katolickie morderstwa Indiañskich dzieci w Kanadzie.W cieniu San Pietro
Agnieszka Zakrzewicz, z Rzymu
▼poniedzia³ek, 16 stycznia 2012
69. Holocaust kanadyjski - ukryta historia
Ju¿ od wielu lat Kevin Annett, by³y pastor protestancki ze Zjednoczonego Ko¶cio³a Kanady, opowiada ¶wiatu o nadu¿yciach i zbrodniach pope³nionych na rdzennych mieszkañcach Nowej Francji w tak zwanych chrze¶cijañskich "szko³ach rezydencjyjnych" (domy-szko³y) - najpierw w swojej ksi±¿ce "Hidden from History: The Canadian Holocaust", a nastêpnie poprzez film dokumentalny w re¿yserii Louie Lawlessa pt.: "Unrepentant" (Skrucha).
Annett próbuje wstrz±sn±æ miêdzynarodow± opini± publiczn± informuj±c j± o systematycznej przemocy fizycznej, przemocy seksualnej, elektroszokach, eksperymentach medycznych, masowej sterylizacji i morderstwach pope³nionych na kanadyjskich tubylcach w drugiej po³owie XX wieku. ¦wiat jednak nadal jest g³uchy i ¶lepy...
Historia ta przypomina zakony sióstr Magdalenek - instytuty katolickie w Irlandii, w których zamykano "grzesznice" i przez które przesz³o oko³o 30 tysiêcy dziewcz±t, a ostatni z nich zlikwidowano w 1996 roku. O Magdalenkach ¶wiat dowiedzia³ siê dopiero z filmu Petera Mullana w 2002 roku, a Watykan pow±tpiewa³ w prawdziwo¶æ opowiedzianej w nim historii katolickiej przemocy. W przypadku kanadyjskich Indian ze szkó³ rezydencyjnych problem jest powa¿niejszy, gdy¿ chodzi o ludobójstwo pope³nione na 50 tysi±cach dzieci. Milczenie jest wynikiem konsternacji?
"Moja kampania rozpoczê³a siê w 1996 roku, ale dopiero od 2008, Ko¶ció³ i rz±d kanadyjski zaczê³y reagowaæ na przedstawione dowody zgonów, które mia³y miejsce w domach-szko³ach. Ko¶ció³ nadal odmawia oddania szcz±tków dzieci, za których ¶mieræ jest odpowiedzialny oraz ujawnienia osób, które siê do tego przyczyni³y. Ko¶ció³ ukrywa siê za swoimi adwokatami i jako alibi ma "przeprosiny" kanadyjskiego rz±du dokonane w imieniu wszystkich. Nikt jeszcze nie by³ ¶cigany lub aresztowany za ¶mieræ tych dzieci, choæ udokumentowa³em, ¿e umar³o ponad 50.000 ma³ych Indian." - mówi³ Kevin Annett w wywiadzie udzielonym w 2010 r. dla w³oskiego dziennika "Il Manifesto", podczas wizyty w Rzymie z okazji prezentacji filmu "Unrepentant" we w³oskiej Izbie Deputowanych.
Ucywilizowanie dzikusów
Pierwsze szko³y chrze¶cijañskie powsta³y w Nowej Francji ju¿ w 1629 r., z inicjatywy zakonu franciszkanów. W XIX wieku ustawy (Gradual Civilization Act - 1857 r., British North American Act - 1867 r., The Indian Act - 1876 r.) og³oszone przez rz±d federalny doprowadzi³y do uznania tubylców za rasê ni¿sz± i zamkniêcia ich w rezerwatach. Indiañskie dzieci by³y zmuszone do opuszczenia swoich rodzin i zosta³y wdro¿one si³± do chrze¶cijañskich szkó³ z internatami. Celem szkó³ rezydencyjnych by³o "cywilizowaæ" tubylców i przekszta³ciæ ich w "ciemnoskórych Europejczyków". Ko¶ció³ katolicki oraz Zjednoczony Ko¶ció³ Kanady (zrzeszaj±cy protestantów, anglikanów i prezbiterian) zaj±³ siê indoktrynacj± na zlecenie rz±du federalnego w celu "zasymilowania" dzieci indiañskich w kanadyjskim spo³eczeñstwie poprzez eliminacjê kontaktu z rodzin±, zakaz mówienia w ich w³asnym jêzyku, przyswojenie obcej duchowo¶ci i kultury, u¿ywaj±c w tym celu przemocy fizycznej i psychicznej, nadu¿yæ seksualnych a nawet posuwaj±c siê do zbrodni. Rz±d p³aci³ ponad 100 dolarów na rok na ka¿dego indiañskiego ucznia - dla Ko¶cio³a by³ to wiêc przede wszystkim dobry biznes.
W Kanadzie, w drugiej po³owie XX wieku istnia³o ponad 130 szkó³ rezydencyjnych i niestety w wiêkszo¶ci by³y to szko³y katolickie. Na przestrzeni ponad 100 lat przesz³o przez nie ok 150 tys. dzieci indiañskich. Ostatnie 7 szkó³ dzia³a³o jeszcze w 1993 r., pomimo, ¿e rz±d federalny ju¿ dawno zorientowa³ siê, ¿e ta metoda asymilacji nie przynios³a po¿±danych rezultatów.
W 1946 roku, dzieci indiañskie ze szkó³ rezydencjalnych - nie dobrowolnie, ale za zgod± w³adz ko¶cielnych i rz±dowych - zaczê³y byæ wykorzystywane do eksperymentów medycznych prowadzonych przez CIA, w ramach tajnej operacji znanej pod kryptonimem “Paperclip” (Spinacz). Po zakoñczeniu II wojny ¶wiatowej, amerykañskie s³u¿by specjalne przerzuci³y do USA naukowców nazistowskich, z których wiêkszo¶æ powinna byæ skazana za zbrodnie przeciwko ludzko¶ci, by kontynuowali nadal badania nad rozwojem broni biologicznej i chemicznej. Eksperymenty na dzieciach ze szkó³ rezydencyjnych trwa³y do 1970 roku.
Zabójstwa dzieci w chrze¶cijañskich domach-szko³ach zosta³y udokumentowane i udowodnione w wiêkszo¶ci na podstawie zeznañ ¶wiadków naocznych, którzy opowiadali, ¿e ich koledzy byli bici i kopani na ¶mieræ, wyrzucani przez okno, spychani ze schodów, znikali w niewyja¶nionych okoliczno¶ciach, odbierali sobie ¿ycie lub topili siê czy zamarzali na ¶mieræ podczas ucieczki. Du¿y odsetek dzieci umiera³ na gru¼licê, z powodu braku odpowiedniej opieki medycznej, niedo¿ywienia, wycieñczaj±cej pracy. Wiêkszo¶æ Indian, którzy ukoñczyli szko³y rezydencyjne wpad³a w alkoholizm, trafi³a do wiêzienia, pope³ni³a samobójstwo lub zmar³a w m³odym wieku w sposób nag³y lub tragiczny. Z tego powodu dochodzenia w sprawie zabójstw dokonanych w domach-szko³ach na ich kolegach, nie mog³y byæ kontynuowane. Szacuje siê, ¿e ¶miertelno¶æ w szko³ach z internatami prowadzonych przez Ko¶ció³ wynosi³a 24%. Je¿eli doliczy siê do tego liczbê osób, która zmar³a po ich opuszczeniu - ¶miertelno¶æ wzrasta do 42%.
Znikanie dzieci by³o na porz±dku dziennym, nikt z uczniów nie dopytywa³ siê co siê sta³o z kolegami, w obawie by nie podzieliæ ich losu. Tak¿e rodzice zamkniêci w rezerwatach, bez mo¿liwo¶ci opuszczania ich, dopiero po latach dowiadywali siê o tym, ¿e ich dzieci przepad³y bez ¶ladu. Do tego nale¿y dodaæ jeszcze fa³szowanie dokumentów i statystyk przez zarz±dców szkó³ maj±ce na celu unikniêcie odpowiedzialno¶ci i nie trudno zrozumieæ dlaczego z tak± ³atwo¶ci± udawa³o siê przemilczeæ zbrodnie przez lata, a wielu do tej pory ma w±tpliwo¶ci czy by³o to ludobójstwo?
Lista nadu¿yæ stwierdzonych przez Dr. Rolanda Chrisjhon, na dzieciach zamkniêtych w ca³odobowych szko³ach z internatami jest do¶æ wszechstronna: przemoc fizyczna; napa¶ci na tle seksualnym, w tym: przymuszanie do wspó³¿ycia seksualnego z mê¿czyznami lub kobietami pe³ni±cymi rolê zwierzchników i opiekunów dzieci oraz m³odych dziewcz±t; kontakty oralno-genitalne lub wymuszanie masturbacji na podopiecznych; przymusowe rewizje maj±ce na celu dotykanie organów p³ciowych dzieci; wywo³ywanie poronieñ lub przymuszanie do aborcji m³odych dziewcz±t, które zasz³y w ci±¿ê w wyniku stosunków seksualnych ze swoimi wychowawcami w sutannach; sterylizacje dorastaj±cych dziewcz±t indiañskich; wbijanie dzieciom, które miêdzy sob± mówi³y w dialektach indiañskich igie³ w jêzyk i pozostawianie ich przez d³ugi czas, aby rani³y jamê ustn±; wbijanie igie³ i nak³uwanie ostrymi narzêdziami innych narz±dów dzieci; oparzenia dzieci gor±c± wod± lub rozgrzanymi przedmiotami; wi±zanie i przywi±zywanie do ³ó¿ek; stosowanie elektroszoku; bicie dzieci do utraty ¶wiadomo¶ci, powoduj±ce powa¿ne obra¿enia - w tym z³amane rêce, nogi, ¿ebra, z³amania ko¶ci czaszki, pêkanie b³ony bêbenkowej; zmuszanie chorych dzieci do jedzenia w³asnych wymiocin; stosowanie kary nara¿ania dzieci na negatywne skutki dzia³ania elementów przyrodniczych (¶nieg, deszcz i ciemno¶ci), czasami przed³u¿one do stanu wywo³ywania zagro¿enia ¿ycia (zamra¿anie lub np. zapalenie p³uc); nie zapewnianie opieki zdrowotnej osobom cierpi±cym z powodu przemocy fizycznej; golenie g³ów dzieci (jako kara za niepos³uszeñstwo).
A¿ nie chce siê wierzyæ, ¿e robili to duchowni i siostry zakonne...
Pêk³a tama milczenia
Dopiero w 1990 r., Zgromadzenie Pierwszych Narodów (Assembly of First Nations), po raz pierwszy dyskutowa³o publicznie o nadu¿yciach i zbrodniach na dzieciach indiañskich pope³nionych przez ko¶ció³ i rz±d. W 1994, ¶wiadkowie naoczni zabójstw dokonanych w szkole rezydencyjnej Alberni opowiedzieli publicznie o morderstwach i torturach z ambony wielebnego Kevina Annetta w ko¶ciele w Port Alberni. Duchowny zosta³ natychmiast odwo³any z urzêdu pastora i wydalony ze Zjednoczonego Ko¶cio³a Kanady. Dwa lata pó¼niej do s±du kanadyjskiego wp³ynê³y pierwsze pozwy Indian skierowane przeciwko Ko¶cio³owi i rz±dowi federalnemu. W odpowiedzi - zwierzchnicy Annetta wydali mu nakaz milczenia. Kevin Annett wraz z dzia³aczami indiañskimi przedstawi³ publicznie wiêcej dowodów zabójstw, sterylizacji i innych zbrodni pope³nionych w ca³odobowej szkole Alberni w jego by³ej parafii, a liczba pozwów s±dowych ze strony ofiar wzros³a do 5 tys.
14 czerwca 1998, IHRAAM (Miêdzynarodowe Stowarzyszenie na rzecz Praw Cz³owieka Mniejszo¶ci Amerykañskiej), zrzeszone w Organizacji Narodów Zjednoczonych, powo³a³o pierwszy niezale¿ny trybuna³ maj±cy na celu zbadanie "holocaustu kanadyjskiego". Dziesi±tki rdzennych mieszkañców przedstawi³o dowody pope³nionych zbrodni przeciwko ludzko¶ci. Trybuna³ stwierdzi³, ¿e rz±d Kanady i Ko¶ció³ katolicki oraz Zjednoczony Ko¶ció³ Kanady s± winni wspó³udzia³u w ludobójstwie, i zaleci³, by ONZ otworzy³a dochodzenie w sprawie zbrodni wojennych. W 1998 ONZ odrzuci³a jednak wniosek IHRAAM co wywo³a³o kampaniê oszczerstw przeciwko pastorowi.
W zwi±zku ze wzrostem sk³adanych pozwów o odszkodowania za przestêpstwa i nadu¿ycia pope³nione w szko³ach rezydencyjnych, które przekroczy³y 10 tys., Ko¶ció³ wynaj±³ adwokatów, a rz±d kanadyjski zdecydowa³ siê przej±æ na siebie koszty procesów i wyp³atê odszkodowañ, choæ IHRAAM wyra¼nie wskaza³, ¿e wiêksza odpowiedzialno¶æ za zbrodnie le¿y po stronie instytucji religijnych. W kwietniu 2000 r., Federalne Ministerstwo Zdrowia przyzna³o siê, ¿e wykorzystywano dzieci indiañskie z czterech szkó³ rezydencyjnych, w tym tak¿e z Port Alberni, do eksperymentów medycznych w 1940-1950. Nie podawano im celowo ¿adnych witamin i nie stosowano leczenia stomatologicznego w celu zbadania efektów ubocznych.
W sierpniu 2000 r., powo³ano wreszcie Komisjê Prawdy w sprawie ludobójstwa w Kanadzie, z Kevinem Annettem jako sekretarzem. Jej zadaniem jest kontynuowanie pracy Trybuna³u IHRAAM i doprowadzenie do postawienia zarzutu ludobójstwa Ko¶cio³owi, RCMP (kanadyjska policja konna) i rz±dowi Kanady. W lutym 2001 roku, ukaza³a siê ksi±¿ka Annetta "Hidden from History: The Canadian Holocaust", której publikacji rz±d chcia³ zapobiec i która w rzeczywisto¶ci po raz pierwszy poruszy³a ¶wiatow± opiniê publiczn±.
Przyznajemy siê, ale to by³a przecie¿ ma³a zbrodnia...
Zarówno rz±d kanadyjski, jak i g³owa Ko¶cio³a katolickiego przyzna³y, ¿e pope³niono zbrodnie w domach-szko³ach. 11 czerwca 2008 r. premier Stephen Harper oficjalnie przeprosi³ za ludobójstwo i nadu¿ycia w stosunku do rdzennych mieszkañców Kanady. „Traktowanie dzieci w szko³ach rz±dowych to smutny rozdzia³ naszej historii” – powiedzia³ w przemówieniu w Izbie Gmin, przed grup± dawnych uczniów szkó³ rezydencyjnych oraz przywódc± rdzennej ludno¶ci Kanady - Philipem Fontaine. „Dzi¶ widzimy, ¿e polityka asymilacji by³a z³a, wyrz±dzi³a wiele krzywd i nie ma na ni± miejsca w naszym kraju” – doda³ premier z Partii Konserwatywnej, niechêtny pocz±tkowo takiej publicznej ekspiacji.
Ze swej strony papie¿ Ratzinger, podczas audiencji z Philem Fontaine, kanadyjskim prawnikiem i politykiem, przywódc± rdzennych Kanadyjczyków, Wodzem Krajowym Zgromadzenia Pierwszych Narodów, wyrazi³ "g³êbokie ubolewanie z powodu niegodnego postêpowania niektórych cz³onków Ko¶cio³a", jakie spowodowa³y cierpienia "niektórych miejscowych dzieci wdro¿onych do kanadyjskiego systemu szkó³ rezydencyjnych". Te przeprosiny brzmia³y jednak jak próba umniejszenia problemu i zamkniêcia ca³ej sprawy.
Jak napisa³ Marco Cinque w swoim artykule "Holocaust kanadyjski" zamieszczonym w "Il Manifesto" w 2010 r., - je¶li pope³niono zbrodnie i przyznano siê do nej oraz za ni± przeproszono, zak³ada siê, ¿e musz± byæ równie¿ przestêpcy, którzy j± pope³nili i jest wiêc dziwne, ¿e nie s± oni ¶cigani zgodnie z prawem.
"Co najmniej 50 tysiêcy dzieci zmar³o w katolickich szko³ach rezydencyjnych, nie licz±c wszystkich tych, którym pozostan± blizny na zawsze, fizycznie i psychicznie, po torturach i przemocy. Ale obecna sytuacja w kanadyjskim rezerwacje Indian jest nadal tragiczna, a tubylcy s± nadal ofiarami ubóstwa, przemocy, rasizmu, dyskryminacji i tajemniczych zaginiêæ. W ci±gu ostatnich 20 lat, oko³o 500 kobiet indiañskich rozp³ynê³o siê w powietrzu w Kanadzie. Annett zadenuncjowa³ znikniêcie wielu osób z centrum indiañskiego w Vancouver Eastside i zaanga¿owanie w to agentów Kanadyjskiej Królewskiej Policji Konnej (RCMP), Ko¶cio³a i samego rz±du. Tajemnicze znikniêcia, udokumentowane i potwierdzone przez naocznych ¶wiadków, maj± zwi±zek z sieci± pedofilów oraz produkcj± filmów porno i pedo-pornografii. Annet kilka razy, za po¶rednictwem swojego programu radiowego "Hidden from History", transmitowanego przez Co-op Vancouver Radio ujawni³ miejsce masowego pochówku, maj±cego na celu ukrycie szcz±tków zamordowanych kobiet w okolicach Vancouver. Badania szcz±tków i ekshumowanych ko¶ci, znalezionych w rezerwacie Indian Musqueam, w pobli¿u University of British Columbia w 2004 roku, ujawni³y, ¿e w rzeczywisto¶ci nale¿± one do m³odych kobiet, i by³y wymieszane z ko¶æmi wieprzowymi dla zatarcia ¶ladów." - napisa³ Marco Cinque w swoim artykule.
11 pa¼dziernika 2009, Annett uda³ siê do Rzymu, aby przekazaæ hierarchii ko¶cielnej ¿±dania krewnych ofiar. Do tej pory nie by³o odpowiedzi ze strony Stolicy Apostolskiej. W dokumencie przekazanym do Watykanu, dwunastu starszych Zgromadzenia Pierwszych Narodów, reprezentuj±cych narody Cree, Haida, Metis, Anishinabe i Squamish, wysunê³o kilka ¿±dañ w stosunku do papie¿a Ratzingera i innych najwy¿szych dostojników Ko¶cio³a Katolickiego - miêdzy innymi to, aby stawili siê przed Miêdzynarodowym Trybuna³em Karnym w sprawie ludobójstwa w Kanadzie.
"My¶lê, ¿e Joseph Ratzinger musi stan±æ przed Miêdzynarodowym Trybuna³em Karnym w Hadze i odpowiedzieæ za ludobójstwo w Kanadzie. Papie¿ jest bezpo¶rednio zaanga¿owany w ukrywanie tych przestêpstw na dzieciach, bo napisa³ list do biskupa Ameryki Pó³nocnej nakazuj±c tuszowanie skandali dotycz±cych molestowania seksualnego przez ksiê¿y w jego diecezjach. Niestety ¶wiat wci±¿ niewiele wie na temat zabójstw, tortur i sterylizacji, pope³nianych przez dziesiêciolecia w katolickich szko³ach rezydencyjnych na Indianach w Kanadzie." - mówi³ Kevin Annett w wywiadzie dla "Il Manifesto".
Annett wyst±pi³ z oficjalnym wnioskiem, by 15 kwietnia by³ obchodzony jako dzieñ pamiêci o holokau¶cie tubylców kanadyjskich.
Agnieszka Zakrzewicz, z Rzymu
W cieniu San Pietro o 22:13
http://wcieniusanpietro.blogspot.fr/2012/01/69-holocaust-kanadyjski-ukryta-historia.html?m=1