens, dogmaty wiary obróci³ w b³azeñstwa; Pons, opat Saint-Medarrd w Soissons, okrada³ w³asne opactwo; opat Saint-Denis, Iwo, poddawa³ torturom tych, którzy donosili o jego orgiach; Manasjasz, arcybiskup Reims, by³ cz³owiekiem nieokrzesanym, trudni±cym siê raczej polowaniem i rozbojem ni¿ s³u¿b± bo¿±…
Ci gorszyciele-pra³aci z kolei sprzedawali urzêdy ko¶cielne, którymi dysponowali, i oczywi¶cie na my¶l im nie przychodzi³o, by od ksiê¿y i mnichów wymagaæ czysto¶ci obyczajów, której sami nie posiadali”.
Oto biskup Ranulph z Durham, który ¿yje jak su³tan. Nagie dziewczêta us³uguj± mu do sto³u; kuzynka biskupa dzieli ³o¿e z papieskim legatem. Biskup Henryk z Luttich ma kochankê w osobie prze³o¿onej klasztoru, oraz harem, w którym sp³odzi³ 14 synów. Biskup z Tarentu bêd±c legatem papieskim w Szwajcarii, pisa³, ¿e zakonnice pozwala³y sobie tam na wszystko, a jedynie zaj¶cie w ci±¿ê karane by³o ciemnic±. Natomiast nic nie wspomina o dzieciach zakonnic.
Biskup bazylejski, Henryk, pozostawi³ po sobie 20 dzieci, a jego imiennik, biskup z Leodium, za niemoralne prowadzenie siê, wykluczony zosta³ ze stanu duchownego. Jednak¿e nie tak ³atwo da³ siê sp³awiæ z posady biskupa… Zamordowa³ nastêpcê, a po swojej ¶mierci zostawi³ 61 sierot.
Zakonnice w Bamberii musia³y zarabiaæ na chleb p³atn± mi³o¶ci± z powodu sk±pstwa matki prze³o¿onej. Przeorysza klasztoru Corella w Navarze, mia³a kilkoro dzieci z prowincja³em karmelitów bosych, któremu da³a pó¼niej za kochankê swoj± siostrzenicê, „i¿by czyn ten mia³ wiêksz± zas³ugê w oczach Boga”. Widziano zakonnice i mnichów przy po³ogach innych mniszek, których nowo narodzone niemowlêta natychmiast duszono, a czyniono to wszystko po¶ród „postów i tysi±ca innych oznak ¶wi±tobliwej pobo¿no¶ci”.
cd....
http://grzegorj.orangespace.pl/pl/historiakk.html